• h8him

"namndieter"

Ellaria skrev 2012-05-08 20:34:59 följande:
    Har du nån källa på att det INTE är så?
    Enligt flera som ätit LCHF i flera år och gått på regelbundna kontroller lever de väldigt hälsosamt. Deras värden är bättre än innan.
    Det finns hyfsat mycket forskning i alla fall. Den här länken kanske kan vara intressant för dig att läsa? www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/carbohydrates-full-story/
  • h8him
    mamman i skogen skrev 2012-05-08 21:13:25 följande:
    Lågt GI funkar för många men långt ifrån alla. 
    Gi tar det halva vägen och lågkolhydratskost som LCHF tar blodsockerkontrollenm hela vägen.,.roligt nog så blir också diabetes typ två patienter inte sällan helt medicinfria och får normaliserade värden av allt som är mätbart i den traditionella vården...

Listan på saker som läker ut med LCHF/lågkolhydratskost kan göras lång men det finns vissa hälsofördelar som är intressantare än andra med tanke på att de är helt mätbara och går att jämföra med de parametrar som finns inom vården.

Har man fått diabetes kan man säkert behöva leva med LCHF.

Visa gärna en lista, och att den är hållbar under många år!

Problemet är att de inte går att jämföra eftersom ingen vet vad som händer efter flera år med LCHF.
  • h8him
    mamman i skogen skrev 2012-05-08 22:00:22 följande:
    Nej det är klart att ingen vet vad som händer efter många år med LCHF men vi har mycket evolution att falla tillbaks på vi har naturfolk som är utmärkta exempel. Vi som äter lågkolhydratskost har resultat som är mätbara gentemot de som sjukvården använder.

Varför skulle det vara bra för en diabetiker och inte en icke diabetiker att leva efter LCHF eller annan lågkolhydratskost som kontrollerar blodsockret? 

Varför skulle det inte vara hållbart undrar jag...varför är då SLV:s kostråd hållbara? Hur vet man att livsmedelsverket har rätt när det endast en kort sekund av vår utveckling har varit de gällande råden och vad gjorde att urfarfar hade fel som åt det naturen gav i form av vegetabilier och jakt när det har fungerat för homosapiens i närmare 200000 år.   
    Vad är mätbarheten i detta vad är det som säger att 60E% är rätt för var och en och att hedenhös hade fel.  

Vi har idag tydliga bevis på att något har gått fel på vägen annars skulle vi inte diskutera detta just nu.    

Är du uppenbart intresserad av att läsa om lågkolhydratskost så har jag mängder med läsning och forskning att dela med mig av men är du intresserad av att slänga länkar och studier och kriga om vilken sida man ska stå på så får det vara. Jag har läst båda sidor och lärt mig två olika skolor(intressant nog är det samma näringsfysiologi och näringslära men den tolkas helt olika)   och dragit oerhört logiska slutsatser baserat på det jag läst och det jag upplevt. För mig finns inga tvivel jag är oerhört klar på min sak om vad som är artriktig föda för oss människor detta betyder inte LCHF, LCHQ GI Atkins etc utan det är verktyg som man använder för att hitta något som passat en själv och går att leva efter beroende på vad man har för behov och problem..

Det som detta för mig kommer ner till och gör att LCHF känns som ett bra koncept likaså paleo är att vi måste titta på vad vi är evolutionärt anpassade till att äta och vad som har hänt vid de avsteg vi har tagit från vår naturliga föda och vad har hänt vid de avstegen med vår hälsa.

Evolutionen har medfört förändrad kost. Vi blev smarta av att äta kolhydrater... Vi lever längre än vi gjorde förr, så våra kroppar behöver annan näring än vad urtidsmänniskan behöver. Vår livsstil är inte som deras, vår intelligens går inte att jämföra, inte heller vår hälsa.

Du får gärna inboxa om du vill. Jag tycker det är ett väldigt intressant ämne och tyvärr kan jag inte hitta vettiga källor som stöder påståendena som vissa gurus inom LCHF proklamerar. Skulle jag kunna hitta något vettigt argument så är jag den första att erkänna att det verkar vara en vettig och hälsosam livsstil för friska människor.

Jag har svårt att tro det du skriver men jag lär mig gärna mer!
    Ellaria skrev 2012-05-08 22:04:43 följande:
    Och? Det fanns ingen forskning på lightprodukter heller och de har ju bara gjort oss feta. Som jag har sagt innan; jag lever MYCKET hellre 10 år mindre än sitter hemma deprimerad och med huvudvärk som jag gjorde innan. VARFÖR vägrar du förstå att vi mår mycket bättre? VARFÖR vill du att vi ska må dåligt?

Innan LCHF grät jag mig till sömns flera dagar i veckan. Jag var extremt osocial eftersom jag nästan aldrig gick ut. Jag var dålig i magen, hade ont i huvudet, sov dåligt, var trött HELA tiden, hade ont i leder, hade ingen energi eller motivation. Att ta upp nånting jag tappat på golvet kunde kännas som att bestiga mount everest.

Nu är ALLT det borta. VARFÖR vill du ta det ifrån mig?
    Klart det fanns forskning. Tyvärr blev den manipulerad men ändå trodde många på den under lång tid. Grejen är att alla som äter normalkost inte äter mängder av lightprodukter, vilket du verkar tro. Sedan barnsben har vi haft smör och (senare) bregott hemma. Vi drack fet mjölk och grädde användes (och används) i maten. Vi har en god hälsa. Ingen överäter. Ingen vräker i sig godis, läsk och snabba kolhydrater. Jag vet att många andra gör det. Det är ett problem däremot.

Jag vill inte ta ifrån dig något och har aldrig påstått det heller så du behöver inte spela ut det kortet. Jag säger bara vad jag tror och litar på. Nämligen att kroppen, hos människan idag, inte är gjord för att anstränga sig massor för att omvandla fett till näring för hjärnan. Du får givetvis tro motsatsen.

Hur brukade en typisk frukost se ut för dig förut? Vilken typ av produkter använde du? Vad drack du?

Hur mycket fullkornspasta åt du en normal måltid tidigare, om du nu åt fullkornsprodukter? Hur mycket köttfärssås? Hur mycket grönsaker och rotfrukter och frukter åt du? Drack du mjölk? Alla de sakerna spelar in.
  • h8him
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-05-08 22:45:37 följande:
    Varför är LCHFare så aggressiva undrar jag?

Jag kan nog tycka att vissa verkar vara det. Men jag misstänker att det är så att de själva tycker att de mår så bra se de bytt kost att de gärna vill "frälsa" resten av världen som "äter fel" och som skulle kunna må så mycket bättre om de bara åt som dem.

Jag tror säkert att många som tidigare haft problem av olika slag och som nu når bättre gärna vill tro att det enbart är kosten som förändrat hela deras liv och att de verkligen tror att det kommer att hålla för evigt. Jag kan bara önska dem lycka till med det eftersom vetenskapen inte riktigt håller med om att vi kan leva på LCHF en längre tid. Men jag ser fram emot att bli motbevisad.Flört
  • h8him
    Faile skrev 2012-05-09 07:22:57 följande:
    Dagsmeny förr,
    Frukost två mackor med pålägg ( ost, kaviar eller leverpastej )
    Lunch ute på restaurang
    Middag två eller tre portioner pasta med skinksås, lasagne, köttfärssås med spagetti eller liknande
    Kvällsmackor två eller tre stycken + eventuella snacks
    Helgmat typ pizza  

Idag,
    Frukost En burk makrill
    Lunch två kokta ägg med kaviar
    Mellis En lchf-macka ( innhåller pumpakärnor och frön i )med smör och/eller nötter
    Middag Ett kycklinglår eller fisk med blandade grönsaker ( rotsaker ibland ) och sås
    Däremellan kanske en 3-4 koppar kaffe med 1tsk kokosfett i.
    Helgmat ungefär samma fast med mejerier till som grädde med bär, ost osv.

Har ätit lchf i 1,5 år nu och så fort jag äter något med mer kolhydrater oavsett snabba eller långsamma börjar jag överäta. Jag blir konstant sugen/hungrig och får jättesvårt att hålla igen intaget. Något som inte alls är ett problem med lchf.  Dessutom blir jag numera risig i magen och får huvudvärk av kolhydrater. 

Jag har inte ätit så här hela tiden, utan det är sista tre månaderna jag fått ordning på mängd och intag samt skippat mejerie för att få bort de sista kilon ( har under året minskat 20 kg ). 
    Dock mår jag jättebra på det jag äter nu, så det kommer jag hålla. Möjligen lägga till frukt och mer bär så småningom.    
    Vilket bröd, vilken pasta, hur såg en typisk lunch ut? Vad drack du? Åt du grönsaker, rotsaker och frukt? Hur mycket per dag ungefär?

Det låter som du har ätit mycket kcal och lite näring förut om du har ätit uteluncher och pizza varje vecka.

Klart du mår bättre av att äte enligt LCHF om det är så.
  • h8him
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-09 08:00:07 följande:
    Men vi vet vad som händer när man äter kolhydratrik mat. Idag har vi mer övervikt, diabetes, demens, hjärt-och kärlsjukdomar än vi haft tidigare. Allt detta har ökat samtidigt som vi äter mindre fett och mer light och nyckelhålsmärkt. Det borde väl vara tvärtom?
    Vi som inte överäter har inte övervikt och diabetes osv. Detta ökade, vill jag påstå, när skräpmatskulturen slog igenom. när helfabrikat blev vardag i svenskars liv. När 33 cl läsk istället blev 1.5 liter och när 5 smågodisar i en påse i luckan på kiosken blev självplock av lösvikt och chips, läsk, glass, pizza, hamburgare och pommes, kebeb osv blev något "alla" äter för att unna sig.
  • h8him
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-09 08:15:43 följande:
    Ja så är det. Men något annat har också hänt de senaste 50 åren. Det finns socker i allt idag, vilket gör att det är väldigt lätt att överäta. Vi har myndigheter som varnar för naturlig mat (det ska ätas lättmagaringer istället för smör/bregott) och styr in folk i sockerfällan.
    Jag har svårt att köpa att det skulle vara lättmargarinets fel att folk blir sjuka. Men visst själv har jag aldrig anammat rekommendationerna om lättmjölk och margarin, utan kört på med mellanmjölk (de få gånger jag dricker det) och bregott, smör och vispgrädde naturligtvis. De stora mängderna snabba kolhydrater och enorma portioner mat, så att grönsakerna får ge vika, många äter bara ett par gurkskivor, ett salladsblad och en bit tomat till t.ex en halv tallrik med potatisgratäng, , kött och sen beasås som fyller resten av tallriken. Helt galna proportioner och alldeles för mycket kalorier totalt sett.
    mammelie1891 skrev 2012-05-09 08:22:21 följande:
    Min meny "innan":

Frukost: Havregrynsgröt med hemmagjord lingonsylt och mjölk. Kaffe med mjölk

Mellanmål: En macka, frukt eller vad som helst

Lunch: Biff med rödvinssås och rostad potatis, grönsaker (jobbade på hotell och åt hotell mat till lunch)

Middag: Panerad torsk med potatis och hemmagjord remouladsås, grönsaker

ALLTID sugen på godis/glass/kakor på kvällen (vilket jag åt oxå)
    Dryck under dagen var vatten eller läsk

Nu:

Frukost: Kaffe med äggmjölk (är aldrig hungrig på morgonen längre, blir oftast brunch istället för frukost)

Mellanmål: LCHFknäcke med smör och ost

Lunch: köttfärssås med keso och grönsaker (broccoli eller blomkål)

Middag: Biff med vitlökssmör och grönsaker

Dryck under dagen är vatten, vatten och kaffe.
    Vilket bröd brukade du äta? Hur stor andel blandade grönsaker på tallriken? Restaurangluncher är sällan nyttiga även om man gärna vill tro det. Inte heller brukar det vara speciellt mycket grönsaker om man får en färdig tallrik. Att du åt mtcket snabba kolhydrater kan jag räkna ut eftersom du skriver att du hade sug och att du drack läsk dagligen.

Testade du någon gång att äta fullkornsprodukter, mycket grönsaker, frukt och rotsaker till varje måltid?
  • h8him
    mammelie1891 skrev 2012-05-09 08:52:39 följande:
    Jag åt bröd med frön (frökusar typ) eller annat MÖRKT bröd.
    Mycket grönsaker, båd på jobbet och hemma. (eftersom jag jobbade på hotellet fick jag ju lägga upp min egen mat). Pastan var nästa alltid fullkorn (inte på jobbet dock), mycket grönsaker och frukt. (frukt ÄR godis, blä!!)

Mur mycket längre tänker du dra det här? Jag mår bättre nu, varför inte bara inse det? Varför jiddra vidare som om du är nån kostguru?
    Nämnde jag även att mitt bajs inte luktar nåt längre och att jag ALDRIG är dålig i magen längre?
    Det finns INGET du kan säga som kan få mig att gå på att det jag åt tidigare är bättre för mig än det jag äter idag! Jag har aldrig ont längre, är aldrig sugen på något onyttigt (äter sällan lchf-godsaker), så vart är det du vill komma??
    Mörkt bröd är inte per automatik bra bröd. Varför slutade du inte med att dricka läsk dagligen?

Att man äter "mycket grönsaker" beror ju på vad man jämför med. Vissa anser som sagt att ett par gurkbitar, en tomatskiva och ett salladsblad är mycket.  Hur stor andel pasta och hur stor andel kött/fisk och grönsaker var det på en normal tallrik? Sånt spelar roll.

Vad bra att du mår bättre. jag tänker fortsätta diskutera för ämnet är intressant och tyvärr är det många som inte inser att de med stor sannolikhet har ätit fel förut trots att de har ätit 2-3 potatisar, 6-8 köttbullar, 0.25-0.5 dl sås och 1/2 dl grönsaker utan som tycker att det är en bra och hälsosam kombination. Mycket hänger på hur det totala intaget under dagarna ser ut. Slarvar man mycket har man inte stort utrymme att slarva med måltiderna. Vissa bör inte slarva alls för att ha en chans att må bättre.

Du tillät dig läsk, godis, glass och kakor dagligen skrev du. Hade du valt att dricka vatten och äta mer grönsaker så hade du också gått ner i vikt och mått betydligt bättre än då du tillät dig att överkonsumera snabba kolhydrater.

Jag äter i stort sett aldrig godis, kakor eller dricker läsk. Det är enstaka gånger. Jag blir sällan och aldrig sugen på det helt enkelt och jag äter en normal blandad kost. Jag är övertydag att mycket beror på vad man äter överhuvudtaget. Skulle jag börja äta en kaka till fikat på eftermiddagen triggar jag säkert igång belöningssystemet och vill ha mer. De få gånger jag har ett sug, för att jag ätit dålig mat, tar jag en bit mörk choklad. Det räcker.
  • h8him
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-09 09:18:10 följande:
    Jag har gått ner i vikt med VV, genom att äta fettsnålt och mycket grönsaker osv. Inga problem. Men jag gick upp sedan, sakta men säkert. Godissuget försvann inte. Från oktober 2011 till januari 2012 gick jag ner 7 kg genom att räkna kalorier och äta bra. Inga problem, men godissuget försvann inte. Nu äter jag betydligt mindre kolhydrater och godissuget är borta.

När livsmedelsverket rekommenderar folk att dra ner på fettet och äta bröd till varje måltid och att använda lättprodukter då tror ju folk att det är OK att göra så. Detta leder till att folk överäter. Naturligtvis finns det folk som är som du, som inte har problem och som inte triggas lätt att överäta. Och du blir ju mätt och belåten för att du äter riktig mat utan tillsatser.
    Absolut tror jag att man kan få svårt att hålla vikten när man börjar äta mer "normalt" igen. Jag blir nyfiken på vad det är i vissas kost som gör att deras belöningssystem triggas. Jag har svårt att tro att det beror på alla kolhydrater i rätt mängder, däremot köper jag att snabba kolhydrater påverkar suget. Jag är mer inne på att man överkonsumerar kolhydrater även om man tror sig äta nyttigt för att man väljer långsamma kolhydrater i kosten.

Fettrekommendationerna har jag aldrig köpt. naturligt är alltid bäst enligt min livsfilosofi.

De rekommenderar fullkornsbröd till varje måltid just för att forskning visar att det är betydelsefullt för hälsan att man får i sig 70-90 gram fullkorn per dag. Men, det gäller ju att man läser på så att man inte överkonsumerar kolhydrater ändå. Äter man havregrynsgröt och fullkornspasta under dagen så har man nått kvoten:

Den rekommenderade mängden 70-90 gram fullkorn per dag motsvarar ungefär

- 1 portion havregrynsgröt och 1 portion fullkornspasta eller
    - 2 skivor knäckebröd och 1 portion fullkornsbulgur eller
    - 1 portion fullkornsflingor, 1 skiva nyckelhålsmärkt mjukt bröd, 1 skiva knäckebröd och 1 portion fullkornspasta.

• h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 10:38:59 följande:
    Jag har ju berättat att jag åt GI. Åt var 3e timme men var hungrig och sugen mellan målen, framförallt innan middan. Jag blir, förutom dålig i magen, hungrig efter 1-2 timmar efter havregrynsgröt. Och då försökte jag ändå låta kroppen anpassa sig, men efter en månad med onödigt magknip vart jag int mer mätt av havregrynsgröt.
    JAG har aldrig märkt att jag blir mer mätt av fullkorn. Ibland blir det stressigt och man hinner inte ta mellanmål 3 timmar efter och då blir man vrålhungrig. Med LCHF slipper jag planera, håller mig mätt i 5-6 timmar och är pigg mellan målen.

Alla är olika. Många reagerar starkt även på långsamma kolhydrater.

MEN du vet att jag inte har nåt emot långsamma kolhydrater. En frisk normal människa kan äta mer av det (men jag tycker ändå man bör minska E% till kanske 40). Jag vill bara att folk förstår att många inte kan äta dom,.
    Just det ja, jag glömde.Flört Men man kan faktiskt äta för mycket även om man äter långsamma kolhydrater. Sen är det inte alla som har magar som tål fullkorn och då blir det svårt. Men i normalfallet, för de som inte har t.ex magproblem så tycker jag det är vettigare att börja med att lägga om kosten och att se till att inte överäta av något.

Vi är nog ganska överens har jag för mig.
Svar på tråden "namndieter"