Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

    SÅÅÅ RUBBAT: muslim kräver hundförbud

    oOHalalOo skrev 2012-06-30 22:32:28 följande:
    Så fungerar det.
     
    Trekk uttryckte det klart i en annan tråd, jag är ansvarig om någon muslim gör något dåligt eller fel mot någon. Så där håller ju din tes, alla muslimer bär tillsammans ansvaret om en muslim felar.

    Medan andra som inte är muslimer givetvis och självklart inte är ansvariga för den person som gör något fel. 
    Jag kan inte referera till något specifikt ur minnet som just Trekk har skrivit men den mer förlåtande inställningen behandlar muslimer såhär; de som inte gör något dåligt, de muslimer som då hör till de där enskilda undantagen, ska spendera 35% av sin vakna tid åt att aktivt göra bot för vad andra muslimer har gjort och spendera resterande 65% åt att rentvå sig själv i förebyggande syfte - först då kan en del människor ur allmänheten se på dig, som muslim, med iallafall neutrala ögon i en sakfråga.

    Ni muslimer måste, enligt en skara människor sätt att resonera på, höra till det absolut största kloningsexperimentet någonsin och därtill befinna er allihopa i superposition med varandra i något slags nystan av gemensam skuld som till och med bryter tidslagar.
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-06-30 23:11:42 följande:
    Digestive, du har fel.
    Jag vill tro mig ha stött på den här inställningen, om än lite överdrivet beskriven av mig här.
     
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-06-30 23:22:29 följande:
    Det här kan förklaras i så sjukt enkla ordalag att jag tror att jag kan sätta den även en kväll som denna.

    Den som ansluter sig till en organisation av något slag (brukar lättast jämföras med exempelvis partitillhörighet) ställer sig i och med detta bakom samtliga av organisationens åsikter, agendor och blir en förespråkare för vad det nu än är saken gäller- som i detta fallet en religion, närmare bestämt islam.

    Det blir alltså problematiskt att tillhöra en organiserad religion men ändå inte behöva ta ansvar för vad den står för, påbjuder eller behöva aktivt ta ställning för eller emot vad andra anhängare av samma religion sysslar med.

    Det är den feges väg helt enkelt.   

         
    Javisst, människor uppträder precis lika svart och vitt som man kan framställa dem i grupp på papper och i binär kodning.

    En högt placerad vänsterpartist i Sverige anser att män borde sitta ner och urinera på offentliga toaletter; anser du även här att samtliga vänsterpartister i Sverige, eller ja, att var och varenda vänsterpolitiskt orienterad människa (i hela världen) förespråkar och ställer sig bakom det här förslaget?
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-07-01 00:06:44 följande:
    Fast här börjar det bli luddigt, eftersom man aldrig nånsin kan kontrollera vad enskilda individer gör för fantasifulla uttalanden. Skillnaden ligger i om det är något som partiet i övrigt står för eller om det gäller ett enskilt uttalande. Det är ju förhållandevis enkelt att ta reda på.

    Ska det vara en rättvis jämförelse får man ta större sakfrågor, och eftersom man här valde att hänvisa till något Trekk skrivit i en annan tråd blir det väldigt orättvist att jämföra det med löjliga uttalanden som det du drog nu.

    Att man i islam anser att icke-muslimer ska hängas upp i köttkrokar och torteras i all evighet kan man läsa sig till i koranen.
    Den dagen vi kan se i Vänsterns partiprogram att de anser att män ska sitta ned och pissa så har vi en bra jämförelse.

    Alltså poängen är att skilja på skit och skit. Du kan inte tro att du kan joina islam men ändå slippa ta något som helst ansvar för vad skriften uttryckligen menar.
    Jag bryr mig inte om vad en enskild imam säger för trams heller, det finns så sjukt mycket och det är jämförbart med vänster-gubbens sitta och pissa-förslag.

    Visste du att de i något underutvecklad katastrofland utfärdade en fatwa om att kvinnor ska dela med sig av bröstmjölken till okända män?
    Det går inte att finna nåt stöd för den åsikten i islam mig veterligen, så jag kan inte jämföra det med någon väldigt vedertagen åsikt från islam,t ex synen på homosexuellas likvärdiga rättigheter eller vad Allah skriver ska ske med otrogna i efterlivet.          
    Sant, sant - vilket även gäller i den här jämförelsen. Jag uttryckte det en aning dåligt. Vänsterpartiet i Sörmland har fört det här förslaget som motion. Vi har därmed både en motsvarigheten till en Iman samt motsvarigheten till en församling.

    Nu pratar jag bara om trådens innehåll och resonemangsfenomen men visst - hur Allah sägs hantera otrogna i efterlivet kan självklart bidra till en hemsk mentalitet bland muslimer, bland dem som då har svårt med att skilja på sin egen och Allahs uppgift i kosmos, det behöver dock inte förhålla sig så. Allah uppmanar inte muslimer till att göra med otrogna vad Han själv ämnas göra med dem i efterlivet, utan uppmaningar av direkt våldsam natur återfinns, vad jag vet, enbart i direkta krigssituationer med otrogna (och inte heller i någon slags abstrakt krigssituations som kan tolkas med glimten i ögat, efter humör eller enbart för att det uppfattas ett slags motstånd - som en del islamiska organisationer gör - utan dessa uppmaningar berör människor som har dragit sina sablar på ett konkret krigsfält).

    Hela den här tråden representerar enligt mig inte mer än en fråga om vilken syn på demokrati har, varav man i detta fallet helt enkelt kan konstatera att maskineriet fungerar som det ska i Tyskland och att det inte finns något mer att tilläga om saken, samt en fråga om knäppa individer som springer runt och trakasserar hundägare. Vad den politiska motionen skulle ha med dessa knäppa individer att göra kan man verkligen fråga sig, även om man såklart förstår att trådstartaren gärna buntar ihop får och fän för att skapa en form av ihopkokad sensationsäggmacka - som man helst ska äta så tidigt som möjligt på morgonen för att klara av att svälja ordentligt.

    Jag fattar - allt som springer ur islam hör inte till något gott i alla lägen men det går inte att sitta och peka fingret på ett fel hos den stora massan varenda eviga gång som något islamrelaterat överhuvudtaget rör på sig. Det blir bara löjligt.

    Någon säger att i islam så tvättar man sig om fötterna innan bönen och det ska då inte enbart skrattas åt tills någon muslim bemöter skrattet, utan vid minsta lilla muslimskt tillmötesgående så ska tvagningen i sig nystas ihop med allt ifrån självmordsbombningar till vad Allah sägs göra med otrogna i efterlivet bort till såväl politiska motioner i Tyskland.

    Gravt generallierande, ihopkok av ämnen samt folk, verkar ha blivit till en slags bekvämlighet för att få ha kvar ett slags förvirrat hat och någon slags bottenlös frustration. Som om det inte fanns nog med blott individer att rikta sitt hat mot i den här världen(!?) men jag antar att det då har med bekvämlighet att göra - när man låter bli att se individerna, ger sig på dem som en enorm grupp och fullständigt ignorerar om något som helst positivt uppstår någonstans. Man kan till och med se människor som klagar på muslimer när dessa muslimer uppfyller deras generella önskan i stort (som att exempelvis uppträda mer sekulariserat) - och då börjar kalla dem för hycklare istället som exempel.

    Det känns som att den absolut klurigaste frågan, som någon människa ur den antiislamiska strömningen skulle kunna springa på, under hela sitt liv, vore något av den här arten; kan du nämna 5 bra saker som muslimer har gjort? - och när det känns på det viset, då kan man näst intill hugga in i sten att nåognitng itne rikitgt stmämer.
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-07-01 00:09:57 följande:
    Och Digestive, jag vill tillägga att du gör mig alldeles vimsig i bollen. Kyss
    Hehe, it's my duty to mess with heads! Se me as the jester! Åh, mins du den gamla 80-talsserien "Alias the Jester"!? Vilken nostalgi-flash!! Förvånad
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-07-01 16:31:29 följande:
    Wrong-o.
    Du kommer att finna mycket av intresse på det här området då du läser koranen. Det är i allra högsta grad olyckligt att den här guden ålägger på människorna att själva bestraffa varandra, att slakta, förnedra och tortera varann.
    All bestraffning sker inte i efterlivet, jag drog enbart ett exempel på något som enligt koranen kommer att ske just där och av henom själv.
    Det är inte bara i tillstånd av krig som muslimer i koranen uppmanas att bruka våld mot sina medmänniskor.

    Alltså jag håller med om mycket av det du skriver, men som vanligt så förflyttas fokus sakta men säkert. 
    Kontentan av det vi egentligen diskuterade är att vill man inte behöva stå till svars för vad den religion och livsåskådning man har valt påbjuder så har man inte där att göra annat än som väggdekoration. Fullkomligt meningslöst alltså. Den snygga prylen med islam är ju just detta att man får alla sina åsikter färdigpaketerade och det är bara att ställa in sig tills man övertygat sig själv om att man faktiskt hyser åsikterna ifråga. Jag tror inte att alla muslmer gör det egentligen, och i synnerhet inte de flesta konvertiter utan det är en process, en ren tankeprocess baserad på vilja (baserad på fuck knows what) som gör att man VILL att islam ska ha rätt och vara en bra grej.
    Detta är varför det är så svårt för många muslimer att argumentera för all smörja som islam är och hur andra muslimer vad de anser att islam är.

          

       

        
    Kan du ge något exempel på det här?

    Det ska inte höra till ett problem, eller någonting att beklaga sig över, att människor hanterar sin ställning i något som religion med att agera "väggdekoration" uti församlingar. Sekulariseringen kommer att bli omöjlig om människor som rör sig åt det hållet blir ifrågasatta av redan sekulariserade eller ateistiska människor.

    Du pratar om processer men verkar bra se de som du vill se. Kolla upp hur sekularisering faktiskt sker och uttrycker sig som strömning och du lär också se det kontraproduktiva med att önska ett mer sekulariserat islam och samtidigt ha inställningen "allt eller inget" och "inga lösa tyglar ska existera inom en församling".
     
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-07-01 16:40:54 följande:
    Det här har vi diskuterat förut och du har fortfarande fel. Det handlar inte om något annat än att förvänta på att en människa är konskvent i sitt handlande och i sin inställning till den religion som förväntas bereda särskilda vägar i samhället.
    Ingen är väl lyckligare än alla de som motsätter sig mångkulturen med islam i spetsen och islam som sådan när muslimer hyser en mildare inställning till delar av sin religion som helt övertydligt inte är kompatibel med mycket av det svenska samhället.
    Nu är det ju fortfarande dessa ting för sig som är något slags problem utan helt simpelt att den som kallar sig fundamentalist och vill därmed bli bemött som en fundamentalist förväntar man sig ska ha en syn på religionen som passar en sådan inställning.
    Hur snyggt är det att vara stamkund hos DO pga någon lite skitdetalj sprungen ur en fundamentalistisk tolkning av islam men sedan ändå vara jävligt nöjd med att inkassera haramiga dirty pengar från staten?

    Jobbigt, men folk kommer alltid att ifrågasätta.

    Jag vet inte vad du menar med din sista mening, men du kan ju förtydliga om du wanna.        
    Nej, vi har inte diskuterat det här utan snarare konstaterat att det bland vissa levande exempel pågick längre ner under ytan än vad jag trodde. Likväl så skulle en muslim, som rör sig mot en mer sekulariserad ställning, i högsta grad kunnat ta åt sig när folk (till och med dem som denna rör sig emot) beskriver det som hyckleri att inte följa samtliga religiösa punkter lika hängivet - och där ligger problemet.

    Du kan få förklara hur man uppmuntrar en strömning mot sekularism - genom kalla folk för hycklare när de inte följer en religions samtliga punkter lika hängivet. Lycka till.

    Det handlar inte om snyggt utan om att det finns olika typer av människor; 1.) de som skiter i vilket, det vill säga folk som man inte gärna vill ha i sin grupp överhuvudtaget när det väl kommer till kritan, då det hela beteendet grundar sig i en karaktärsbrist och om 2.) folk som hårddraget beskrivet behöver märka att man inte får en blixt i skallen så fort man trotsar religiösa påbud och steg för steg upptäcker att det faktiskt känns ok utan dessa saker i sitt liv eller utan allt för starka värden associerade med sakerna (och på den vägen vandrar man mot sekularism).

    Du diskuterar som att enbart kategori 1 existerar - precis som man gjorde i nazityskland efter ett par stadiga muggar propaganda. Ett beteende kan ha massor av orsaker bakom sig.

    Man måste märka att saker känns ok ändå och att man inte får en blixt i huvudet vid olydnad - och det beteendet tar sig samma uttryck som att helt enkelt skita i vilket och bara ta åt sig av det goda. Enbart din pessimism får dig att se enbart en orsak till sådana uttryck.
  • Digestive
    Trekk skrev 2012-07-01 16:46:58 följande:
    Det sorgliga med detta yttrande är så klart att det är förödande för tex Egyptens kvinnor som kämpat sååå hårt i motvind för rättigheter som nu börjat avvecklas av MB. Bland annat har man sänkt åldern för att gifta sig för kvinnor till 14 år från de 18 år som kvinnorna kämpat sig till. I Saudi och Afghanistan har kvinnorna ett helvete i vardagen och att bli behandlad som en jämlik är tyvärr fortfarande långt långt bort.
    De finns många flickor/kvinnor i Sverige som har ett helvete. Vissa av dem har jag träffat i tjänsten. Andra har jag träffat privat av olika anledningar. Du och jag har haft tur som blev födda som män och i rätt kultur istället för att födas som kvinnor i en kultur där vi skulle leva förtryckta.

    Men för allt del, låt oss be dessa oregerliga fruntimmer att tiga och veta sin plats. De får islam att se dåligt ut med sina klagomål och krav på lika rättigheter.

    Dessa kvinnor är givetvis undantagen och islam ser egentligen ut såhär

    Brända kyrkor och förstörda tempel i Timbuktu igår? I think not, igår var det enda islamister gjorde detta.

     
    Nu bemöter du inte vad jag skrev, inte ens luddigt gör du det. Det finns inga som helst problem med att bemöta muslimer som individer och på sin höjd individer i olika grupper, utan något annat handlar enbart om lathet och om att vilja ha ett bekvämt hatobjekt.
  • Digestive
    Trekk skrev 2012-07-01 17:24:46 följande:
    Sittkissregeln är förvisso ett bra förslag, mindre skvätt osv. Samtidigt finner jag den som slöseri med tid då viktigare frågor finns och jag finner hela grejen oseriös och bisarr så jag skulle inte backa dom i detta  och om jag vore vänsterpartiskt skulle jag fördöma det eller lämna kalaset om jag ansåg att det var en dealbreaker.

    >Allah uppmanar inte muslimer till att göra med otrogna vad Han själv ämnas göra med dem i efterlivet, utan uppmaningar av direkt våldsam natur återfinns, vad jag vet, enbart i direkta krigssituationer med otrogna (och inte heller i någon slags abstrakt krigssituations som kan tolkas med glimten i ögat, efter humör eller enbart för att det uppfattas ett slags motstånd - som en del islamiska organisationer gör - utan dessa uppmaningar berör människor som har dragit sina sablar på ett konkret krigsfält).

    Har du kikat på sharialagarna och Allahs spö och stympningsstraff? Vidare, den där ursäkten om krigssituationer blir en smula tröttsam i längden av den enkla anledning att den för det första är öppen för personlig tolkning. Anser du att det faktum att Jerusalem inte är under muslimskt styre längre är en attack på islam (som pågått länge) så har du helt rätt som du säkerligen noterat att många FL muslimer mellan varven också gör gällande. Vidare så ser vi ju svart på vitt hur vissa, och i en del fall, många, tolkar dessa skrifter i praktiken.

    Våld mot otrogna beordras direkt och det jag skriver här är en anledning så god som någon att halshugga mig. Jag är ju en "islams fiende" eftersom jag förnekar budskapet vilket meriterar döden. Och människor dödas och fängslas för skitsaker som ateisten i indonesien som fick fängelse för sin facebookstatus eller oskyldiga som halshuggs pga koranbränningar eller Mohammedbilder.

    >Jag fattar - allt som springer ur islam hör inte till något gott i alla lägen men det går inte att sitta och peka fingret på ett fel hos den stora massan varenda eviga gång som något islamrelaterat överhuvudtaget rör på sig. Det blir bara löjligt.

    Jag är genuint nyfiken, hur mycket problem skulle behöva komma ur islam innan du själv skulle anse att det var dåligt?
    Den breda massan faciliterar grogrunden för extremismen. Utan religiösa moderata skikt kan heller inte de extrema skikten finnas. Men ja, låt oss säga att 90% av alla muslimer är fredsälskande individer och endast 10% är för våld. Det innebär fortfarande ett enormt problem och det faktum att 90% inte fakkar ur imponerar föga. Precis som det faktum att de flesta som kör fulla faktiskt klarar sig hem helskinnade utan att skada sig själva eller någon annan inte är ett imponerande argument för att sluta kritisera fulla förare.

    MB sade för övrigt att: Genom deras egna demokrati, detta djävulens påfund, ska vi ta över Europa med islam.
    Men jag antar att du inte bryr dig om yttranden som inte stämmer överens med din bild av islam utan istället tänker på Massoud, din lokale pizzabagare som är muslim och jättetrevlig och generaliserar genom att postulera att alla är som han.

     >Någon säger att i islam så tvättar man sig om fötterna innan bönen och det ska då inte enbart skrattas åt tills någon muslim bemöter skrattet, utan vid minsta lilla muslimskt tillmötesgående så ska tvagningen i sig nystas ihop med allt ifrån självmordsbombningar till vad Allah sägs göra med otrogna i efterlivet bort till såväl politiska motioner i Tyskland.

    Lydnaden är den samma. Och faktum är att det inte är förvånande att en religion som kan få dig att tro på änglar på toaletten eller som får dig att fem gånger dagligen utföra en rit, kan få dig att utföra andra "extrema" handlingar med. Med extrem så menar jag saker som man aldrig skulle göra eller tro utan religionen. Det kan vara bra saker, och det kan vara dåliga saker. Det är den blida tron som är det farliga och den som belyses av till synes oskyldiga saker som "ghufranaka!"
     
    Gravt generallierande, ihopkok av ämnen samt folk, verkar ha blivit till en slags bekvämlighet för att få ha kvar ett slags förvirrat hat och någon slags bottenlös frustration
     
    Intressant nog försvarade jag islam in det längsta och gick ytterst motvilligt med på att det kanske ändå inte var en så harmlös religion ändå och vred och vände på det hela in i det längsta då implikationerna av att acceptera sanningen var så besvärande.

    >Det känns som att den absolut klurigaste frågan, som någon människa ur den antiislamiska strömningen skulle kunna springa på, under hela sitt liv, vore något av den här arten; kan du nämna 5 bra saker som muslimer har gjort?

    Det finns två frågor som är mer relevanta: 

    1. Kan du nämna en enda god/vänlig/hjälpsam/fredlig/harmlös handling som ENDAST kan utföras av en muslim och inte av en icke-troende?

    2. Kan du komma på några omoraliska/våldsamma/hemska handlingar som specifikt varit motiverade av islam på ett eller annat sätt?

    En av dessa två listor kommer att stå tom och den andra att bli tämligen lång är jag rädd. Och där i ligger väl själva problemet. 

    Utan religion utför goda människor goda handlingar och "onda" människor "onda" handlingar, men för att få en god människa att göra något omoraliskt krävs det ofta en blind tro på en totalitär dogma.
    Menar du då att samma fenomen, alltså delade meningar, inte existerar i en aktuell typ av församling och hårddraget inom samma religion? Hade gärna velat se talande källor för att varenda muslim i världen, eller ens inom aktuell församling, unisont vill se en hundfri allmänhet.

    Vart i Sharialagarna uppmuntras människor till att gå Allahs ärenden som gäller efterlivet för otrogna? Ge gärna ett utskrivet exempel av dessa passage här.

    Jag har redan skrivit att vissa organisationer tolkar det hela godtyckligt och likväl kommer vi inte ifrån att dessa uppmaningar relaterar till en situation på ett konkret krigsfält. 

    Javisst, blind tro gör människor väldigt lättmanipulerade och därmed kan det skapa farliga situationer.

    Jag har inget problem med att skilja det ena ifrån det andra, att ta den långa och jobbiga vägen, och har därför inget problem med hantera det dåliga som det dåliga och det bra som det bra. Mycket av det dåliga som springer ur islam ser jag även som misslyckanden och den inställningen bidrar såklart också till att jag inte ser det som någon slags nödvändighet att ställa sig emot islam som helhet. I min värld så räcker det med att bemöta det dåliga som det dåliga.

    1. Man kan inte begränsa handlingar på det viset genom ett epitet. Alla människor kan handla hur de vill och alla människor kan självklart göra något som någon annan kan göra - enbart resultatet varierar och då efter förmågan och ingenting annat. Jag kan helt enkelt inte nämna något gott som enbart en muslim kan göra för att alla människor kan göra vad en muslim gör - det finns med andra ord ingen legitim frågeställning här.

    2. Ja, massor.

    Kan du nämna 5 goda saker som en muslim eller en grupp muslimer har gjort? 
Svar på tråden SÅÅÅ RUBBAT: muslim kräver hundförbud