• Emmie02

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Jag har suttit och läst runt på lite andra forum och bestämt mig för att nästa cykel ska jag ta pergon dag 3-7 istället, så som gravid till sommaren gjort. Min gyn säger 5-9 men jag tänker inte chansa igen hellre att jag får fler blåsor än knappt något.

Som jag har förstått de så vill inte läkarna gärna ge ordinationen 3-7 eftersom att ju tidigare man börjar desto mer effekt ger det, alltså det är lättare att bli överstimulerad vilket de vill undvika. Men de måste också betyda att som jag och pepsi som hade ganska små äggblåsor på dag 12 borde ha större chans eftersom vi behöver den där extra effekten.

sen för att få en kortare cykel, nu kommer min att bli 35 dagar om jag nu har ägglossat och får mens och jag skulle gärna vilja ha den lite kortare.

vad tror ni skulle ni våga fast läkaren ordinerat anorlunda?

Grattis gravid till sommaren för det efterlängtade plusset :)

• Emmie02
    Pepsi skrev 2012-05-30 15:21:23 följande:
    Det kanske är värt och testa!
    Jag ska ju ta dubbel dos så jag håller mig nog till det jag blivit tillsagd. Men hade jag inte fått det skulle jag nog oxå gjort så, tagit pergotime dag 3-7 istället....För bästa effekt ;)
    skulle också få dubbel kur den här gången om de nu inte tagit sig. Men jag ska nog endå ta de på dag 3-7, hellre att fler ägg bildas och att fler får chans att växa och släppa än ett som kanske växer till sig och kanske släpper för så känner jag nu. Börjar tvivla på om jag ägglossat fast testerna verkligen visade det, men det är väl bara för att man inte vill hoppas och bli besviken.

Men dock så vill jag inte få trillingar heller, kanske tvillingar och jag förstår ju såklart att chansen är större. Hrm, vi får se ska få mens först så får vi se.

tycker väntan är så lång, dagarna går så sakta. Om jag nu inte ägglossat så måste jag förmodligen ta provera för att få mens och då får jag vänta minst 12 dagar innan jag får en blödning. Jag brukar alltid få den två dagar efter avslutad kur. brukar ha ganska bra tålamod annars men nu är det noll, blir sjukt irriterad på allt och alla. Pergon sätter verkligen igång humörsvängningarna :/
  • Emmie02
    Nicholeski skrev 2012-05-30 22:20:18 följande:
    Idag bröt jag ihop.. Jag har tagit min andra kur pergotime under maj, i väntan på kallelsen till IVF som också skickades nu i maj. Men jag går bara och trampar ovetandes just nu, utan varken plus eller mens.. Tekniskt sett borde jag inte ha haft ÄL senare än jag tror.. Jag gjorde VUL på CD11 och hade då 2 äggblåsor på 12mm respektive 12,5mm. Jag fick utslag på ÄL-testerna på CD15, då äggblåsorna bör ha varit 20mm och 20,5mm. Jag borde alltså ha haft ägglossning nästkommande eller två dagar senare. D.v.s. cykeldag 16 eller 17. Nu är jag på CD30 och jag har tidigare månader haft en lutealfas på 10 dagar. Nu är jag på ÄL+13 eller 14. Och 3 negativa graviditetstest är gjorda.. =( Jag hatar min kropp ='( Behöver jag säga att jag bröt ihop när jag körde bilen hem idag, efter att ha varit på dagisavslutning för kompisens 2-åring? Jag har gett upp hoppet om pergotime nu.. Jag får uppenbar ägglossning, men det ger ändå inte ett skit.. Mannen är undersökt och allt är tipp topp med honom. Det är jag.. "Mild PCO"
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..

Vad ledsen jag blir för din skull, ge inte upp när du väl får plusset så är det så himla värt alla tårar och fall :) har du gjort en spolning också? Så de inte är något stopp, de fick jag göra innan pergo samt sperma prov, vet att alla gör olika.
  • Emmie02
    Nicholeski skrev 2012-05-30 23:35:25 följande:
    Nix :/ Ingen spolning.. Kanske skall höra med min gyn om det när jag ringer när mensen kommit..
    Ja de borde du göra, de borde vara minst lika viktigt som sperma prov för är det någon blockering så kan man ju inte lyckas för de. Har även hört att risken för graviditet är mycket större under de tre första månaderna efter en spolning eftersom det blir rent och fint i livmodern ;)

De var de värsta jag har varit med om men gick jätte fort ca tre-fyra minuter så var det klart. Sen är de så olika på läkare också min är ju värdelös och hårdhänt, gör till och med ont när hon gör VUL!
  • Emmie02
    lantisen02 skrev 2012-05-31 08:09:57 följande:
    Hejsan.
    Har uppdaterat mig lite vad som hänt er andra, har inte varit inne på ett tag, då jag har gift mig och varit på bröllopsresa. Underbart att gifta sig.Skrattande

Jag har nu ätit en pergotimekur och fått mens här i veckan, man börjar tappa hoppet lite, gjorde blodprov på dag 27 pga att vi var i Paris och som visade lågt progesteoronvärde. Dock tyckte läkaren att jag skall äta kur nr 2 med samma dos (jag tror att jag behöver ökad dos).
    Blir lite intresserad av att ni börjar med pergo dag 3 istället för dag 5? vad gör det för skillnad?

Ett stort Grattis till "Gravid till sommaren". Ger mig lite hopp.
    Grattis till bröllopet :) vilken härlig start :)

Om man tar pergon på dag 3-7 så ska de ge större effekt och risken för överstimulering ska öka och det är därför de flesta rekomenderar dag 5-9. Men vissa ger rekomendationen om de ägglossar dåligt eller inte alls av pergon att ta dag 3-7.

Konstigt att du inte fick ta en dubbeldos, på dag 14 hade jag en äggblåsa på endast 13 mm och förmodligen få äl, vilket jag fick men lite senare och skulle endå ta dubbeldos :) Prata med din läkare och säg att det inte fungerar och vill ha dubbeldos :)
  • Emmie02
    choklaa skrev 2012-06-01 21:17:05 följande:
    Mmm :) jag gjorde det :) Men jag är livrädd nu :) för molandet som kommer och går. Har ingen graviditet sedan tidigare och vet ej hur det känns i början. För de känns som någon drar ut stäcker ut livmodern där nere. De hugger till i ca 5-10sekunder och går över.

Grattis, vi hade äl samma dag eventuellt hade jag den 24, men är det inte litet tidigt att testa? Clearblue kan visa pos ca fyra dagar innan bim och jag har räknat att tidigast bim skulle vara runt 6-7 juni. Men såklart grattis ska inte vara neggo men tänkte tidigast börja testa på måndag kanske tisdag, tycker det låter lite otroligt att de redan skulle visa nåt på testerna :/ Men kanske skulle prova ja med, återigen grattis :)
  • Emmie02
    choklaa skrev 2012-06-02 09:22:48 följande:
    Tittade ju fel i almenackan. Det var den 18maj jag hade äL och att de var dag 23 i cykeln.

Ja men då var det inte så konstigt :)
  • Emmie02
    lantisen02 skrev 2012-06-04 08:06:06 följande:
    Hejsan. är på min 3:e dag pergo nu på andra kuren, börjar redan då ÄL-flytningar. Nån mer som fått detta så snabbt?

Jag fick mycket flytningar under min kur med pergo så de är nog inge konstigt. Har också haft äl flytningar fast jag inte haft ägglossning, typ som en dag innan mensen :p
  • Emmie02
    Pepsi skrev 2012-06-04 08:18:04 följande:
    Halloj Tjejer! Hur går det för er? Onsdag är det dags o ta ett grav-test som kommer va negativt. Så då börjar jag om med proveran och senare dubbel dos med pergotime. Räkna ut att min förväntade ägglossning kommer äga runt en kryssning vi planerat...Kan va bra så slipper man känna pressen kan man bara slappna av och mysa :) Hoppas vi bara att äggen växer lite bättre denna gång och att de släpper ;) Det var väl allt jag hade o dela med mig för tillfället :P

Vad kul att åka iväg, om de nu blir en andra kur för oss som de förmodligen kommer bli så har jag räknat ut att vi kommer ha äl när vi är i kroatien :) känns som att de blir lite mer avslappnat och spontant då :) Tänkte testa mig på onsdag jag med för då har det gått 14 dagar sen första positiva äl testet, tänker inte testa nå i förväg blir bara besviken om de skulle vara neg! Har faktiskt ingen aning om de blir mens eller plus har lite svällda bröst, uppsvullen i magen, hård i magen, humörsvängningar min sambo sa igår att jag bara är sur och fräser hela tiden och aldrig glad men han förstod ju att de var pga hormonerna :)
  • Emmie02
    Renrot skrev 2012-06-03 00:29:11 följande:
    Grattis choklaa! :) Här kom tant röd idag. Så det får bli ett besök till apoteket på måndag och köpa pergo.

Tyvärr min skrev ut tre kurer men ska ta dubbel kur nu så behöver mina själv, men om du verkligen pratar med gyn och förklarar så kanske dem ger med sig. Men fick inte du äl på en ostimulerad månad? :)
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)