• h8him

"namndieter"

Azusephre skrev 2012-05-06 22:44:20 följande:
    Jag kan inte yttra mig om camebridge. Vet inte hur den dieten ser ut.
    Med Prenet är det meningen att man ska lära sig att äta rätt, efter x antal kilon ned så tar man bort en utav shakarna, när man nått målvikt eller närmar sig målvikt tar man bort den sista också. Det för att man ska lära sig laga nyttig mat och nyttiga måltider, vad man ska äta till frukost o.s.v...Dom flesta vet inte det, även om det kan vara ganska självklart för många.

I mitt fall så äter jag för lite och dricker för mycket cola. Det kunde gå dagar innan jag åt riktig mat och bara åt t.e.x någon smörgås, yoghurt och cola på dagarna. Med denna diet så "lär jag mig" att laga den där middagen på kvällen t.e.x. Och jag har aldrig mått så bra i magen som innan, så fort jag t.e.x äter någon pizza eller något onyttigt så brakar hela magen loss och det bokstavligt talat rinner ur arslet på mig. Så denna diet passar för mig.
    Kan du inte bara skippa den dåliga kosten och äta bra mat istället för att ta omvägen via shakar? Kan man inte laga och äta nyttig mat så har felet aldrig varit att tallriksmodellen inte funkar utan just det att man har ätit fel.
  • h8him
    Azusephre skrev 2012-05-07 10:50:13 följande:
    Jag har aldrig sagt att tallriksmodellen aldrig funkar, jag har snarare sagt att den funkar, men det blir fel ändå, tro mig, jag har testat det allra mesta inom dietväg.
    Du verkar inte ha läst igenom mitt inlägg så noga, där har du dina svar.
    Förlåt, jag menade inte att just du har sagt att den inte funkar. Det är ett vanligt argument däremot bland de som kör alla dessa olika dieter och kurer.

Jag läste igenom ditt inlägg och därför frågade jag om det inte är möjligt att lära sig laga bra mat utan att äta shaker innan.
  • h8him
    Ellaria skrev 2012-05-07 12:33:59 följande:
    Och det vet du för att du alltid hört att det är så? Forskningen som kom på 50-talet om att fett var farligt var BULLSHIT.
    Man vet fortfarande att stora mängder fett inte är bra för kroppen. Sen, att det visade sig vara fejkforskning och att lättprodukter inte alls är bra, är en helt annan diskussion. Kroppen (hos friska människor) mår bäst av en stor andel långsamma kolhydrater i kosten.
  • h8him
    Ellaria skrev 2012-05-07 19:42:35 följande:
    Fan, ni har rätt, jag trycker i mig fett och kött, fan vad blind jag måste ha varit.

Frukost: 1 msk creme cheese, 40 gram gröna bönor

Lunch: Tre ostskivor, två bitar salami, en bit rökt lax

Middag: Två hamburgare (isbergssallad, bacon, hamburgare, guacamole, ost)

Helt galet, va?
    Har du testat kolla denna: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Test-matvanekollen/

Det verkar som om du inte äter helt rätt enligt LCHF heller...

Själv skulle jag aldrig välja att 75% av den energi jag ska äta skulle komma från fett. Jag tror kroppen är mer komplex än att klara sig på minimala mängder kolhydrater och enorma mängder fett (vilket det faktiskt blir av att äta feta produkter och minimalt med kolhydrater men alla LCHFare verkar inte förstå att det blir fel i balansen).

Alla är vi olika och jag väljer att få i mig vitaminer, aminosyror, mineraler och bra kolhydrater och jag mår bra av det.
  • h8him
    Ellaria skrev 2012-05-08 00:03:16 följande:
    Bla bla bla bla bla, vi har väl haft den här diskussionen förr? Jag äter definitivt enligt LCHF, idag fick jag inte i mig en MILJON grönsaker men det har ingenting med saken att göra. Du är så himla duktig du.
    Det har vi säkert. Varför så upprörd? Jag äter normalkost och därmed har jag lättare att få i mig de näringsämnen kroppen behöver. Planerar du att äta LCHF länge?

Du behöver inte försöka provocera mig. Är det ett känsligt ämne för dig?
  • h8him
    Ellaria skrev 2012-05-08 11:59:24 följande:
    Ja, jag planerar att äta LCHF, dieten som gjort mig mindre deprimerad, gett mig mer energi, fått mig att gå ner 18 kg, tagit bort min huvudvärk och magont så länge jag kan. Jag får i mig vad jag behöver, tack.

Det blir ett känsligt ämne när det enda du säger, om och om igen är "LCHF är dåligt för ni äter enorma mängder kött och fett och får inte i er vad ni behöver!" trots att vi presenterar bevis på att så inte är fallet. Det är som att diskutera med en vägg.
    Jag säger inte det. Jag skriver att av det ni äter så är största andelen fett och sen är det proteiner och en väldigt begränsad del kolhydrater. Tror du verkligen att det är den bästa koster för friska människor?

Vilka bevis menar du att "ni" (vilka?) presenterar? Jag har hittills inte sett ett enda vetenskapligt bevis på att det är en bra kost för friska människor.

Att det äts mer kött och fett och mindre mjöl och grönsaker är en sanning även om du kanske inte tillhör de som äter mer än innan. Det finns ju många som har överätit innan de börjat med LCHF faktiskt.

"Sveriges största producent av mejeriprodukter, Arla, bekräftar det ökade intresset för riktigt feta varor.

– Vi har absolut en ökad försäljning av fetare mejeriprodukter. Det märks allra tydligast på försäljningen av smör. I höstas hade vi smörbrist i hela Sverige. I Norge är bristen ännu större, säger Claes Henriksson, presschef på Arla.

Även den svenska dagligvaruhandeln har registrerat den ökade efterfrågan på smör, helfet vispgrädde, crème fraiche och ost. Samtidigt minskar försäljningen av lättmjölk, lättfil, lättyoghurt och lättmargarin.

– Det här är både en effekt av LCHF och en rädsla för tillsatser. Människor vill ha naturlig mat, säger Christina Karlsson, dietist och hälsoansvarig på livsmedelskoncernen Ica.

Enligt Lantmännens senaste kvartalsrapport uppger 20 procent av svenskarna att de anpassat sin kost enligt LCHF-dieten. Det har gett en tydlig effekt på konsumtionen av pasta och vitt mjöl.

– Förra året gick branschens försäljningsvolym av vitt mjöl och mjölblandningar ned 5 procent. Det är en kraftig nedgång på bara ett år för en basvara som mjöl, säger Fredrik Malmfors, tillförordnad affärsområdeschef på Lantmännen Cerealia, som bland annat har varumärken som Kungsörnen, Axa och Go Green.

Han och de övriga i ledningen för Lantmännen diskuterar ofta de nya matvanor som brett ut sig i Sverige.

– Det här är en utveckling som påverkar vårt resultat negativt, så det är klart att vi är oroliga, säger Fredrik Malmfors.

Köttproducenter hör till vinnarna på de nya dieterna och konsumtionsmönstren. För varje år lägger vi alltmer kött på tallriken. Under 2010 åt varje svensk i genomsnitt 63,5 kilo kött, vilket var en ökning med 1,8 kilo, eller 2,9 procent.

– Vi märker att kött är en trend. De nya dieterna har bidragit till ett ökat intresse för kött framför allt under de senaste två åren. Många vill diskutera både kvalitet och ursprung, säger Maria Forshufvud, vd på branschorganisationen Svenskt kött."

www.dn.se/ekonomi/nu-koper-vi-mer-fet-mat

• h8him
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-08 13:30:12 följande:
    Det är kolhydraterna som är boven i dramat. Genom att äta en massa kolhydrater så hämmar du fettförbränningen.
    Tror du att vi äter likadant idag som vi gjorde för 40-50 år sedan? För 50 år sedan sa forskarna att det var fettet som var boven, vilket har lett till alla dessa light-varianter och nyckelhålsmärkta produkter. Vi borde ju vara smala med sådan mat, men det är vi inte. I USA är allt fat-free, och de är världens tjockaste folk. Kolhydrater tillsammans med en massa industrifett gör oss sjuka. Man blir inte sjuk av naturlig mat som smör. Margarin däremot är fullt av tillsatser, alla lightvarianter är fulla med socker, all mat har socker i sig idag.
    Alla har inte alltid ätit lättmargariner osv trots att det är vad som rekommenderats. Att äta kolhydrater är inte dåligt för människor. Att överkonsumera, eller basera större delen av kolhydratintaget, på snabba kolhydrater är däremot inte alls bra och det är inget som SLV rekommenderar heller.

Vilket margarin har socker i sig menar du?
  • h8him
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-08 13:40:49 följande:
    En väldigt massa människor blir sjuka av att äta kolhydrater, det kan du också bli. Varför ska man äta en massa kolhydrater och sedan vänta och se om man blir sjuk eller inte, när man kan dra ner på kolhydraterna?
    Kolhydrater är inte livsnödvändiga för kroppen, som proteiner och fett är.
    Att det äts mer kött har inte med LCHF att göra, det är en allmän trend i samhället. Folk har mer råd idag. Dessutom så äter LCHF:arna mer av köttet, de äter även fettet, alltså går det åt mindre kött. Att skylla köttökningen på LCHF är tragiskt när man vet hur mycket kött som slängs i butikerna, för att butikerna inte klarar av att möta folks efterfrågan på kött (och annan mat) på ett vettigt sätt.
    Du gör som så många andra LCHFare verkligen ingen skillnad mellan snabba och långsamma kolhydrater verkar det som. Kolhydrater är nödvändiga för ett hälsosamt liv. Sen finns det ingen som rekommenderar att de kolhydrater man ska äta ska vara snabba...

Det är inte en allmän trend. Undersökningar har gjorts, men visst får du tro att de som besvarat frågorna ljuger.

Nu blev det förvirrande... Slänger butikerna köttet eller klarar de inte av att möta efterfrågan på kött? Vilket av de två menar du?
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-08 17:24:51 följande:
    Läs på igen. Protein mättar bäst. Sen kommer fett och sen kolhydrater, långsamma mättar bättre än snabba.

Äter jag långsamma kolhydrater till frukost blir jag, förutom dålig i magen, hungrig efter 3 timmar. Äter jag omlett med fetaost fyllning håller jag mig fram till lunch.

Men jag håller med att fetmat ökat just för vi har tillgång till en massa skitmat. Men tallriken mättar dåligt och ger sug och då äter man skitmat. Tänk lite längre än ögat kan se
    Havregrynsgröt ger en bra mättnad det med potatis. När man äter normalkost äter man även vit fisk som ger väldigt bra mättnadskänsla och kött, frukter och grönsaker som också ger det. Jag förstår inte problemet faktiskt. Inte får jag sug av att överäta bara för att jag äter spaghetti och köttfärssås eller fisk och potatis. Men det kan ju ha att göra med att jag väldigt gärna äter mycket kokta, råa, stuvade, stekta, grillade grönsaker också. Jag tror många äter för lite grönsaker och låter själva maten göra dem mätta. Äter man då vetemjölspasta och gör en köttfärssås med cf och grädde, som jag har förstått att många gör, så är det inte konstigt om man behöver äta mycket (kcal) för att bli mätt.

Lustigt nog är jag sällan sugen på skitmat eller behöver äta mycket.
  • h8him
    Ellaria skrev 2012-05-08 20:00:42 följande:
    Menar du kolhydrater överhuvudtaget eller 150 gram kolhydrater per dag? Man kan leva ett otroligt hälsosamt liv på mindre än 20 gram per dag.
    En större mängd kolhydrater menar jag. Kan man det? Har du någon källa på det?
Svar på tråden "namndieter"