• Anonym (är jag wt?)

Är det WT att bo i hyesrätt?

Läste runt lite på nätet och folk som tycker det är WT att bo i hyreslägenhet? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-17 21:21
    *hyresrätt ska det givetvis stå i rubriken. Men det förstod nog de flesta.

• Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?
  • JennieL

Man behöver ju faktiskt inte bo i bostadsrätt för att göra en vinst. Jag skiter fullständigt i om jag gör vinst eller inte på min lägenhet - däremot så kan jag hoppas att jag inte går med förlust vid försäljning.

För mig är det andra saker som var avgörande vid val av boende. Till exempel, läge. Jag vill bo i Stockholms innerstad. Hur ska jag kunna göra det utan att köpa? Jag vill kunna renovera den efter egen smak, det kan jag inte göra med en hyresrätt. Jag vill själv kunna välja vilket område jag vill bo i, och skulle aldrig aldrig aldrig få en hyresrätt i vasastan (där jag bor nu) i första hand, utan då fanns enbart alternativet att köpa.

Det är klart att det hade blivit billigare att ta en hyresrätt ute i förorten och antagligen så har jag efter en tioårsperiod förlorat mer pengar på den jag bor i nu än i en billigare hyresrätt - men det är ett val jag gjort! 

• Anonym
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 18:01:42 följande:
    Hahaha, kollar ut genom köksfönstret och vi har vår gård angränsande till 3 BR-gårdar. Ett jäkla städande, putsande och planterande OCH sura miner. Hahaha själva har vi en som sköter allt detta åt oss. Vi behöver bara sätta på grillen och ta en öl i bersån.
    Samma här och så tänker jag på allt som vi stackars WT erbjuds i sommar, som Kolmården för 100kr, olika badresor och annat skoj. Jag tackar visserligen alltid nej eftersom jag har råd att betala själv utan tycker det gott kan gå till de som har det mindre gott ställt.
    Bättre kan man faktiskt inte ha det.
  • Anonym (Är det sant?)
    Anonym skrev 2012-05-18 18:34:05 följande:
    Samma här och så tänker jag på allt som vi stackars WT erbjuds i sommar, som Kolmården för 100kr, olika badresor och annat skoj. Jag tackar visserligen alltid nej eftersom jag har råd att betala själv utan tycker det gott kan gå till de som har det mindre gott ställt.
    Bättre kan man faktiskt inte ha det.
  • Anonym

Jag och min man hyr en lägenhet. Vi ingår båda två i varsitt forskningsprojekt som kommer att pågå några år, sen planerar vi att flytta härifrån, förmodligen bort från Sverige t.o.m. Det känns ganska onödigt att köpa bostad i ett sånt läge.
    Vi är högutbildade, har grymma jobb, tjänar bra och hyr en jättefin lägenhet mitt i stan.
    Om vi är WT så antar jag att nästan alla svenskar är det.

Varför skulle det per automatik vara så himla mycket mer kultiverat att bo i en bostad som banken äger?

• Mellamella

Klart det inte är. Jag och min sambo är unga studenter så att hyra i stan funkar perfekt för oss just nu. I framtiden vill vi nog ha hus och bo på landet, men hus är inget som passar alla så jag förstår inte varför det är någonting som man nödvändigvis måste ha? 
    Begreppet "WT" är så dumt så jag vet knappt vad jag ska säga. Känns som att det mest används av folk som innerst inne vet att de inte har så mycket att komma med men känner ett behov av att hävda sig.  

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • asplundskan

Jag tänkte på det häromdagen. För när jag var liten (född 87) och gick i skolan så såg man ner lite på de som bodde i lägenheter, och tyckte synd om dem. Idag är samhället annorlunda, så nej det är inte WT att bo i hyresrätt. Men förr bodde nästan alla i hus, så det ansågs konstigt med någonting annat. Men som sagt är läget annorlunda nu för tiden.

• Anonym (Radhus)
    liljan1975 skrev 2012-05-18 09:59:51 följande:
    Humor! ;) Räntan betalar du inte till dig själv, så att säga! ;)
    Fast det är ju just det du gör! Du betalar till dig själv fast på längre sikt.
    Följande är ett exempel från min familj:
    Du köper ett hus för 1 000 000 kr. Du har en månadskostnad (ränta efter skatteavdrag samt amortering och drift) på ca 6 000 kr per månad i snitt. Du bor i huset i 10 års tid vilket ger dig en total kostnad på 720 000 kr för alla tio åren. Du säljer huset efter tio år för 2 200 000 kr. För enkelhetens skull räknar vi att du löser in hela lånet på 1 000 000 kr (i verkligheten är det ju mindre eftersom du lagt pengar på amortering under tio års tid men vi lägger ändå posten här för att förenkla matten). Du har betalt 720 000 kr under perioden för att bo, du har då 280 000 kr kvar i ren vinst samtidigt som du bott gratis i tio års tid. Låt säga att du hade hyrt en bostad under samma period och haft samma kostnad. Dessa pengar får du inte tillbaka av din hyresvärd den dagen du flyttar.
    Följande exempel förutsätter såklart att du har ett hus i ett utförande som passar en bredare köparkrets samt att huset ligger på ett läge som är attraktivt. 
    Anledningen till att priserna ökar som de gör på bostadsmarknaden är ju att en lönehöjning varje år ger husspekulanterna möjlighet att låna mer och mer pengar till sina boenden. Då stiger priserna. 
    Detta är ju ingen bubbla utan ett resultat av inflationen som gynnar de som äger sina bostäder. Du har initialt höga lån men kan i de flesta fall lösa ut detta efter några år när inflationen fått göra sitt. 

Att bo i hus innebär att du själv kan välja din standard och vad du lägger pengarna på. Du får dock vara beredd på att utgifterna hamnar ojämt över året. Det slipper du i en hyresrätt.  
    Men att det skulle vara sämre rent generellt att bo i hyresrätt stämmer ju inte!! Tur att det finns olika boendeformer. Alla har ju olika behov och önskemål.

• Anonym (va??)
    Anonym skrev 2012-05-18 02:13:09 följande:
    Läs om läs rätt. Nu är det ANDRA gånger jag uppmanar dej att läsa det jag SKRIVER. Jag hoppas att du får till det denna gång.
    Noga läste jag, men för egen del (och för flera andra vad jag läst) är det inte uppenbart vad du menar eller syftar på - vad du än själv må tro. I dina inlägg ägnar du mer energi åt att dumförklara än att diskutera, det är synd.
  • Anonym (är jag wt?)
    asplundskan skrev 2012-05-18 19:41:27 följande:
    Jag tänkte på det häromdagen. För när jag var liten (född 87) och gick i skolan så såg man ner lite på de som bodde i lägenheter, och tyckte synd om dem. Idag är samhället annorlunda, så nej det är inte WT att bo i hyresrätt. Men förr bodde nästan alla i hus, så det ansågs konstigt med någonting annat. Men som sagt är läget annorlunda nu för tiden.
    Exakt så var det ja, är själv född 83 och vi bodde i villa, men de som bodde på annat vis var lite "sämre". Så tänker jag verkligen inte själv. Men jag vet ju inte hur andra tänker.....men nu har ju massor svarat i tråden.
  • Anonym (är jag wt?)

Tack så väldigt för alla åsikter i tråden, kul med lite diskussion

Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?