• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • tro  hopp  kärlek
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 09:34:52 följande:
    Nu var det väl inte det som var frågan. Sen kan man ju undra hur "vården" definieras. något säger mig att TS som läkare syftar till sjukhusvård inte kommunala boenden.
    Det är ändå att binda ris åt er egen rygg, samt att om nu ts är läkare så kanske inte hon har riktigt insikt vilket jobb uskar gör ute i landet. vilken kompetens de har. Och hur mkt man värnar om pat och den ska må bra.

Att läsa till undersköterska var för i tiden lite svårare och lite finare. Så som ssk är idag. Sen blev det krav på att vb skulle utb sig till usk , och usk utb exploderade och man började med snabbutb.

Just för att höja kompetensen inom vården , likt som i dag då man vill höja kompetensen ifrån usk till ssk.
     Tänk om de börjar på samma sätt idag, sänker kraven på ssk utb för att göra plats till alla uskor som ska vidarutb sig ? Flört ( Nu var det bara tänk om)
  • Anonym (30 år i vården)
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-15 08:40:59 följande:
    Det handlar inte alls om att man är för fin, utan att man faktiskt efter sin utbildning vill ha andra arbetsuppgifter. Varför annars utbilda sig? Jag var usk i flera år, men var less på att hjälpa till med basal hygien, hjälpa folk till toa och vara sjuksyrrans högra hand. Jag vill ha andra arbetsuppgifter, t.ex läkemedelsansvar, syssla med medicinsk teknik (PVK, droppräknare, CVK...), planera för en patients framtida vård, dokumentation  osv. Jag är inte för fin för att torka bajs, men jag tycker inte att det är det minsta roligt. Därför väljer jag arbetsplatser där man som ssk inte gör sådant som sin huvudsyssla. Jag vet att omvrdnad är sjuksköterskans huvudämne, men omvårdnad är även vårdplanering, ändra läge i sängen. Man behöver inte gilla alla moment i sitt jobb. Vi hade ett seminarium i skolan om varför just män väljer att jobba inom anestesi, ambulans, operation. Samtliga killar i kursen sa att de var "så jävla trötta på att torka bajs". Ingen höjde ögonbrynen. Men om man som kvinnlig ssk säger att man är less på det, anses man för fin.
    Vilket förklarar varför man inte kan byta ut uskorna mot ssk. Vad hjälper det mej om jag som patient får mina mediciner i tid, men ingen hjälper mej till toa eller ger mej mat.

Varje yrkeskår har en uppgift, inget jobb är för trist/dåligt/äckligt för att inte göras bra. För det är det som tecknet på en kompetent yrkesmänniska, oavsett vilket jobb man tilldelas gör man det efter bästa förmåga. Det är när jag hjälper en patient i duschen jag får tillfälle att se hela hudkostymen, samt småprata om deras liv. Jag får en större helhetsbild av patienten när jag har möjlighet att hjälpa dem med maten eller toalettbestyren. Det är inte ofta jag hinner det numera, alltför ofta sitter jag fastklämd bakom en dataskärm istället för att vara med patienterna.

Jag är inte längre som de yngre ssk som går igång på hjärtstopp och störtblödningar och upphetsat jämför dramatiska och akuta situationer vid fikat. De som drömmer om "ER" och blir besvikna av att verkligheten är mer nutrition och elimination.

Jag ska byta och börja jobba enbart natt. Bara för att jag saknar patientkontakten. Det var den som gjorde att jag en gång sökte till vården. Nu är jag en medicinteknisk tangentbordsslav med en ständigt ringande telefon i örat.
    Jag började jobba inom vården för att jag gillar människor, och tanken på att jag kanske kan hjälpa dem. Även om det inkluderar att torka bajs.
  • Anonym (e.)

Absolut är det möjligt, där görs mer och mer. Igår jobbade jag med fyra sjuksköterskor på mitt jobb på en vårdavdelningen, inte en enda undersköterska. Patienterna fick mat, bajset blev torkat och köket städat.

Dock vet tror jag inte att det är en så god ide att byta ut ssk mot usk, främst för att ssk inte vill göra många uskuppgifter, som att städa kök och beställa mat, så är det där jag jobbar iaf. Basal omvårdnad gör vi gärna, men allt tråkigt kringjobb.. nej det har vi nog av vårt eget (beställa läkemedel, vårdplanera...). Kontentan är att man vill jobba så nära patienten som möjligt, och ska man göra på ssks och usks kringjobb så blir det inte mycket patienttid kvar.

(och det man inte får säga: ssk vill inte städa, vi har inte läst tre år på universitet för att städa (oj, nu skriker alla uskor högt, haha, tur att det är forum:P))

• Anonym (Ssk)
    Jättekul skrev 2012-05-15 09:39:41 följande:
    VAddå?
    Självklart kan en ssk ta över usk arbete MEN frågan är oväsentlig eftersom det även handlar om ekonomi.

Många kan ta över en usk arbete. Dock handlar det också om empati. Att bry sig om patienterna. Därför tycker ajg att det absolut skall vara lämplighetsintervjuer (sk djupintervjuer) inför ansökan till ssk-utbildningen. 
    Är djupintervjuer för för ansökan till ssk utbildningen verkligen ekonomiskt försvarbart

Som jag tolkar frågan så är svaret självklart. Ja, det går att ersätta alla undersköterskor med sjuksköterskor eftersom de har kompetensen att göra jobbet.  Självklart måste man då bortse från sjuksköterskebrist och pengabrist. Men jag tycker inte att det skulle vara en bra idé.
  • Jättekul
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 09:52:16 följande:
    Är djupintervjuer för för ansökan till ssk utbildningen verkligen ekonomiskt försvarbart

Som jag tolkar frågan så är svaret självklart. Ja, det går att ersätta alla undersköterskor med sjuksköterskor eftersom de har kompetensen att göra jobbet.  Självklart måste man då bortse från sjuksköterskebrist och pengabrist. Men jag tycker inte att det skulle vara en bra idé.
    Djupintervjuer är ekonomiskt försvarbart. Det finns alldeles för många ssk som inte är lämpliga för sitt arbete. 
    En del saknar empati en del är snobbiga mot sina medarbetare. Vilket kan resultera i att organisationen brakar samman med en massa sjukskrivna medarbetare. Så, ja det är ekonomiskt försvarbart att ha intervjuer vid ansökan till ssk-utbildningen på dem som har kommit in på utbildningen. 
  • Anonym (Ssk)
    Jättekul skrev 2012-05-15 09:55:03 följande:
    Djupintervjuer är ekonomiskt försvarbart. Det finns alldeles för många ssk som inte är lämpliga för sitt arbete. 
    En del saknar empati en del är snobbiga mot sina medarbetare. Vilket kan resultera i att organisationen brakar samman med en massa sjukskrivna medarbetare. Så, ja det är ekonomiskt försvarbart att ha intervjuer vid ansökan till ssk-utbildningen på dem som har kommit in på utbildningen. 
    Om organisationen rasar samman för att en sjuksköterska är "snobbig" brister det i ledningen och har inget med intagningen till sjuksköterskeutbildningen att göra.

Visst finns det sjuksköterskor som är olämpliga för sina jobb liksom det finns olämpliga personer inom alla yrkeskategorier. Där har sjuksköterskor ingen särställning och det skulle krävas intervjuer på mängder av andra både högskole- och gymnasienivå utbildningar.
  • Jättekul
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 10:00:54 följande:
    Om organisationen rasar samman för att en sjuksköterska är "snobbig" brister det i ledningen och har inget med intagningen till sjuksköterskeutbildningen att göra.

Visst finns det sjuksköterskor som är olämpliga för sina jobb liksom det finns olämpliga personer inom alla yrkeskategorier. Där har sjuksköterskor ingen särställning och det skulle krävas intervjuer på mängder av andra både högskole- och gymnasienivå utbildningar.
    När man ska arbeta med männiksor på det sättet som en ssk ska göra då tycker iaf jag att man ska ha djupintervjuer för lämplighetens skull.
  • Jättekul
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 10:00:54 följande:

BRISTER i ledningen hahaha. Ja, det brukar heta så när man inte vill ta ansvar för sin eget uppträdande.
  • Anonym (Ssk)
    Jättekul skrev 2012-05-15 10:12:06 följande:
    BRISTER i ledningen hahaha. Ja, det brukar heta så när man inte vill ta ansvar för sin eget uppträdande.
    Va? Vem är "man"? Om en avdelning tillåts rasa och medarbetare blir sjukskrivna så brister ledningen utan tvekan. Hur tänkte du nu?
  • Anonym (Ssk)
    Jättekul skrev 2012-05-15 10:11:30 följande:
    När man ska arbeta med männiksor på det sättet som en ssk ska göra då tycker iaf jag att man ska ha djupintervjuer för lämplighetens skull.
    Till viss del kan jag hålla med. Att man skulle behöva göra lämplighets bedömningar av personer som ska arbeta med människor. men det gäller knappast bara sjuksköterskor och skulle tyvärr inte vara praktiskt genomförbart.
    Hur definierar de en djupintervju förresten?
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?