Emmie02 skrev 2012-05-10 10:11:46 följande:
Under vårat första besök så gjorde min gyn läkare ett ultraljud och hon såg direkt att de var de som var "felet", inga andra tester. Jag fick också se och då förstod jag verkligen vad de menade med pärlband, och många äggblåsor. Vilka andra test kan de göra då?
Grejen med Pco och ägglossningtester är att de kan visa positivt flera gånger eller i flera dagar under en cykel, eftersom att kroppen gör sig redo för ägglossning och hormonerna stegrar men ägget släpper endå inte tillslut utan ägget växer till sig och sedan går det tillbaka. Precis som att de blir motarbetade med de andra äggen man har.
Rätta mig gärna om jag har fel, men det är så jag har förstått de och försöker förenkla det. Innan vi starta utredning och jag fick veta vad de var för fel så valde jag att inte använda ältester eftersom att jag tror att de tar bort charmen lite och just frustrerande när man tror att man ska få men de blir inget, kollar hellre på mina flytningar :) Haha lite äcklig kanske men de är lagom nivå för mig :P
Hur ska flytningarna se ut vid ägglossning? Jag är inte speciellt insatt i detta. även om jag vore kanske va de då jag är ssk. Men tyvärr har jag inte läst på så mycket om ägglossning för jag trode det skulle stressa en mer.
De prover som de tog på mig var blodprover, med de var 4-5rör de tog för att se om något av värderna översteg de normala eller var lägre så skulle de vara ett tydligt tecken på PCO. Då jag precis som du säger pärleband. För den manliga gynekologen förklarade då för mig att i bland kan de se ut att man har pco, genom att man har pärleband men att de i sjävla verket är så att kroppen blidrar många ägg. Sedan sa han att om man ska diagnosticeras med PCO ska man både vara överviktig, ha mycket hår på kroppen, pärleband, blodprover ska visa på det och även något mer.
Själv så har jag enda kriterierna pärleband och sen att jag har några kilo över men detta då jag under sista två åren stressat mycket, ätit skräpmat och varit oaktiv.
Så jag vet faktiskt inte om jag ska ta det som pco eller inte. Den gyn som sa att jag hade pco från början är ju den jag nu går hos och hon sa att jag skulle testa, Antagligen kanske hon inte såg pärlbanden denna gången...