Varför skall jag vara försörjningsskyldig för min sambo?!
Varför skall jag behöva försörja min sambo egentligen? Arbetslös utan ersättning för tillfället och jag har inte en jättebra lön.
Jag får ca 15000 per månad och har mina egne lån och räkningar som jag skall betala, men sen skall jag även stå för hela hyran och alla gemensamma räkningar själv samt alla hans räkningar. Pengarna räcker inte till detta!
Jag förstår att man kan ha det som ett "krav" en liten period och jag ställer gärna upp och hjälper, men när det leder till att jag inte kan betala mina egna lån osv så blir jag så jävla förbannad!
Jag har inte skrivit på något avtal om att jag skall försörja honom och vill faktiskt inte att sparandet blir borta för att han är arbetslös. Han hann inte jobba tillräckligt länge för att få stämpla då han först gick på praktik på arbetsplatsen via arbetsförmedlingen.
Men hur tänker soc egentligen? Skall jag bli skuldsatt bara för att min sambo inte har pengar? Är det då inte bättre att de faktiskt hjälper honom tills han fått arbete så andra parten i förhållandet inte riskerar massa anmärkningar och skit?
Jag överväger att be honom hyra en liten etta och säga att vi gått isär så att han faktiskt kan få hjälp. Och vad skulle hända om vi går isär nu och han inte har betalat ett korvöre på alla möbler osv vi köpt? Ska han fortfarande ha hälften även fast det är jag som stått för allt inklusive mat och hans räkningar?