• strangeryoutwo

Fun light

Kan det vara en bra idé om man vill gå ner i vikt? Att istället för att äta smörgås kan man ta ett glas till mellanmål? Om man dricker mer äter man väl mindre?

• Svar på tråden Fun light
  • Aylan
    Lisssen skrev 2012-05-11 12:21:56 följande:
    Ang. smörgåsar: Kolhydrater, t.ex. mjöl, är också socker. Man går upp av att äta mycket bröd.

Sen förstår jag inte hur folk ens kan komma på tanken att dricka Fun Light över huvud taget, när det finns naturliga och goda alternativ till söt fruktdricka.

Nej - kolhydrater är inte socker - socker är en kolhydrat. Det är en ganska basal skillnad. Du går upp av att äta förmycket bröd, på samma sätt som du går upp av att äta för mycket äpplen eller ost.

Bröd är inte djävulens påfund som många verkar påstå, men om du äter kolhydrater med högt GI (vitt bröd, socker, vit pasta...) så går ditt blodsocker upp fort för att sedan sjunka fort. När blodsockret sjunker blir man sugen på något igen eftersom kroppen vill få upp blodsockret igen. Äter du istället fullkort är blodsockerkurvan jämnare, du håller dig mätt längre. Effekten är detsamma med sötningsmedel. Smaken säger att blodsockret bör öka, men det gör det inte och du blir mer sugen - en väldigt grov förenkling... 

Skriv ned vad du äter så kan du nog se var problemet ligger. Det kan ju också vara så att du lägger på dig väldigt mycket vätska...

Ett bra (och vansinnigt gott) mellanmål är f ö keso med kanel  och lite äpple  
  • Lisssen
    strangeryoutwo skrev 2012-05-11 12:24:59 följande:
    Hur är pasta i jämföresle? 

Är potatis bättre än pasta? 
    Same shit, different name -enligt mig (och LCHF!)

Googla lite på LCHF. Jag säger inte att du ska börja följa det slaviskt, men för att hitta inspiration till bättre alternativ till mellanmål. Yoghurt som har föreslagits är rätt bra, men välj helfet. Lightprodukter gör dig bara hungrigare.

Prova att minska andelen potatis, pasta, ris och liknande när du äter lagad mat, och tillsätt lite extra smör i såsen istället.
  • Lisssen
    Aylan skrev 2012-05-11 12:32:31 följande:
    Nej - kolhydrater är inte socker - socker är en kolhydrat. Det är en ganska basal skillnad. Du går upp av att äta förmycket bröd, på samma sätt som du går upp av att äta för mycket äpplen eller ost.

Ja. helt rätt. Jag drog det till en förenkling som jag inte formulerade så bra.
    Bra tips!
  • strangeryoutwo

Bröd är inte djävulens påfund som många verkar påstå, men om du äter kolhydrater med högt GI (vitt bröd, socker, vit pasta...) så går ditt blodsocker upp fort för att sedan sjunka fort. När blodsockret sjunker blir man sugen på något igen eftersom kroppen vill få upp blodsockret igen. Äter du istället fullkort är blodsockerkurvan jämnare, du håller dig mätt längre. Effekten är detsamma med sötningsmedel. Smaken säger att blodsockret bör öka, men det gör det inte och du blir mer sugen - en väldigt grov förenkling... 

Skriv ned vad du äter så kan du nog se var problemet ligger. Det kan ju också vara så att du lägger på dig väldigt mycket vätska...

Kan man köpa keso i storpack? För jag har för mig att jag bara har sett mellanmål för 15 kr st.

Jag äter mycket smörgåsar, ibland äter jag smörgåsar istället för lunch. Jag tycker inte så mycket om kött och äter därför gärna mycket pasta och potatis istället. 

Jag vet inte riktigt hur jag äter. Men jag ska göra en ungefärlig uppskattning.

Vaknar kl. 5 för att jag är hungrig. Går upp och äter en smörgås. Lägger mig sedan och fortsätter sova.
    Frukost kl 9 = 4 smörgåsar med enbart smör på
    Mellanmål kl 11:30 = En skål vaniljyoghurt och musli
    Lunch kl. 14 = Makaroner och korv, varav makaroner dubbelportion
    Mellanmål kl. 17 = Smörgåsar med bara smör på, säkert 4 st
    Middag kl. 20 = Biff och potatismos

Jag har testat att inte äta så sent på kvällen men då slutar det med att jag istället går upp kl 3 och äter frukost.
  • Lisssen
    strangeryoutwo skrev 2012-05-11 12:41:56 följande:
    Kan man köpa keso i storpack? För jag har för mig att jag bara har sett mellanmål för 15 kr st.

Jag äter mycket smörgåsar, ibland äter jag smörgåsar istället för lunch. Jag tycker inte så mycket om kött och äter därför gärna mycket pasta och potatis istället. 

Vaknar kl. 5 för att jag är hungrig. Går upp och äter en smörgås. Lägger mig sedan och fortsätter sova.

Jag har testat att inte äta så sent på kvällen men då slutar det med att jag istället går upp kl 3 och äter frukost.
    Åt du verkligen likadant innan du blev gravid, utan att gå upp i vikt?
  • strangeryoutwo
    Lisssen skrev 2012-05-11 12:46:42 följande:
    Åt du verkligen likadant innan du blev gravid, utan att gå upp i vikt?
    Jag tycker det. Jag gick upp i vikt men väldigt långsamt. 5 kg på ett år. Inte 2 kg på en vecka.

Ge gärna förslag på hur man bör äta. 
  • katalysator

Varför har du inte pålägg på mackorna? Ta en enda macka med ORDENTLIGT med ost, skinka och grönsaker istället så ska du se att du blir både mättare och äter nyttigare än om du tar fyra mackor med bara smör. Du kan gott låta dig inspireras lite av LCHF-dieten här, även om du absolut inte ska utesluta kolhydrater helt. Ta t.ex. en fet turkisk yoghurt istället för en sockrad vaniljyoghurt som inte mättar så bra.

• Aylan
    strangeryoutwo skrev 2012-05-11 12:41:56 följande:

Du äter mycket snabba kolhydrater och utspritt över lång tid. 

Försök att äta bara en frukost kl 7 el 8, ta tre smörgåsar och youghurt. Se till att det är grovt bröd och att muslin inte innehåller massa socker (havrefras innehåller lite socker tex, special K massor socker). Vanlijyoghurt kan du byta ut mot naturell. ta lite färsk frukt i det istället.

Om du kan - satsa på fullkornsmakaroner och ta en hel del sallad till. Det räcker med en portion makaroner.

Kvällsmaten äter du sent och det kan bidra till att du lägger på dig. Jag skulle försöka tidigarelägga det till senast kl 18. Potatismos är också väldigt snabba kolhydrater. Ju närmare ursprunget en produkt är - desto bättre brukar jag resonera.

Det är väldigt mycket smörgåsar över dagen. Till mellis borde det räcka med max två, eller lite keso Tror att du är van att äta mycket, och när du minskar kommer du vara hungrig. Men ha morotsstavar, frukt och vatten lättillgängligt så hjälper det dig att ta dig igenom det.

Keso finns i 500 g burk (kostar 18 tror jag) och räcker till 3 eller 4 mellis. De färdiga mellanmålen som finns (med musli) blir onödigt dyra och det blir extrasocker i muslin.     

• Gladskit
    strangeryoutwo skrev 2012-05-10 23:41:14 följande:
    Fast meningen är ju att just inte få i mig kalorier utan bara få känna lite mättnad. Jag rusar upp i vikt annars. Är gravid i sjunde månaden och äter ofta. Har redan gått upp 20 kg.
    Och du känner mättnad av att dricka ett glas saft?
    Märkligt. Borde inte vara någon skillnad jämfört med vanligt vatten.
  • Gladskit
    angeni skrev 2012-05-11 12:01:58 följande:
    Går du upp så mkt i vikt måste du äta enorma mängder. Men enligt Bm brukar bara man endast behöva äta ett mellanmål extra som gravid för att barnet ska må bra. inga gigantiska mängder. Dock kan man självklart vara  olika hungriga som gravida.
    Precis, det man behöver äta extra för att tillgodose barnets behov när man är gravid är ungefär motsvarande en smörgås. Mer än så är det inte!
Svar på tråden Fun light