• Bonanza

Smart eller stöld?

Här ute där jag bor finns det mängder av övergivna hus och förfallna små torp. Dessa har ju trädgårdar som i princip har vuxit igen, men trots det går det att skönja att någon en gång i tiden planterade buskar, växter och blommor där. 

Min mamma och jag har planer på att åka till vissa av dessa torp/hus och gräva upp några plantor för att ta till min trädgård. Ingen påverkas, växterna får uppskattas och vi slipper betala dyrt för att få liknande växter från typ Plantagen.

Men! Eftersom man på FL är en alkoholist om man dricker ett glas vin till maten finns det säkert folk här som tycker att vi borde åka i finkan för detta. Allra minst.

Vad tycker du?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smart eller stöld?
  • Ebba Caroline

Självklart är det stöld. Och stöld är aldrig smart. Smarrtare vorre väl att ta reda på vem som äger torpen/stugorna och helt enkelt fråga om det går bra att du tar några skott av blommorna till din egna trädgård.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • IsDimma

Stöld är det ju självklart. Men å andra sidan helt rätt enligt min moraliska känsla ingen kommer att sakna det ju.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Bonanza
    puss skrev 2012-05-06 17:00:35 följande:
    Varför det är stöld? För att du tar nåt som inte är ditt, enkelt. Det behöver väl ingen förklara, men jo, tydligen. Eftersom du ber om en förklaring.
    Ja, det är ju klart. Jag menade mer att förklara varför det är FEL. För bara för att det rent tekniskt är stöld innebär det ju inte att det är fel.
    Ebba Caroline skrev 2012-05-06 17:03:02 följande:
    Självklart är det stöld. Och stöld är aldrig smart. Smarrtare vorre väl att ta reda på vem som äger torpen/stugorna och helt enkelt fråga om det går bra att du tar några skott av blommorna till din egna trädgård.
     Det förutsätter att det är någon som går att få tag på. Och eftersom de uppenbarligen inte bryr sig ett skit, de eventuella ägarna, tror jag att de snarare skulle bli irriterade av att bli störda med en sån fråga än irriterade över att någon tar lite växter. Helt hypotetiskt alltså, eftersom många av stugorna nog inte ens har ägare. Eller, det blir väl kommunen då kanske. 
  • La Lola

Det är ju inte stöld direkt men...det känns inte helt ok tycker jag....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ebba Caroline
    Bonanza skrev 2012-05-06 17:07:21 följande:
    Ja, det är ju klart. Jag menade mer att förklara varför det är FEL. För bara för att det rent tekniskt är stöld innebär det ju inte att det är fel.

Det förutsätter att det är någon som går att få tag på. Och eftersom de uppenbarligen inte bryr sig ett skit, de eventuella ägarna, tror jag att de snarare skulle bli irriterade av att bli störda med en sån fråga än irriterade över att någon tar lite växter. Helt hypotetiskt alltså, eftersom många av stugorna nog inte ens har ägare. Eller, det blir väl kommunen då kanske. 

Nähä? Så stöld kan vara rätt?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Bonanza
    Ebba Caroline skrev 2012-05-06 17:09:14 följande:
    Nähä? Så stöld kan vara rätt?
    Självklart kan stöld vara rätt? Jag förstår inte riktigt frågan? Är du religiös? Tror du att moral är något fast och benhårt som någon Gud har givit oss? Hur kan du annars tro att det finns absoluta rätt och fel i moraliska frågor som bara handlar om värderingar?

• Ebba Caroline
    Bonanza skrev 2012-05-06 17:10:44 följande:
    Självklart kan stöld vara rätt? Jag förstår inte riktigt frågan? Är du religiös? Tror du att moral är något fast och benhårt som någon Gud har givit oss? Hur kan du annars tro att det finns absoluta rätt och fel i moraliska frågor som bara handlar om värderingar?

Nej, jag är inte religös. Men stöld är aldrig rätt. Om stöld npgon gång skulle vara rätt så är det inte stöld.

Moral och stöld är skillda saker.   
  • Ebba Caroline
    Bonanza skrev 2012-05-06 17:10:44 följande:

När är stöld rätt?
  • puss

Stöld är fel punkt slut. Jag tror inte du får s
    dispens om du åker fast.

Svar på tråden Smart eller stöld?