• Anonym (Golfboll)

Prostatit?

Hejsan.

För ett tag sedan sökte jag, via s.k egen remiss till urologen. Jag tog upp två problem:
    * Jag tycker jag behöver gå väldigt ofta på toaletten och kissar mycket.
    * Jag får väldigt ont efter sex och ont när jag inte kommit på ett tag.

Läkaren snöade fullständigt in på mitt "urinerings problem" och det har utförts den ena efter den andra väldigt obehagliga undersökningen med slangar och instrument i samtliga håligheter i de undre regionerna som vi kan spara till en annan gång. Visserligen har de kommit fram till att jag har väldigt hög tröskel för när jag blir kissig och att jag har lite väl stor blåsa för min ålder. Men ingen kan riktigt se hur det skulle hänga ihop med resten, och det verkar inte heller vara så viktigt. De vettigaste jag har fått prata med har varit sköterskorna, och den senaste sa att det lät väldigt mycket som jag kunde ha prostatit.

Jag kan ofta få ont i penisen efter sex, och framför allt att kissa efter sex känns som att kissa taggtråd. Har jag haft mycket sex eller inte haft det på 3-4 dagar så får jag ont i prostatan....tror jag. Det är någonstans mitt under och en bit in i kroppen så att säga. När det är som värst känns det som man sitter på en golfboll nästan.

Någon som känner igen fenomenet?

• Svar på tråden Prostatit?
  • WeModified

Som de e nu kan jag knappt gå, utlösning hjälper en liten stund.
    Medicin är bara att glömma, har inte hjälpt och vill inte bli imun mot de typ.

Sjuk värk i underliv, korsrygg och ner mot knäna. Mest ont gör det i ljumske just nu, har mega bråck där.

Pinkar en skvätt här o där, känner mig som en hund som märker revir haha.

Idag e de feber, frossa mm så lutar mot ett varv till sjukan igen -.- . 

We are modified. noxigen.blogspot.se/ Lite sex, lite naket.....
  • vetgirig

Inga mediciner.

Anonym (Nyfiken) skrev 2014-03-21 07:42:08 följande:

Vad bygger denna hjälp på i stora drag? Mediciner? Kostvanor? Livsstil? Sexvanor?

Nej, inga mediciner. Det är en självhjälp eller vad man nu ska kalla det. Hjälpte mig att ta reda på vad som orsakade mina besvär och sedan följde jag bara dem olika stegen i guiden som man får. Eftersom det inte var bakterier som orsakade mina besvär så var antibiotika helt meningslöst.
  • Anonym (Nyfiken)
    vetgirig skrev 2014-03-27 10:27:28 följande:
    Inga mediciner.

Nej, inga mediciner. Det är en självhjälp eller vad man nu ska kalla det. Hjälpte mig att ta reda på vad som orsakade mina besvär och sedan följde jag bara dem olika stegen i guiden som man får. Eftersom det inte var bakterier som orsakade mina besvär så var antibiotika helt meningslöst.
    Men vad orsakade besvären då? Och vad skulle du göra?
  • vetgirig
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-03-27 10:30:00 följande:
    Men vad orsakade besvären då? Och vad skulle du göra?
    I mitt fall ett ansträngt sympatiskt nervsystem samt rejäl fotsvamp. Om jag vore du skulle jag tagit reda på orsaken och sedan åtgärdat den. Jag vet inte hur dina symptom är men för mig så fanns det roligare saker att göra i livet än att brottas med prostatit. Så jag gick till botten med det genom att ta hjälp från folk som varit i samma sits, dvs sajten jag blev tipsad om från kompisen. Är ju helt omöjligt för mig att säga konkret vilka åtgärder du ska ta eftersom jag inte känner din kropp. Du själv känner din kropp bäst.
  • Anonym (Nyfiken)
    vetgirig skrev 2014-03-31 16:53:28 följande:
    I mitt fall ett ansträngt sympatiskt nervsystem samt rejäl fotsvamp. Om jag vore du skulle jag tagit reda på orsaken och sedan åtgärdat den. Jag vet inte hur dina symptom är men för mig så fanns det roligare saker att göra i livet än att brottas med prostatit. Så jag gick till botten med det genom att ta hjälp från folk som varit i samma sits, dvs sajten jag blev tipsad om från kompisen. Är ju helt omöjligt för mig att säga konkret vilka åtgärder du ska ta eftersom jag inte känner din kropp. Du själv känner din kropp bäst.
    Finns det några tankar där att utlösning sällan kan leda till prostataproblem?
  • vetgirig
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-03-31 17:44:44 följande:
    Finns det några tankar där att utlösning sällan kan leda till prostataproblem?
    Utlösning kan aldrig vara orsaken till prostataproblemen. Däremot kan det vara en trigger, dvs något som triggar igång värk i prostatan pga att den är inflammerad eller irriterad. Detta eftersom prostatakörteln aktiveras i samband med utlösning. Vad som gör den inflammerad eller irriterad är orsaken. Enligt programmet består oftast orsaken av en kedja av flera saker.
  • Anonym (Nyfiken)
    vetgirig skrev 2014-04-01 00:09:47 följande:
    Utlösning kan aldrig vara orsaken till prostataproblemen. Däremot kan det vara en trigger, dvs något som triggar igång värk i prostatan pga att den är inflammerad eller irriterad. Detta eftersom prostatakörteln aktiveras i samband med utlösning. Vad som gör den inflammerad eller irriterad är orsaken. Enligt programmet består oftast orsaken av en kedja av flera saker.

OK, jag tänkte mera tvärtom, om brist på utlösning kan göra prostatan inflammerad eller irriterad.
  • Jonnynilsson
    Anonym (Golfboll) skrev 2012-05-10 10:52:29 följande:
    Är man så unik alltså? Jaja, är väl bara att försöka fortsätta få svar från läkaren eller lära sig leva med det antar jag.
    Hej,

Jag levde i många år med liknande besvär. Ungefär 10 minuter eller så efter utlösning kände jag mig först väldigt kissnödig och det gick senare över i en helvetisk värk inne i buken nedre regioner. Pinsamt värre och inget jag sökte hjälp för.

Men så en dag råkade jag ut för en riktigt elak "musarm". Värsta inflammationen gjorde höger arm mer ller mindre obrukbar och jag blev sjukskriven två veckor med medicinering. Jag fick Diklofenak och Alvedon utskrivet i en ganska hög dos. Kommer inte ihåg exakt (var 7-8 år sedan) men armen läkte och till min stora förvåning hade smärtorna efter utlösning helt försvunnit!

Jag har råkat ut för att liknande, men inte lika kraftiga, smärtor återkommit och har då köpt receptfria värktabletter med diklofernak och medicinerat mig själv med stor framgång.

Testa! Den enda biverkningen jag har noterat är att jag blir lite risig i magen när jag överskrider rekommenderad (recptfri) dos.
  • vetgirig
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-04-01 07:50:10 följande:

OK, jag tänkte mera tvärtom, om brist på utlösning kan göra prostatan inflammerad eller irriterad.
    Nej det kan inte leda till inflammation i prostatan. Men har du inte haft utlösning på väldigt länge (månader, år) så lär det ju bli en chock för prostatan första gången eller gångerna. Men värken bör ju vara lindrig och främst sitta på framsidan av buken/urinblåsan. Sedan så bör ju värken gå över efter 2-3 utlösningar.
  • vetgirig
    Jonnynilsson skrev 2014-04-01 11:28:09 följande:
    Hej,

Jag levde i många år med liknande besvär. Ungefär 10 minuter eller så efter utlösning kände jag mig först väldigt kissnödig och det gick senare över i en helvetisk värk inne i buken nedre regioner. Pinsamt värre och inget jag sökte hjälp för.

Men så en dag råkade jag ut för en riktigt elak "musarm". Värsta inflammationen gjorde höger arm mer ller mindre obrukbar och jag blev sjukskriven två veckor med medicinering. Jag fick Diklofenak och Alvedon utskrivet i en ganska hög dos. Kommer inte ihåg exakt (var 7-8 år sedan) men armen läkte och till min stora förvåning hade smärtorna efter utlösning helt försvunnit!

Jag har råkat ut för att liknande, men inte lika kraftiga, smärtor återkommit och har då köpt receptfria värktabletter med diklofernak och medicinerat mig själv med stor framgång.

Testa! Den enda biverkningen jag har noterat är att jag blir lite risig i magen när jag överskrider rekommenderad (recptfri) dos.
    Här kommer en kommentar bara innehållande välvilja så jag hoppas att den tas emot positivt.

Att du får återkommande symptom trots att du behandlar det gång på gång tyder ju på att du aldrig blir av med orsaken utan bara maskerar symptomen.

Visst, kan tänka mig att det är skönt att bli av med dem på kort sikt men på lång sikt gräver du bara ett djupare hål.

Antibiotika dödar bakterier men även dina friska celler. Detta för att cellernas kraftverk, mitokondrier, liknar bakterier till uppbyggnaden. Detta betyder att för varje gång du äter antibiotika så dödar du många friska immunceller, celler av immunförsvaret. Forskning visar att immunförsvaret försämras med ca 25 % efter omgång med antibiotika.

Så kort och gott, anledningen till att du blir lite risig i magen är för att magen är immunförsvarets centrum. Med sämre immunförsvar så kan du själv klura ut hur framtiden ser ut.
  • Anonym (Nyfiken)
    vetgirig skrev 2014-04-01 15:27:11 följande:
    Nej det kan inte leda till inflammation i prostatan. Men har du inte haft utlösning på väldigt länge (månader, år) så lär det ju bli en chock för prostatan första gången eller gångerna. Men värken bör ju vara lindrig och främst sitta på framsidan av buken/urinblåsan. Sedan så bör ju värken gå över efter 2-3 utlösningar.

Jag lever utan sex nu och har inte haft utlösning på 10 månader. Jag funderar på om livet utan utlösning kan vara skadligt för prostatan på längre sikt. Men menar du att det är givet att det blir värk och besvär första gången man har utlösning efter en lång tid av avhållsamhet?
  • Jonnynilsson
    vetgirig skrev 2014-04-02 11:19:40 följande:
    Här kommer en kommentar bara innehållande välvilja så jag hoppas att den tas emot positivt.

Att du får återkommande symptom trots att du behandlar det gång på gång tyder ju på att du aldrig blir av med orsaken utan bara maskerar symptomen.

Visst, kan tänka mig att det är skönt att bli av med dem på kort sikt men på lång sikt gräver du bara ett djupare hål.

Antibiotika dödar bakterier men även dina friska celler. Detta för att cellernas kraftverk, mitokondrier, liknar bakterier till uppbyggnaden. Detta betyder att för varje gång du äter antibiotika så dödar du många friska immunceller, celler av immunförsvaret. Forskning visar att immunförsvaret försämras med ca 25 % efter omgång med antibiotika.

Så kort och gott, anledningen till att du blir lite risig i magen är för att magen är immunförsvarets centrum. Med sämre immunförsvar så kan du själv klura ut hur framtiden ser ut.
    Tack för din omsorg.

Men diklofenak är inflammationshämmande och inte antibiotika. Och finns i bland annat i voltaren. Det är flera år sedan jag hade några känningar så jag anser mig mer eller mindre botad. Så för min del var det förmodligen en inflammation och inte bakterier som ställde till det.
  • vetgirig
    Jonnynilsson skrev 2014-04-03 13:41:46 följande:
    Tack för din omsorg.

Men diklofenak är inflammationshämmande och inte antibiotika. Och finns i bland annat i voltaren. Det är flera år sedan jag hade några känningar så jag anser mig mer eller mindre botad. Så för min del var det förmodligen en inflammation och inte bakterier som ställde till det.
    Du har helt rätt. Blandade ihop Diklofenak med Doxyferm. Skönt att höra att du blev av med det.
  • vetgirig
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-04-02 11:29:53 följande:

Jag lever utan sex nu och har inte haft utlösning på 10 månader. Jag funderar på om livet utan utlösning kan vara skadligt för prostatan på längre sikt. Men menar du att det är givet att det blir värk och besvär första gången man har utlösning efter en lång tid av avhållsamhet?
    En bra jämförelse är ett tufft träningspass efter 10 månaders sittandes i tv-soffan. Självklart blir det ansträngande för kroppen.

Hade jag varit du hade jag frågat någon som lever utan sex, tex en präst. Men att kroppen har funktioner där den tömmer och rensar även prostatan när man inte har utlösning på långa perioder är självklart. Givet att man inte stör den funktionen i kroppen.
  • Anonym (Nyfiken)
    vetgirig skrev 2014-04-05 13:37:16 följande:
    En bra jämförelse är ett tufft träningspass efter 10 månaders sittandes i tv-soffan. Självklart blir det ansträngande för kroppen.

Hade jag varit du hade jag frågat någon som lever utan sex, tex en präst. Men att kroppen har funktioner där den tömmer och rensar även prostatan när man inte har utlösning på långa perioder är självklart. Givet att man inte stör den funktionen i kroppen.
    Präst, nja de flesta präster har väl sex lika mycket som andra. Kanske du tänker på katolska präster som ska leva i celibat. Nånstans läste jag ett påstående om katolska prästers prostata-körtlar. Att de var skrumpna eller mjuka eller vad det var. Man kan undra om det stämmer eller är bara en skröna.
  • JDK

Tycker det börjar bli rätt jobbigt nu. Framförallt med ryggvärken och med svidandet när jag kissar. Det är verkligen vandrande symptom. Ryggslutet, korsryggen, prostatan, svidande vid urinering och utlösning men även en brännande känsla i nedre magen ibland suck...Man tvill väl kunna bli så pass bra så man kan få motivationen tillbaka att träna igen. Den är nästan obefintlig nu. Upplever det som mer smärta efter mag och ryggträning så man tappar lusten. Men man får väl hänga i för nån deppnisse är jag inte ????.

Svar på tråden Prostatit?