Inlägg från: Anonym (Arg!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg!)

    Fjantiga sjuksköterskor!

    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 16:38:55 följande:
    Om du hade sagt det du sagt i tråden och varit på sjukhus eller en avdelninge så kanske du inte hade åkt på en propp (i bästa fall) men du hade deffinitvit inte fått den hjälp du hade rätt till (alla hade ignorerad dina ringningar etc) och utanför sjukhus hade säkerligen någon gett dig en propp.
    Och här damer och herrar har vi en förespråkare för Sveriges SSK! Kritisera dem inte får då får du ingen vård och kanske till och med stryk om du har otur.

    Jag hade fel om er SSK. Ni är verkligen värda mycket högre lön och mycket bättre arbetsvillkor! Ni är vardagshjältar och sympatiska människor Kräks
  • Anonym (Arg!)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 16:46:27 följande:
    Du inser fakta va? Att vård hade du fått oavsett men sjuksköterskorna hade inte varit så behjälpliga med att hjälpa dig på toaletten, hjälpa dig med ett glass vatten eller svara på ringningar.
    Lägg ner, du skrev att jag inte skulle få den hjälp jag behöver. Man kan inte gå in och försöka ändra sig i efterhand. Stå för dina åsikter istället på samma sätt som jag står för mina.

    Du och några fler SSK har på egen hand fått mig och många med mig att värdera er mycket lågt. Det enda jag har menat i denna TS är att det är dumt att som helt ny och oerfaren kräva en hög ingångslön. Det är ni som svurit, hotat och visat era rätta färger. Är man kritisk får man ingen vård. Kul när denna tråd kommer ut Skrattande

    Jag fasar för alla stackars människor som ligger på sjukhus eller är beroende av sjukvårdspersonal. De vettiga i denna debatt har ju varit alla Usk.....Kanske de borde få en ingångslön på 24,000 istället.
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (Usk2) skrev 2012-05-10 16:54:27 följande:
    Får verkligen hoppas att det inte är så! Hur tänker vissa? Man får inte göra så! Och hon har jobbat som usk, hoppas verkligen inte att någon gammal "besvärlig" vårdtagare fick ligga och vänta
    Människor med sunda vettiga åsikter som jobbar inom vården ska ha en sjuhelsikes löneutveckling! Sådana du du {#emotions_dlg.flower} Jag tror att du som usk gör mer gott för patienterna än någon stroppig aggressiv ssk.
  • Anonym (Arg!)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 17:00:39 följande:
    Har jag sagt det?
    Ja, det har du!!
  • Anonym (Arg!)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 17:01:35 följande:
    Ja, om jag nu klipp tillnågon så kan jag väl gott och väl ge vård till personen. Det var ju faktiskt mitt fel att personen blöder...
    Men du kan inte vara på riktigt? Jag tänkte precis skriva att det var klantigt formulerat av mig i TS när jag skrev assistent eftersom det inte riktigt var så jag men jag ångrade mig.

    Ni är ju grymma människor under super-hjälte ytan. Usch! Jag blir faktiskt illa berörd.
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (Snickare) skrev 2012-05-11 10:55:01 följande:
    Vad jobbar TS med?
    Det är tydligen viktigt att redovisa vad man jobbar med för att få behörighet att öppet kritisera SSK.

    Jag jobbar som produktionschef på ett mellanstort företag i Stocholm. Min sambo är ingenjör, min bror är pilot, min mamma jobbar inom försvaret och min pappa äger en liten bilfirma. Mina barn har inga jobb eftersom de är små men den ena vill bli brandman och den andre vill jobba på ICA (?). Vill du veta vad mina vänner jobbar med också eller räcker det så?

    Den här debatten har spårat ur helt totalt. Jag är och var från början kritisk till att NYUTEXAMINERADE SSK kräver en ingångslön på 24,000. Jag har aldrig sagt att en SSK inte gör ett viktigt jobb men att många (läs bara tråden) sitter på oändligt höga hästar! Jag tycker att en SSK lön ska höjas i takt med att hon lär sig saker, får erfarenhet, går utbildningar, löneförhandlar och gör ett bra jobb. Precis som i alla andra yrken.

    Jag tycker inte att man efter 3 års studier, helt färsk ur skolbänken med noll erfarenhet är värd en ingångslön på 24,000.
  • Anonym (Arg!)
    Anonym skrev 2012-05-11 11:45:01 följande:
    Tja, du har inte redovisat för vad dina svärföräldrar arbetar med och din sambos eventuella syskon. 

    Skriver under på detta inlägg.  
    Sorry! Mina svärföräldrar är lärare, min sambos syster är hemmafru och min sambos bror pluggar.
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (Linda) skrev 2012-05-11 16:07:28 följande:
    Är man inte nöjd med sin lön så gör man något åt det! Det är precis vad dessa unga engagerade sjuksköterskor gör. Sedan om detta är rätt väg att gå får framtiden utvisa. Det finns så många (speciellt kvinnor) som bara klagar och klagar men aldrig gör något för att förändra.

    TS är säkert en kvinna för det är så typiskt oss kvinnor att smutskasta och tala illa om andra kvinnor som vill något och har ett mål. Det har jag sett många exempel på under mina år som arbetande. Tänk om vi kvinnor istället kunde stötta varandra och inte se det hela som hotfullt. Bara för sjuksköterskorna vill ha högre lön behöver inte andra yrkesgrupper känna sig hotade. Stötta varandra istället! Spiller bara massa energi!

    Hejja dessa engagerade blivande sjuksköterskor som försöker göra något åt sin situation!!

    //Linda (inte sjuksköterska)
    Så i din värld finns det inga manliga SSK? Jag kritiserar SSK. Inte kvinnor. Ganska ogenomtänkt inlägg av dig det här. Försök inte få detta till någon genusdebatt. Det handlar inte om det.
  • Anonym (Arg!)
    mammamiia skrev 2012-05-11 16:29:39 följande:
    Du tycker alltså det är ok att förhandla lön om jag förstår vad du menar? Och vet du vad... Det är precis vad mina snart nya kollegor gör... Dessutom har de mitt fulla stöd - trots att det känns lite surt att de kommer ha nästan samma lön som jag har efter närmare 15 år som ssk. Anledningen till det är att deras löner kommer generera mer pengar att höja min inkomst - eftersom lönepotten till avd bestäms av lönerna på avd.

    Och "bryr sig bara om pengarna i plånboken" ?Du menar alltså på fullt allvar att du bara jobbar för att det är roligt? Jag jobbar som ssk för att jag tycker om att jobba nära människor men jobbar gör jag också för att betala räkningar & få mat på bordet. Har jag då (vilket jag har) ett krävande, stressigt och ansvarsfullt jobb tycker jag faktiskt att jag ska ha bra betalt för det...

    Vad beträffar ansvar så är det helt korrekt läkaren som har det yttersta ansvaret. Problemet är bara att på avd och som jourer kvällar/nätter/helger har vi i allmänhet en underläkare som precis gått ut skolan. Gissa vem som har mest specifik kunskap om de komplicerade pat som vårdas på avdelningen, läkaren eller ssk som jobbar där i tio år (och sett mååååånga underläkare komma & gå för att de inte fixade jobbet)? Jag hade en grundläggande erfarenhet & kunskap när jag började där, så jag kan även en del som inte är specifikt för just "min" avd.

    Jättebra att du kan HLR, det tycker jag är superbra! Skillnaden är att när (inte om eftersom hjärtstopp händer alltför ofta hos oss) så börjar jag inte bara HLR utan har i allmänhet åtminstone kopplat upp en defibrillator och ibland använt och ofta hunnit börja ge läkemedel. Du har en allmän kompetens att hålla en människa vid liv - jag för min del har den OCH en specifik, medicinsk kompentens. Ser du skillnaden? När jag jobbar är dessutom min största uppgift att se till att hjärtstoppen INTE sker utan att jag ska se till att patienten får en avvägd medicinsk vård (jo jag ger många läkemedel enligt eget tycke - det ingår!) och att omvårdnaden avpassas till just den här patienten.

    Att jag då stannar på ett sånt här låglönejobb? Jo, jag brinner faktiskt för "min" patientgrupp och jag vet dessutom att jag är en jäkligt bra ssk. Men jag är av och till på väg ngn annanstans - fast jag vill inte bara få en hög lön, jag vill också ha ett jobb jag tycker riktigt mkt om så jag är kräsen.           
    Åh så trött jag börjar bli på att förklara om och om och om igen! Ska man svara i en tråd kan man väl läsa genom den först?

    Du menar att en nyutexaminerad SSK inte kan sätta mat på bordet eller betala räkningar på en lön på 20,000 i månaden?

    Ni HAR ett viktigt jobb, jag är säker på att ni är stressade men det är det många yrkesgrupper som är.

    Jag tycker att SSK ska, som alla andra, ha en schysst löneutveckling men jag tycker inte att man är värd en ingångslön på 24,000 när man kommer direkt från skolbänken.

    Och varför babblar alla om hjärtstopp??? Jag fattar inte?
  • Anonym (Arg!)
    Essien skrev 2012-05-11 16:37:07 följande:
    Tycker det är så lustigt ändå! Jag har pratat med hundratalet läkare, minst lika många ssk, usel, sjukgymnaster och arbetsterapeuter. Alla jag pratat med har helt och hållet stått på VÅR sida i detta. Alla patienter har stått på vår sida. Så varifrån kommer alla bitterfittor som brölar om hur oacceptabla våra krav är?
    Kanske för att de läst tråden och sett vad princip ALLA SSK har skrivit? Ni har hotat, kallat mig och andra för fula ord, meddelat att om man är kritisk mot krav på höga ingångslöner så ska man inte få vård, kallat människor för bitterfittor osv...........

    Kanske en del av befolkningen får se hur ni verkligen är och inte har lust att stödja er "kamp" längre?
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (ssk) skrev 2012-05-11 16:44:12 följande:
    Ja, kan det beror på att du drog upp att vi inte räddar liv? Hade inte jag gett min patient HLR igårnatt så hade inte han levt, han hade dött innan doktron kom. Jag räddade hans liv!
    Och hade inte doktorn kommit hade han förmodligen dött i alla fall.

    Jag har sagt en million gånger att det är klart att det är ett viktigt jobb men alla babblar om HLR som om SSK är de enda som kan HLR, de enda som behandlar en människa med hjärtstopp, opererar in en pacemaker och ordinerar medicin.

    Vid ett hjärtstopp är det väl tiden för insatsen som är viktig? Vi har defibrillatorer på mitt jobb och de flesta av oss kan HLR. Så blir det ju mer och mer uet i samhället men inträffar ett hjärtstopp måste man ju till en läkare? Man åker väl inte till akuten, träffar en SSK och sen får åka hem. Eller?
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (ssk) skrev 2012-05-11 16:45:20 följande:
    Du är den enda som inte stöder ssk.-studenternas kamp. Till och med många arbetsgivare (landsting) har börjat ge med sig. Det bevisar bara hur väl dessa nya sjuksköterskor behövs på sjukhusen!
    Är jag den enda som inte stödjer kampen??? Har du läst inläggen i tråden?? Jag skulle säga att det är 50/50.
  • Anonym (Arg!)
    Essien skrev 2012-05-11 16:50:16 följande:
    Nämen då kan de ju sitta där utan utdelade mediciner i sin egen skit och hoppas att de får lite mobilisering någon gång i framtiden. De kan duscha sig själva, blanda sina egna injektioner, fixa sina egna prover och tvätta sitt eget kräk. För läkarna kommer inte göra det, och uskorna får endast göra vissa delar. Stötta inte, det står er fritt men böla inte när ni hamnar på akuten och det inte finns någon ssk där att ta hand om er. Dessa ssk kommer då ha bra jobb med fina löner på andra arbetsplatser så VI råkar inte illa ut, det gör alla patienter som krävt högklassig vård för reapris de aldrig själva accepterat. Hoppas ni kan rodda runt på akuten själva sen! Lycka tiill! För övrigt startade du fuldelen av debatten med att stämpla oss som fjantar som överskattar oss själva. Klart du då blir kallad fula saker tillbaka. Det är enkelt, sjukhusen går på knä före oss och det drabbar er. Varsågod!
    Men där har vi en till! En empatisk SSK som verkligen förstått vad debatten går ut på. En fin representant för alla SSK i Sverige. Heja dig!

    Du menar alltså att människor som tycker att kravet på en ingångslön på 24,000 ska sitta obehandlade i sin egen avförning och tvätta sina egna spyor.

    Jag har inte någonstans skrivit att SSK inte är värda bra lön. Jag tar det en gång till så ska vi se om du förstår:

    Jag tycker att SSK som alla andra yrkesgrupper ska kunna jobba upp sin lön med att skaffa sig erfarenhet, utbildning, löneförhandla och göra ett bra jobb. Jag tycker att ni ska lägga krutet på en bra löneutveckling istället för att kräva höga ingångslöner.

    Vad är det som är så svårt?
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (ssk) skrev 2012-05-11 16:54:33 följande:
    Ja jag har läst igenom tråden och det ä rmöjligen du och två tre till. Inte 50/50 med andra ord.
    Då är vi inte i samma tråd du och jag.

    Jag kan säga att alla i min närhet (därav en SSK faktiskt) håller med om att kravet på höga ingångslöner är fel väg att gå.
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (ssk) skrev 2012-05-11 16:54:33 följande:
    Ja jag har läst igenom tråden och det ä rmöjligen du och två tre till. Inte 50/50 med andra ord.
    By the way, 9 personer har satt en känsla så vi är MINST 10 Cool
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (ssk) skrev 2012-05-11 17:05:42 följande:
    1% mot och 99% för. Inte riktigt 50/50, ellerCool
    Fast det är ju bara de som som satt en känsla. Jag anser att det är 50/50 om man läser alla inlägg. Det är bara att acceptera, många börjar tröttna på ert gnäll.
  • Anonym (Arg!)
    Essien skrev 2012-05-11 17:07:52 följande:
    Ja heja mig!! Mina patienter hejar på mig varje dag så joina du om du vill! Tja, de som inte vill att ssk ska ha en skälig ingångslön kommer inse att det lett till att ingen finner det lönsamt att arbeta där man får en realön. Alltså kommer set inte finna någon som kan ta hand om dom där sen. Det handlar inte om att de förtjänat set eller ej utan att det helt enkelt kommer att gå upp för dom att vi klarar oss ändå och att ingen därför vill jobba gratis. Jobbigt? Ja inte för mig..
    Jobba gratis? För 20,000 i månaden som nyutexaminerad? Vilken verklighet lever du i? Vet du att många människor i vårt land lever på BETYDLIGT mindre?
Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!