• babyojag

Sommarbebisar i Malmö

Hej alla gravida!

Jag väntar en flicka med BF 18 augusti. Om några veckor flyttar jag och sambon från Stockholm till Malmö och jag hade tyckt att det var kul att få kontakt med lite andra mammor/blivande mammor i området.

• Svar på tråden Sommarbebisar i Malmö
  • SandraElias
    babyojag skrev 2012-04-17 07:54:37 följande:
    Men usch vad hemskt, stackare! Skönt dock att det inte blev som förra gången då.

Idag kände jag mig för första gången lite svullen om fötterna och funderar på om jag har börjat samla på mig vatten redan?! Hoppas inte, då kan det bli en lååång sommar

Jobbar du nu eller är du mammaledig med din första pojke? 

Jag böörjade jobba i oktober...jobbar fram till v 29 sen 4 veckors semester innan jag går på mammaledigt=)
  • Karse

Så roligt att det är fler som kommer på!

Fika, promenader och öppna förskolor är precis vad jag behöver också. Det är nog också ganska skönt att känna andra nya mammor som (med stor säkerhet) kommer att ha samma slags bekymringar i starten. Kan ju vara bra att dela tips/råd och erfarenheter med varandra och bebisarna får nog också glädje av varandra.

Jag (som ju redan är mammaledig) har haft massor av tid att googla och hittat lite information om babysim och liknande. Solig

Babysim: http://www.rundosund.com/

Babyrytmik: http://www.uppohoppa.com/home eller http://www.svangrum.se/index.php

Babycaféer och öppna förskolor

St Pauli kyrka(babycafé onsdagar): http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=648173

St Petri kyrka (barncafé mand, tisd, torsd): http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=643792

Enens öppna förskola (babycafé måndagar): http://www.malmo.se/Medborgare/Forskola--utbildning/Forskola/Forskolor/Centrum/Forskolor-i-Centrum/Enens-oppna-forskola/Om-Enens-oppna-forskola.html

Barnens hus öppna förskola: http://www.malmo.se/Medborgare/Forskola--utbildning/Forskola/Forskolor/Centrum/Forskolor-i-Centrum/Barnens-Hus-oppna-forskola/Om-Barnens-Hus-oppna-forskola.html

Så kommer det en liten uppdatering från hemmafronten. GladAllt är klart till babyns ankomst. Barnvagnen är köpt, kläderna är tvättade och sorterade (det är så himla gulligt och smått hihi), blöjor, nappar, skötväska, badbalja och allt annat står också och väntar på att bli använt. Jag tycker att det har varit svårt att begränsa inköpen lite och så får man att veta från olika hörn och kanter vad som är bäst och riktigt och man vågar ju inte starta ut med att "va en dålig mamma" för att man inte köpt den rätta madrassen eller den bästa nappen. Det är en djungel det där att handla babygrejer ju. Puh.

• babyojag
    Karse skrev 2012-04-23 01:28:23 följande:

Så roligt att det är fler som kommer på!

Fika, promenader och öppna förskolor är precis vad jag behöver också. Det är nog också ganska skönt att känna andra nya mammor som (med stor säkerhet) kommer att ha samma slags bekymringar i starten. Kan ju vara bra att dela tips/råd och erfarenheter med varandra och bebisarna får nog också glädje av varandra.

Jag (som ju redan är mammaledig) har haft massor av tid att googla och hittat lite information om babysim och liknande. Solig

Babysim: www.rundosund.com/

Babyrytmik: www.uppohoppa.com/home eller www.svangrum.se/index.php

Babycaféer och öppna förskolor

St Pauli kyrka(babycafé onsdagar): www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=648173

St Petri kyrka (barncafé mand, tisd, torsd): www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=643792

Enens öppna förskola (babycafé måndagar): www.malmo.se/Medborgare/Forskola--utbildning/...

Barnens hus öppna förskola: www.malmo.se/Medborgare/Forskola--utbildning/...

Så kommer det en liten uppdatering från hemmafronten. GladAllt är klart till babyns ankomst. Barnvagnen är köpt, kläderna är tvättade och sorterade (det är så himla gulligt och smått hihi), blöjor, nappar, skötväska, badbalja och allt annat står också och väntar på att bli använt. Jag tycker att det har varit svårt att begränsa inköpen lite och så får man att veta från olika hörn och kanter vad som är bäst och riktigt och man vågar ju inte starta ut med att "va en dålig mamma" för att man inte köpt den rätta madrassen eller den bästa nappen. Det är en djungel det där att handla babygrejer ju. Puh.

Wow, vilka bra saker du har hittat! Vi kommer att ha fullt upp Det gillar jag!

Skönt att du har alltid fixat inför ankomsten också. Jag håller med dig om att det sär svårt att begränsa sig... Jag har redan köpt en hel del kläder, påslakan, filtar etc. Vi ska beställa vagnen så fort vi är på plats i Malmö. Dvs om 3 veckor. Vad köpte ni för vagn? Vi har bestämt oss för en svart Bugaboo Camelon och har hittat en bra sida i England som vi tänkte prova... Annars är det en djungel ja!!

• babyojag
    SandraElias skrev 2012-04-22 15:05:26 följande:
    Jag böörjade jobba i oktober...jobbar fram till v 29 sen 4 veckors semester innan jag går på mammaledigt=)
    Så perfekt att semestern ligger innan bebisarna är beräknade. 
    Trots att jag ska jobba till midsommar räknar jag redan ner... längtar så!! 
  • SandraElias

Ja jag räknar också med, farligt 11,5 vecka kvar! ska bli underbart att få vara hemma..tråkigast är väl pengarna =(

• babyojag
    SandraElias skrev 2012-04-24 19:18:24 följande:
    Ja jag räknar också med, farligt 11,5 vecka kvar! ska bli underbart att få vara hemma..tråkigast är väl pengarna =(
    Ja, det blir ju lite mindre pengar. För vår del blir det dock inte så jättestor skillnad då vi kommer att sänka våra kostnader för boende etc. massor nu när vi lämnar Stockholm.. Skönt att det blir samtidigt.
    Sen kanske nöjeskontot ändå inte blir så stort i början... här går vi typ på bio 2 gånger i veckan och äter ute en massa. Tänker mig att man kanske är lite mer hemma sen..
  • Karse
    babyojag skrev 2012-04-24 07:45:41 följande:
    Wow, vilka bra saker du har hittat! Vi kommer att ha fullt upp Det gillar jag!

Skönt att du har alltid fixat inför ankomsten också. Jag håller med dig om att det sär svårt att begränsa sig... Jag har redan köpt en hel del kläder, påslakan, filtar etc. Vi ska beställa vagnen så fort vi är på plats i Malmö. Dvs om 3 veckor. Vad köpte ni för vagn? Vi har bestämt oss för en svart Bugaboo Camelon och har hittat en bra sida i England som vi tänkte prova... Annars är det en djungel ja!!

Vi har skaffat oss en Emmaljunga (big star supreme) med lift i färgen nautic navy  Den är ganska stor (liggmått på 97 cm) så jag är såklart fortfarande lite osäker på om det var ett bra val. Fördelen är att bebisen kan sova i den utomhus helt till han blir 3 år (det är en ganska stor tradidtion i danmark för att barn sover utomhus på dagarna). När han blir så stor att han vill sitta så köper vi bara en sittvagn. Nackdelen är såklart att vagnen kan bli lite "otymplig"..... meeeen... nu är vagnen beställd och betald så det finns ingen återvändo. Tror det blir bra.

Vad tycker ni andra om att upprätta en facebook-grupp där vi kan hålla kontakten? Jag tycker det är lite svårt att hitta runt i tråden här och tänker att det kanske är en lättare lösning?

• Milla8510

Såg att mitt inlägg aldrig kom med, Facebook grupp är en ypperlig ide :) Vi har BF den 4 maj, väldigt snart! Har inte alls många Mamma vänner och säger aldrig nej till ny vänskap.

• babyojag
    Karse skrev 2012-04-30 01:23:00 följande:

Vi har skaffat oss en Emmaljunga (big star supreme) med lift i färgen nautic navy  Den är ganska stor (liggmått på 97 cm) så jag är såklart fortfarande lite osäker på om det var ett bra val. Fördelen är att bebisen kan sova i den utomhus helt till han blir 3 år (det är en ganska stor tradidtion i danmark för att barn sover utomhus på dagarna). När han blir så stor att han vill sitta så köper vi bara en sittvagn. Nackdelen är såklart att vagnen kan bli lite "otymplig"..... meeeen... nu är vagnen beställd och betald så det finns ingen återvändo. Tror det blir bra.

Vad tycker ni andra om att upprätta en facebook-grupp där vi kan hålla kontakten? Jag tycker det är lite svårt att hitta runt i tråden här och tänker att det kanske är en lättare lösning?

FB-grupp är en jättebra idé. Har du bra koll på hur man lättast gör?
    Jag försöker vara lite privat och har inte direkt skyltat med min graviditet på Facebook, kan man ha en hemlig grupp?

Jag har en kompis som har en sådan Emmaljunga och hon är jättenöjd, hoppas att du också blir det
Svar på tråden Sommarbebisar i Malmö