Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym (Sofie) skrev 2012-05-15 22:55:43 följande:
    Hur lång var den utb då? Jag har också jobbat mycket inom demens samt som sagt gått ett år enbart inom demens. Jag ifrågasätter inte om du är lika bra som mig för det kan vi ändå inte komma fram till, det är ingen tävling!

Vi hade 15 hp om demens (skrev bla ett stort arbete) + pratik inom äldrevården (var på ett demensboende) och sedan läste jag på själv eftersom jag tycker det är intressnat. Den lilla föreläsningen jag fick innan jag började sommarjobba i gymnasiet på demensavdelning gav inte mycket. Men efter några år inom demens så anser jag att jag förmodligen har lika stor kompetens som dig.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Baby D skrev 2012-05-15 23:01:25 följande:
    Det är fortfarande emot reglerna att sätta blod eller ta bastest/blodgruppering fast du har din handledare med dig. Jag har haft många ssk studenter och har även handledarutbildningen, och nej, jag får INTE låta mina studenter göra detta, inte ens om de har en månad kvar av utbildningen.

Inom SUS Malmö är en T5 ssk en assistens till en ssk. De får absolut inte vara ute på golvet och räknas som en ssk i bemanningen.

Men jaja, ganska OT

Men annars får jag hålla med dig i vad du har skrivit angående ersättningen av usk. Men jag tror inte på avdelningar som enbart består av ssk, men däremot en högre andel ssk än usk      

Nej, det är det inte om du är anställd som T5-syrra. 

Jag fick till och med göra det under t4-praktiken. Så det är inte emot reglerna. 

Som T5-syrra kommer jag iallfall att räknas in i bemaningen. Har ett schema från mitten av september tills jag gör slutpraktiken. Är dock aldrig ensam sjuksköterska eller ansvarig sjuksköterska.      
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Sofie) skrev 2012-05-15 23:03:36 följande:
    Jag hoppas att nån annan ssk eller ssk student kan ge en hum om hur mycket om just demens som faktiskt ingår i ssk utb, vad jag vet så är det inte värst mycket. Även om du har läst mycket om demenssjukdomar så betyder inte det att du är lämpad inom det området. Jag har läst mycket psykologi och psykiatri både på gymnasiet, högskola och på fritiden, inte kan jag kalla mig för psykolog för det. Jag har jobbat med dementa i snart 15 år inom kommunen bla.
    Jag hoppas verkligen inte att ssk utb tar upp så mycket tid inom just demens som du verkar påstå för då hinner ju inte eleverna lära sig så mycket annat!?

Vi hade 15 hp inom demens. Med bla en jättebra föreläsar inom demens. Men jag vet att det skiljer sig från utbildning till utbildning. 15hp är ca tio veckor. Och utbildningen är mer än en termin... Så nog hinns allt annat med.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Hallå ja) skrev 2012-05-15 23:04:34 följande:
    Nej, för du är ingen ssk!  

Nej, jag är inte leg ssk än eller anställd som det. Är bara anställd som sjuksköterska utan legitimation vilket innbär att jag inte får jobba själv och inte ha nåt ansvar (som framgår av länken)
  • Ebba Caroline
    Anonym (Sofie) skrev 2012-05-15 23:10:06 följande:
    Ska vi väga ett års utbildning mot tio veckor samt nästan 15 års jobb inom demensvården mot hur mycket du nu har jobbat?

jag har inte sagt att jag är bättre än dig utan bara sakt att jag säkerligen (förmodligen) är lika kompetent. Har jobbat på ren demens boende i 10 år (från jag var 16-26 år) och sedan med demens klienter i ytterligare 5 år. Så totalt 15 år.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Sofie) skrev 2012-05-15 23:10:06 följande:
    Ska vi väga ett års utbildning mot tio veckor samt nästan 15 års jobb inom demensvården mot hur mycket du nu har jobbat?

Wow vi har nästan jobbat lika länge (jag skrev nästan eftersom jag bara har 10 år inom ren demensvård)
  • Ebba Caroline
    BAKOFRAM skrev 2012-05-16 07:07:22 följande:

Du kan väl inte vara anställd på en tjänst som du saknar utbildning för???

Det är jag inte heller. Jag är anställd som sjuksköterska utan legitimation, det som kallas T5-syrra, precis som jag får vara.
  • Ebba Caroline
    TheFamily skrev 2012-05-15 23:54:41 följande:
    Ebba Caroline: om du nu måste veta.
    Gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet jobbade som uska i flera år. Läste vidare till ssk, jobbade ett år och läser nu till BM och under min studietid jobbar jag som uska på förlossningen....

Och nu är du barnmorska och altså inte anställd som underksöterska, dvs du är inte både ssk (BM) och usk.
  • Ebba Caroline
    Baby D skrev 2012-05-15 23:19:27 följande:

Men då är du ju inte anställd som ssk. Det finns inget som heter sjuksköterska utan legitimation. För att få kalla sig för sjuksköterska är det krav på legitimation. Seriöst! Det finns inte heller något som heter legitimerad sjuksköterska. Antingen så är man ssk eller inte!

Och nej. Man får INTE sätta blod, ta bastest eller blodgruppering om man inte har legitimation. Har du fått göra det så har dina handledare gjort fel!

Eh.. jo det är jag (annars har väl socialstyrelsen fel...)  http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/forarbetsgivare/anstallasjukskoterskautanlegitimation

Jag fick då göra det på min praktik, inget fel med det. Får även göra det som sjuksköterska utan legitimation (se länk ovan vad det är) men inte utan tillsyn/handledning. Innan vi gick ut på praktik hade vi en kurs i blodhantering just för att vi skulle få hantera blod på praktiken.
  • Ebba Caroline
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-16 08:50:52 följande:
    Som T 4 ( eller om det är T5) kan man sommarjobba eller jobba extra som sjuksköterska med vissa reservationer.
    Landstingen brukar vilja göra det i tider då det är svårt att hitta färdiga sjuksköterskor.

Efter T5 är det.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?