• h8him

"namndieter"

intetnyttpåplusfronten skrev 2012-05-09 15:20:08 följande:
    Som sagt, en del har ett matmissbruk och är sockerberoende, då är det lätt att man överäter. Jag kan inte räkna kalorier, jag KAN inte äta i lagom portioner, det gör att jag blir sugen senare på kvällen och då äter något onyttigt.

Med min diet som jag kör nu, så äter jag mestadels proteiner (som ju mättar bäst av allting och är svårare för kroppen att göra om till fett) tillsammans med magra mejeriprodukter, och varvar detta med dagar då jag får äta vissa grönsaker. Blir jag sugen ändå så kan jag ta en tallrik kvarg med lite kakao eller vaniljpulver (obs inte vaniljsocker) i, eller ta ett glas cola zero. Eller tillochmed ta ett kokt ägg.

Till skillnad från lchf så kommer jag inte behöva äta så här hela livet, utan meningen är att man ska bryta matmissbruket och lära sig äta rätt och i lagom portioner, samt bryta sockerberoendet. Så i december går jag som sagt över till nästa fas där jag ska vara i ca ett år och där jag sakta introducerar kolhydrater igen i form av fullkornsbröd och pasta. Sedan i sista fasen så får man äta allt utom en dag i veckan som ska vara proteindag.

Vad finner du för fel i Dukan dieten? 
    Får jag lägga mig i och fråga om just cola zero? Om man ni har problem med sockermissbruk (eller vad man nu ska kalla det) så varför fortsätter man dricka sånt som uppfattas som sött? En rökare ska ju inte fortsätta med nikotin i evigheter efter ett rökstopp heller. Försöker man inte få bort sockersuget helt?
  • h8him
    Faile skrev 2012-05-09 16:34:13 följande:
    Studierna ( 7,19 ) som hänvisas till i texten visar ju båda på att en lågkolhydratkost med högre protein och fett inte ökar risken för varken hjärtsjukdomar eller diabetes typ 2. 

Eller vad syftar du på?  

Typen av fett spelar roll och det är det vegetabiliska fettet i kombination med lite kolhydrater som är minskar risken för hjärtsjukdom och diabetes.

Det finns en sammanfattning på svenska i dn:

"Resultaten, som publiceras i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition, visar också att risken för diabetes inte ökar om man äter så kallad lågkolhydratkost. En kost med liten andel kolhydrater kan tvärtom minska risken något under förutsättning att man väljer fetter från växtriket. Det kan till exempel vara raps- eller olivolja och nötter.

- Det här är en oerhört intressant studie, som visar att vi blir feta och sjuka om vi följer kostrekommendationerna som de ser ut i dag, säger Göran Berglund, professor i internmedicin vid Lunds universitet.

Men frågan är kontroversiell. Christian Berne, professor i endokrinologi i Uppsala, har fått Socialstyrelsens uppdrag att se över riktlinjerna för diabetesvården.

- De här resultaten är visserligen intressanta, men de räcker inte för att ändra några kostrekommendationer, vare sig till friska eller diabetiker.

För ett par veckor sedan friade Socialstyrelsen läkaren Annika Dahlqvist efter att hon rekommenderat typ 2-diabetiker och överviktiga att äta en kost med extremt liten andel kolhydrater och mycket animaliskt fett, som smör och ost.

- Den här studien talar ju snarare för att för att förhindra diabetes borde man satsa på vegetabiliska fetter i stället, säger Christian Berne."

www.dn.se/nyheter/vetenskap/snabba-kolhydrater-okar-risk-for-diabetes

• h8him
    Faile skrev 2012-05-09 17:22:57 följande:
    Jo men studierna motvisar ju samtidigt ts påstående att ökat fettintag ökar riskerna.

Nu ser jag inte var ts har skrivit det så jag låter det vara osagt. Men som sagt, vegetabiliska fetter verkar bättre än animaliska när det handlar om diabetes och hjärtsjukdom och lågkolhydratkost.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 20:52:56 följande:
    Man äter ju inte bara animaliskt fett med LCHF, däremot säger man att man inte ska behöva vara rädd för att använda grädde. Och med det menar man inte att man ska börja dricka grädde utan att man helt enkelt ska använda grädde om man ska göra en gräddsås. Och oftast blandas det ju ut med vatten också eller mjölk.
    Man använder olivolja, rapsolja, kokosolja, avokado, nötter och massa andra fettkällor också.

Du vet att det finns olika varianter av LCHF va?
    Det är relativt mycket animaliskt fett trots allt. Och det var det jag ville visa med studien att de goda egenskaperna med lite kolhydrater och mycket fett (som behöver komma från växtriket) inte ska tillskrivas LCHF utan det här är studier man har gjort innan LCHF blev populärt. Man har länge forskat i kost som kan påverka diabetes och hjärtsjukdom.

Intressant nog så ser sällan recepter eller dagens måltider så näringsrika ut (om man läser vad dessa dietande människor skriver om på nätet) som vissa LCHFare vill påstå och mycket av fettet är animaliskt (om man inte är vegetarian och äter enl. LCHF. Men det är sällan dessa svarar i trådar eller så svarar de inte sanningsenligt om vad de verkligen äter. Det är tråkigt för en del av diskussionen går förlorad genom det.

Det är inget personligt mot dig yena89 utan jag tänkte mer generellt när man diskuterar detta känsliga ämne.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 21:45:14 följande:
    Jag tycker somsagt inte att alla ska äta LCHF. men det är ett bra alternativ för dem som inte tål kolhydrater särskilt bra.

Personligen förespråkar jag den kost jag växte upp med. En naturlig lågkolhydratskost. Ca 30-40E% kolhydarter.
    Tyvärr klarar inte alla det. Bland andra jag. Vet inte vad det är men för mkt kolhydrater gör att magen sväller upp och jag får ont, oavsett vartifrån dom kommer.
    Intressant. Tänk om det kan vara så att animaliskt fett och kolhydrater (snabba eller långsamma) inte tycker om varandra och därför får människor problem med sötsug,  besvärliga magar osv? Bara en tanke....
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 23:25:36 följande:
    Fett och kolhydrater ihop tror jag är allmänt dåligt. Kolla på USA: Man skyller på fettet men vad äter dom egentligen, jo, bortsett från överdrivet mkt så äter dom snabba kolhydrater tillsammans med mkt fett.
    Ja, men tänk om det är skillnad på animaliskt och vegetabiliskt fett precis som det är skillnad på snabba och långsamma kolhydrater! Kanske blir vi nästa kostgurus pga denna tanke? :_D
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-10 00:01:08 följande:
    Jag tror att sålänge det är naturligt är det bra. Så lite behandlad som möjligt. Jag tror att blanda dessa två kan vara en bra kombo.
    Jag hoppas forskningen tar oss längre. Vegetabiliska fetter är också naturliga... Precis som den vete som odlas. Så att hävda att det ska vara naturligt köper jag inte riktigt.
  • h8him
    Faile skrev 2012-05-10 07:34:00 följande:
    High fat betyder egentligen bara att man ska äta fullfeta produkter istället för light.
    Standard/gammaldags mjölk istället för lätt eller mellanmjölk, vispgrädde istället för matlagningsgrädde, smör istället för margarin osv.
    Vill man tex ha en gratäng lite lättare är det alltså bättre att blanda vispgrädde med vatten istället för att bara använda matlagningsgrädde. 

Genom att bara byta ut produkter mot fullfeta kommer man upp rätt bra i fettprocent och behöver inte nödvändigtvis lägga till mer.

Sedan är det såklart olika individer som äter lchf, vilket betyder att alla äter lite olika. Vissa dricker grädde på morgonen och andra nöjer sig med smörstekt utan såser tex.  

Jag är helt överens med Yena gällande hur lchf kan se ut    
    Men visst är det så att 70% av energiintaget ska komma från fett? Det är betydligt mer än vad som rekommenderas i normal blandkost, där man vill nå populationsmålet på 30 E%. Nog krävs det mer än att byta ut smör och använda fullfeta produkter, speciellt för de som säger sig äta så enormt lite sedan de började med LCHF.

Även om kokosfett är energitätt så krävs det 50 gram för att komma upp i 438 kcal/dag. Det är inga små mängder. Bacon innehåller 400 kcal/100 gram men äts det bra kött och nötkött så behövs minst dubbla mängden för samma kcal. Sen får vi inte glömma alla ägg som behövs dagligen för näringsämnena: www.svenskaagg.se/&m=3616

Så ska man få i sig bra näring måste man ändå äta en hel del mat också.
  • h8him
    mamman i skogen skrev 2012-05-10 08:40:35 följande:
    Det är ju där problemet i debatten kommer att folk tror att LCHF är enbart mättat fett och kött som simmar hundra meter fritt i gräddsås... LCHF är naturlig mat med några viktiga ben att stå på...

Informationen finns där om man är intresserad och de flesta som äter LCHF i en längre period lär sig oerhört mycket om kost hormoner och hälsa näringsämnen etc. Medans motståndarsidan brukar haka upp sig på fettet och att det är en ketogen kost om man äter den strikt och vill inte riktigt lyssna på att vi äter husmanskost men med en högre E% av fett och utesluter eller minimerar de stärkelserika livsmedlen.. 

LCHF är vanlig mat anpassad efter vad du har för förutsättningar grundpelarna är i stort sett spannmålsfritt och man lägger vikten på att uppnå omega3/6 balans samt att äta naturlig mat som inte gått genom industrins valsar och kött och fisk mm som fått äta sin naturliga föda och inte är uppfödd på vårt överskott av spannmål.

Bakom LCHF rörelsen finns det mycket välutbvildade läkare docenter forskare som gör ett enormt arbete med att sprida kunskap. Senast i dag kan man i SR läsa och lyssna på detta från en förespråkare av lågkolhydratskost professor Fredrik Nyström. sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

h8him jag har inte glömt dig det kommer lite info till dig men just nu har jag två snuviga barn hemma så det blir itne idag. Men är man intresserad av litteratur och forskning så finns det två uppenabara titlar att låna /köpa och läsa En är docent Ralf Sundberg och hans bok forskningsfusket en bok alla borde läsa Och sedan har vi Uffe Ravnskov som skrivit om hur kolesterolmytan hålls vid liv. Dessutom för att förstå evolutionen och kosten finns en helt ny film som är oerhört sevärd den heter the Perfect Human diet.

Vill man läsa om LCHF så är LCHF.se en oerhört bra informationssida där finns en stor samlad expertis.

Problemet är fortfarande fetträdslan och att alla hakar upp sig på fettet tittar man närmare på det så är det inget konstigt vi äter fettet som det kommer förpackat naturligt och det är i alla former men vi är inte rädda för mättat fett men vi baserar inte kosten på det. Att mättat fett skulle vara farligt är en allmänt vedertagen uppfattning och historian bakom detta kan man läsa sig till. Mättat fett är stabilt och oxiderar inte och vill man dra det längre så är LCHF en kost där man vill undvika oxidation så långt som möjligt.  

Tack för info. Jag ska kika! Hoppas de små kryar på sig snart.

Men du, om 70 % av den kost du behöver för att orka med en vanlig dag skall komma från fett, då blir det en himla massa fett, även om LCHFare inte vill påstå det.

Här är en dietist som själv testat LCHF utan att vara superstrikt med kolhydraterna, just för att få i sig all näring. www.fragadietisten.se/overvikt/utvardering-av-tva-manaders-lchf-kost-personliga-erfarenheter
  • h8him
    mamman i skogen skrev 2012-05-10 08:54:23 följande:
    Den är itne så fel ute...titta i naturen och på vår evolution hur det ser ut...Det finns två saker som aldrig är kompatibla i naturens skafferi. 
    Kolhydrater framförallt fruktos och fett är aldrig en kombination.. du hittar aldrig en frukt som innehåller både fett och fruktos.

Spannmål är för oss antinäring och ska vi äta spannmål och frön bör vi sprida ut våra risker inte äta ensidigt från bara tex gluten då det innehåller ämnen som är gifitga för oss. Gluten är det vi idag överkonsumerar och det ger oerhörda problem vilket man ofta läker ut från elelr blir bättre av när man börjar med LCHF som är i princip fri från spannmål.   Frön kan inte skrika men de vill itne bli uppätna därför har de gifter som ska skydda dem. Hos människor tror man att många autoimmuna sjukdomar har sin början i gluten..   
    Majs innehåller båda delarna.
  • h8him
    mamman i skogen skrev 2012-05-10 08:58:34 följande:
    Vegetabiliskt fett ska vara oprocessat om vi ska äta det mao kallpressat och detta är sällan fallet idag. Vi har överskott på billiga växtoljor och många har en hög omega 6 profil vilket vi redan har ett för stort intag av och omega 6 är tex inflammatoriskt vi måste få en balans som är bra mellan omega 3 och 6 för att få balans detta har få idag detta är en av de viktiga bitarna för oss som äter LCHF.
    Men kött från djur som ätit spannmål har högt omeha 6 och griskött öht är väl det värsta boven bland köttprodukter har jag för mig. Så LCHF måste vara en diet för de som har väldigt god ekonomi eftersom man nör äta ekologiskt kött från gräsbetande djur. Balansen mellan omega 6 och omega 3 är viktig för alla!
    mamman i skogen skrev 2012-05-10 09:07:23 följande:
    Ja och hon var ju dessutom vegetarian eller hur? Hon konstaterade att näringsmässigt var det inga problem om jag komme rihåg det rätt..

En normalkost innehåller väl i runda slängar upp till 90G fett per dag vilket ger ungefär  800kcal medans en LCHF kost ska innehålla 150G fett per dag vilket ger i runda slängar 1300 kcal från fett. En stor del av fettet hittar du i maten i fisk kött fågel sedan tillsätter du fett utöver detta för att hålla dig mätt tex en god sås, smör, majonäs, kokosfett så det är inte något extremt alls skillnaden är att vi inte äter lika hög procent från kolhydrater framförallt spannmålsfritt och därför har en förbränning av fett i grunden istället för en glukosförbränning tvärt emot vad en person med högre kolhydratsinnehåll i maten har.
    Vi omsätter mao fettet snabbare än vad en person på kolhydratsdrift gör där riskerar man att istället lagra fett då insulin är en okontrollerad spelare.. 
    Visst, och därför åt hon mer kolhydrater än det man rekommenderar, alltså 11 E% mot det rekommenderade 5 E% och jag skrev det i inlägget också.

Om en genomsnittlig kvinna behöver 2000 kcal/dag så skall 30 E% komma från fett. Det är alltså 666 kcal/dag och det inkluderar allt fett, inte enbart det tillsatta. Samma person ska få i sig 70 E% fett om denne äter LCHF, vilket ger 1400 kcal. Så det skiljer 734 kcal/dag, i skillnaden mellan fettintag, mellan de olika kosterna och inte 500 som du uppskattar det till.

25% av energin ska komma från protein. Äter man ekologiskt nötkött från gräsbetande djur (som vissa påstår) så behöver man äta en hel del.
  • h8him
    mammelie1891 skrev 2012-05-10 09:54:13 följande:

Dagens frukost: Brieost, gravadlax, sallad, kaffe med äggmjölk och kokosfett.

Några frågor på det?

Ska nog sluta säga att jag äter LCHF och börja kalla det LCNF (Low Carb Normal Fat) för jag äter inte så himla mycket fett längre. Bara mindre kolhydrater.
    Jag inser att lchf inte är för alla, jag hoppas att alla kan hitta sitt sätt att äta så att dom mår bra!  Jag har hittat mitt sätt och det är jag sjukt glad över! wohoo!!
    Nog är det relativt mycket fett i gravad lax, brieost, ägg och kokosfett... Normalkost kan du nog inte kalla det, Var hade du den "normala" mängden kolhydrater? Oskyldig
  • h8him
    mammelie1891 skrev 2012-05-10 10:33:56 följande:
    Men jag skrev ju LOW CARB NORMAL FAT. Obestämd

Normalt för mig, för mycket för andra, för lite för vissa, men helt lagom för mig!
    Det är ingen normal mängd fett i det du äter... Visst, så om jag dricker en 7:a per dag och röker 2 askar cigg, drar i mig ett par pizzor med tillhörande läsk osv så lever jag ett normalliv med normalkost. Allt enligt din tolkning, eller?
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-10 11:12:52 följande:
    Ja jag skrev ju att man ska äta veg. fett också? Men då kallpressad.

Sen ja, vete växer i naturen, men det är inte naturligt eftersom människan har mixtrat och hållt på med urvetet så att det blir ett fint fint korn.
    DInkel är naturligt.

Byt ut lätt mot fullfet, öka inte mängden så ökar du automatiskt fettet utan att frossa i fett. Tar du sen bort kolhydrater på det blir du mättare och kommer automatiskt upp i en hög fettprocent utan att lägga till en massa extra smör.

Tar du en tallrik gammal hederlig husmanskost (inte moderna anpassad husmanskost med Milda 4%)  har du kanske en fördelning på 50E%kolhydrater, 35e% FETT OCH 15e% PROTEIN.'

Tar du då bort tex potatisen och ändrar inget annat, då har du säkert kommit upp i en fördelning på 10E%kolhydrater, 75E%fett och 15E% protein.

Och jag lovar dig att LCHFaren blir lika mätt på sin måltid som husmannaren.

När jag har varit hos vänner har jag ALDRIG tagit mer än dom. Jag har tagit en likastor köttbit som dem, tagit halva tallriken med sallad och grönsaker och sen tagit samma mängd kryddsmör elelr sås till.
    Skillnaden är att dom har tagit pommes, potatis, klyftpotatis till. Skulle man jämföra våran  fördelning skulle dom ligga på en hög kolhydratsandel och jag skulle ha en LCHF-fördelning.

Förstår du hur jag tänker? :)
    Jag förstår hur du tänker men om du inte äter de kcal kroppen behöver och inte har ökat fettintaget eller proteinitaget så har jag svårt att tro att du äter enligt LCHF. Så kan du förklara hur din kost är LCHF?
  • h8him
    Marilla skrev 2012-05-10 23:23:24 följande:
    Jag har ätit lågkolhydratkost (mer eller mindre strikt LSCH) i snart två år och för mig inte att det är en diet utan en kosthållning, eller livsstil. Jag har inga planer på att börja äta socker, pasta, bröd, potatis etc igen utom i undantagsfall. Har inte ätit något socker alls under denna tiden. Innan hade jag alltid svårt att motstå sött.. Jag tycker inte att detta har med karaktär eller viljestyrka att göra, det styrs av hormoner som insulin, leptin och ghrelin, och man är olika känslig. Är helt enkelt inte sugen längre. 

Har uppnått följande:
    - Minskat LDL kolesterol
    - Ökat HDL kolesterol
    - Minskat triglycerider
    - Platt mage, hade ballongmage innan och såg gravid ut
    - Mindre gaser
    - Jämn energinivå under dagen
    - Viktnedgång

Att vi som vittnar om att vi mår så bra på LCHF skulle vara undantagsfall är inte troligt då man kan läsa otaliga bloggar, kommentarer, trådar och debatter om detta, det verkar som de allra flesta som väljer denna kosten mår bra av det.  

Här är en helt ny svensk studie där deltagarna inte har fått försämrade kolesterolvärden av en högfettskost, snarare tvärt om:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Varför ska inte läkare och dietister få rekommendera detta på samma sätt som man rekommenderar tallkriksmodellen? Vad är det som säger att tallriksmodellen passar alla? Den är ju bara ett påhitt.

Om man är orolig över släkt och vänner som äter LCHF kan man ju uppmana dessa att gå och undersöka sig och mäta sina blodvärden. 
    Jag är numera trygg i att mättat fett inte är farligt för mig och har aldrig ätit så gott som nu. Har växt upp under 80-talet med en fettskrämd mamma. Vi drack minimjölk (nån som kommer ihåg den, 0,1% fett!), bakade fettfria tårtor, allt skulle vara light och fettreducerat. Ägg fick men inte äta mer än någon gång i veckan. Det gick dock bra om man tog bort äggulan. Kokosfett var fettet från hjäritnfarktshelvetet. Socker däremot var inte så farligt. Jag har konstant haft problem med vikten och försökt kompensera med träning i mängder.

Tänk om jag hade vetat att det var sockret och kolhydraterna jag skulle skära ner på då, då hade jag sluppit alla dessa år av matångest och konstant viktökning. Klar att man blir arg på dessa felaktiga kostråd som att kosten ska baseras på kolhydrater! Och inte undra på att man kan verka frälst när man hittar en kosthållning som äntligen funkar!
    Så du är diabetiker? Grattis till en bättre hälsa!

Det finns tudier som bevisar att höga mängder animaliskt fett inte är bra för diabetiker så du borde kanske anpassa kosten och äta mer vegetabiliska fetter.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-11 00:30:38 följande:
    En normal kvinna ska äta 2000 kcal. Jag brukar ligga runt 1500.

Sen ökar man inte fettmängden så hemskt mkt. Man byter ut energin från kolhydrater mot fett, med tanke på att fett har mer än dubbelt så många kalorier blir det inga stora mängder, men ja, det är mer fett än i en normalkost, ganska logiskt.

Det jag menar är att snackar man om fettprocent krävs det egentligen bara att ta bort kolhydarter för att komma upp i hög fettprocent. En normal lunch på stan är tex en ceasarsallad. Om vi utgår från att det är en fin dressing utan lightprodukter och det är en normal portion så kommer du se att den personen som tar salladen med krutonger och bröd i sidan av hamnar närmare din fördelning medans jag som utesluter krutongerna och brödet kommer hamna på en hög fettprocent. Jag kan hålla mig mätt i säkert 4 timmar på en sån sallad och jag har ätit en LCHF måltid utan att ha lagt till extra fett.
    Så du äter mindre än vad kroppen behöver.... Det är ju en förklaring eller hur?

Nej, man kan inte bara ta bort kolhydrater och inbilla sig att man får i sig tillräcklig näring. Du äter 1/4 mindre än vad du gjorde innan. Så varför är kolhydraterna bover i dramat?
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-11 01:04:16 följande:
    Vem säger att varje kropp behöver 2000kcal? Jag har märkt att min kropp klarar sig utmärkt på det jag äter, dvs runt 1500 kcal.

Vad är det för näring i krutonger och bröd om jag får fråga?

Jag har ätit under 1500 kcal innan och det har inte funkat. När det gäller min mage vet jag att det är kolhydraterna som ställer till det. och tyvärr så har jag inte ork att spendera flera år med att jämföra och kolla vad exakt det är som min mage reagerar på.
    Jag sa inte att varje kropp behöver det. Alla har olika energibehov. Har du enbart tagit bort kolhydrater och bytt ut lättprodukter till feta så har du dragit ner rejält på kaloriintaget per dag. Mår du bra av att äta mindre än förut betyder det att du har ätit för mycket innan, eller hur?

Krutonger? Vem har pratat om att vi behöver dem? Fullkornsbröd däremot är fulla av näring för kroppen, men det betyder inte att vi ska käka obegränsade mängder av det!
    Faile skrev 2012-05-11 07:55:23 följande:
    Fast i studien är det mättade fetter man ökat på medan lågfettsgruppen åt omättade ( och mindre fett ).  
    Nej, läs om och läs rätt. Det är enkelomättat fett som har visat sig vara bra tillsammans med en kolhydratfattig diet. Animaliskt fett och kolhydratfattig kost reducerar inte risken för hjärtsjukdom eller diabetes.
    mamman i skogen skrev 2012-05-11 08:14:16 följande:
    Vad är näringsbehovet? Jag jobbar med detta och följer upp och hjälper till med beräkningar och justera kosten. Det fina är att man ofta får riktig hunger och riktig mättnad och när man sen tittar på beräkningar av måltider så är det intressant för man kan ligga på energiunderskott en dag men ligga på överskott dagen efter. Det är humgerna som styr människor är olika. Traditionella kaloriberäkninar som jag anser är ett bra mått men de har felmarginaler och är inte individbaserade utan just ett medeltal kan man använda som riktlinje om man är intresserad och har svårt att gå ner eller svårt att äta tillräckligt.

Vad exakt i kolhydrater är det som är så basalt att vi inte får i oss alla näringsämnen?
    Glöm inte att i LCHF är kolhydrater en del av kosten men då i form av grönsaker som är näringsrika och vissa som är liberala och klarar detta äter en liten del rotfrukter, frukt och tom en minimal del spannmål.

Sätter man saker i perspektiv så kan man jämföra livsmedel och tittar vi på tex broccoli så är det så bra att alla borde ha det i medicinskåpet medans brödmat som många baserar sin kost på är en salig blandning av raffinerade spannmål mjölbehandlingsmedel konserveringsmedel etc. Logiken för mig är  ät naturlig mat som inte gått genom raffinering ät mat som ger näring och då faller brödmaten bort.

Jag tror att du har svårigheter att se att alla inte har samma möjligheter som dig att må bra på lite av varje. Varje individ är unik och en stor del av de som lider av övervikt har också ätit sig till det med fel mat och då blivit mer eller mindre känsliga mot socker stärkelse olika livsmedel dessa människor kan förmodligen aldrig lyckas genom att bara äta lite av det de inte tål.
    Själv har jag ätit mig sjuk via tallriksmodellen så den är inget alternativ för mig. Jag kan äta riktig mat och mår bra av detta och har lärt mig vad jag tål och har experimenterat en hel del med livsmedel för att vara säker och gluten går helt och hållet bort för mig gluten gör mig ganska snabbt sjuk igen medans potatis är helt ok för mig ibland även fast jag märker att jag inte håller mig mätt länge om jag äter så pass stärkelserika livsmedel.

Näringsbehovet varierar så klart mellan olika människor och deras vikt och aktivitetsnivå. Basic knowledge. Men för enkelhetens skull kan man säga att en kvinna behöver 2000 kcal/dag, vilket inte är en absolut sanning. Jobbar du med detta så har du garanterat sprungit över detta påstående innan. Det blir komplicerat om man aldrig kan göra ett generellt påstående och anta att folk är intelligenta nog att veta att dagsbehovet naturligtvis behöver anpassas till var och en. Själv tror jag att människor i allmänhet är smartare än så. Jag tror gott om mina medmänniskor alltså, alla gör det inte.

Käkar man en stor del grönsaker, av varierade slag så äter man mindre mat och kan lättare hålla sig till tallriksmodellen utan att överäta. Är man glutenintolerant så säger det väl sig själv att man inte ska äta gluten?

Sammansättningen av måltiden är viktig och har man potatis och fettdrypande fiskpinnar stekta i smör och en msk eller två med grönsaker så säger det sig själv att man inte är mätt länge.
  • h8him
    mamman i skogen skrev 2012-05-11 09:27:23 följande:
    Sammansättnignen av måltiden är indeed viktig men sammansättnignen för dig och för mig är helt olika. 

BTW jag är inte glutenintolerant men jag tål inte gluten likförbannat något som förbryllar min läkare, min dotter likaså hon är inte glutenintolerant men med gluten i kosten får hon eksem och tar vi bort det så försvinner det därför äter hon minimalt med gluten. (Tragiskt nog så får man inte på förskolan glutenfri kost utan läkarintyg )

Det jag upplever hos många framförallt kvinnor är att deras förhållningssätt till mat är just kalorier in och ut och de är rädda för mat de är rädda att äta sig mätta och när man börjar nysta i det så är det så att alla försöker hålla igen och det går bra tills efter lunch då tar det vidriga suget över och man tar sig den där fikan som man inte borde, man äter när ingen ser för då har man varit duktig man äter trots att man vet att man inte borde. När de lägger om kosten till riktig mat och äter sig mätta och mår bra släpper skammen så blir de inte sällan hårt ifrågasatta och de börjar vackla trots att de mår bra går ner i vikt och äntligen slipper sötsug.

Ska man ta ett generellt påstående som ofta kommer från kvinnor som lägger om till LCHF så är det att de blir ifrågasatta och många förståsigåpåare ska tycka och tänka men är det tex en kollega som svälter sig på pulversoppor så är den sååå duktig som tar tag i sin vikt.

Lite av det jag försöker få fram är att LCHF har inte alla behovet av att äta många friska kan leva och mår bra på tallriksmodellen men de som gör det och tillhör det vi brukar kalla kategori ett som inte har ett stört ätbeteende kan aldrig förstå att inte alla människor kan äta som dem och då är ofta lågkolhydratskost tex LCHF ett bra alternativ.
    Lågkolhydratskost är inte farligt för någon att äta det är en stor variation inom lågkolhydratskost där LCHF är en del sedan finns allt från GI, paleo etc etc. Näringsmässigt så är all lågkolhydratskost bra om man inte lever på styckdetaljer och gräddsås eller äter enbart bacon och ägg då blir det oerhört ensidigt men det är ju inte det det handlar om som livsstil.     

Ja? Det var ju ungefär det jag skrev. Alla behöver anpassa kosten efter eget behov och egen förbrukning. Sen hänger jag inte med i vad du skrev i 2:a meningen....

Lågkolhydratskost är inte bra för friska människor. Vi behöver få ut slaggprodukter ur kroppen och fibrer från fullkorn gör stor nytta.

Näringsmässigt är inte LCHF bra för friska människor.
  • h8him
    mamman i skogen skrev 2012-05-11 10:06:03 följande:
    I andra meningen att jag inte är glutenintolerant men likförbannat inte tål gluten och inte heller gör min dotter detta gluten ställer till oreda även fast ingen av oss visar på att vara glutenintoleranta vid test.

Att du säger att lågkolhydratskost inte är bra för alla människor tyder för mig att du inte riktigt förstår vad lågkolhydratskost innebär. Övertron på fullkornsfibrer är väl befäst i dag och många blir dåliga i magen av fullkorn och det finns en fysiologisk förklaring till då får man gå in och titta på hur vår matsmältnign ser ut. Man kan med fördel välja fibrer från grönsaker, gelefibrer är bra för magen detta hittar du i tex linfrön psylliumfrön etc. Alla är olika och mår inte bra på att äta fullkorn från spannmål. Det finns mao inte ett rätt att alla ska äta fibrer från kli kostfiber hela korn etc.  

Det jag försöker få fram är att alla är olika och fungerar inte som dig men jag anar att du har lite svårt att förstå att människor blir sjuka och får ett stört matbeteende som måste hanteras och detta är inte sällan genom att vara ganska strik i sin kost och ta bort triggers få kontroll över blodsocker och hormoner. Alla klarar inte av att göra detta utan hjälp eller med tallriksmodellen.       
    Varför kan läkaren inte skriva intyg om det är på läkarens ordination hon ska äta glutenfritt? Kan man inte vara glutenintolerant utan att det syns på tester, precis som man kan vara laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker utan att det syns i tester?

Jag vet mycket väl vad det innebär och det finns mängder med ny forskning som stärker det man vetat länge, nämligen att fullkorn är nödvändigt för en god hälsa. Sjuka människor kan naturligtvis inte äta sånt som gör dem ännu sjukare, det har jag aldrig påstått.

Diskuterar vi inte friska människor i tråden? Ätstörningar och andra sjukdomar kan man behöva specialkompetes för att få bukt med.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-11 11:43:35 följande:
    Ja, hur vet du då att MIN kropp inte klarar sig på ett näringsintag som jag anpassad efter min kropp?
    Jag åt GI innan så jag åt aldrig över 1800kcal. För det mesta låg jag nånstan mellan 1200-1500kcal. Vissa dagar ville jag lyxa till det med en hemgjord glass eller en bulle på stan så då hamnade man lite högre men ändå aldrig över 1800.
    Jag mådde fruktansvärt dålig. Höll på i 6 månader och hade knappt nån energi.
    Men det värsta var magen. GI är väldigt mkt fullkorn och fibrer.

Jag tror faktiskt inte du förstår hur det är att leva med ett dagligt helvete. Att ha magknip hela tiden. Att vara gasig hela tiden och inte kunna släppa sig för man hade folk runt sig. Att sitta i skolbänken och ha en mage som ger ifrån sig pinsamma ljud. Att till slut isolera sig för att man inte klarar av att umgås med folk.

INGEN läkare kunde hitta en orsak. Dom sa bara "MERA FIBRER MERA FULLKORN" jag åt grovaste brödet, grovaste knäckebrödet och eftersom jag inte kan få allt fiber därifrån fick jag springa till apoteket med.

Det blev bara värre och värre. Misstänkte IBS men det hade jag inte heller. Dom hittade inget.
    Sen fick jag för mig att börja med LCHF och redan FÖRSTA dan kände jag hur magen blev bättre. FÖRSTA veckan kunde jag sova över hos en kompis utan att ha ångest. Jag kunde gå på toa utan att braka sönder och sprutlackera väggarna.

Så tyvärr, men jag tänker inte gå och kolla noga vad exakt jag uteslöt som gör att blev bättre. Jag ser till att jag äter varierat med grönsaker och får i mig fibrer på annat sätt.

Bönor, potatis, bröd, för mkt mejerier och för mkt rött kött är vad jag vet får mig gasigt. Men allra hemskast blir det om jag fuskar med sambons SportWasa.

Så, dom flesta som går över till LCHF och upplever att dom mår fruktansvärt mkt bättre har uppenbarligen inte varit friska eller normala innan.

Anser du att 30-40E% kolhydrater också är för lite? För det var typ där vi låg för 100 år sen?

Eftersom man inte kan förmedla känslor kan jag ju säga att jag inte var arg när jag skrev. Mest ledsen när jag tänker tillbaka.
    Snälla du, var har jag skrivit att jag vet det? Jag har däremot skrivit att om man äter som innan, bara med den skillnaden att man plockat bort de mesta kolhydraterna, och är mätt på det, så har man överätit innan eller så äter man för lite nu.

"Tittar vi i USA, där dessa västerländska trender gått längst, visar statistiken att vi åt lika mycket kolhydrater för 100 år sedan som vi gör nu [1]. Däremot åt vi inte samma sorts kolhydrater, generellt kan man säga att raffinerade kolhydrater har ökat på bekostnad av oraffinerade (se också på asiatiska, ofta långlivade, folkslag där kolhydrater länge utgjort en bas i födan).

Lika mycket kolhydrater – mycket mindre övervikt."

medvetenskap.wordpress.com/2008/11/16/kolhydrater-bakomliggande-orsak-till-fetma-och-vasterlandska-sjukdomar/

.Gross et al. Increased consumption of refined carbohydrates and the epidemic of type 2 diabetes in the United States: an ecologic assessment. Am J Clin Nutr. 2004 May;79(5):774-9. [länk]

Svar på tråden "namndieter"