Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 21:50:28 följande:
    Halllåååååååå!! Skit samma vem som gör vad!! Ssk har en längre utb. är usk:orna.. Vi ssk har även befogenheter att ställa omv. diagnoser, skriva omvårdnadåtgärder.. vi har reell och formell kompetens... Vi är lite finare och lite bättre än undersköterskorna... Skrattande Uska jobbar du med för att du inte kommer in på ssk utb. eller att du inte orkar plugga eller har den möjligheten.. Annars skulle alla vara sjuksköterskor!! Moahahaha!! 
    Vill förresten påtala att det här inte är jag utan någon som valt samma alias.
  • Anonym (SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-16 12:38:04 följande:
    Fast man kan ju inte jobba som usk om man tagit ut sitt ssk leg... eller? Har hört nåt om det.
    Fast det kan man. Det finns ingen text som förbjuder det, iaf ingen tvingande lagtext utan jag tror att det är upp till varje arbetsgivare.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-16 12:40:17 följande:
    ok har inte läst alla inlägg i tråden......ja då förstår jag att en syrra som läser till  bmsk jobbar extra som usk på förlossningen.

Du kan jobba som uska på förlossningen även om du har utbildat dig till syrra och fått ditt leg och även fast du inte läser till BM.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-05-16 23:37:33 följande:
    Jag antar att du arbetar som ssk? Skulle du hellre se att avdelningarna endast bestod av ssk och att uskornas tjänster togs bort från vården helt och hållet?
    Antar att du vet att det redan finns avdelningar som ser ut så?

Att säga att det skulle gå att ersätta alla undersköterskor med sjuskköterskor är inte heller samma sak som att man tycker att det alltid är att föredra. Men det skulle absolut fungera.
  • Anonym (Ssk)
    AngoStura skrev 2012-05-17 00:03:10 följande:
    Jamen skall man det egentligen? Om man skall vara realistisk och häsoekonomisk? För i så fall skulle vi väl vilja bemanna den kommunala äldrevården med läkare, geriatriker. Och det vore ju... väldigt dyrt.
    Nu är det väl skillnad på medicinskkompetens och omvårdnadskompetens.
  • Anonym (Ssk)
    AngoStura skrev 2012-05-17 00:21:17 följande:
    Ja, jag är sjuksköterska själv, men undrar i mitt stilla sinne om det skulle vara realistiskt att ha den högsta omvårdnadskompetensen inom exempelvis kommunal äldrevård? Visst behövs det mer utbildning och högre löner inom äldrevården, men bara leg sjuksköterskor på äldreboenden känns lite.... överdrivet.

Jag vet ett äldreboende i Mölndal som sökte sjuksköterskor till sådana tjänster. De fick inte några napp alls och var tvungen att ansöka hos kommunen om att få återgå till den "vanliga" sjuksköterskebemanningen.
    Frågan TS ställde var om det var möjligt. Att ersätta undersköterskor med läkare är knappast genomförbart eftersom de saknar omvårdnadskompetensen.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-05-17 00:43:50 följande:
    Din förmåga att tolka text lämnar allt att önska.
    Jag hoppas att du inte jobbar inom vården där man måste kunna läsa och förstå.
    Men du ger en förklaring på varför barn dör av feldoseringar.
    Jag tror att du ska ta och börja med att googla undersköterska och sjuksköterska. Det känns lite underligt att du deltar i diskussionen när du bevisligen inte ens vet vad de två yrkena arbetar med.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-05-17 11:34:32 följande:
    Du kan börja med att leta upp mina inlägg och läsa det jag skriver istället för att dra massa konstiga slutsatser som i alla fall inte stämmer.
    Läsförmåga är en svår konst.
    Du kanske skulle ta och använda ett alias om du vill att någon ska kunna läsa alla dina inlägg
  • Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-05-17 11:39:29 följande:
    Och hur svårt tror du att det är för en läkare att "lära" sig det? 
    Självklart kan en läkare "lära sig det". Skillnaden är att en sjuksköterska inte behöver "lära sig det" eftersom hon redan har den kompetensen.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-05-17 11:38:50 följande:
    Du har visat det genomgående att din läsförmåga är skrämmande dålig.  Läkare???
    Är du säker på att du öht diskuterar i rätt tråd???
    Ett tips är att titta på vad någon citerar innan du börjar gorma om läsförståelse. Det kan lätt slå tillbaka på dig själv annars .
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?