• Anonym (Mamman)

Min dotter är en tjock, elak häxa!!

Min dotters högsta dröm är att bli skådespelare. Jag lät anmäla henne till en teater och hon blev kallad till audition. Hon tyckte det var superroligt på audition och frågar hela tiden om beskedet har kommit ... Hon vill ju bli antagen! 

Saken är den att jag fick beskedet igår, men jag vet inte hur jag ska berätta för henne. Jag är bara så förbannad på de människorna som håller i teatern! Hon gjorde audition för att spela en vacker prinsessa, men nu vill de att hon går på slutaudition för att spela en tjock, elak och ful häxa!! Jag blev helt förkrossad då jag läste det, för jag vet att det inte är vad min dotter vill, och dessutom så vill jag inte att hon ska bli förnedrad när hon väl påbörjat sin dröm! 

Så jag ringde upp de ansvariga och ifrågasätter brevet varpå jag får svaret " Men det fattar du väl att hon inte passar till huvudrollen. Alla barn vet att en prinsessa inte ser ut sådär. Prinsessor är blonda, har rakt hår, och är långa och smala. Men hennes talang var bland de bästa på audition och därför kan vi erbjuda henne rollen som häxan. Häxan är lika mycket i centrum som prinsessan är". Jag visste inte vad jag skulle säga, blev ledsen, sa snabbt att jag skulle återkomma och la på luren.

Jag vet att min dotter inte vill spela en häxa, men jag är nog mest sur för att kvinnan i luren säger att hon inte passar att spela prinsessa! Min dotter är otroligt vacker men hon har brunt, lockigt hår och är kort. Tydligen passar inte ett sådant barn att spela "den vackra" i teatern?? 

Hur ska jag berätta detta för min dotter utan att krossa hennes drömmar? 
    Och utan att hon göra henne alldeles för ledsen...  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-11 13:22
    Pga misstolkningar så uppdaterar jag...

Teatern verkar rent ut sagt oprofessionella som uttrycker att hon inte fick rollen på det viset. Istället för att säga "vi letar en blond flicka" eller "rollen gick till någon annan" så säger dem: Hon är inte tillräckligt FIN. Teatern använder uttryck som FIN/FUL angående rollerna och barnen och detta vill jag inte att min dotter ska höra.

Jag VILL att hon ska spela rollen som häxa då den rollen verkar roligare. Jag har försökt övertala henne till den rollen, innan hon gick på audition. Men jag vill INTE att hon ska spela teater med ett team som påpekar att häxan är ful och prinsessan är fin.

Varför jag vill ha hjälp är för att:
    Jag vill att hon ska spela rollen som häxan. Den är mer krävande och roligare, som några av er frågat/kommenterat. Men jag vill inte att hon ska behöva få negativa kommentarer för den hon är. Hon är perfekt som hon är och hon ska inte behöva ändra sig själv för att någon inte tycker att hon duger.

• Svar på tråden Min dotter är en tjock, elak häxa!!
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (TeaterSara) skrev 2012-04-11 15:40:03 följande:
    Jag har jobbat flera år med barnteater och tycker att det här låter helt obegripligt?
    På vilket sätt är det obegripligt?
  • Alvi
    Anonym (Mamman) skrev 2012-04-11 13:31:13 följande:
    Det låter som ett jättebra tips! Skrattande
    Tack så HEMSKT mycket!! {#emotions_dlg.flower}
    Så lite så!
  • Anonym (TeaterSara)
    Anonym (Mamman) skrev 2012-04-11 16:00:00 följande:
    På vilket sätt är det obegripligt?
    Som jag skrev har jag jobbat med barnteater i flera år och jag har aldrig någonsin hört talas om den här typen av verksamhet.

Provspelning för så små barn är ju väldigt ovanligt när det är BARNTEATER - alltså barn som ska spela rollerna. Särskilt eftersom det verkar vara flera provspelningsomgångar.

Men jag kanske har missförstått dig? Är det mest vuxna skådespelare och bara några få barnroller som ska tillsättas?
  • Anonym (TeaterSara)

Jag undrar också  om ni betalar nån avgift för denna barnteater?

• sär skriven

Jag undrar lite över rubriken. Varför skriver man så? En mogen förälder bör ju kunna skilja på rollen barnet spelar, och barnet som person.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (TeaterSara)

Jag kan ju också lägga till att det är känns extremt främmande att man inom barnteater skulle rollbesätta sjuåringar(!) utifrån utseende.

Om jag (eller du) inte missförstått allting så skulle jag säga att det är en väldigt oseriös verksamhet du beskriver.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att det står utbildade dramapedagoger bakom detta - om det nu ens är en existerande "barnteater" du beskriver...

• wildaandersson

Men det är väl jättebra att hon kan få en roll!? Någon ska ju spela häxan....och varför inte din dotter. Teater och att utvecklas inom teater handlar ju om att spela olika karaktärer. De flesta vill väl ha huvudrollen som den fina prinsessan men bara EN kan få den. Och inom teater så brukar det oftast vara den som passar rollen efter manuskript bäst. Och i detta fallet var det väl en blond tjej.

Vår annorlunda vardag med xtra speciellt barn
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (TeaterSara) skrev 2012-04-11 16:11:16 följande:
    Som jag skrev har jag jobbat med barnteater i flera år och jag har aldrig någonsin hört talas om den här typen av verksamhet.

Provspelning för så små barn är ju väldigt ovanligt när det är BARNTEATER - alltså barn som ska spela rollerna. Särskilt eftersom det verkar vara flera provspelningsomgångar.

Men jag kanske har missförstått dig? Är det mest vuxna skådespelare och bara några få barnroller som ska tillsättas?
    Alltså det är ju inte en "riktig" audition där man läser ett stycke ur manuset..
    Det är flera barn som får "provspela" samtidigt. Det är bara till för att dom ska kunna se vilka ur gruppen som klarar av att stå på scen inför folk och vilka som verkligen vill vara med. 

Barnen är mellan 7-9 år och 13-15 år. 
    Det är några yngre barn och några äldre. 
  • NadiaMi

Det är dessutom skillnad mellan t.ex. ett luciatåg där alla flickor kan få vara lucia om de vill - och en teaterföreställning med flera olika roller som ska samarbeta för att berätta en historia.

Alla kan inte ha huvudrollen.
    En del måste spela de små rollerna i bakgrunden.
    Någon måste spela rollen som 'anti-hjälte' för att hjälten ska kunna skina.
    Poängen är att alla behövs och alla är lika viktiga även om alla inte får stå i centrum och spela den snälla, fina rollen som huvudperson.
    Utan alla de andra skådespelarna skulle även huvudpersonen falla platt och kännas meningslös.

• Anonym (Mamman)
    sär skriven skrev 2012-04-11 16:14:14 följande:
    Jag undrar lite över rubriken. Varför skriver man så? En mogen förälder bör ju kunna skilja på rollen barnet spelar, och barnet som person.
    Jag skrev så för att det var det kvinnan på telefonen menade. 
    Min dotter är inte  tjock, ful eller elak men det är rollen som hon har fått. 
    Och eftersom tråden handlar om teater, så passar det ju. 

Kvinnan i telefonen sa "Hon är inte tillräckligt fin för rollen som prinsessa men hon är antagen till att spela häxa" och i detta fall är häxan tjock, elak och ful. Enligt kvinnan som ansvarar för antagningarna.. 
Svar på tråden Min dotter är en tjock, elak häxa!!