Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

    SÅÅÅ RUBBAT: muslim kräver hundförbud

    J a d e d skrev 2012-07-02 20:21:21 följande:
    Det står en hel del smarrigt i koranen om kroppslig bestraffning, är bara att läsa innantill. Att man som muslim tror att detta är en allsmäktig guds direkta och oförvanskade ord gör inte den pajen mindre smarrig. Dock avsevärt mer farlig.
    Hela brottsbalken (om vi pratar sunniislam??) återfinns dock mig veterligen på fler platser, andra källor, ur islam är enbart koranen.
    Det som är riktigt otäckt är att all form av bestraffning, tortyr och lemlästning inte enbart sker enligt islam i efterlivet av gud henself, utan skall även utföras av människorna själva- mot varandra. Utan det här inslaget hade inte islam varit tillnärmelsevis lika farlig i händerna på rubbade människor som "misstolkar" islam.   
    Håller verkligen med, just den biten gör islam farlig, tillsammans med dess inverkan på sådana som ej har haft ett genuint val att leva under sådana förutsättningar. Det hade varit en annan sak om islam handlade om en sfär som människor helhjärtat gav sig in i men nu ser det tyvärr inte ut så.
  • Digestive
    Truth skrev 2012-07-02 20:28:35 följande:

    Sharialagar är inte bara lagar som vi tänker oss lagen i Sverige, utan vissa sharialagar innebär inget straff i livet. Sharia är hur muslimen ska leva enligt sin religion. Jag skrev det inte tidigare eftersom jag trodde du endast menade just sharialagar som ger straff här och nu.


    Att säga att sharialagar är separerade från koranen blir då lite märkligt. Som du skriver är förstås koranen ett verk precis som exempelvis "Brott och Straff", men om du är ute efter att peka ut att koranen är ett verk för sig och muslimers praktiserande av sharia någonting helt annat förstår jag inte vart du vill komma. Menar du då att muslimer praktiserar sharia utan stöd i koranen?


     


     


    Nej, jag menar snarare att man inte behöver se Koranen som någonting med islam i sin helhet att göra, i en direkt anmärkning, utan snarare att islam i sin helhet hör till en variant av vad man kan få ut av Koranen. Helt enkelt att fri filosofi går att applicera på verket Koranen i sig, att man kan bemöta Koranen som blott ett verk av andligt arbete och då låta Koranen stå utan någon koppling till islam överhuvudtaget.
  • Digestive
    Truth skrev 2012-07-02 20:31:57 följande:
    Det jävliga med just islam är att komma runt de straff som uttryckligen står i koranen. Likaså att trots koranens uttryckliga motvilja mot homosexualitet (och att koranen beordrar straff enligt 5:33 för homosexuella i och med att homosexuella handlingar är sedesfördärv) lyckas förena islam med demokratiska värderingar.
    Har inte hunnit lusläsa straffpassagerna allt för noga men då det kommer till tjuvar så märkte jag att versen precis innan den du hänvisade till talade om brottslingarnas önskan om att undslippa elden (vilket jag förmodar handlar om islams motsvarighet till helvetet), att de inte skulle undslippa den och att det följande hänvisade till straffen för tjuveri. Det kanske handlar om någon ritual som snarare ska utföras på den döda brottslingens kropp, som en slags fysisk markering om vilken grupp den döda kroppen tillhör (aktuellt gruppen tjuvar), eller om straff som hör helvetet till för en tjuv.

    Var bara något jag reflekterade över i all hast. Man önskar lite att man kunde originalspråket så att man förstod innebörden av det man läser mycket bättre. Kan dock hålla med om att det ter sig svårt att finna något annat i dessa passage än vad islam presenterar, vad jag skriver ovan handlar bara om en hastig reflektion.
     
  • Digestive
    Truth skrev 2012-07-02 20:59:15 följande:
    Då har du plötsligt slutat tala om islam och börjat tala om någonting helt annat. Koranism eller gnostisism kanske?
    Ja, alltså, det här springer ju ur en liten micro-sido-diskussion mellan mig och Trekk och där min högst personliga inställning till religion kom på tal. Så, ja, självklart talar vi (eller iallafall jag) om någonting annat än strikt islam just här. Flört
  • Digestive
    Truth skrev 2012-07-02 21:24:48 följande:

    Koranen är inte nedtecknad i sådan ordning. Verserna står inte i den ordning Muhammed sa dem. Vissa verser hör så att säga ihop, men dessa är markerade så att det ska förstås.


     


    Oj, vilken miss i min mening. Att leka pussel med någon annans andliga erfarenheter brukar inte ge ett vidare jämförbart resultat. Vet du om det går att få tag i originalordningen? 
  • Digestive
    Truth skrev 2012-07-02 21:32:36 följande:

    Nej det går inte och är heller inte nödvändigt eller en miss. Skäggubbarna är de som studerat vilka verser som hör ihop med vilka hadither osv. Good luck!


     


     


    Klart att det var en miss! Förvånad I sin ursprungliga ordning hade det kanske format någonting helt annat än dagens islam som resultat och man hade framförallt kunnat få en mer koherent inblick i Muhammeds uppenbarelser och så vidare.
  • Digestive
    oOHalalOo skrev 2012-07-02 21:41:06 följande:
    Vet inte om det är en miss. Vad jag vet så fick profeten Muhammad (fvmh) reda på var de verser och kapitel skulle in som uppenbarades. Men där får någon annan som är mer påläst gärna svara.
    I sådant fall vore det såklart ingen miss som sådan men det hade likväl varit intressant att kunna få ta del av den ursprungliga ordningen, alltså den kronologiska (antar jag).
  • Digestive
    oOHalalOo skrev 2012-07-02 21:41:49 följande:
    Kan du hänvisa till var du har fått den informationen ifrån?
    *vill med ha klarhet i det hela*
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-07-02 21:45:52 följande:
    Är det inte intressant det här? :)
    Och att man som muslim ändå litar blint på att boken är ihopsatt precis som den "ska", det gränsar till hela grundproblematiken med att man för det första köper att budskapet är oförvanskat om man nu utgår från den löjeväckande tanken att man faktiskt ens tror att dessa verser är någon guds ord.

    Menar att allt detta torde tillhöra nån slags grundfrågor människor som bekänner sig till islam borde ställa, men helt uppenbarligen är det inte det.

    Kan ju vara värt att tänkas på.
    Jo, verkligen intressant! Tja, vet inte om man kan se det så riktigt men Koranen kanske vore just den där ihopsättningen av profetens uppenbarelser som islam använder sig utav av.

    Det skulle dock medföra en viss tveksamhet i sig - att det inte ter sig lika självklart längre. Att framställa det som någon slags grundproblematik för islam i sig känns lite konstigt då islam inte vore något annat än just den där ihopsättningen.

    Man kan se på det lite olika men det hela skulle självklart göra islam mindre självklar i förhållande till profeten. Aja..
  • Digestive
    Trekk skrev 2012-07-02 23:20:28 följande:
    Jag förstår inte vart du vill komma. Att du som icke-muslim kan läsa Koranen utan att tycka att sharialagarna är bra är väl inte så konstigt och tämligen irrelevant eftersom problemet inte är du och din sekulära tolkning utan de troende som följer buden till punkt och pricka så som de är ämnade.
    Vi var inne på min personliga inställning till religion och mer specifikt hur jag kunde skilja på Koranen och Sharia-lagarna.
  • Digestive
    Trekk skrev 2012-07-02 23:26:07 följande:
    Jag förstår inte hur det är relevant för det faktum att sharia åsamkar så många så mycket lidande.

    Nej det har du inte gjort. 
    He, inte jag heller. Det står enbart relevant för vad det gäller, det vill säga dina arguments substans - vilket då har varit min invändning hela tiden sedan du började tillskriva mig åsikter om det hela.
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-07-02 23:30:46 följande:
    Jo men detta är ju skitviktiga grejer, om man nu ska viga sitt enda liv åt en religion, nog sjutton borde det ligga i ens intresse att vara säker på att den är sann- och detta i ordets rätta och enda bemärkelse, inte islam-versionen av ord.
    Dvs, ordningen i vilken verser nedkommit har precis lika stor, om inte större, betydelse för hur slutresultatet av en text blir. Något som man ju alltid får påpekat för sig då det diskuteras verser för sig. 

    Ja men du fattar  

    Ja men vad ska man säga då, om det inte är en "grundproblematik", det är ju i texten man börjar sin islam-resa. Det är den som utgör hela grunden för tron.      
    Grundproblematiken förblir den samma som den alltid har varit - att utan direkta bevis hävda att "såhär är det, det här är rätt". Man kanske kan se det här aktuella som ytterligare en obevisad "såhär är det" men för min del känns det lite onödigt då Islam, ifrån början till slut, redan gör det här anspråket på verkligheten utan konkreta bevis (vilket ändå hör till vad som definierar en religion som sådan - att göra anspråk på verkligheten).

    Lite som att påstå att det vore ett grundproblem för exempelvis Rastafari att lyfta fram vissa delar ur Bibeln starkare än andra - när det i själva verket just gör Rastafari till Rastafari (och på samma vis gör den specifika ihopsättningen av profetens uppenbarelser just Islam till Islam). För min del blir det lite svårt att se det som fel i sig eller som någon sorts grundproblematik.

    Det ter sig dock inte lika självklart längre, om då inte profeten själv verkställde ordningen för verserna och så vidare.

    Inte längre självklart på det viset att Islam inte längre skulle ha något direkt eller något exklusivt förhållande till profetens uppenbarelser i och med Koranen - att i stort sett vem som helst skulle kunna pussla om verserna för att sedan mena att "såhär ska det egentligen vara" samt att Koranen som slutresultat hade kunnat se annorlunda ut i sig.
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-07-03 00:14:21 följande:
    Puss!

    Min hjärna har sagt godnatt till mig nu, varför den totala bristen på svar drabbade dig likt en islamisk sondmatning.  
    Aha.. så kan det gå! Püss.
  • Digestive
    oOHalalOo skrev 2012-07-03 07:41:22 följande:
    Jag väntar så gärna på (var det Truths) påstående  att det är människor som har kompilerat Koranens ordning av verser och suror, det var ju ändå därifrån det kom och trovärdig referens behövs givetvis för att ge det trovärdighet.

    Sen att Koranen inte är uppenbarad i den ordning som vi läser Koranen är ju väl känt, i alla fall bland muslimer. Den uppenbarades under 23 år och har uppenbarats i samband med olika händelser bl.a. som har skett. 
    Mja, fast Truth verkar inte ha några. Varifrån har du fått det till att profeten själv kompilerade ordningen uti Koranens verser med mera?

    Jo, självklart, var ju inte över en helg det där hände. Flört Insikter (eller uppenbarelser eller både och samtidigt om så vill) har en tendens att höra ihop fragmenterat genom livet och nya insikter kan knytas ihop och ha ett samband med gamla insikter med flera år på nacken, höra till ett äldre tema och så vidare. De hade varit kul att kunna få ta del av den kronologiska ordningen men att kompilera ihop ett större verk gör man oftast med fördel, man kan dock se på det hela lite annorlunda om inte profeten själv skötte kompileringen.
     
  • Digestive
    Trekk skrev 2012-07-03 10:37:13 följande:
    Jag förstår inte vad det är för substans du anser saknas. 
    Det behöver inte saknas något eller ens besitta ett fel överhuvudtaget, jag ifrågasätter mest (bland mer) för att se om du har haft med och tagit hänsyn till, enligt mig, väsentliga bitar (kan man säga). Nyvaken, sovit knäppt och inte den hetaste på tangenterna just nu.
  • Digestive
    Trekk skrev 2012-07-03 10:40:15 följande:
    Nej kära du, bevisbördan ligger i camp Islam. Jag skulle hjärtans gärna se kollegialt utvärderade fakta och data som styrker påståendet att Koranens budskap kommer från Allah som sa det till Gabriel som sa det till Mohammed som sa det till de skriftlärda som skrev Koranen som sen översattes till svenska och kom till oss på den vägen.

    Jag skulle gärna höra vilka externa bevis du har för att Koranen är Allahs ord och att Allah finns. 
    Det var snarare tal om huruvida Koranen har fått sina verser med mera kompilerade av profeten själv eller av någon/några annan/andra. Rätt intressant faktiskt. Truth antydde tidigare att några andra än profeten hade gjort det här, varför både jag och oOHalalOo frågade efter källor. Även oOHalalOo får naturligtvis, mer än gärna, visa upp på källor å sin sak, nu när nyfikenhet i högsta grad har väckts.

    I min inget kritiskt för Islam som sådan, om sådana källor saknas å oOHalalOos ståndpunkt, men det hade varit tufft att själv kunna kompilera om verserna i Koranen (eller helt enkelt pussla om i den aktuella profetens uppenbarelser efter eget huvud och vad man själv finner som tydliga samband med varandra) och se om man kan hitta något annat och nytt i sin helhet. Tyvärr verkar inte den kronologiska ordningen gå att finna, det hade såklart hjälpt och varit nyttigt vid en egen kompilering.
     
  • Digestive
    oOHalalOo skrev 2012-07-03 21:22:38 följande:
    Måste nog dela upp det här.

    Dels handlar det om var verser och kapitel skulle stå i Koranen, det är något som uppenbarades i samband med att dessa verser och suror uppenbarades, dvs var de skulle stå (i vilken ordning) när hela Koranen hade uppenbarats.

    Sen handlar det om kompileringen av Koranen, dvs att göra en pappersbok av den. Koranen har alltid bevarats på ett parallellt sätt, dvs både i skrift och genom recitation/memorering. Så när den slutligen sammanställdes i bokform så satt inte dessa som fick det uppdraget och gissade att 'här kanske den här versen ska vara eller kanske den ska vara här' eftersom de alla hade memorerat hela Koranen så som profeten (fvmh) hade lärt dem.
    Aha! Får se om man kan läsa mer om det hela någonstans.
  • Digestive
    Truth skrev 2012-07-03 16:30:25 följande:

    "Allahs sändebud gav inte order om sammanställningen av Koranen i en enda kopia, därför när han (Abu Bakr) och Umar konsulterade varandra, de kallade på Zaid och informerade honom om deras önskemål att sammansätta en enda kopia av Koranen. ”Men det här är något som Sändebudet från Allah inte gjorde”, sade Zaid. I andra ord, det var bida för att Allahs Sändebud aldrig gjorde det. Däremot, sayyidina Abu Bakr svarade, ”Men det är gott, O Zaid.” På den tiden flesta av de som memorerade Koranen har dött strävande emot de som hade vänt sina ryggar åt deras religion, och därför de fruktade för Koranen. De fruktade trots faktumet att Allah har garanterat skyddet av Koranen; vilket indikerar att det var fortvarande nödvändigt för de att föra in ett påfund för att skydda den älskade religion av Allah Taala! Argumentet här ljuger inte, faktumet är att förslaget kom från al-Siddiq (den uppriktiga) – så det är inte endast då det var sagt eller för att han var ställföreträdare och därför hade rätten att inviga en sunnah – hellre, argumentet här ligger i Abu Bakrs resonemang när han var tillsagt att det var något som Allahs Sändebud aldrig har gjort. Han sade, ”men det är gott!” Tänk på det, ”men det är gott.” Det är att säga, det finns gott i det, fastän Laggivaren inte har gjort det explicit, kan ändå hittas implicit (underförstådd) i den generella texten."


     


    svenskmuslim.se/_forum3/viewtopic.php?f=37&t=...


     


    Jag minns inte var jag först hörde denna information, men muslimerna här diskuterar ju just innovationer. Information om saken finns ju där ändå, tagen från islams egna källor.


    Ok!
Svar på tråden SÅÅÅ RUBBAT: muslim kräver hundförbud