J a d e d skrev 2012-07-02 23:30:46 följande:
Jo men detta är ju skitviktiga grejer, om man nu ska viga sitt enda liv åt en religion, nog sjutton borde det ligga i ens intresse att vara säker på att den är sann- och detta i ordets rätta och enda bemärkelse, inte islam-versionen av ord.
Dvs, ordningen i vilken verser nedkommit har precis lika stor, om inte större, betydelse för hur slutresultatet av en text blir. Något som man ju alltid får påpekat för sig då det diskuteras verser för sig.
Ja men du fattar
Ja men vad ska man säga då, om det inte är en "grundproblematik", det är ju i texten man börjar sin islam-resa. Det är den som utgör hela grunden för tron.
Grundproblematiken förblir den samma som den alltid har varit - att utan direkta bevis hävda att "såhär är det, det här är rätt". Man kanske kan se det här aktuella som ytterligare en obevisad "såhär är det" men för min del känns det lite onödigt då Islam, ifrån början till slut, redan gör det här anspråket på verkligheten utan konkreta bevis (vilket ändå hör till vad som definierar en religion som sådan - att göra anspråk på verkligheten).
Lite som att påstå att det vore ett grundproblem för exempelvis Rastafari att lyfta fram vissa delar ur Bibeln starkare än andra - när det i själva verket just gör Rastafari till Rastafari (och på samma vis gör den specifika ihopsättningen av profetens uppenbarelser just Islam till Islam). För min del blir det lite svårt att se det som fel i sig eller som någon sorts grundproblematik.
Det ter sig dock inte lika självklart längre, om då inte profeten själv verkställde ordningen för verserna och så vidare.
Inte längre självklart på det viset att Islam inte längre skulle ha något direkt eller något exklusivt förhållande till profetens uppenbarelser i och med Koranen - att i stort sett vem som helst skulle kunna pussla om verserna för att sedan mena att "såhär ska det egentligen vara" samt att Koranen som slutresultat hade kunnat se annorlunda ut i sig.