• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Vackert
    Buscemi skrev 2012-05-22 22:17:46 följande:
    Jag tror det är nåt förståndshandikapp i vägen. 
    Rätt ointelligent att uttrycka sig så som du gör anser jag.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 22:23:00 följande:
    Då kanske du skulle kunna förklara för oss andra varför man ändrat på det.
    Ändrat på vad?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • PrettyPoppy

[quote=65033801][quote-nick]Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 22:23:00 följande:[/quote-nick]Då kanske du skulle kunna förklara för oss andra varför man ändrat på det.[/quot

• Ebba Caroline

Nä kommer vara lite off i tråden, ska kolla på KM

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 22:16:23 följande:
    Ibland är du så trög och inte fattar ironi alls

Fast jag vet vem som inte fattat.... Vet du?
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-22 22:35:51 följande:
    Fast jag vet vem som inte fattat.... Vet du?
    Ja, PP har inte fattat iallfall
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 21:34:12 följande:
    Fel, fel, fel. Hjemmesykepleie är inte detsamma som vårdbiträde, utan ett samlingsnamn för spl, fag hjelpepleier med fagbrev),  hjelpepleier och assistetner. Och jo det finns en hjelpeplerutbidlning i Norge som är mycket större/bredare än omvårdadsprogrammet i Sverige. Alla hjelpepleier med fag brev har insulindelgereing, framindelegerin, meddelgering på alla etc. De "vanliga" hjelpepleierna har meddelegering, insulin etc på ett antal klienter och assistenterna som har med.kurs har på ca 20 klienter.

Du har verkligen inge koll på Norge. Antar att din kollega var i Norge för 10-15 år sedan, annars har du missuppfattat nåt. 
    Jag vet mkt väl vad jag pratar om sörru. Jag har jobbat i 25 år som usk , med alla delegeringar som går att få. Mina kollegor är attraktiva av den norska arbetsgivaren just pga av deras kunskap.

Jag har vänner både på ullevål samt inom staten röde kors  ssk. Samt en hel hög med uskor som jobbar både i patrull hemsjukvård samt på olika boende. Tror du inte vi diskuterar  våra arbeten samt arbetsuppgifter? De hade inte ens apodos inom boenden. Så jo jeg vet mye vad jag snakker om samt hvor mye jeg kan tru på mine venner isteden for te og lytte på ukente på ett nettsted.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-22 23:10:09 följande:
    Jag vet mkt väl vad jag pratar om sörru. Jag har jobbat i 25 år som usk , med alla delegeringar som går att få. Mina kollegor är attraktiva av den norska arbetsgivaren just pga av deras kunskap.

Jag har vänner både på ullevål samt inom staten röde kors  ssk. Samt en hel hög med uskor som jobbar både i patrull hemsjukvård samt på olika boende. Tror du inte vi diskuterar  våra arbeten samt arbetsuppgifter? De hade inte ens apodos inom boenden. Så jo jeg vet mye vad jag snakker om samt hvor mye jeg kan tru på mine venner isteden for te og lytte på ukente på ett nettsted.
    Inte enbart. Svenskar är alltid attraktiva i Norge pga att de är villiga att arbeta. Inom den hemtjänst sone jag jobbar används Apo-dos. Ja, du tror ju på vad du vill. Jag har jobbat i Norge rätt länge och vet hur det ser ut. Jag har inte jobbat i 25 år som usk och har ändå alla delegeringar som går att få plus mer i Norge som usk inte har.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 22:32:01 följande:
    Ändrat på vad?
    Att man inte längre behöver ha lång slang till CVK:er.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 23:17:31 följande:
    Att man inte längre behöver ha lång slang till CVK:er.
    Eftersom det var du som berättade det så kan ju tala om det. Du som vet.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?