• Anonym (störa­nde)
    Äldre 17 May 10:32
    5326 visningar
    23 svar
    23
    5326

    Jag stör mig så på bonusdottern

    Min bonus är 14 år och allt vad det innebär med hemsk attityd, riktig kaxig, och tror sig veta bäst. Lat och allmänt jobbig. Hon är dessutom ganska bortskämd, har en helt annan syn än mig på hur man värderar pengar och saker, en annan syn på livet överhuvudtaget egentligen. 

    Hon är en sådan som ger upp för minsta lilla, så fort det blir kämpigt, har ett synsätt att hon anser det är rätt att hon ska glida genom livet, har en hemsk syn på alla som är annorlunda och inte följer normen, kan hata folk för att de ser fula ut osv.

    Hon har bra sidor också. Det bästa med henne är att hon pratar med oss, berättar saker och är ärlig. Har hon gjort något dumt berättar hon det, och det är ju jättebra,  men när hon berättar det är det som hon inte anser att det är något och skämmas över utan något bra och hon verkar snarare stolt eller gör sig märkvärdig.  

    Hennes och min personlighet skär sig ganska mycket. För det mesta funkar det bra. Vi har väl lärt oss lite hur vi ska hantera varandra. Men gudars vad jag kan störa mig på henne ibland. När hon berättar att hon anser det och det om någon stackars människa som bara råkar se ful ut, att hon anser det är ok att hon som 14 åring får kalla en 8 åring fula saker, bara för att 8 åringen gjorde något dumt mot henne. Att hon aldrig gör fel, kan sällan erkänna sina brister, misstag. 

    Andra bra sidor är att hon är mogen på vissa sätt och förståndig, men på andra sätt är hon så extremt självisk, omogen och rent ut sagt hemsk i sitt beteende. Det är väl något som försträcks lite av alla hennes hormoner i kroppen nu.

    Jag inser att allt detta är ju ett resultat av hur hon är uppfostrad, men usch vad jag kan irritera mig på det. Hur hon beter sig, hur hon ser på saker för det skiljer sig så kraftig för vad jag anser är "rätt".

    Det är några år kvar tills hon flyttar och jag bara hoppas att hon mognar ifrån vissa saker. 

    Någon som har bonusar som ni inte alls passar ihop med vad gäller personlighetsmässigt? Hur hanterar ni det? 

  • Svar på tråden Jag stör mig så på bonusdottern
  • sextio­talist
    Äldre 17 May 10:37
    #1

    Hon låter som en typisk tonåring, har själv en tonåring och sambons barn har varit tonåring. Så vi har sett detta några gånger. Nu vet jag att alla tonåringar inte är så, men ack så vanligt.

    Hon kommer mogna, jag lovar.  

  • Zara10
    Äldre 17 May 14:35
    #2

    Hon är tonåring , typ alla i den åldern är så under en period ! Inget konstigt alls !

  • Anonym (trots­)
    Äldre 17 May 14:52
    #3

    Men det där betéendet är ju helt normalt om hon är tonåring...Tonåringar är jäkligt o-charmiga och egoistiska, har massor av åsikter och är förbannat lata och uppkäftiga...
    OBS, detta menar jag som ett skämt, ha ha! Men för många så är det så, jag var en uppkäftig snorunge i flera år när jag själv var tonåring, och även mina egna som nu blivit tonåringar. Vi har massor av mysiga stunder också och jag har absolut inte "uppfostrat" dom att vara spydiga och odrägliga och det gjorde inte heller mina föräldrar med mig, så den teorin kan du lägga ner när det gäller din bonus ;) Man formas av kompisar och skolan och det är ett ganska hårt klimat för tonåringar idag, det måste vara skitjobbigt!

    Hon kommer att växa ifrån det till slut, och en dag när du själv får barn som (tro det eller ej) också kommer bli tonåringar så kanske du ser det på ett annat sätt =) 

  • Äldre 17 May 15:00
    #4

    Det kan vara relativt svårt att komma riktigt bra överens med en tonåring som man bor med men inte är förälder till. Jag tycker du är ute och cyklar när du vill tro att föräldrarna har uppfostrat henne till att vara som hon är just nu (alltså en helt vanlig "gå en på nerverna" tonåring).

  • Ess
    Äldre 17 May 16:51
    #5

    Jag brukade gå undan när jag blev så riktigt irriterad. Sen kunde jag ge min man en rejäl utskällning utav irritation och frustration.
    Jag och hans barn är verkligen som äpplen och bilar, totalt olika.
    Det kommer att bli bättre, även hon kommer att bli vuxen.

  • Anonym (Lina)
    Äldre 17 May 16:53
    #6
    h8him skrev 2012-05-17 15:00:11 följande:
    Det kan vara relativt svårt att komma riktigt bra överens med en tonåring som man bor med men inte är förälder till. Jag tycker du är ute och cyklar när du vill tro att föräldrarna har uppfostrat henne till att vara som hon är just nu (alltså en helt vanlig "gå en på nerverna" tonåring).

    Fast skall man tro bonusmammorna härinne så är alla bonusbarn ouppfostrade och bortskämda.
  • Äldre 17 May 17:02
    #7
    Anonym (Lina) skrev 2012-05-17 16:53:05 följande:
    Fast skall man tro bonusmammorna härinne så är alla bonusbarn ouppfostrade och bortskämda.
    Jag håller med... Tror nog att bonusmammorna är lite bekvääma jag...

    Dock tar TS upp en väldigt intressant grej: TS säger att att hon tycker det är jobbigt att tjejen vill glida genom livet. Min mor burkar ibland säga att jag inte "vet vad ett riktigt jobb är" och då brukar hon syfta på att JAG glider genom livet avseende jobb, skola och utbildning. MEN bara för att person A anser att ett riktigt jobb innebär (så har jag tolkat min moder lite) att man ska jobba, vara plikttrogen och göra mer än vad arbetsgivaren kräver, och känna sig utsliten (ja jag överdriver lite) så svarar jag: Tyvärr, I am sorry, lo siento, tut mir leid, this is not my cup of tea!

    För det ÄR verkligen så: den här Luteranska lite strävsamma synen på jobb där man ska "ge sin själ" till arbetsgivaren och av tacksamhet vänta på guldklockan och "belöningen uppe i himmelen" - ja det får stå för alla som som anser att detta är det enda rätta.

    Jag SJÄLV anser att man SKA göra livet så bekvämt som möjligt för sig själv. Jag vill inte vänta på "belöningar" i framtiden utan jag vill leva här och NU <3 och framförallt leva ett <3BEKVÄMT<3 liv! Så i detta avseende så gillar jag tjejens tankar! Go girl! Girlpower!  
    Bekvämt är skönt - Guldklocka är en komocka!xD
  • Ess
    Äldre 17 May 20:50
    #8
    Helpful skrev 2012-05-17 17:02:23 följande:
    Jag SJÄLV anser att man SKA göra livet så bekvämt som möjligt för sig själv. Jag vill inte vänta på "belöningar" i framtiden utan jag vill leva här och NU <3 och framförallt leva ett <3BEKVÄMT<3 liv! Så i detta avseende så gillar jag tjejens tankar! Go girl! Girlpower!  
    HaHa, det försökte hans barn med några gånger att lämpa över sitt på mig. Det fick den påföljden att jag vägrade att överhuvudtaget befatta mig med något som hade med dem att göra. Var vi ensamma så fick var och en laga sin egen mat osv. Annars fick dom vänta på att slaven (min man) skulle komma hem från jobbet.
  • Äldre 17 May 20:52
    #9
    Ess skrev 2012-05-17 20:50:12 följande:
    HaHa, det försökte hans barn med några gånger att lämpa över sitt på mig. Det fick den påföljden att jag vägrade att överhuvudtaget befatta mig med något som hade med dem att göra. Var vi ensamma så fick var och en laga sin egen mat osv. Annars fick dom vänta på att slaven (min man) skulle komma hem från jobbet.
    Dock: att leva bekvämt och att utnyttja är två helt olika saker! (Dock känns det som att du inte ville laga mat på ren tjurighet, come on she is 14)...
  • Ess
    Äldre 17 May 21:04
    #10
    Helpful skrev 2012-05-17 20:52:46 följande:
    Dock: att leva bekvämt och att utnyttja är två helt olika saker! (Dock känns det som att du inte ville laga mat på ren tjurighet, come on she is 14)...
    Faktum är att jag ställde det kravet när det kom på tal att dom ev skulle va hemma hos mig när min man jobbade. Jag har inget intresse av andras barn och ville inte va bunden för att sköta nästan vuxna människor. När jag är ledig så vill jag lägga den tiden på att göra nåt roligt.

    Att leva bekvämt på andras bekostnad ÄR att utnyttja.
Svar på tråden Jag stör mig så på bonusdottern