• Bonanza

Smart eller stöld?

Här ute där jag bor finns det mängder av övergivna hus och förfallna små torp. Dessa har ju trädgårdar som i princip har vuxit igen, men trots det går det att skönja att någon en gång i tiden planterade buskar, växter och blommor där. 

Min mamma och jag har planer på att åka till vissa av dessa torp/hus och gräva upp några plantor för att ta till min trädgård. Ingen påverkas, växterna får uppskattas och vi slipper betala dyrt för att få liknande växter från typ Plantagen.

Men! Eftersom man på FL är en alkoholist om man dricker ett glas vin till maten finns det säkert folk här som tycker att vi borde åka i finkan för detta. Allra minst.

Vad tycker du?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smart eller stöld?
  • Themis

Beror väl på tycker jag.

Att gräva upp en planta där det finns över 25 ser jag knappast som stöld, men att systematiskt plundra en trädgård på någon viss växt är inte okej.

Ibland växer det ju t ex smultron, förgätmigej och annat i princip utanför tomtgränsen så man inte ens behöver gå in utan bara "rensar ogräs", så att säga.

Och kan man fråga om lov, varför inte undersöka den möjligheten? Det kanske räcker med ett par telefonsamtal?

Human body = 60% water, cucumber = 96% water Eating cucumber = 57.6% cannibalism Conclusion: Cannibals are 57.6% cucumnivorous
  • Bonanza
    Ebba Caroline skrev 2012-05-06 17:11:38 följande:
    Nej, jag är inte religös. Men stöld är aldrig rätt. Om stöld npgon gång skulle vara rätt så är det inte stöld.

Moral och stöld är skillda saker.   
    Ebba Caroline skrev 2012-05-06 17:11:52 följande:
    När är stöld rätt?
    Vi har bestämt att stöld är fel, det är inget av naturen givet. Eller någon Gud, eller vad man nu vill. VI har bestämt det. Vi. Människorna.

Stöld kan vara rätt i massor av fall. Men om vi ska förenkla så kan vi ta det här exemplet: I en by råder stor fattigdom och svält. Några rika bönder tvingar de övriga att arbeta på deras gårdar, men de behåller all vinst och mat själva och ger bara ut lön som inte går att leva på. De har papper på att de äger marken. När hungern blir för stor stjäl de fattiga mat från bönderna för att övrlva. Stöld. Helt okej. 

Eller: En soldat för de allierade får en chans att stjäla Hitlers bok med alla hans krigsplaner. Han gör det. De allierade besegrar många nazister.  Stöld helt okej.

I mitt fall är det ingen som någonsin kommer märka det så även om det rent tekniskt självklart är stöld ser jag inte ett problem med det. Men jag är inte fixerad vid den felaktiga uppfattningen om att all stöld är fel.  
  • Eris
    Ebba Caroline skrev 2012-05-06 17:11:52 följande:
    När är stöld rätt?
    Skatt skulle man väl kunna se som en typ av stöld som de flesta tycker är rätt. Jag menar staten tar ju ändå något som är mitt vare sig jag vill det eller inte.
  • BeanBag
    puss skrev 2012-05-06 17:14:18 följande:
    Stöld är fel punkt slut. Jag tror inte du får s
    dispens om du åker fast.
    Tror inte någon kommer att lägga krut på att utreda en blomma som försvunnit från en ödegård
  • Kimona

Men hur kan det vara stöld om ingen längre äger det?

• puss

Bean bag antagligen inte. Jag menar i allmänhet ang diskussionen om stöld är rätt eller fel

• Ebba Caroline
    Bonanza skrev 2012-05-06 17:17:17 följande:
    Vi har bestämt att stöld är fel, det är inget av naturen givet. Eller någon Gud, eller vad man nu vill. VI har bestämt det. Vi. Människorna.

Stöld kan vara rätt i massor av fall. Men om vi ska förenkla så kan vi ta det här exemplet: I en by råder stor fattigdom och svält. Några rika bönder tvingar de övriga att arbeta på deras gårdar, men de behåller all vinst och mat själva och ger bara ut lön som inte går att leva på. De har papper på att de äger marken. När hungern blir för stor stjäl de fattiga mat från bönderna för att övrlva. Stöld. Helt okej. 

Eller: En soldat för de allierade får en chans att stjäla Hitlers bok med alla hans krigsplaner. Han gör det. De allierade besegrar många nazister.  Stöld helt okej.

I mitt fall är det ingen som någonsin kommer märka det så även om det rent tekniskt självklart är stöld ser jag inte ett problem med det. Men jag är inte fixerad vid den felaktiga uppfattningen om att all stöld är fel.  
    1: Ja det är stöld. Och nej det är inte ok. Oavsett fattiga människor och svält.

2: Fortafande stöld, och inte ok. Stöld är aldrig ok.   
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Eris skrev 2012-05-06 17:17:23 följande:
    Skatt skulle man väl kunna se som en typ av stöld som de flesta tycker är rätt. Jag menar staten tar ju ändå något som är mitt vare sig jag vill det eller inte.

Skatt är inte stöld, på intet sätt... Du äger inte de pengar du (egentligen arbetsgivaren) "ger till staten".
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Themis
    Ebba Caroline skrev 2012-05-06 17:19:34 följande:
    Skatt är inte stöld, på intet sätt... Du äger inte de pengar du (egentligen arbetsgivaren) "ger till staten".
    Den åsikten blir du nog rätt ensam om i vissa sällskap, skulle jag tro.
    Human body = 60% water, cucumber = 96% water Eating cucumber = 57.6% cannibalism Conclusion: Cannibals are 57.6% cucumnivorous
  • BeanBag

Jag skulle utan tvekan göra det om det är ett ställe som är helt övergivet och så förfallet att ingen kan bo där längre.

Svar på tråden Smart eller stöld?