• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • JA77

Jag förstår inte hur insatta i denna tråd aldrig kan använda begreppen rätt! Det heter DELEGERING (inte "deligering"). Du får en delegering på ett visst moment, inte en "delegation" (eller det felstavade "deligation". ) En DELEGATION är någonting helt annat, t.ex en grupp politiker från ett land som är på statsbesök.

• Anonym (Sofie)

En ssk(även om en ssk har högre utb. så är hon/han inte snabbare i sitt arbete) kan inte gå för två usk, det kan ingen, stackars patienter! När man går usk och ssk utbildningen så får man lära sig mycket om basal omvårdnad men också om personlig omvårdnad som fokuserar på patienten i sig. Man kan inte bara  hantera en patient hur som helst. Hur skulle vården i Sverige bli om man började hantera patienterna som saker!? För det är så det skulle bli om man kortade ner tiden på varje patient. Inom den svenska vården är det tyvärr redan för stressat och det mår inte patienterna bra av.

TS: tror du seriöst att en ssk skulle hinna två usk arbete om du tänker efter? Skulle all omvårdnad kortas ner då? bara borsta halva munnen, rycka upp pat från toa före hon/han är klar, ge injektioner dubbelt så snabbt, bara ge halva maten, endast torka en skinka vid blöjbyte. Det spelar ingen roll om man är ssk, usk eller vårdbiträde, det går inte att halvera uppgifterna. Skärp dig, tänk om!

• Jättekul
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-15 06:35:58 följande:
    Som svar på TS fråga, jovisst kan man ersätta usk med en ssk och så görs också på flera håll inom just Landstinget på flera avdelningar.
    Det skulle absolut göras i mycket större grad om det inte vore pga bristen på sjuksköterskor i landet.
    Men annars är det ju smart såklart av arbetsgivaren att anställa en ssk i stället för en usk, då man får högre kompetens för nästan samma pengar då det skiljer så lite i lön.
    Det blir lättare med bemanning och liknande om man bara har ssk, eller majoriteten i alla fall.

Inom kommun ser det annorlunda ut och jag tror att där är det svårare att motivera detta.
    Ja och inte lär ni få upp lönerna om ni anställs på en tjänst som en usk kan göra. Något för facket kanske.
  • Jättekul
    Anonym (30 år i vården) skrev 2012-05-15 07:20:30 följande:
    Faktiskt så är det inte så himla länge sen uskutbildningen var grundutbildningen för ssk. När man läst de första 2 åren (anatomi, mikrobiologi,, farmakologi, sjukdomslära, psykologi bla) var man uska. Därefter jobbade man 1 år och läste sen ytterligare 3 terminer och var då färdig ssk.
    Många av de uskor jag har jobbat med har gått samma väg, men inte fortsatt till ssk. Och skillnaden mellan mitt och deras jobb är hårfin. Jag delar mediciner, tar artärgas, ger injektioner och infusioner (usk har delegation på vissa  i.c och s.c inj där jag jobbar).... Ska man sammanfatta så sköter vi ssk beredningsrummet samt allt "pappers" (fast på dator) och telefonjobb. Den tristaste biten alltså....Alltför ofta hinner jag knappt se patienten annat än vid medicindelning eller ronder. Kanske skulle det vara annorlunda om jag jobbade inom äldrevården eller kommunen, men för varje år som går får jag allt mindre tid med patienten så det är uskorna som står för den patientnära vården. Jag skulle aldrig kunna göra mitt jobb om jag inte hade kompetenta uskor som skötte markservicen.

Och jag skulle aldrig vara så förmäten att jag dömer ut en hel yrkeskår bar för att de inte är akademiker.
    Nej, men det är skrämmande i vår moderna tid att en del gör det. Speciellt här på FL och då är de inte ens klara ssk än.
  • Jättekul
    mysan83 skrev 2012-05-15 07:35:21 följande:
    De bytte ut alla uskor på natten på hjärtkliniken på mitt sjukhus för ett halvår sen, nu har de kommit på att det inte funkar så de anställer nya uskor igen. Det skulle aldrig funka med bara ssk. Många, framförallt nya, är för "fina" för att ställa sig och torka rumpor och bre någon ostmacka.
    Sen är det en kostnad också. SSK kommer aldrig komma upp i sina lönekrav om det ssk ska ersättas med usk.
  • tro  hopp  kärlek
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:03:22 följande:
    Förklara för mig hur det blir dyrare att ansälla ssk istället för usk, hur det skulle bli att man anställde flera personer? En ssk kan gå för två usk.
    Hur tänker du nu?
    På en vårdavd med 30 usk samt en ansvarig ssk ,  usk lön Ligger på runt 22 000 kr och ssk lön ligger på runt 27 000 kr.

På en vård avd så behövs alla  händer för att de boende ska ta sig upp, på ett boende hjälper man till med allt såsom rakning, dusch, tvätt städ, mat, matbeställning  förråd, blöjbetsällning, medicinbeställning,  mm.

Så det finns inte möjlighet att en ssk ska klara 2 uskars jobb. Inte ens om du bara klär på de boende på morgonen.....

Så även om ni på ett sjukhus höjjer er själva till skyarna, att ni är så mkt bättre, så binder ni ris åt er egen rygg. Varför inte värna om er kompetens? Det förstår du väl att de inte kan ha så hög lön på alla? Vidarutb dig inom det område som du brinner för, tex jobb inom demens läs om demens, Fördjupa dig inom det som du jobbar med och ta tillvara de kunskaper som du har. Tänk lite längre.Glad

• Queenie70

Självklart går det att byta ut, så länge de vill och får möjlighet att utföra samma arbetsuppgifter som en undersköterska idag gör.

• tro  hopp  kärlek
    Anonym (30 år i vården) skrev 2012-05-15 07:20:30 följande:
    Faktiskt så är det inte så himla länge sen uskutbildningen var grundutbildningen för ssk. När man läst de första 2 åren (anatomi, mikrobiologi,, farmakologi, sjukdomslära, psykologi bla) var man uska. Därefter jobbade man 1 år och läste sen ytterligare 3 terminer och var då färdig ssk.
    Många av de uskor jag har jobbat med har gått samma väg, men inte fortsatt till ssk. Och skillnaden mellan mitt och deras jobb är hårfin. Jag delar mediciner, tar artärgas, ger injektioner och infusioner (usk har delegation på vissa  i.c och s.c inj där jag jobbar).... Ska man sammanfatta så sköter vi ssk beredningsrummet samt allt "pappers" (fast på dator) och telefonjobb. Den tristaste biten alltså....Alltför ofta hinner jag knappt se patienten annat än vid medicindelning eller ronder. Kanske skulle det vara annorlunda om jag jobbade inom äldrevården eller kommunen, men för varje år som går får jag allt mindre tid med patienten så det är uskorna som står för den patientnära vården. Jag skulle aldrig kunna göra mitt jobb om jag inte hade kompetenta uskor som skötte markservicen.

Och jag skulle aldrig vara så förmäten att jag dömer ut en hel yrkeskår bar för att de inte är akademiker.
    Tack Glad Kan säga att det är så precis inom kommun med. Och det var så med utb då jag läste till usk med.

• Jättekul
    Queenie70 skrev 2012-05-15 09:25:25 följande:
    Självklart går det att byta ut, så länge de vill och får möjlighet att utföra samma arbetsuppgifter som en undersköterska idag gör.
    Är det ekonomiskt försvarbart?
  • Anonym (Ssk)
    Jättekul skrev 2012-05-15 09:29:47 följande:
    Är det ekonomiskt försvarbart?
    Nu var det väl inte det som var frågan. Sen kan man ju undra hur "vården" definieras. något säger mig att TS som läkare syftar till sjukhusvård inte kommunala boenden.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?