Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Ebba Caroline skrev 2012-05-15 22:27:01 följande:

Jag har inte varit anställd som leg ssk på nåt ställe. Utan som sjuksköterska utan legitimation. Och ja landet där ajg jobbar i har samma regler som Sverige har, där har jag varit anställd sedan förra sommaren som sjuksköterska utan legitimation. Däremot är jag anställt som sjuksköterska utan legitimation på UMAS sedan förra torsdagen, då jag gjorde mitt förs pass som ssk i på Svenska sjukhus. Samma regler igen.

Har jag sagt att jag ska jobba på sterilcentralen?  

Snacka om att vara trött Blir anställd torsdagen denna veckan som T5-syrra på UMAS då jag har mitt första pas som sjuksköterska (utan leg). Skylle på småbarna
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Buscemi skrev 2012-05-15 22:32:10 följande:
    Givetvis. Kan ju inte vara dom med hybris som blir anställda hursomhelst. 

Anställda hur som helst? Nu råkar det vara så att man kan bli ansälld som sjuksktöerska utan leg när man är klar och godkänd på alla kurser/moment från termin 1-5. Men man jobbar under handledning som du ser i länken jag skickade.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-15 22:33:33 följande:

Här skrev du ialla fall att du jobbar på sterilcentralen.

Nej, jag skrev inte att jag jobbar på sterilcentralen utan sterilscentralen där jag jobbar, dvs sjukhuset jag jobbar på.... Men ajg får nog börja överförtydliga allt jag skriver.
  • Ebba Caroline
    Baby D skrev 2012-05-15 22:34:38 följande:

En T5 syrra har inte samma arbetsuppgifter som en leg syrra.

Sen som svar på tråden. Ja vården kan fungera. En ssk kan göra ALLT som en usk kan göra, inte tvärtom... 

Jo, det har de. Men de har en handledare vid sidan om. Är lite som att göra praktik.
  • Ebba Caroline
    Baby D skrev 2012-05-15 22:42:08 följande:

Men då är man ju inte anställs som ssk om man är där som på "praktik". Du får fortfarande inte ta bastest/blodgrupper, då får inte sätta blod, du har inte det yttersta ansvaret utan din handledare har det, för det du gör. 

Inte under praktiken nej. Men är man som jag anställd som sjuksköterska (dock än så länge inom hemtjänsten) så får jag göra allt som en ssk gör, enda skillnaden är att jag har en handledare som har yttersta ansvaret. Men jag får ta bastest/blodgrupper och sätta blod så länge jag har en med mig. Som att göra praktik bara det att jag är anställd och får betalt som en sjuksköterska
  • Ebba Caroline
    Anonym (Sofie) skrev 2012-05-15 22:46:26 följande:

Till Ebba Caroline; du söker nått som en usk kan som inte en ssk kan, här har du iaf ett exempel:

Eftersom jag har läst ett år extra på yrkeshögskola enbart om demenssjukdomar och omvårdnad av pat/vårdtagare som har demens så därför kan jag mer än både usk och ssk inom det ämnet eftersom varken usk och ssk utb inte har värst mycket läran om demens, så det är en sak som inte ssk kan utföra.

Skiljer säkert, men jag hade en väldigt bra och lång utbildning inom demens (dessutom har jag jobbat mycket inom demens) så jag anser att jag är väldigt kompetent inom just demens. Säkert lika kompetent som dig. Fortfarande så är det en uppgift som ssk kan göra och är kabapel att göra.
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-15 22:50:48 följande:
    Nu får du ju ge dig. Du tycker du kan allt och är inte färdig än. Du vet ju inte ens vad hon som skrev inlägget kan. Hur kan du säga att du är "säkert lika kompetent"?

Det här var ju underhållande.

Därför att ajg anser att jag säkerligen är lika kompetent gällande demens. Pga det jag läst i utbilndingen och den reela kompetens jag fått via jobbet
  • Ebba Caroline
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 22:55:15 följande:

Därför att ajg anser att jag säkerligen är lika kompetent gällande demens. Pga det jag läst i utbilndingen och den reela kompetens jag fått via jobbet

Samt det jag läst på i eget syfte att lära mig mera.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Sofie) skrev 2012-05-15 22:52:13 följande:
    Ja kabapel ja, men lämpligast? Alla kan utföra omvårdnad men frågan är om den då blir bra, ska vi vara sakliga och korrekta så ska man följa Hälso- och sjukvårdslagen vilken betyder att man SKA ge en god omvårdnad.

Eh..ja. Och med inlägget vill du?
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-15 22:50:48 följande:
    Nu får du ju ge dig. Du tycker du kan allt och är inte färdig än. Du vet ju inte ens vad hon som skrev inlägget kan. Hur kan du säga att du är "säkert lika kompetent"?

Det här var ju underhållande.

Nej, jag tycker inte att jag kan allt men jag har läst 5.5 terminer på ssk-programmet (har sista pratiken kvar) är klar med alla kurserna, har bar VG i allt och har lärt mig otroligt mycket. Samt att jag jobbat mycket med just demenspatienter och läst på mera om sjukdomarna för egen del eftersom jag tycker det är intressant. Så jag kan mycket, men absolut inte allt.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?