• h8him

"namndieter"

yena89 skrev 2012-05-09 10:49:38 följande:
    Undra när du kan inse att alla inte kan äta som dig?

Håller man sig till tallriksmodellen är det inga problem. Problemet är att många inte blir mätta på tallriksmodellen eller att dom konstant är sugna av alla kolhydrater och då slutar det med att man äter onyttigheter istället.
    Varför äta nåt som gör att man har ett djävulskt sug varje dag?

Alla är inte friska och perfekta som lilla dig!
    Jag är varken frisk eller perfekt men jag tar eget ansvar för det jag äter.

Härskarteknik som "lilla dig" behöver fröken inte komma med, det skapar bara en dålig stämning. Kan man inte diskutera utan påhopp och acceptera motsatta åsikter så ska man kanske låta bli?
  • h8him
    mammelie1891 skrev 2012-05-09 11:07:14 följande:
    kanske borde leva som du lär?? Istället för att försöka övertyga oss om att så som du äter är det enda rätta... det funkar inte för alla, när ska du få in det i ditt huvud?? (kanske har huvudet för lång upp i din egen röv för att få in det vi skriver.)
    (ja, jag vet att jag blir "aggressiv" och inte håller mig till ämnet, men jag börjar trötta rätt rejält på ditt vässande om hur bra du är och att ditt sätt är det enda som gäller, det är inte så, har du svårt att fatta eller??)
    (med risk för anmälan och avstängning så säger jag nu tack och hej!)
    Var accepterar jag inte andras åsikter? Jag fortsätter argumentera, absolut, andra får däremot tycka vad de vill. Jag faller inte för att köra med "lilla vän" eller andra stilar förrän andra bemöter mig med det. Inte tar jag emot utan att ge igen.

Jag skriver inte hur bra jag är. Tack för att du påstår att jag är det. Seriöst. jag förklarar hur jag har valt att leva och jag fortsätter ifrågasätta när vissa påstår sig ha ätit mängder med långsamma kolhydrater i form av bröd till varje måltid, fullkornspasta och gröt till frukost. klart man äter för mycket om man äter det i mängder och hela tiden. Klart det skapar ett sug ändå. För mig är det logiskt att man ser över balansen i maten man äter om det är så att man inte känner sig mätt trots att man äter massor.

Jag tillhör inte de som anmäler utan jag säger vad jag tycker direkt till den jag pratar med. Varför hetsar du upp dig på att jag vägrar köpa LCHF flummet? Varför bryr du dig om att jag inte tänker göra tant Dahlqvist, Skaldeman eller Kostdoktorn rikare genom att köpa deras speciella böcker och sponsra deras kostråd som saknar vetenskapligt stöd. Däremot lär jag mig gärna mer. Men ingen kommer med något nytt. Det snackas blodsockerkurvor som om alla hade diabetes. Det snackas om hur farliga kolhydrater är... Jo tjena, det snackas om dessa hemska lättmargariner och kolhydrater och hur ursprungsmänniskan levt... Suck. Kom med något nytt och ha gärna ett seriös källa på det som påstås säger jag bara.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 10:51:26 följande:
    Fullkorn visar sig bra jämfört med vitt mjöl. Som att säga att bensin är bättre att dricka än syra för att färre dör.
    Nej, forskning visar att fullkornet i sig är betydelefullt för en god hälsa. Kanske behöver du läsa på lite rörande forskningen när det gäller normal mat, så du slipper komma med dåliga argument?
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 11:31:02 följande:
    Ja men dåså, dom som väljer LCHF är ju oftast dom som inte klarar av fullkorn eller som inte klarar att stå emot ett enormt sug.

Och jag sa att jag låg mellan 1200-1500kcal eftersom jag räknade på recepten och bra åt en portion.

Det blir väldigt tröttsamt att diskutera med nån som vägrar inse att många inte kan äta "normalt.

Japp, kolla svaret ovan. Till slut blir man trött och så slinkar det ur en dåliga ord.
    Men du, varför funkar viktnedgång om man äter balanserad normalkost  och tränar? Det är intressant att det finns mängder av viktnedgångsprogram på TV och dåliga magar, gränsfall till diabetes och mängder av andra symptom och sjukdomar botas även för dem? Hur kommer det sig?

Det är väldigt tröttsamt att diskutera med någon som inte inser riskerna med att inte få i sig all den näring kroppen behöver varje dag men inte behöver jag kläcka ur mig sånt ändå. Kanske är det för att jag äter normalkost som jag inte blir så lättretlig.Flört
  • h8him
    mammelie1891 skrev 2012-05-09 11:35:41 följande:
    varför bryr DU dig om att jag äter lchf? varför ifrågasätter DU MITT val av kost? vart har jag ifrågasatt dig? Ingenstans! För jag anser att du gör som du vill! Jag köper inte deras kokböcker, jag bidrar inte på något sätt (kanske indirekt, men det är inget jag tar ansvar för) till att dom ska bli rikare och få fler "anhängare".
    Jag anser att du är en ignorant person (det är så du framställer dig här enl mig) som kategoriskt avfärdar allt som du tycker är "flummigt". Enl mig är det av ren rädsla. Hur kan man så hårt avfärda något man inte testat? Hur kan man om och om igen påstå att lchf inte är bra när det är så många som mår bra av att äta så och när du inte ens testat?

Och jag skulle aldrig utan ironi påstå att du är "bra" på något sätt när det kommer till din kost, tycker du att du är bra så får det stå för dig. Jag anser inte heller att jag är "bra" pga min kost, däremot är kosten bra för mig och min kropp. Deal with it. Jag behöver inte "frälsas" av någon som dig. Du kan få mig förbannad över din ignorans, du kan få mig att gå OT just pga av det, det kan jag ge dig, men du kan ALDRIG ALDRIG få mig att gå på ditt snack och börja äta kolhydrater igen, så varför fortsätta försöka? Det finns inget du säger som skulle få mig att börja äta den skiten igen och gå runt med konstant smärta. Så, ge upp...
    Var skrev jag något om just dig? Jorden kretsar inte kring dig och inte heller gör den här diskussionen det. Vi diskuterar väl att dessa dieter kan vara skadliga för kroppen och att en normal kosthållning plus motion kan göra underverk för de flesta eller har jag missuppfattat trådstarten menar du?

Bara genom att få folk att läsa deras internetsidor tjänar de pengar..

Du får tycka det. Själv har jag inte den vetskapen att jag är sån, inte heller familj, vänner eller bekanta brukar framställa mig sådan. Intressant att en främling på nätet gör det, baserat på att jag vägrar köpa att LCHF är bra för människor generellt sett.

Det handlar inte om ignorans, jag har inget behova av att bemöta dina personangrepp eftersom dina åsikter om min person inte betyder något för mig.

Personligen så skiter jag i vad just du äter. Käka råttgift eller gräsloppor om du vill, tråden handlar inte om dig och vad just du äter. Kanske är det dags att lyfta blicken och se världen utanför? Det finns människor där ute som är bra, fina människor som jag känner och som riskerar att skada sina kroppar allvarligt om de fortsätter en längre tid med att livnära kroppen till större delen på fett, sen proteiner och i slutet enormt lite kolhydrater. Det finns barn och ungdomar som riskerar skadas. Dem bryr jag mig om. Jag kan inte förstå hur lätt det är för vissa att inte granska information kritiskt faktiskt. Men alla är vi olika.
  • h8him
    Faile skrev 2012-05-09 12:54:18 följande:
    Klart jag åt fel och för mycket.
    Ja, det är ju det jag försöker komma åt här. Många vill inte förstå att de kan äta fel även om de tycker sig följa tallriksmodellen osv. Det är inte så jäkla lätt att äta rätt om man inte har fått lära sig "på riktigt" hur en bra tallrik ska se ut och hur riktig mat ska smaka.

Jag försöker inte hitta fiender här utan tycker en vettig diskussion, för att skapa förändring för våra barn t.ex är på sin plats. Det kan ge dem en bättre start i livet än vad måna andra hade.
  • h8him
    Faile skrev 2012-05-09 13:11:43 följande:
    Poängen är att jag inte kan äta kolhydrater utan att trilla dit igen. Till exakt samma osunda ätande som förut.

Äter jag en tallrik med tex potatis/ris eller fullkornspasta ( med tillbehör ) så är jag inte mätt och nöjd efteråt. Jag vill ha mer. Jag vill ha den där extra tallriken så mycket att det är det enda jag kan tänka på, tills jag helt enkelt inte kan stå emot. Så jag äter den.
    Sen är jag mätt i kanske nån timme och därefter blir jag sugen på en macka. Men jag kan inte äta bara en macka, utan vill ha mer så jag tar en till osv osv. 

Jag kan låta bli ett tag. Med följd att det enda jag tänker på är maten jag inte ska äta. Att jag är sugen konstant. Och i längden funkar det inte. Inte många klarar att gå så dag ut och dag in utan att trilla dit. 

Jag gissar att du och ts inte har det problemet, så ni kommer aldrig kunna förstå hur svårt det är. Och då kan man lätt bli lite aggressiv när någon kommer och knäpper en på näsan genom att tala om att " det är minsann bara äta så här, det fattar ju alla". 
    Ja, jag fattar det, men jag kan inte. Som skrivbordsteori är det glasklart, men inte i praktiken.   

Så som jag äter idag så äter jag inte ens en tredjedel av vad jag åt förut och ändå är jag numera mätt och nöjd efter mina måltider. 

Jag förstår däremot att vissa kan äta enligt tex tallriksmodellen utan problem, men även att det inte funkar för alla. Och när dessa då hittar en kost som faktiskt passar dem och mår bra av, så förstår jag inte meningen med att tala om att det är fel.  

För det är ju så, inte många fortsätter äta en kost man mår skit av. Så äter folk nu paleo,lchf, raw eller vegetariskt så får man kanske lita på att de vet bäst.                
    Tack för din förklaring. Jag blir lite nyfiken. Görs det inge forskning på varför man blir kolhydratkänslig (om det nu inte hänger ihop med stor övervikt eller att man är i risksonen för att drabbas av diabetes?

Själv skulle jag aldrig våga exprimentera en längre tid med den typ av kost som LCHF är.

Jag har svårt att köpa att folk "vet bäst" utan att det finns någon som helst vetenskaplig grund för påståendena. Den som dricker, blir medicinberoende, narkoman och tycker sig också må bra av sin livsstil under en period. Men självklart mår de inte bra efter en längre tid. Det utsätter folk sig för trots att man vet till 100% att det är skadligt. Det har jag lika svårt att förstå som att man vågar utsätta sig en längre tid för något som man inte alls har kunskap om det påverkar kroppen långsiktigt även om man mår bra en kortare period med det.

Jag förstå inte.
  • h8him
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-09 14:31:35 följande:
    Vad är farligt med LCHF tycker du? Att äta riktig mat, det gör ju du själv också. Du äter ingen skräpmat, inga lightprodukter, inget margarin osv. Det enda som skiljer dig från LCHF är att de inte äter så mycket kolhydrater som du gör. Och det är inte farligt. Vad är du rädd för?
    Bristen på kolhydrater och svårigheten att få i sig minst RDI av alla näringsämnen kroppen behöver. Kroppen tar lättast upp kolhydrater till bränsle för hjärnan så varför göra processen maximalt jobbig geonom att omvandla fettet till energi genom levern?

Genom att äta alla slags frukter, grönsaker, rotsaker, bönor, linser, potatis, bröd i tillräcklig mängd, och kött/fisk/fågel varierat under veckan så kan jag vara relativt säker på att jag får i mig bra näring, minst RDI, till min kropp.

Att sitta och mata in x antal ägg om dagen för att komma upp i dagsbehovet av vissa näringsämnen känns inte så lockande.

Vad är inte farligt med att inte få i sig minst RDI av näringsämnena menar du?

Visst, ta vitamin och mineraltillskott kan man göra med det är ju bevisat att de inte alls är bra för hälsan långsiktigt utan att det är den naturliga näringen som är avgörande. Men spelar det ingen roll så kan jag förstå att man skiter i det.
  • h8him
    Kattdamen skrev 2012-05-09 14:44:32 följande:
    Man drar ner på kolhydraterna och lägger på mer fett, ja. Personligen tycker jag inte det blir så mycket mer, då jag blir fortare mätt på fett och håller mig mätt längre.

Jag tror att folk tror att man ska dricka grädde och äta smör direkt ur paketet. Det är troligen inte bra för de flesta.
    Men hur mycket fett behöver du per dag för att komma upp i 70 E%?
  • h8him
    Faile skrev 2012-05-09 14:55:44 följande:
    Studierna handlar ofta om högt fettintag tillsammans med mycket kolhydrater och/eller transfetter. Inget av det är något jag äter
    Kolla länken jag tidigare la in från en studie vid Harvard så kan du få se andra fakta.
Svar på tråden "namndieter"