Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Millicent skrev 2012-05-15 20:17:54 följande:
    Kan ha.... absolut. Måste? Nej. Och det var ju bl a det som var poängen. Försök se förbi detaljerna och se till andemeningen av det jag skriver. Självklart menar jag inte att usk alltid är bättre på KAD osv och det skrev jag inte heller. Jag svarar ju på det mer absoluta påståendet att ssk alltid kan det uskor kan. Nej säger jag på det, det kan de inte alls alltid. Då säger du att ssk visst kan kunna det uskor gör. Ja visst, du har så rätt och där var vi redan rörande överens. 

KAD sättning är nåt som ingår i en av praktikerna. Och nåt man faktiskt får möjlighet att träna på under alla praktiker (inte vc praktiken) och även när man är klar kan man göra det på sjukshuavdelning. Det måste inte vara en usk som gör det.

De avdelningar jag jobbat på och haft praktik på är det både ssk och usk som sätter KAD, dvs den som har tid gör det. 

Så vad är det usk kan göra som en ssk absolut inte kan?     
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-15 17:37:04 följande:
    Tror du inte att man som vårdpersonal slår upp medicinen i fass och kollar , samt diskuterar med ssk ang mediciner och dess biverkningar?  Vad som passar ihop och vilken tid som är bäst att ge...

En bra vårdpersonal kan erkänna att jag kan inte allt, men jag kan höra mig för. Så som en bra läkare om han är osäker tar en second opinion av en annan läkare. Kommunikation är alltid bra 

Jag har läst 3 år sen jobbat i över 20 år, både sjukhus, hemtjänst, demens, samt sjukhem. Jag har läst diverse kurser och kompetensutb, men jag är inte färdig än, man kan alltid bli bättre och lära sig mer , och jag kan hålla med dig att 2 veckor på omvårdnad kanske inte gav så mkt, att det mest var en tid för att lära känna varandra. Och att man inte ska uttala sig om sånt man inte vet,
    Finns nog både usk som gör det och lika många som inte göra det...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-15 20:27:56 följande:
    Varför känns det viktigt? Har jag sagt att det är en regel att usk gör sådant som ssk absolut inte kan? Inte vad jag kan se. Däremot har jag sagt att ssk kan ersätta usk eftersom de redan kan eller då i vissa fall kan lära sig det usk kan. Jag har redan gett exempel på saker som usk ibland kan bättre. Du får läsa svaret till sweet life.

"Jag svarar ju på det mer absoluta påståendet att ssk alltid kan det uskor kan. Nej säger jag på det, det kan de inte alls alltid."

" Däremot har de kompetensen att utföra eller i vissa fall lära sig att utföra uskornas uppgifter."

Vad är det undersktöerskan gör som en ssk inte kan göra? Vad är den underksöterska gör som en ssk måste lära sig göra, dvs inte har kompetensen?    
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-15 20:27:56 följande:
    Varför känns det viktigt? Har jag sagt att det är en regel att usk gör sådant som ssk absolut inte kan? Inte vad jag kan se. Däremot har jag sagt att ssk kan ersätta usk eftersom de redan kan eller då i vissa fall kan lära sig det usk kan. Jag har redan gett exempel på saker som usk ibland kan bättre. Du får läsa svaret till sweet life.

Vad är det som skulle kännas viktigt för mig?
  • Ebba Caroline
    mysan83 skrev 2012-05-15 20:38:13 följande:
    "En sjuksköterska behöver inte lära sig undersköterskas uppgifter eftersom de redan kan det"
    HAHAHAHA! Vilket skämt!!!

Nej, underksöterskans uppgifter kan redan sjuksköterskan eftersom det ingår i utbildningen (basala omv bl.a) 

Eller vilka uks uppgifter menar du att sjuksköterskan inte kan?   
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-15 20:40:28 följande:
    Varför är det viktigt att få exempel på sådant som ssk kan behöva lära sig? Menar du på allvar att du tror att ssk alltid kan det usk kan plus det som är ssk-specifika uppgifter? Hybrisvarning.

Jag skulle tex inte vilja byta ut en av de uskor som är erfarna inom bensårsomläggningar mot vilken ssk som helst. Det skulle bli ett kompetenstapp. 

Ja, det är viktigt att få reda på vad det är som usk kan och inte ssk? (Men eftersom det inte existera några sådana uppgifter så kommer jag aldrig få svar på det )

Visst måna underksöterskor är jätteduktiga på bensår (eller sår öht) men det är itne nåt en ssk måste lära sig eftersom sårvård ingår i utbildningen.   
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-15 20:57:19 följande:
    Fast du måste förstå att det finns kunnande man tillägnar sig genom att aktivt arbeta med saker som man inte lär sig på en grundutbildning. Men det känns helt rubbat att du försöker hitta en motsättning med mig här. Du har hakat upp dig på en bisats i min första formulering där jag för fullständighets skull tog med att det finns uppgifter som usk sköter idag och som ssk skulle behöva träna upp eller lära sig. Får ni tex på sskutbildningen alltid lära er hur man beställer mat i alla landsting och på alla avdelningar? Enkelt att lära sig javisst, men ändå något usk på mitt jobb kan som ssk inte kan rutinerna för. Både outbildade och ssk kan lära sig uskors jobb om de lägger tid på det. 

Nej, matbesätllnigar ingår varken i ssk-programmet eller i omvårdadsutbildningen. Och det är heller inte ren usk-uppgift. Men på många praktiker får man lära sig det, eftersom det är nåt även ssk gör.

Så vilka uppgifter är det bara en (ren) usk kan som inte en ssk kan sedan utbildningen?
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 21:03:34 följande:
    Väldigt OT men varför skulle man inte få sätta KAD under Vc praktiken?

Tja, är väl inte så vanligt att det sätts på VC. Är väl isåfall om man åker hem till de äldre och byter KAD.
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-15 20:57:19 följande:
    Fast du måste förstå att det finns kunnande man tillägnar sig genom att aktivt arbeta med saker som man inte lär sig på en grundutbildning. Men det känns helt rubbat att du försöker hitta en motsättning med mig här. Du har hakat upp dig på en bisats i min första formulering där jag för fullständighets skull tog med att det finns uppgifter som usk sköter idag och som ssk skulle behöva träna upp eller lära sig. Får ni tex på sskutbildningen alltid lära er hur man beställer mat i alla landsting och på alla avdelningar? Enkelt att lära sig javisst, men ändå något usk på mitt jobb kan som ssk inte kan rutinerna för. Både outbildade och ssk kan lära sig uskors jobb om de lägger tid på det. 

Vad är det för usk jobb ssk måste lära sig? Rena usk arbeten? (Inte matbeställnignar, förrådsbeställningar etc. Det är inte ens ren usk-uppgift)
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-15 21:08:11 följande:
    Jag orkar inte skriva det fler gånger. Vill du inte förstå vad jag menar så spelar det ingen roll hur många gånger jag skriver det. Jag har aldrig skrivit att ssk inte kan eller kan lära sig. Jag har skrivit att ssk i och med sin utbildning har alla möjligheter i världen att ersätta en usk. Nu får du förstå att jag pratar om kompetens man får av yrkeserfarenhet. Den går inte att ersätta med någon som gått en grundutbildning.

Bra att du äntligen inser att det inte finns någon usk uppgift som ssk inte kan eller måste lära sig. Alla usk uppgifter kan redan ssk i och med sin utbildning.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?