Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Ebba Caroline skrev 2012-05-22 13:57:20 följande:
    Inte speciellt absurt. Gäller bara att inte tolka för mycket. Jag menar att bäcken inte används så ofta längre, därav skriver jag det. Vad du menar eller tycker får stå för dig. Men du måste väl inse att det är olika på olika sjukhus och avdelningar? Om avdelningen 1 anävnder mycket butterfly så är det inte säkert avdelning nr 2 på samma sjukhus gör det, eller ens att alla sjukhus/landsting gör det.
    Du svarar fortfarande inte på min fråga

Vad är alternativet till bäcken för en patient som inte kan kliva upp. Om du nu inte menade att det var kateter eller uridom som du först svarade vill säga........ (Toalett är inte ett alternativ för en sängliggande patient det heller)
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 14:15:25 följande:
    Om man inte använder bäcken så har man inte så mycket val än att ha kateter eller uridom. Eller att få pat så mobiliserad att den kan gå på toaletten.
    Men det har ju att göra med vad för avdelningen man jobbar på och vad för pat det är...
    Du vet att bäcken används till andra saker än kiss Va? .  Nu pratar jag självklart om patienter som inte kan mobiliseras till att ta sig till toaletten. Bajsar sängliggande patienter på olika sätt beroende på vilken avdelning de ligger på?

Sen sätts inte kateter bara för att patienten inte kan ta sig ur sängen om vederbörande kan sköta en flaska (om du vet vad det är?) inte heller uridom.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 15:36:49 följande:
    Beroende på vart de ligger samt vad det är för patienter så är de olika mobiliserade. På kirurgen har vi i princip de patienter som är mobiliserade (dvs uppegående) eller så har de redan KAD/uridom och/eller stomi. Eller nefrostomi. Så ingen bäcken används öht.

Den avdelningen jag ligger på bajsar alla pat på toaletten eller så har de redan stomi. Flaska vet jag vad det är, både den flaskan du menar och andra falskor Vet du vad uridom är? (det är inte en kateter...)
    Du duckar onekligen snyggt . Men du ger inte ett särskilt påläst intryck när du "svarar".

Praktiskt att alla patienter som är sängliggande har stomi onekligen. För återigen är det de sängliggande som använder bäcken. De patienter som kan gå på toaletten är knappast relevanta.

Sen finns det en värld utanför "din avdelning" och som blivande sjuksköterska kan det vara bra att reflektera över hur det ser ut i den. Särskilt när man diskuterar huruvida man kan ersätta usk med ssk. För att ha så lång erfarenhet som uska (?!) är du rätt dåligt insatt.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 16:10:07 följande:
    Återigen, läs vad jag skriver. Jag skrev att på den avdelningen jag jobbar på så används inte bäcken alls. På andra avdelingar, andra sjukhus kan det säkert användas. Men eftersom jag inte jobbar där eller har jobbat där så är det lite svårt att veta hur det är där, eller hur?

Oavsett, så ja usk kan ersättas med ssk. Usk uppgifterna är inte för just usk. Dåligt insatt i vad? Hur det är på sjukhus för usk? Ja eftersom jag nappt jobbat på sjukhus som usk så är jag dåligt insatt i just den biten. Inte så konstigt. Hur en usk jobbar inom äldrevården är jag insatt i, men även där är det olika beroende på vilken kommun (land) man jobbar i... Så, nej jag kan inte veta allt. Men tydligen vet du hur det ser ut överallt?!    
    Som sagt du duckar snyggt. För att debattera så livligt verkar du ha ganska begränsade erfarenheter.
    Jag vet inte hur det ser ut överallt men vet att bäcken inte "används sällan" och att det inte går att ersätta med kateter och uridom.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 16:49:44 följande:
    Ja där jag jobbar används de sällan (eller eg aldrig, men valde att skriva sällan för annars hade nog kommenterat det faktum att vi aldrig använder de ). Och nej, mig veterligen har jag inte skrivit att det går att ersättas med kateter eller uridom (tvivlar på att du vet vad det är) men används det inte så är det för att det inte behövs, dvs pat har oftas kateter eller uridom eller klara av att gå på toaletten själv.
    Så sängliggande patienter på din avdelning har antingen kateter eller uridom och alltid stomi. Är det så att de behöver bajsa vanliga vägen så är de alltid uppegående. Praktiskt . Då kan jag förstå att du har taskig koll på bäcken. Men svårare att förstå hur du kan ha så mycket åsikter och "kunskap" om ssk/usk yrket generellt.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 16:52:13 följande:
    Gjort anspråk på att vet allt? Vart då? 

Ja, har man gjort det på en lab på utbildningen så kan man det rent teoretisk och man vet hur man ska gå tillväga. Fast det kanske inte du gör?! Ja, jag har knappt jobbat på sjukhus (mer än nu de senaste) och ja, jag hävdar fortfarande att allt en usk kan ska en ssk kunna göra eftersom det ingår i ssk uppgifter. Fortfarande det finns inget som är unikt för bara usk. Om jag nu diskuterat med en ssk som jobbat i 20 år så har inte det märkts att vederbörande har jobbat i 20 år som ssk...  
    ..................men du har knappt jobbat på sjukhus?!
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 17:25:36 följande:
    Ja, jag har knappt jobbat på sjukhus. Vad är det med det? (har jobbat på sjukhus sedan februari och två månader som 18 åring)
    Alltså baserar du påståendet att man sällan (eller egentligen menade du ju aldrig) använder bäcken på några månaders erfarenhet från sjukhus.

Ibland kan det vara bra att inte uttala sig allt för kategoriskt särskilt om man hävdar att ssk kan utföra uskuppgifter.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 13:11:57 följande:
    De används inte så mycket längre........
    Då tycker jag du ska ta och fundera på hur du uttrycker dig.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 17:56:19 följande:
    Mycket möjligt, eller så kan ju du läsa och förstå innebörden. För en normalt funtat person ska man inte behöva vara övertydlig med allt.
    Övertydlig behöver man inte vara. Men om man uttalar sig som om man kan och vet allt men egentligen inte har mer än någon månads erfarenhet som undersköterska från sjukhusvården bör man vara försiktig med att uttala sig allt för kategoriskt. Annars måste man acceptera att man blir ifrågasatt.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 18:01:04 följande:
    Inte visste jag att man bara kunde vara anställd som undersköterska på sjukhus, det var en ny erfarenhet... Ska genast gå till min enhetschef inom kommunen och säga till om att jag har fel anställning
    ?

Ja, man kan inte anklaga dig för att vara rationell..............
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?