Ebba Caroline skrev 2012-05-22 21:34:12 följande:
Fel, fel, fel. Hjemmesykepleie är inte detsamma som vårdbiträde, utan ett samlingsnamn för spl, fag hjelpepleier med fagbrev), hjelpepleier och assistetner. Och jo det finns en hjelpeplerutbidlning i Norge som är mycket större/bredare än omvårdadsprogrammet i Sverige. Alla hjelpepleier med fag brev har insulindelgereing, framindelegerin, meddelgering på alla etc. De "vanliga" hjelpepleierna har meddelegering, insulin etc på ett antal klienter och assistenterna som har med.kurs har på ca 20 klienter.
Du har verkligen inge koll på Norge. Antar att din kollega var i Norge för 10-15 år sedan, annars har du missuppfattat nåt.
Jag vet mkt väl vad jag pratar om sörru. Jag har jobbat i 25 år som usk , med alla delegeringar som går att få. Mina kollegor är attraktiva av den norska arbetsgivaren just pga av deras kunskap.
Jag har vänner både på ullevål samt inom staten röde kors ssk. Samt en hel hög med uskor som jobbar både i patrull hemsjukvård samt på olika boende. Tror du inte vi diskuterar våra arbeten samt arbetsuppgifter? De hade inte ens apodos inom boenden. Så jo jeg vet mye vad jag snakker om samt hvor mye jeg kan tru på mine venner isteden for te og lytte på ukente på ett nettsted.