Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Ebba Caroline skrev 2012-05-24 13:21:25 följande:
    Hur ska du kunna bedömma om en person har risk för trtcksår om du aldrig är emd på dusch?
    Därför att det risken för trycksår bedöms på andra sätt än att titta på en människa som duschar.
  • Anonym (Ssk)
    Vackert skrev 2012-05-24 14:00:17 följande:

Riskbedömning kan ju göras bara du hört talas om en patient som exempelvis ligger eller sitter mycket, som äter och dricker dåligt, som har lågt BMI, som är svårt sjuk osv... Du behöver ju kanppt ha träffat patienten.. Görs det inte väldigt ofta riskbedömningar på patienter inom slutenvården idag? Det kan ju gå så fasligt fort!

De flesta äldre som kommer i kontakt med vården bedöms med Senior Alert. Där fallrisk, malnutritionsrisk och trycksårsrisk bedöms.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 14:10:06 följande:
    De flesta äldre som kommer i kontakt med vården bedöms med Senior Alert. Där fallrisk, malnutritionsrisk och trycksårsrisk bedöms.
    Eller kanske "ska bedömas" är ett bättre ordval.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 14:22:18 följande:
    Vid dusch ser du hela hudkostymen. SSK behöver ju nödvändigt inte vara med och duscha veberbörnade men det kan vara bra att se hela hudkostymen, vilket man får vid dusk (eller efter)
    Visst är det bra att se hela hudkostymen men det är inte ett måste för att kunna bedöma trycksårsrisken.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 14:25:10 följande:
    Senior Alert är bra, men inte vid redan begynnande trycksår.
    Men då är det inte heller riskbedömningen vi pratar om.........
    Och visst är Senior Alert bra även vid befintliga trycksår.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 14:31:27 följande:
    Senior Alert kan inte "bota" redan befintlig trycksår. Och ibland är det svårt att göra bedömning efter Senior Alert (och ja det vet jag eftersom jag gjorde bedömningar via Senior Alert på alla boenden där jag gjorde min äldråveårdspraktik för några år sedan)
    Nej, det kan inte läka befintliga sår men är till för att förebygga nya och förebygga försämring av redan befintliga. Du vet att  det är åtgärder och uppföljning som är poängen inte själva bedömningen. Du kan inte bedöma trycksårsrisk enbart genom att titta på en person.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 14:49:33 följande:
    Nej, det har jag inte sagt. Men du kan se redan befinliga trycksår som uppkommit (hur de ser ut etc) när man ser hela hudkostymen på personern. Lärdes inte det ut på ssk-programmet tidigare?
    Jag har inte ifrågasatt det faktum att man kan se redan uppkomna sår när man inspekterar hudkostymen. Däremot ifrågasatte du en sjuksköterskas möjlighet att bedöma risken för trycksår om hon inte hjälpte till när patienten duschade. Vilket ju inte hänger samman.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 13:21:25 följande:
    Hur ska du kunna bedömma om en person har risk för trtcksår om du aldrig är emd på dusch?
    Nej, så här skrev du..................
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 22:39:29 följande:
    Hur var det med läsförståelsen?
    Alldeles perfekt faktiskt . Ta och prova igen du istället.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 22:47:09 följande:
    Ehh...? Vart har jag gjort bort mig? Att man kollar hudkostymen (vareenda meter av kroppen på en människa = hudkostym = hela kroppan) är naturligt för att upptäcka om en person löper risk för tryckså, har begynnande trycksår eller trycksår som redan brutit ut. Det vet varenda sjuksköterska och undersköterska/vårdbiträde. Att sjuksköterskorna inte ids kolla det någon gång i veckan är fruktansvärt!
    Men snälla vän. Du kan inte se på en kropp om det föreligger RISK för trycksår. Ser man något är det redan ett trycksår.

Sen finns det ingen som helst anledning att studera alla patienter nakna flera gånger i veckan. Tvärt om skulle det vara så fruktansvärt integritets kränkande så det finns inte. Det är inte kor vi pratar om.

Däremot ska man göra en riskbedömning på alla patienter med Senior Alert och se till att man har en god kommunikation med undersköterskorna om hur man upptäcker begynnande trycksår och framförallt hur man förebygger det.
  • Anonym (Ssk)
    Englia skrev 2012-05-24 23:04:57 följande:
    Med tiden kommer erfarenheten, de flesta SSk kan genom att ta del av anamnes, nutritionsstatus, hälsosituation osv snabbt avgöra om en patient ligger i riskzonen eller inte, utan att ens inspektera hud eller använda sig av Norton etc.

Säger dock inte att riskbedömningar är onödiga, dock inte alltid nödvändiga. Och självklart ingår det att även inspektera hudkostymen i verkligheten.

Om jag skulle be att få se över hudkostymen på mina boende minst 1 ggr/ vecka så skulle iallafall 2 av dem anse det vara kränkande, och ett par skulle undra vad fasiken jag höll på med. Så jag inspekterar det som känns relevant, har på 20 boende inte ett enda trycksår.
    Om du bedömer att patienten ligger i riskzonen har du ju gjort en riskbedömning
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 23:09:27 följande:
    Du ser om det börjar bli antydan till trycksår... Eller andra sår. Kollar man de efter dusch så är det inte integritetskränkande.
    Det jag ifrågasätter ditt påstående att en sjuksköterska inte kan göra en riskbedömning om trycksår om hon aldrig är med och duschar patienten.Inte om man kan se början till ett trycksår på en nakenpatient, självklart kan man det.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 23:47:26 följande:
    Ska förtydliga mig: Det är svårt att göra en risk bedömning ang trycksår om man inte har sett vederbörande.
    Det är ganska stor skillnad på att "ha sett vederbörande" och inspektera hela deras kropp i duschen.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?