• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Susanne 977

Mitt svar på frågan när det gäller arbetsuppgifter så är det JA. En SSK kan göra USK uppgifterna om SSKn får mera utbildning och pratik i omvårdnadsarbete.
    Det gäller också att SSK vill göra detta, många är ju inte villiga pga att de tidigare varit USKa och har nu alltså suttit 3år i skolan för att sedan komma tillbaka och göra sina gamla arbetsuppgifter.

Detta gäller väl nästan på alla arbetsplatser.
    Vår chef skulle kunna bli lokalvårdare hos oss om hon fick gå upplärning.

• Anonym (Också SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-23 10:25:41 följande:
    Nu pratar jag om fel fel, dvs saker som ÄR fel. Inte att andra gör det på andra sätt.

Men hur kan du som NY avgöra varenda gång vad som är fel och vad som bara är ett annat sätt? Ska chefen förklara det också?
  • Ebba Caroline
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-23 10:47:13 följande:
    Men hur kan du som NY avgöra varenda gång vad som är fel och vad som bara är ett annat sätt? Ska chefen förklara det också?
    Det märker man. Såpass många år har jag jobbat och även jobbat en sommar som ssk så, så jätte ny är jag inte att jag inte ser om det är fel eller bara görs på annat sätt.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Också SSK)
    Susanne 977 skrev 2012-05-23 10:34:24 följande:
    Mitt svar på frågan när det gäller arbetsuppgifter så är det JA. En SSK kan göra USK uppgifterna om SSKn får mera utbildning och pratik i omvårdnadsarbete.
    Det gäller också att SSK vill göra detta, många är ju inte villiga pga att de tidigare varit USKa och har nu alltså suttit 3år i skolan för att sedan komma tillbaka och göra sina gamla arbetsuppgifter.

Detta gäller väl nästan på alla arbetsplatser.
    Vår chef skulle kunna bli lokalvårdare hos oss om hon fick gå upplärning.

Precis, jag vill inte ha samma uppgifter (+ mina nya!) efter 3 år på högskola och studielån.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-23 10:50:48 följande:
    Precis, jag vill inte ha samma uppgifter (+ mina nya!) efter 3 år på högskola och studielån.
    Tur att det finns ssk som tänker annorlunda.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 23:59:46 följande:
    Jo jag var ironisk. Diskutera med den som sa det istället, tror du får korrekt svar på vad som menades.

Men då vet du inte vad ordet ironi betyder.... Du blev lurad, inse. Ssk skrev medvetet fel för att se vad du skulle svara. Och du trampade i fällan. Och nej, hur du än kan vränga till det mesta så funkar det inte denna gång
  • PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 22:02:34 följande:
    Jag har läst 5,5 terminer, dvs mer än 5 terminer.

Kan man jobba som T5-ssk innan man börjat sin femte termin??
  • PrettyPoppy

En allmän fråga ang. att jobba i Norge. Jag förstår att lönen lockar, men hur löser man det praktiskt om man har familj? Veckopendlar? El. Det kanske är mest nyutbildade singlar eller äldre med utflugna barn som fixar det? Eller hela fam får bosätta sig nära norka gränsen...

• Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-23 18:06:07 följande:
    Men då vet du inte vad ordet ironi betyder.... Du blev lurad, inse. Ssk skrev medvetet fel för att se vad du skulle svara. Och du trampade i fällan. Och nej, hur du än kan vränga till det mesta så funkar det inte denna gång
    Inte? Nej, men jag lurade er och trampade inte i någon fälla.
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-23 18:12:47 följande:
    Kan man jobba som T5-ssk innan man börjat sin femte termin??
    Inte i Sverige.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?