• Bonanza

Smart eller stöld?

Här ute där jag bor finns det mängder av övergivna hus och förfallna små torp. Dessa har ju trädgårdar som i princip har vuxit igen, men trots det går det att skönja att någon en gång i tiden planterade buskar, växter och blommor där. 

Min mamma och jag har planer på att åka till vissa av dessa torp/hus och gräva upp några plantor för att ta till min trädgård. Ingen påverkas, växterna får uppskattas och vi slipper betala dyrt för att få liknande växter från typ Plantagen.

Men! Eftersom man på FL är en alkoholist om man dricker ett glas vin till maten finns det säkert folk här som tycker att vi borde åka i finkan för detta. Allra minst.

Vad tycker du?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smart eller stöld?
  • Eris
    puss skrev 2012-05-06 17:26:20 följande:
    Eris det är inte stöld eftersom reglerna är såna. Rätt enkelt
    För mig bestäms inte stöld av skrivna lagar. Stöld är när någon tar något från mig utan min tillåtelse vare sig det regleras i en lagtext eller inte.
  • Aaglars
    puss skrev 2012-05-06 17:00:35 följande:
    Varför det är stöld? För att du tar nåt som inte är ditt, enkelt. Det behöver väl ingen förklara, men jo, tydligen. Eftersom du ber om en förklaring.
    Instämmer!
  • Severus

Skulle ngn gräva upp några få saker från min förfallna stugtomt så skulle jag inte bry mig. Så länge inte det är skövlat och lämnat i sämre skick än det var innan.
    Och ja, jag har en stuga med vildvuxen tomt.
    Man får slå med lie mellan varven. Hinner ändå knappt uppleva växternas bästa fas

• Veladis

.Är det stöld så har jag stulit mycket... Där jag växte upp fanns många öde tomter med övervuxna husgrunder från artonhundrakallt. Blev en och annan kaprifol och syrén tagen där, ja.

Här där jag bor nu är det inget jag skulle göra.

• Billig trevnad

Jag skulle nog forska fram om det fanns någon eventuell ägare först, och fråga h*n om det var ok.

• Regnig måndag
    Ebba Caroline skrev 2012-05-06 17:27:55 följande:
    Stöld innebär att utan tillåtelse ta föremål eller pengar som tillhör någon annan. 

TS tar en blomma utan tillåtelse som tillhör någon annan = STÖLD. Är det så svårt att förstå? Måste man verkligen ställa en sådan fråga på FL? Är det för att man inte förstår innebörden av stöld?  
    Fast riktigt så svartvitt är det inte.

Eftersom det är förfallet och övergivet så gäller allemansrätten. Man har en hel del rättigheter i skog och mark trots att all mark ägs av någon.

På ödetomter utan byggnader kan du ta förvildade äpplen, körsbär, hallon, krusbär och liknande utan att riskera något straff.
    www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Plocka-blommor-bar-svamp/

Alla som kontaktar markägaren innan de plockar en vitsippa, en svamp eller en kotte räcker upp en hand!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Kjellgren

Är det en uppenbar ödetomt så varför inte? Ingen blir ju glad om växterna förtvinar och dör heller.

Därmed behöver man inte gräva upp varenda liten planta som finns ens på ödetomter. Dela perenner eller ta rotskott av syrener är utmärkt, troligen är det gamla sorter som inte är så lätta att få tag på och som är värda att spridas.

• Regnig måndag
    Severus skrev 2012-05-06 19:24:14 följande:
    Regnig Måndag:
    Bra inlägg!!!
    Tack! Solig

Sen måste jag åter säga att ta växter från ödetomter har ett kulturhistoriskt värde och bara av den anledningen borde det uppmuntras!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Kjellgren
    Regnig måndag skrev 2012-05-06 18:58:11 följande:
    Fast riktigt så svartvitt är det inte.

Eftersom det är förfallet och övergivet så gäller allemansrätten. Man har en hel del rättigheter i skog och mark trots att all mark ägs av någon.

På ödetomter utan byggnader kan du ta förvildade äpplen, körsbär, hallon, krusbär och liknande utan att riskera något straff.
    www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/All.../

Alla som kontaktar markägaren innan de plockar en vitsippa, en svamp eller en kotte räcker upp en hand!
    Fast i ärlighetens namn - inte får man gräva upp buskar eller växter hur som helst enligt allemansrätten? Plocka blommor och hallon, javisst. Men inte gräva upp lökarna eller ta med hallonplantorna.

Dock - om man tar några hallonplantor där det finns gott om dem så gör det knappast skada eller om man delar perenner. Att gå till en ödetomt och ta varenda hallonplanta kan knappast vara ok varken enligt allemansrätten eller sunt förnuft.
Svar på tråden Smart eller stöld?