Anonym skrev 2012-05-22 21:00:54 följande:
Nej det sa jag inte att de var samma sak, jag har arbetskamrater som varit och jobbat i norge, De ligger så långt efter i utveckling så det är skrämmande. Inom åldringsvård samt demens,
Jag vet att en uskutb inte finns existerar i norge, de har hjemmesykepleier som är som typ vårdbiträde. De har ingen uskutb . Så de värdesätter usken som kommer dit och jobbar på grund av deras kompetens.
En usk som har jobbat i sverige och är delegerad insulin mm är fruktansvärt attraktiv
Fel, fel, fel. Hjemmesykepleie är inte detsamma som vårdbiträde, utan ett samlingsnamn för spl, fag hjelpepleier med fagbrev), hjelpepleier och assistetner. Och jo det finns en hjelpeplerutbidlning i Norge som är mycket större/bredare än omvårdadsprogrammet i Sverige. Alla hjelpepleier med fag brev har insulindelgereing, framindelegerin, meddelgering på alla etc. De "vanliga" hjelpepleierna har meddelegering, insulin etc på ett antal klienter och assistenterna som har med.kurs har på ca 20 klienter.
Du har verkligen inge koll på Norge. Antar att din kollega var i Norge för 10-15 år sedan, annars har du missuppfattat nåt.