• choklaa

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

lillaregnbågsbebis skrev 2012-05-10 07:48:56 följande:
    Choklaa: fortsätt testa! Enligt mitt vul trodde läkaren att jag skulle ägglossa dagen efter eller möjligtvis två dagar senare. Jag fick vänta ytterligare fyra dagar innan jag fick omslag på ägglossningstestet. Progesteronprovet visade att jag haft en bra ägglossning, så keep on testing
    Lite tröst efter en sömn lös natt. Vi har nämligen inte riktigt fått till det ännu, då maken först varit febrig och kraftigt förkyld och sen i går kunde inte mitt imunförsvar klara sig utan att bli smittad så vrål förkyld och något febrig har man blivit.

Har köpt nya test från RSFU och de isade ett streck och ett till extremt svagt i går kväll. men enligt förpackningen ska man då tolka det som negativt. Testade i morses med samma test negativt. bara ett enda streck ingen stans fanns det andra lite svagare strecket. 15:30 är det dags igen att testa med det jäkla digitala testet. Vill att de ska visa en smailis så jag inte missat ägglossningen.

Hur kommer det sig att du lämnar progasteronprov?  Får alla göra det?
  • choklaa
    Emmie02 skrev 2012-05-10 10:11:46 följande:
    Under vårat första besök så gjorde min gyn läkare ett ultraljud och hon såg direkt att de var de som var "felet", inga andra tester. Jag fick också se och då förstod jag verkligen vad de menade med pärlband, och många äggblåsor. Vilka andra test kan de göra då?

Grejen med Pco och ägglossningtester är att de kan visa positivt flera gånger eller i flera dagar under en cykel, eftersom att kroppen gör sig redo för ägglossning och hormonerna stegrar men ägget släpper endå inte tillslut utan ägget växer till sig och sedan går det tillbaka. Precis som att de blir motarbetade med de andra äggen man har.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det är så jag har förstått de och försöker förenkla det. Innan vi starta utredning och jag fick veta vad de var för fel så valde jag att inte använda ältester eftersom att jag tror att de tar bort charmen lite och just frustrerande när man tror att man ska få men de blir inget, kollar hellre på mina flytningar :) Haha lite äcklig kanske men de är lagom nivå för mig :P
    Hur ska flytningarna se ut vid ägglossning? Jag är inte speciellt insatt i detta. även om jag vore kanske va de då jag är ssk. Men tyvärr har jag inte läst på så mycket om ägglossning för jag trode det skulle stressa en mer.

De prover som de tog på mig var blodprover, med de var 4-5rör de tog för att se om något av värderna översteg de normala eller var lägre så skulle de vara ett tydligt tecken på PCO. Då jag precis som du säger pärleband. För den manliga gynekologen förklarade då för mig att i bland kan de se ut att man har pco, genom att man har pärleband men att de i sjävla verket är så att kroppen blidrar många ägg. Sedan sa han att om man ska diagnosticeras med PCO ska man både vara överviktig, ha mycket hår på kroppen, pärleband, blodprover ska visa på det och även något mer.

Själv så har jag enda kriterierna pärleband och sen att jag har några kilo över men detta då jag under sista två åren stressat mycket, ätit skräpmat och varit oaktiv.

Så jag vet faktiskt inte om jag ska ta det som pco eller inte. Den gyn som sa att jag hade pco från början är ju den jag nu går hos och hon sa att jag skulle testa, Antagligen kanske hon inte såg pärlbanden denna gången...
  • choklaa
    Emmie02 skrev 2012-05-10 11:41:23 följande:

fölåt TS om jag tar din tråd lite men jag undrar hur många vi är som har börjat eller äter pergo eller annat just nu? Kanske vi skulle gjort en lista så vi kunde se hur vi ligger till :) den kan kanske se ut något såhär :) 

Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

låter det som en bra ide? kan vara kul eftersom vi hänger här och kunna se hur vi ligger till så slipper man leta i tråden :)

Det låter som en bra ide:

Kopierar dit och skriver på mig, nästa som skriver kopierar listan på nytt och skriver på sig, så att det inte blir för många listor så det blir rörigt.
  • choklaa
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)
  • choklaa

Är så ledsen pratade med clearblue och de sa att utifrån det jag berättade hade jag missat ägglossningen om man ska lita på dom. Är så ledsen, då vi ej fått till det de dagarna som gått pga feber och förkyldning.

men samtidigt ska man kanske inte ge upp hoppet, då gyn såg att dom typiska ägglossningsflytningarna inte riktigt hade börjat ännu. Och nu när jag vet vad jag skulle titta efter för flytningar så har dom kanske precis börjat.

Men vad ledsen man blir ändå... :(

Bara att vänta in då tant och sattsa på nästa månad. Om det inte sker ett mirakel

• choklaa
    Pepsi skrev 2012-05-10 19:47:50 följande:
    Jag tänkte på en sak, tjejer.
    Vad tror ni om att dricka vin när man äter Pergotime?
    Tänkte inte råsupa utan ta ett eller två glas imorgon.
    Tror ni det kan bli utebliven effekt?
    Kanske borde avstå vinet imorrn?
    Hmm..Vad har ni för tankar om det?
    Läkaren på medicin där jag tidigare var, sa till sina patienter de som hade x-antal mediciner. Ett glas vin om dagen för hjärtat glader. Så ett glas tror jag inte påverkar.
  • choklaa
    Nicholeski skrev 2012-05-11 10:08:27 följande:
    Hej på er!
    Idag har jag varit på VUL för att se hur jag ligger till efter min andra enkelkur pergotime. Jag är idag på dag 11 och hade två äggblåsor på 12mm respektive 12,5mm i min vänstra äggstock. Ägglossning sker förhoppningsvis om 4-5 dagar.

Vi pratade även om det här med att gå vidare om inte pergotime fungerar för oss. Så nu har en remiss för eventuell IVF skickats. Om det inte tar sig här under sommaren så kommer vi alltså gå vidare med IVF i höst. Jag hoppas såklart att vi lyckas innan dess, men det känns skönt att veta att vi kan gå vidare med det relativt fort om det här med pergo inte fungerar.
    O vad roligt för dig :) Håller tummarna att det blir ett plus denna månaden och vem vet kanske kanske tom tvillingar :)

Så skönt med en remis för ivf men hoppas att det tar sig under sommaren för er.

Min gyn pratade om en äggblossa på 17,5mm om den skulle lossa inom ett-två dygn men ägglossningstesten har ej reagerat på den.
  • choklaa
    Nicholeski skrev 2012-05-11 11:47:18 följande:
    Vilken CD hade du 17,5mm äggblåsa? Dom väger 2mm / dag och lossar mellan 20-24mm =)

Jag håller tummarna för att det blir något den här månaden, men jag vågar inte riktigt hoppas ändå..
    Jag var på dag 11 på VUL och då var blåsan 17.5 ungefär och gyn sa ett ägglossningen borde komma ca inom ett dygn-två.

Men kanske kanske jag som var så ledsen över att vi missade ägglossningen pga maken låg sjuk och sen jag. Och dessutom att ägglossningstesten ej visade någon ägglossning dessa dagar. Så kanske om jag har tur så hade jag då om de lossar vid ca 20-24mm ägglosning i går kväll eller i kväll? Tyst
  • choklaa
    Nicholeski skrev 2012-05-11 12:12:12 följande:
    OJ! =) Det var en redig blåsa tidigt det!! =) Jag hade två på "bara" 12mm och 12,5 mm idag när jag var där, även det på dag 11. Hoppas det tar sig för dig nu snart! Känner du några symptom även om inte ÄL-testen gett utslag ännu? Du ÄL-testar väl inte med morgonurin heller? =)
    Ja det var en stor blåsa i så fall :( men kanske en tursam sam :) I morses testade jag med morgon urin detta bara för att se om rsfus och clearblues digitala visade likadant. Övriga dagar har jag testat kl 15:30.

Tänkte att jag skulle testa i eftermiddag igen. Då rsfus visade ett svagt streck i morses men de var nog ingen ägglossning.

Känner inte av några värkar alltså inget överhuvudtaget.

Kollade i går sekretet då jag fick tips om det. Var kanske lite slemigt/trådigt dock knappt 1-2cm att dra ut för att vara riktigt äcklig. Sen hade vi samlag i natt eller igår för att bara göra det. Pga att jag är urförkyld då maken smittat över de på mig. Och nu vid lunch var det trådigt, liknade äggvita i ett ägg. precis på samma sätt var det.
    Så kanske en ägglossning??
  • choklaa
    Nicholeski skrev 2012-05-11 14:00:28 följande:
    Det kan mycket väl ha varit ägglossningen! Håller tummarna för det! Sexa ikväll igen =)
    Men det är lätt att blanda ihop med sperma om man haft sex dagen innan. Det är ju trots allt inte alla som känner av när dom har ägglossning. Jag har inte reflekterat över det alls innan faktiskt, det är först nu de senaste 3-4 månaderna som jag känner igen symptomen och liknande. Äggviteflytning har jag fått EN gång av det jag sett och det var förra månaden =)
    Ska faktiskt bli intresant att testa sen :) Hoppas på en glad gubbe på testet i dag.
    Föresten varför ska man inte testa på morgon urin??
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)