• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • Ema86

kan du inte skriva ihop ett matshema åt mig då :D 

bmi ligger HÖGT om man säger så ... typ 30 kg övervikt.   

• DanM
    Ema86 skrev 2012-05-06 07:26:07 följande:
    kan du inte skriva ihop ett matshema åt mig då :D  bmi ligger HÖGT om man säger så ... typ 30 kg övervikt.   

Ok, mu antar jag att su är överviktig. Jag har ingen aning om vad jag har för BMI, skiter totalt i det. Man ska inte stirra sig blind på sånt, en person som är väldigt vältränad kan ha ett högt BMI. Dessutom ska man inse att gå ner i vikt inte alltid är samma sak som att komma i form. Sedan har jag ingen aning om hur din livsssituation ser ut, om du jobbar, har familj, tränar osv.
  • Ema86

överviktig, ja. otränad och ja,, tjock helt enkelt :)

jobbar heltid, småbarn, hus o hem o stor aptit på både mat o godis. o träning finns inte för tilllfälllet... inte heller nån ork känner jag tyvärr även om jag va duktig med det en period för massa år sen.  

önskemålet är väl att tappa vikten först o främst... sen när det är klart kan man väl "rätta till" formen .. men muskler o allt.

• DanM
    Ema86 skrev 2012-05-06 07:52:21 följande:
    överviktig, ja. otränad och ja,, tjock helt enkelt :) jobbar heltid, småbarn, hus o hem o stor aptit på både mat o godis. o träning finns inte för tilllfälllet... inte heller nån ork känner jag tyvärr även om jag va duktig med det en period för massa år sen.   önskemålet är väl att tappa vikten först o främst... sen när det är klart kan man väl "rätta till" formen .. men muskler o allt.   

Där har du lite fel i tänket tappa vikten och sedan skaffa muskler. Det ena utesluter inte det andra. Tänket är tappa fettvikt. Man brukar säga att ett kg muskler tar lika stor plats som tre kg fett. Därför ska man inte stirra sig blind på vågen. Ett bra tips är att prata med en en pt. Ja, det kan verka dyrt och skrämmande, men se det som en investering för ett längre liv. Rätt bra investering om du frågar mig. Rätta mig om jag har fel, men jag misstänker att du är en sån som ska gå ner 10-15 kg och sedan geämer dig när det inte går aå bra som du vill? Kör babysteps. Istället för att gå ett halvår utan godis, sikta på en dag. Sedan en vecka. Det blir lättare, jag lovar. Och varje gång du skippar en godisbit är det en liten seger som är betydligt godare än de tio sekundrar av mjutning du får av en godis :)
  • DanM

Och när det kommer till stor aptit, ät mindre. Det kommer suga stenhårt i någon vecka, din matsäck är uttänjd och van vid att fyllas. Men den anpassar sig.

• Ema86

ja lite rätt har du nog i det :) jag vill ju helst av allt bara hitta det där "mirakelpillret" som tar bort putmage över en natt ... MEN jag vet att det int finns haha ;)

oså en bortförklaring oxå.... hur ska jag hinna träna på ett sätt där det ger resultat?

upp innan kl. 5 ... jobba till 15, hämta barn på dagis ... mat, lek o läggdags... sen blier dusch o städ o disk o allt för mig innan läggdags för egen del. oså upp 5 igen... 

• DanM

Du kan inte hämta barnen en timme senare någon dag? Deras far kan inte hämta dom ett par dagar i veckan, eller passa dom någon timme så du får träna/promenera och egentid. Svårt för mig att sätta mig in i den situationen då jag är singel och barnfri. Det viktiga är att hitta en balans, så det inte blir ett stressfyllt krav.

• Ema86

stressfyllt krav... så känns det faktiskt nu när du säger det :S

barnets far är inte villig att hjälpa till så orfta tyvärr.....

o jag vet inte om jag vill ha henne på dagis till 17 bara för att jag ska kunna få en prommenad... det tar nästan en timma för mig att åka från jobbet o hem :(    

o jag vet att det låter gnälligt, förlåt för det :(  

• DanM

Det är tyvärr så det är idag. Man SKA träna. Man SKA gå ner i vikt och se bra ut. Som sagt, gäller att hitta något som passar en själv och sin egen livssituation. Att inte barnens far vill hjälpa till kan jag tycka är dåligt, men där ska jag inte uttala mig mer. Men kan säga såhär, min mormor jar nu vid 80+ gått ner i vikt och är i böttre form än jag någonsin sett. Hemligheten? Hon kontrollerar sin mat, tar bara en portion och har skurit ner rejält på fika osv.

• MrsKnapa

Jag håller helt med dig ts!! Ät vad du vill men se alltid till och röra dig så pass mycket att de du stoppat i dig förbränns :) och om man vill tappa vikt så måste man alltså förbränna ännu mer :) enkel mattematik!!
    Om det är lätt? Nej de e nog aldrig lätt att bryta ett invant beteende mönster!!
    Lycka till!!

Svar på tråden "namndieter"