• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Scream2
    Soolrosen skrev 2012-05-15 10:41:56 följande:
    Ni som anser att det går att ersätta.... det märks att ni inte har någon erfarenhet av hemtjänsten.

Det skulle för det första inte gå ekonomiskt.... och skulle man dra ner på personal och bara ha ett fåtal sjuksköterskor så kanske det funkar ekonomiskt... men då undrar jag, hur ska det funka i hemtjänsten?? lite svårt att vara på olika platser samtidigt.. och dessutom är det dubbelbemaning på vissa ställen.
    Det är helt omöjligt.. då skulle hur många som helst få vänta på mediciner, mat, ja omvårdnad överhuvudtaget.  De flesta ska ha sina mediciner samma klockslag varje dag dessutom... hur ska du göra då? om man bara har några få sjuksköterskor...

nej vården klarar sig inte utan sina undersköterskor.. det bara är så acceptera det

Fast...det är ju inte bara undersköterskor som jobbar i hemtjänsten. MÅNGA är outbildade. Att åka runt och städa, räcka över matlåda mm krävs ju ingen utbildning för. Ska man däremot börja göra HSL uppgifter, då krävs det mer utbildning
  • Tom Araya
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:50:35 följande:
    SSK-uppgifter med andra ord. Ingen skillnad på uppgifterna då. Så varför läser folk till ssk när de uppenbarligen gör samma sak som usk? 
    Menar du att SSK aldrig har uppgifter och ansvar som en USKA inte ska ha?
  • Tom Araya
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 19:10:22 följande:
    Vad är det som en usk gör som inte en ssk kan göra?
    En USKA's jobb för en USKA's lön.
  • Tom Araya
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 19:12:10 följande:
    Varför skulle det inte gå ekonomikst? Mera kompetens för mindre pengar...
    SSK tjänar mer än en USKA, det kan omöjligt bli billigare.
  • Tom Araya
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 19:15:50 följande:
    Nej, en läkare kan inte göra en sjuksköterskas jobb långt ifrån.
    Vafan, sätt läkarna på en omvårdnadskurs då, blir väl billigare än att ha en massa USK'or och SSK som gör de jobben. Läkarna är väl så effektiva att de går som 2-3 SSK eller 5-6 USKA.Obestämd
  • Xay1de

Det handlar väl snarare om huruvida SSK vill göra sånt som USK gör i vanliga fall...

Dessutom är det synd att den breda kompetens som många uskor har inte används på rätt sätt, det skulle också underlätta för sjuksköterskorna. Min mamma har jobbat som undersköterska i över 30 år och hon tycker det är synd att hon många gånger inte får göra det hon kan. När hon började på åttiotalet var det mer medicinska uppgifter medan hon numer inte tillåts göra något sånt eftersom sjuksköterskorna ska göra allt. Nu jobbar hon inte inom landstinget, men ändå. Tänk så mycket samhället skulle spara om vi använde resurser och kompetens på rätt sätt...

vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • Azusephre
    Scream2 skrev 2012-05-15 12:49:25 följande:
    Fast...det är ju inte bara undersköterskor som jobbar i hemtjänsten. MÅNGA är outbildade. Att åka runt och städa, räcka över matlåda mm krävs ju ingen utbildning för. Ska man däremot börja göra HSL uppgifter, då krävs det mer utbildning
    HAHA,skulle vilja se dig jobba i hemtjänsten ;) Om du tror det "bara" är att räcka över matlådor. Kan säga att det är tuffare att jobba inom hemtjänsten än på ett boende, och ja, jag vet vad jag snackar om då jag har jobbat på både boende och hemtjänst.
  • Scream2
    Azusephre skrev 2012-05-15 13:26:14 följande:
    HAHA,skulle vilja se dig jobba i hemtjänsten ;) Om du tror det "bara" är att räcka över matlådor. Kan säga att det är tuffare att jobba inom hemtjänsten än på ett boende, och ja, jag vet vad jag snackar om då jag har jobbat på både boende och hemtjänst.

Skrev jag att det bara var att räcka över matlådor? Jag delade upp SOL och HSL uppgifter! Och för SOL uppgifter krävs ingen undersköterskekompetens! Frågor?
  • Liten blir stor

Jag jobbar som USKa i hemtjänsten och vi gör för det första allt som en undersköterska gör PLUS att vi gör nästan allt som våran distriktssköterska gör. Hon deligerar över insulingivning/fragmingivning sondmatning såromläggningar osv osv..och då pratar vi inte om sår som behöver ett plåster utan riktiga bensår osv. Vi delar waran och annan medicin samt ger medicin till de som inte kan ta den själva. 
    Vår DSK skulle aldrig hinna med om hon skulle vara tvungen att göra allt själv.
    Sen vill jag säga det att i vår kommun måste man ha undersköterskeutbildning för att få jobba i hemtjänsten och på boenden. Det är endast vikarier som ev. inte har USK.utbildning.

• Anonym
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 20:43:06 följande:

Jag är inte ssk utan läkare.
    Haha! Nä, det är du INTE!! Har aldrig sett en läkare som är så dåligt insatt + skriver så dåligt som dig!
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?