• Bonanza

Smart eller stöld?

Här ute där jag bor finns det mängder av övergivna hus och förfallna små torp. Dessa har ju trädgårdar som i princip har vuxit igen, men trots det går det att skönja att någon en gång i tiden planterade buskar, växter och blommor där. 

Min mamma och jag har planer på att åka till vissa av dessa torp/hus och gräva upp några plantor för att ta till min trädgård. Ingen påverkas, växterna får uppskattas och vi slipper betala dyrt för att få liknande växter från typ Plantagen.

Men! Eftersom man på FL är en alkoholist om man dricker ett glas vin till maten finns det säkert folk här som tycker att vi borde åka i finkan för detta. Allra minst.

Vad tycker du?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smart eller stöld?
  • Eris
    Ebba Caroline skrev 2012-05-06 17:19:34 följande:
    Skatt är inte stöld, på intet sätt... Du äger inte de pengar du (egentligen arbetsgivaren) "ger till staten".
    Varför är inte de pengarna mina? Jag har ju arbetat för dem. Dessutom finns det många andra typer av skatt, exempelvis vinstskatt vid försäljning av lägenheter. Om jag säljer min lägenhet och är tvungen att betala en del av det som skatt, hur kan det då inte betraktas som stöld? Jag säger inte att jag tycker att skatt är fel, för det tycker jag inte, men det är ändå stöld.
  • Millicent

Att dela perenner är smart och bra så jag tycker det är bra i det här fallet. Bra att ta tillvara gamla trevliga trädgårdsväxter, kanske till och med är en sort som är svår att få tag på. Bara man är hänsynsfull och inte skövlar eller tar allt. 

Lite kissnödigt att bli principiellt upprörd kan jag tycka. Ingen saknar det och delar man rätt så är det ju heller inte så att växten försvinner från trädgården. Visst ärligast är att fråga men ett övergivet torp som står och förfaller... svårt att tänka mig att de som låter ett vackert litet hus regna sönder kommer att sura över att några växter delas.  

• puss

Eris det är inte stöld eftersom reglerna är såna. Rätt enkelt

• Themis
    Eris skrev 2012-05-06 17:24:17 följande:
    Jag säger inte att jag tycker att skatt är fel, för det tycker jag inte, men det är ändå stöld.
    Av det uttalandet kan man bara dra den logiska slutsatsen att du inte tycker stöld är fel.

Hoppsan!
    Human body = 60% water, cucumber = 96% water Eating cucumber = 57.6% cannibalism Conclusion: Cannibals are 57.6% cucumnivorous
  • sasso78

Smart! Om det inte drabbar någon så varför inte? Jag hade definitivt tagit ngr. plantor.  Det är ju ingen som äger dom ändå, så resonerar jag.

• Ebba Caroline
    Stöld innebär att utan tillåtelse ta föremål eller pengar som tillhör någon annan. 

TS tar en blomma utan tillåtelse som tillhör någon annan = STÖLD. Är det så svårt att förstå? Måste man verkligen ställa en sådan fråga på FL? Är det för att man inte förstår innebörden av stöld?  
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • BeanBag
    Ebba Caroline skrev 2012-05-06 17:27:55 följande:
    Stöld innebär att utan tillåtelse ta föremål eller pengar som tillhör någon annan. 

TS tar en blomma utan tillåtelse som tillhör någon annan = STÖLD. Är det så svårt att förstå? Måste man verkligen ställa en sådan fråga på FL? Är det för att man inte förstår innebörden av stöld?  
    Inga gråzoner här inte!
  • M C

Jag har sådana planer men jag tänker fråga markägaren. Det brukar inte vara något problem.
    Om du inte vet vem som äger ska du fråga närmaste storbonde. De brukar ha järnkoll på vem som äger vad.  

Mitt svar är alltså att det är oetiskt, se till att åtminstone försöka hitta ägaren. 

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Meria

Övergivna o förfallna hus? Ingen som saknar växterna alltså - go for it. Jag skulle inte bry mig om att definiera om det är stöld eller inte, vem själ man från då? O vem fan bryr sig i detta fall?

• Eris
    Themis skrev 2012-05-06 17:26:43 följande:
    Av det uttalandet kan man bara dra den logiska slutsatsen att du inte tycker stöld är fel.

Hoppsan!
    Haha där fick jag! Helt ärligt tycker jag dock inte att all stöld nödvändigtvis behöver vara fel även om den oftast är det.

Angående skatt kan jag för att utveckla min åsikt säga att jag anser att den till viss del är nödvändig för att få ett fungerande samhälle, funktionen den fyller rättfärdigar alltså stölden (till viss del).
Svar på tråden Smart eller stöld?