• strangeryoutwo

Fun light

Kan det vara en bra idé om man vill gå ner i vikt? Att istället för att äta smörgås kan man ta ett glas till mellanmål? Om man dricker mer äter man väl mindre?

• Svar på tråden Fun light
  • Pickeli
    strangeryoutwo skrev 2012-05-11 11:49:56 följande:
    Fast det är just det jag får höra av bm och alla i min omgivning. Att jag måste ha disciplin. 

Det är normalt att gå upp 15-20 kg på 9 månader. Det har jag redan gjort. 
    Men ät nyttigare då?

Om din tanke är att du ska bli mindre hungrig genom att dricka fun light så misstar du dig, aspartamet kommer göra att du bara blir mer sötsugen.
    Google it!
  • strangeryoutwo
    Pickeli skrev 2012-05-11 11:46:00 följande:
    Absolut det vet jag. Men att byta ut en smörgås mot ett glas saft eller ta en smörgås och en rask promenad är ungefär lika, förbränningsmässigt.

Hur många smörgåsar äter du?

Och jag vill belysa det återigen. Att dricka en massa aspartam som gravid är urbota korkat. Då är det bättre för barnet skull att du går upp lite mer i vikt skulle jag säga.
    Jag dricker inte en flaska outspädd saft per dag. Så massa aspartam blir det inte. Alternativet är att inte äta/dricka någonting alls mellan huvudmålen. 

Jag vet inte hur många smörgåsar jag äter, men många.  
  • strangeryoutwo
    Pickeli skrev 2012-05-11 11:51:14 följande:
    Men ät nyttigare då?

Om din tanke är att du ska bli mindre hungrig genom att dricka fun light så misstar du dig, aspartamet kommer göra att du bara blir mer sötsugen.
    Jag äter precis som innan jag blev gravid, fast betydligt mindre socker/sötsaker. 
  • Pickeli
    strangeryoutwo skrev 2012-05-11 11:52:39 följande:
    Jag dricker inte en flaska outspädd saft per dag. Så massa aspartam blir det inte. Alternativet är att inte äta/dricka någonting alls mellan huvudmålen. 

Jag vet inte hur många smörgåsar jag äter, men många.  
    Så alternativet är svält eller fun light?

Du har inte tänkt på att det kanske är en massa vätska du lägger på dig?

Om du äter samma som innan så måste du ju gått upp i vikt av din kost du hade innan också. Så ät nyttigare. Och flera smörgåsar om dagen är inte ett bra alternativ.
    Google it!
  • Pickeli
    strangeryoutwo skrev 2012-05-11 11:53:56 följande:
    Jag äter precis som innan jag blev gravid, fast betydligt mindre socker/sötsaker. 
    Det betyder att du även som icket gravid la på dig ganska mycket som jag förstår det. Och då är mitt råd fortfarande: Ät nyttigare.
    Google it!
  • angeni

Det finns ju många nyttigare mellanmål som du kan byta ut mackan till... Mackor är ofta en bov i viktsynpunkt.

Kan du inte bara skriva upp vad du äter istället för att vi ska gissa?????

Men byt ut mackor mot: Frukt, yougurt. Grönsaker. Knapra på gurkstavar eller morot.

Går du upp så mkt i vikt måste du äta enorma mängder. Men enligt Bm brukar bara man endast behöva äta ett mellanmål extra som gravid för att barnet ska må bra. inga gigantiska mängder. Dock kan man självklart vara  olika hungriga som gravida.

har varit gravid två gånger och även att jag vägde lite innan så har jag aldrig gått upp så mkt i vikt.
    Kollat blodtryck? Blodsocker så du inte har fått graviddiabetes???

• strangeryoutwo
    Pickeli skrev 2012-05-11 11:56:20 följande:
    Så alternativet är svält eller fun light?

Du har inte tänkt på att det kanske är en massa vätska du lägger på dig?

Om du äter samma som innan så måste du ju gått upp i vikt av din kost du hade innan också. Så ät nyttigare. Och flera smörgåsar om dagen är inte ett bra alternativ.
    Jag gick inte upp tidigare. Det är just det.

• strangeryoutwo
    angeni skrev 2012-05-11 12:01:58 följande:
    Det finns ju många nyttigare mellanmål som du kan byta ut mackan till... Mackor är ofta en bov i viktsynpunkt.

Kan du inte bara skriva upp vad du äter istället för att vi ska gissa?????

Men byt ut mackor mot: Frukt, yougurt. Grönsaker. Knapra på gurkstavar eller morot.

Går du upp så mkt i vikt måste du äta enorma mängder. Men enligt Bm brukar bara man endast behöva äta ett mellanmål extra som gravid för att barnet ska må bra. inga gigantiska mängder. Dock kan man självklart vara  olika hungriga som gravida.

har varit gravid två gånger och även att jag vägde lite innan så har jag aldrig gått upp så mkt i vikt.
    Kollat blodtryck? Blodsocker så du inte har fått graviddiabetes???
    I början av graviditeten åt jag onyttigt och jag gick ju upp i vikt. Då hade jag på gränsen till dåligt blodsocker. Men eftersom att jag inte äter så längre så är mitt blodsocker numera bra. Jag upplever det som att jag behöver undvika socker för annars blir det värre. Och frukt och yoghurt innehåller mycket socker. 

Blodtrycket har varit bra hela graviditeten.

Jag får fundera på det att äta gurka. 

Vad beror det på att just smörgåsar är så onyttiga? Gör det någon skillnad om man bakar själv och inte lägger i något socker?

Om man har flingor till yohurt, är det bättre än att äta smörgåsar.
  • Lisssen

Ang. smörgåsar: Kolhydrater, t.ex. mjöl, är också socker. Man går upp av att äta mycket bröd.

Sen förstår jag inte hur folk ens kan komma på tanken att dricka Fun Light över huvud taget, när det finns naturliga och goda alternativ till söt fruktdricka.

• strangeryoutwo
    Lisssen skrev 2012-05-11 12:21:56 följande:
    Ang. smörgåsar: Kolhydrater, t.ex. mjöl, är också socker. Man går upp av att äta mycket bröd.

Sen förstår jag inte hur folk ens kan komma på tanken att dricka Fun Light över huvud taget, när det finns naturliga och goda alternativ till söt fruktdricka.
    Hur är pasta i jämföresle? 

Är potatis bättre än pasta? 
Svar på tråden Fun light