Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

JA77 skrev 2012-05-16 09:45:41 följande:
    Du får väl förtydliga att denna anställning ju inte är i Sverige! I en annan tråd har du ju sagt att du ska anställas som "student" i Norge. Innan man har fått sin examen får man inte jobba som ssk. På vår arbertsplats hade vi en tjej som inte klarat sin uppsats, så hon fick jobba som usk på avdelningen till dess uppsatsn var godkänd. Fastän hon "bara" hade 15 hp kvar så var det inget snack om saken! Ingen annan i tråden känner ju till att man kan anställas som ssk-student...

Jo, jag har samma anställning i Sverige from med imorgon (torsdag) som jag skrivit tidigare. Jepp, jag har varit anställd som sjuksköterskestudent (samma som T5-syrra) men har fått ändrat nu till sjuksköterska/sykepleier.

Kolla i tråden på på länken ang att vara anställd utan legitimation.   
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Vackert skrev 2012-05-15 23:21:58 följande:
    Det sjuksköterskan gör som är teoretiskt förankrat är väldigt mycket, problemet är bara att det är vi som läser till sjuksköterska nu som lär oss det. Handledarna ute på fältet är extremt dåliga på dokumentation som VIPS-modellen exempelvis. Ang. blodtransfusion, BAS-test osv.. så läser jag och gör det rent praktiskt nu! Vi ska få genomföra dessa moment i T4 på våran VFU!

Så hade vi med.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    TheFamily skrev 2012-05-16 12:28:02 följande:
    Ebba Caroline: usch vad fjantig du är. Är du så här i verkligheten?
    Jag ÄR ssk har ju min leg, LÄSER till BM

Jag har väl inte sagt att du inte är ssk. Jag frågade varfför du kallade dig både ssk och undersköterska, eftersom underksöterska är en anställningstitel som man inte kan jobba med om man har ssk leg.
  • Ebba Caroline
    TheFamily skrev 2012-05-16 12:29:46 följande:
    Jobbar extra som uska.

Å JO jag är både ssk och uska, det är två olika utbildningar jag gått, de är inte speciellt lika kan jag tycka...förutom att båda handlar om omvårdnad.

Fast man får inte anställas som usk om man tagit ut sitt ssk leg. Och eftersom du läser till BM så måste du ju taigt ut ditt leg...
  • Ebba Caroline
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-16 12:36:49 följande:
    nej och det var därför jag frågade om det var på förlossningen hon jobbade som uska.

Vackert skrev 2012-05-16 12:35:19 följande:

Du kan inte jobba som enbart ssk på förlssongen, bara uska lr. BM.

Fast man kan ju inte jobba som usk om man tagit ut sitt ssk leg... eller? Har hört nåt om det.
  • Ebba Caroline
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-16 12:39:13 följande:
    jag har också hört det men aldrig läst det reglerat i någon text.
    Man kan troligen det gissar jag.

Har försökt hitta nåt reglerat ti text men enda jag hört det från är arbetsgivare och sjuksköterskor.
  • Ebba Caroline
    Anonym (SSK) skrev 2012-05-16 12:40:56 följande:
    Fast det kan man. Det finns ingen text som förbjuder det, iaf ingen tvingande lagtext utan jag tror att det är upp till varje arbetsgivare.

Låter rimligt.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-16 12:43:24 följande:

Du kan jobba som uska på förlossningen även om du har utbildat dig till syrra och fått ditt leg och även fast du inte läser till BM.

Man kan ju funderar på varför man skulle vilja göra det...
  • Ebba Caroline
    Vackert skrev 2012-05-16 12:46:27 följande:

Varför?? Det är väl inte så tokigt. Du kanske har ett mål en dröm om att bli barnmorska, eller så vill du bara göra det, eller så kanske inte sjuksköterska var någonting för dig. Ja du, listan kan göras lång!

Jag kan förstå att man gör det under BM-studierna men annars? Varför läsa tre år till ssk och sedan ta jobb som usk på förlossningen?
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?