• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym (Ssk)
    Jättekul skrev 2012-05-15 10:43:01 följande:
    Ja, jag tänker inte gå in på alla djupintervjuer som finns att ta till inom olika organisationer som man i framtiden skall arbeta inom.

Jag har en fil kand och examen i personal och administration. Jag vet vad jag pratar om. Tro mig. Det värsta är om det finns en hierarki inom ett företag. Istället för att respektera alla medarbetare och deras uppgifter. Sådana personer har inte i organisationer att göra och där kommer många ssk in, tyvärr.
    Du har en fil kand i personal och administration och kan inte se att det brister i ledningen om en person tillåts förstöra en hel avdelning?

Olämpliga personer finns inom alla yrket.
  • Anonym (Ssk)
    Soolrosen skrev 2012-05-15 10:41:56 följande:
    Ni som anser att det går att ersätta.... det märks att ni inte har någon erfarenhet av hemtjänsten.

Det skulle för det första inte gå ekonomiskt.... och skulle man dra ner på personal och bara ha ett fåtal sjuksköterskor så kanske det funkar ekonomiskt... men då undrar jag, hur ska det funka i hemtjänsten?? lite svårt att vara på olika platser samtidigt.. och dessutom är det dubbelbemaning på vissa ställen.
    Det är helt omöjligt.. då skulle hur många som helst få vänta på mediciner, mat, ja omvårdnad överhuvudtaget.  De flesta ska ha sina mediciner samma klockslag varje dag dessutom... hur ska du göra då? om man bara har några få sjuksköterskor...

nej vården klarar sig inte utan sina undersköterskor.. det bara är så acceptera det
    Det är tack vare mitt arbete inom hemtjänsten jag valde att bli sjuksköterska.

Håller med om att vården behöver sina undersköterskor. Men visst går vården att driva med bara sjuksköterskor, bara det är tillräckligt många.
  • Anonym

en ny titel för undersköterska? Kommer inte på någon bara men visst borde det finnas. Nej, tycker inte att enbart ssk ska finnas. tycker däremot att endast förskolelärare ska jobba på våra förskolor, men det är en annan sak.

• Beckah82

Svårt att svara på frågan. Självklart fungerar vården om man sätter en SSK på en USKAs plats att göra hennes jobb. Varför skulle den inte göra det?! Däremot kan man inte ersätta 2 uskor med EN ssk, utom på mycket få arbetsplatser. På 99% av alla arbetsplatser jobbar ju en uska röven av sig och det är lika mycket jobb för en ssk naturligtvis.

Så ja, om förutsättningen är 1 USKA mot 1 SSK så ABSOLUT skulle vården funka! Självklart! I dagsläget där löneskillnaden ofta är noll eller minimal kan det till och med vara riktigt lönsamt att byta ut. Skulle jag anställa och kunde få en legitimerad högskoleutbildad SSK till samma pris som en USKA så är det klart som korvspad att jag hellre hade valt att anställa en SSK.

Kolla hur det ser ut på förskolor förresten... barnskötare är snart ett minne blott, de har fått vika undan till fördel för Förskolelärarna. Kanske inte samma sak, men ändå. 

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • FruMähler

ja visst, om de går med på våran lön och våra "sysslor" så visst kan det gå...men hur många skötersker vill det egentligen..

• Azusephre
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:39:17 följande:
    Är ni sjukgymnaster?

Allt det där kan en ssk göra.   
    Det handlar inte om ATT en ssk KAN göra det, klart dom kan det. Men hur ska dom hinna?

Jag jobbar inom hemtjänsten (usk), vi har två ssk på två grupper, vi har 50 patienter att gå/åka hem till PER grupp, vi är 6 personal (förut 7, men dragit ned på personal) i varje grupp, hur ska 3 ssk hinna med ALLA patienter i båda grupperna? Snälla, tala om det för mig.

Ssk har högre lön än en usk, hur skulle det bli billigare?
  • Tom Araya

Visst kan en SSK göra en USKA's jobb men varför ska de?
    Om USK'or tas bort krävs fler SSK.
    Alla har inte lust att läsa till högre nivå, var får vi då tag i personal?
    SSK har högre utbildning och därmed bättre betalt, alltså skulle det bli dyrare att ersätta en USKA med en SSK.
    Var ska dessa extrapengar komma ifrån?
    Varför ska vi ha SSK att göra en USKA's jobb när USKA'ns jobb klaras med lägre utbildning än SSK?

Jag röstade nej eftersom det praktiskt och ekonomiskt är idioti att ens fundera på det.

• Tom Araya
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 17:45:25 följande:
    Är precis vad det blir...
    Har du räknat på det?
  • Jättekul
    Tom Araya skrev 2012-05-15 12:41:26 följande:
    Visst kan en SSK göra en USKA's jobb men varför ska de?
    Om USK'or tas bort krävs fler SSK.
    Alla har inte lust att läsa till högre nivå, var får vi då tag i personal?
    SSK har högre utbildning och därmed bättre betalt, alltså skulle det bli dyrare att ersätta en USKA med en SSK.
    Var ska dessa extrapengar komma ifrån?
    Varför ska vi ha SSK att göra en USKA's jobb när USKA'ns jobb klaras med lägre utbildning än SSK?

Jag röstade nej eftersom det praktiskt och ekonomiskt är idioti att ens fundera på det.
    Ja, det har vissa av oss försökt tala om MEN TS är läkare och INTE ekonom har vi fått förklarat för oss.
  • Tom Araya
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:03:22 följande:
    Förklara för mig hur det blir dyrare att ansälla ssk istället för usk, hur det skulle bli att man anställde flera personer? En ssk kan gå för två usk.
    Knappast....
    En SSK jobbar inte dubbelt så fort, lyfter inte dubbelt så tungt och kan inte befinna sig på två ställen samtidigt.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?