• choklaa

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Nicholeski skrev 2012-05-05 15:41:10 följande:
    Kan tillägga att vi inte använde ÄL-tester den månaden. Jag var på ett VUL CD 16 där vi fick de en äggblåsa på 17mm. På så sätt visste jag att ÄL var påväg och vi sexade varannan dag efter det =)

Tyvärr utan att lyckas..
    Vad bra att veta, att de skiljer sig på dagarna. är lite orolig för att man får ägglossning tidigt. Då jag i dag är inne på dag 11. Har ej haft samlag sista 4 dagarna. Maken har jobbat sent och gått upp tidigt så tröttheten har gjort att det inte blivit av. Sen har vi nu båda åkt på förkylning, medan maken ligger i sängen med feber.

Kände i går att det molade lite i magen men jag kan inte tänka mig att det var ägglossning.

Föresten vet någon om Alvedon motverkar eller påverkar ägglossning eller önskan om graviditet om man skulle ta detta? Känner att febern sakta kommer drabba mig med men vill inte ta det om det på något sätt minskar chanserna.
  • choklaa
    Balder14 skrev 2012-05-06 01:00:03 följande:
    Hej! Kul att läsa att man inte är den enda som tar Pergotime. Jag har däremot tagit 5 kurer nu... Fick utomkvedes i februari och fick operera bort ena äggledaren. Nu har jag tagit första kuren efter operationen och jag hoppas så innerligt att det tar sig denna gången. Var på VUL i torsdags, men ägglossningstest var inte riktigt på gång än, ska dit på måndag igen och då hoppas jag den är på väg så jag kan få en Ägglossningspruta. Kram på er
    Hej, Välkommen till tråden :)

Vilken dag är du på i morgon? Jag är inne i morgon på min 12:e dag och ska då för första gången till gyn. Är nervös inför besöket. Hoppas att gyn ser att någon ägglossning är på väg.

Vad är det för spruta du kommer få i så fall? Vad ger den för effekt då du även tar pergotime?
    Lycka till på VUL i morgon.
  • choklaa
    Balder14 skrev 2012-05-06 01:00:03 följande:
    Hej! Kul att läsa att man inte är den enda som tar Pergotime. Jag har däremot tagit 5 kurer nu... Fick utomkvedes i februari och fick operera bort ena äggledaren. Nu har jag tagit första kuren efter operationen och jag hoppas så innerligt att det tar sig denna gången. Var på VUL i torsdags, men ägglossningstest var inte riktigt på gång än, ska dit på måndag igen och då hoppas jag den är på väg så jag kan få en Ägglossningspruta. Kram på er
    Hej, hur har det gått för dig i dag? Var det en ägglossning på gång?
    Själv sitter jag och väntar ut tiden. Ska till gyn om en timme... Spänande...
  • choklaa

Hur går det för er Alla?

Var hos gyn i dag visade att en ägglossning är snart på väg. Hon såg att det fanns ett ägg på väg att lossa och hon tyckte att jag skulle börja testa redan i dag.

Hoppas nu bara att maken blir feber fri och pigg :) så vi inte missar ägglossningen, hon trode att det skulle ske om ett eller två dygn :) när ägget släpper :)

• choklaa
    lantisen02 skrev 2012-05-07 18:38:23 följande:
    Hej hopp.
    nu har jag börjat med min första kur pergo, andra tabletten idag, jag tar dom precis innan jag ska lägga mig, har inte känt av nått ännu, är mitt uppe i bröllopsplanering(gifter mig om  2 veckor) så barnfokuset har inte varit så stort, kanske är lite bra ändå...
    det man hoppas på är att pergon ska funka och att ÄL kommer igång..  
    Åå vad roligt för er med bröllop :) och ett stort grattis. Jo det är sant att barnfokus kan ligga lite i bakgrunden när man planerar bröllop. Men samtidigt kan de ju vara bra för då kanske det tar sig mycket bättre och ett plus på första försöket då man inte tänker på det lika mycket.

Så jag håller tummarna. :)
    Ett tips som min gyn gav mig i dag var att testa ägglossning från dag 11 så dagen efter du slutar med pergotime så börjar du testa ifall om det är så att du haft oregelbunden mens tidigare. För mig såg hon ett nästan helt moget ägg som skulle lossna när som helst och sa åt mig att börja testa mig i dag.
  • choklaa
    lantisen02 skrev 2012-05-08 10:28:37 följande:
    Aha tack för tipset, det ska jag göra, jag ska på ultraljud på fredag på CD 10, och då ska jag börja testa med ÄL-stickor då på lördag, har köpt på mig ett antal stycken så man är förbered...
    åh, jag hoppas verkligen att det ser positivt ut på fredag.
    jag har inte känt nått speciellt av pergon ännu...dock bara tagit 2 dagar, lite svettningar på nätterna, men inget annat, man blir lite orolig över att det är för liten styrka på behandlingen, jag vet inte... har fått för mig att man ska känna värsta biverkningarna för att det ska ge nån effekt, men jag får nog sluta tänka så...
    Biverkninga... hmm kände inte av något, blev bara lite känslomässig 4 dagen och började gråta, men andra biverkningar har jag ej känt av dag tid. Dock har jag svettats som en gris om nätterna, vaknat helt dyngsur på morgonen. Vilket jag aldrig tidigare varit med om. Gick över så fort jag kom in på dag 6 osv.
  • choklaa
    Jojolita skrev 2012-05-08 11:28:57 följande:
    Hej,
    Först och främst: Lu89Th, GRATTIS!! Det ger än hopp!

Och Choklaa: Nej Alvedon ska inte vara några problem vid ÄL för det är tabletter som innehåller ibuprofen som är antiinflamatoriska som kan ta bort "inflammationen" som blir vid en ÄL.. Så Alvedon och Ipren är t.ex OK..

Jag tog min andra pergotablett idag.. Kunde knappt sova i natt och vaknade med värk i magen och jag hade svettningar flera gånger..
    Jag tror dock det är placeboeffekter för jag har läst biverkningslistan 10 ggr och jag gissar på att man inte ens kan få bieffekter efter 1 tablett bara, eller vad tror ni?
    Hur fort kan man få bieffekter egentligen?

Jag ska inte göra något VUL i samband med ÄL som det verkar som ni alla får göra (?), min gyn sa inte ett ljud om det. Bara köra med stickor för att se om jag får nåt omslag..
    Sen om man måste gå in på 3:e kuren så måste man kolla upp slemhinnan så det inte blir en motsatt effekt.
    Är det nån av er som inte ska på VUL som jag?
    Och ni som ska på VUL, är det era första kurer?

Ciao så länge!
    Tack för ditt svar. Dock klarade jag mig utan alvedon. Maken är fortfarande tyvärr kraslig.
    Köpte digital test i går för ägglossning och visar ingen stregring i dag heller.
    Så hoppas på en glad gubbe i morgon :)

VUL gör man för att gynekologen vill se så att det inte finns fler mogna ägg samtidigt då man vill undvika gravititeter med flerbörda vilket kan lätt hända. Trillingar, fyrlingar. De var förklaringen till varför man gör VUL.

Så för min del kan jag få göra ett försök till innan sommaren, då gynekologen låter mig ej få en tredje kur då ingen möjlighet finns för henne att göra ett VUL i juli för då har hon semester.
  • choklaa

Skulle behöva lite information / råd av er som använder er eller har testat clearblues digitala ägglossnings test. Var hos Gyn i måndags och hon så att ägg var på väg att släppa och hon trodde ägglossningen skulle komma måndag/tisdag/onsdag. Hon tyckte att jag skulle testa samtliga dagar. Alla tre dagarna har de visat o alltså ingen glad gubbe. Kan de vara så att hormonet var redan högt när jag testade och då såg man ingen höjning gällande ägglossnings hormonet varken i går eller idag.

• choklaa

Ingen som har erfarenhet av clearblue digital test för ägglossning. Kan de vara så att jag missat ägglossningen för att jag började testa i måndags och att ägglossningen var just då ???

• choklaa
    Emmie02 skrev 2012-05-09 22:19:03 följande:
    Ägglossningen kanske sker senare än vad ni trott? Kolla några dagar till utifall kanske, använder inte ägglossningatester då jag har pco och de kan visa falskt så jag skulle endå bara över analysera dem och börja tvivla. Vi försöker få till de åtminstonde varannan dag så att vi ska kunna täcka in eftersom att jag kan ha ägglossning när som helst under månaden eller inte alls!
    Ursch vad jag blir ledsen. För hon sa att ägget släpper om 1-3 dygn ser det ut på VUL. Men inget på ägglossnings testen. Har knappt kunnat sova i natt och är så ledsen.

Tidigare har gyn sagt att jag ser ut att ha polocystiska ovarium, alltså just de ni säger PCO men sedan var jag hos en annan gyn som sa det samma och sen tog han alla prover som man kan ta för att utesluta pco, var en massa blodprover och det visade inte på PCO.
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)