• Anonym (trött på det här)

Varför skall jag vara försörjningsskyldig för min sambo?!

Varför skall jag behöva försörja min sambo egentligen? Arbetslös utan ersättning för tillfället och jag har inte en jättebra lön.
    Jag får ca 15000 per månad och har mina egne lån och räkningar som jag skall betala, men sen skall jag även stå för hela hyran och alla gemensamma räkningar själv samt alla hans räkningar. Pengarna räcker inte till detta!
    Jag förstår att man kan ha det som ett "krav" en liten period och jag ställer gärna upp och hjälper, men när det leder till att jag inte kan betala mina egna lån osv så blir jag så jävla förbannad!

Jag har inte skrivit på något avtal om att jag skall försörja honom och vill faktiskt inte att sparandet blir borta för att han är arbetslös. Han hann inte jobba tillräckligt länge för att få stämpla då han först gick på praktik på arbetsplatsen via arbetsförmedlingen.

Men hur tänker soc egentligen? Skall jag bli skuldsatt bara för att min sambo inte har pengar? Är det då inte bättre att de faktiskt hjälper honom tills han fått arbete så andra parten i förhållandet inte riskerar massa anmärkningar och skit?

Jag överväger att be honom hyra en liten etta och säga att vi gått isär så att han faktiskt kan få hjälp. Och vad skulle hända om vi går isär nu och han inte har betalat ett korvöre på alla möbler osv vi köpt? Ska han fortfarande ha hälften även fast det är jag som stått för allt inklusive mat och hans räkningar?

• Svar på tråden Varför skall jag vara försörjningsskyldig för min sambo?!
  • M166
    Ravenna skrev 2012-05-23 10:08:35 följande:
    Jag tycker INTE att man ska kunna friskriva sig från försörjningsansvar. Det vore riktigt korkat och dyrt ur ett samhällsperspektiv. Känns det rimligt att vi skattebetalare för behöva slanta upp bara så att familjer inte ska behöva använda sina sparpengar när det blir tuffa tider? Nej du, det enda rimliga är att man tar ansvar för varandra inom en familj.

Att flytta ihop ÄR ett commitment. Oavsett hur man lägger upp ekonomin mellan sig.

Sambolagen innehåller väldigt många vettiga saker och den är en lag, inte ett avtal där man kan välja och vraka vilka delar man vill ha med.

Vill folk inte ta något som helst ansvar för varandra så får de leva separata liv med separat boende.
    Det håller jag absolut med om. Att försöka friskriva sig från försörjningsansvar är lite som att vilja ha kakan och äta den också. Man väljer att bo ihop, medsamt alla fördelar som arrangemanget för med sig, då får man också ta smällen, före samhället. Varför ska samhället stå för TS sambos liv om han redan har familj? 

Vad gäller sambolagens svagheter, så håller jag med om detta TS. Men i och med att du är medveten om dessa kan du inte säga att du inte har ett chans att säkra ditt liv som du vill ha det, t.ex. ett testamente. Sedan kan man alltid i en demokrati lobba för lagändring om man tycker att lagstiftningen inte är bra

• Ravenna
    Anonym (trött på det här) skrev 2012-05-23 10:21:04 följande:
    antagligen skulle han inte kräva mig på grejer som enligt lag är hans även fast jag köpt dem åt oss. men han har ändå rätt att göra det.
    Och jag ärver inte min sambo om han skulle gå bort, om vi inte skriver testamenten. Så jag är inte säkrad på något vis om han går bort, mer än att hälften av grejerna är mina. Skulle vi vara gifta skulle allt tillfalla mig, förutom hälften av hans del som skulle gå till barnen i så fall. så det ser annorlunda ut som gifta. Gifter vi oss är vi säkra på så vis och ja då är vi en enhet och skall hjälpa varandra då vi skrivit kontrakt om det.
    Som sambos är vi inte säkrade på något vis, men ändå ska jag betala allt för honom och se till att han har en skälig levnadsstandard?

Jag tycker att systemet borde ändras lite och att mans kall kunna välja om man vill vara varsin enhet eller en enda enhet vad gäller ekonomi. Skulle någon av oss ha barn sen tidigare så blir det ju fel om respektive skall behöva försörja det barnet som man faktiskt inte är försörjningsskyldig till.
    Som vuxen individ 18 eller efter skolgång så är man myndig och skall stå för sig själv. fram tills man träffar någon så kan man luta sig tillbaka igen? Det är inte ett barn jag lever med som jag måste hjälpa, det är en vuxen människa, en myndig människa och egen individ.

Jag tycker att det är tråkigt att det i flera fall runt i sverige är familjer som går isär just pga ekonomi. de har inte råd att leva ihop längre, men kanske blir tillsammans igen när ekonomin ser bättre ut. Jag tycker framförallt synd om barnen i dessa fall.
    Jag tycker att det skulle vara mer tragiskt om folk avstod från att gifta sig pga att det innebar att man fick försörjningsansvar. Vill du ha den extra tryggheten i form av arvssituationen så får du skriva avtal eller gifta dig. Men visst innehåller sambolagen även trygghetsaspekter!

Att man kan välja att göra en bodelning när ett samboskap avslutas är en stor trygghet!

Vilken trygghet skulle existera om du flyttade ihop med en person och ni av praktiska skäl fördelade ekonomin så att han köpte alla möbler medan du betalade maten. Så tar det slut mellan er. Utan sambolagen så skulle han få behålla möblerna och du skulle stå på bar backe eftersom ni hade ätit upp dina separata privata pengar och investerat hans. DÄRI ligger det en enorm trygghet i sambolagen. Man kan fördela utgifterna som man vill under förhållandet och ändå ha tryggheten i andra änden att man inte står där på bar backe bara för att man valde att stå för olika typer av utgifter.

Det är faktiskt både rättvist och tryggt att man kan göra en bodelning efter ett samboskap.
  • Kjell2
    Anonym (trött på det här) skrev 2012-05-23 10:21:04 följande:
    antagligen skulle han inte kräva mig på grejer som enligt lag är hans även fast jag köpt dem åt oss. men han har ändå rätt att göra det.
    Och jag ärver inte min sambo om han skulle gå bort, om vi inte skriver testamenten. Så jag är inte säkrad på något vis om han går bort, mer än att hälften av grejerna är mina. Skulle vi vara gifta skulle allt tillfalla mig, förutom hälften av hans del som skulle gå till barnen i så fall. så det ser annorlunda ut som gifta. Gifter vi oss är vi säkra på så vis och ja då är vi en enhet och skall hjälpa varandra då vi skrivit kontrakt om det.
    Som sambos är vi inte säkrade på något vis, men ändå ska jag betala allt för honom och se till att han har en skälig levnadsstandard?

Jag tycker att systemet borde ändras lite och att mans kall kunna välja om man vill vara varsin enhet eller en enda enhet vad gäller ekonomi. Skulle någon av oss ha barn sen tidigare så blir det ju fel om respektive skall behöva försörja det barnet som man faktiskt inte är försörjningsskyldig till.
    Som vuxen individ 18 eller efter skolgång så är man myndig och skall stå för sig själv. fram tills man träffar någon så kan man luta sig tillbaka igen? Det är inte ett barn jag lever med som jag måste hjälpa, det är en vuxen människa, en myndig människa och egen individ.

Jag tycker att det är tråkigt att det i flera fall runt i sverige är familjer som går isär just pga ekonomi. de har inte råd att leva ihop längre, men kanske blir tillsammans igen när ekonomin ser bättre ut. Jag tycker framförallt synd om barnen i dessa fall.
    Även om tanken är intressant, att man som samanboende skulle kunna friskriva sig från gemensam ekonomi. och på det sättet bli bidragsberättigad var och en själv skulle kontollsystemet bli lite bökigt.

Öppnar för en hel del fusk. T ex när ett sambopar med en väldigt väldigt rik och med en hemmasambo som sköter markservicen och får fullt försörjnignstöd. Sen betalar den rika parten i praktiken allt som resor, bil, kläder, mat odyl. Att kontrollera att man inte fuskar i den separareade ekomini blir svårt och riskerar att bli rätt intigritetskränkande.

Vidare skulle jag tycka det var lite stötande med  par med en högavlönad där den andra får skattefinansierat försörjningstöd. 
  • Anonym (realist)

Visst kan det kännas orättvist men tänk då på att de som går på soc för att de inte har någon inkomst alls i hushållet har betydligt mindre pengar än vad ni har. Om ni nu ligger under normen varje månad och har det så dåligt ställt som du menar så har ni ju rätt till en komplettering. Om inte så kanske ni ska vara glada att ni har det bättre ekonomiskt än dem som har det som sämst. Hela systemet går ju ut på att det är den absolut sista instansen om man absolut inte har några andra möjligheter till försörjning. För många kan det innebära att man får flytta till en mindre bostad, inte har möjlighet att har bil alls etc. Ni har ett eget ansvar att planera er ekonomi och ha en buffert för framtiden och som det ser ut nu så klarar ni er. När ni inte gör det, finns det hjälp att få. 

Ravenna skrev 2012-05-23 10:34:48 följande:
    Jag tycker att det skulle vara mer tragiskt om folk avstod från att gifta sig pga att det innebar att man fick försörjningsansvar. Vill du ha den extra tryggheten i form av arvssituationen så får du skriva avtal eller gifta dig. Men visst innehåller sambolagen även trygghetsaspekter!

Att man kan välja att göra en bodelning när ett samboskap avslutas är en stor trygghet!

Vilken trygghet skulle existera om du flyttade ihop med en person och ni av praktiska skäl fördelade ekonomin så att han köpte alla möbler medan du betalade maten. Så tar det slut mellan er. Utan sambolagen så skulle han få behålla möblerna och du skulle stå på bar backe eftersom ni hade ätit upp dina separata privata pengar och investerat hans. DÄRI ligger det en enorm trygghet i sambolagen. Man kan fördela utgifterna som man vill under förhållandet och ändå ha tryggheten i andra änden att man inte står där på bar backe bara för att man valde att stå för olika typer av utgifter.

Det är faktiskt både rättvist och tryggt att man kan göra en bodelning efter ett samboskap.
    fast det blir ju inte rättvist i alla lägen. Jag lägger hela min lön på oss, det vi behöver och det vi äter. han drar inte in någonting och ändå skall han få hälften? nä rhan inte bidragit något?
    Då kan man ju lika gärna bli tillsammans med en rik människa, bo ihop 1 år och sedan göra slut och få hälften av sakerna han köpt. även fast personen inte haft inkomst på hela tiden eller hade någonting innan. det är givetvis bra om ena köper mat och andra annat, men i minn fall är det ju jag som betalar man och allt annat.

Den trygghet jag skulle ha utan sambolagen är att det jag hade innan vi flyttade ihop fortfarande är mitt och det vi köper gemensamt är hälften mitt. Jag tycker att när man gifter sig så får man en trygghet om ena går bort, men också en risk i att betala ifall ena inte har inkomst. gifta i nöd och lust.
    sambo skall inte ha dessa krav anser jag för man har ju ingen trygghet i det.

Och det är inte alls roligt att veta att jag skulle klarat mig bättre om jag inte valt att vara sambo. när man flyttar ihop så är det ofta för att dela på kostnaderna istället för att stå för dem själv. men med facit i hand så är det en fruktansvärd dålig affär att flytta ihop och bli sambos. Överväger starkt att gå isär och skita i det och aldrig mer bli sambo med någon igen.
    Kul när ens sambo kan se till att jag förlorar allt jag jobbat hårt med att bygga ut. Hejdå bilen, hejdå huset och allt sparande.
    Anonym (realist) skrev 2012-05-23 10:41:06 följande:

Visst kan det kännas orättvist men tänk då på att de som går på soc för att de inte har någon inkomst alls i hushållet har betydligt mindre pengar än vad ni har. Om ni nu ligger under normen varje månad och har det så dåligt ställt som du menar så har ni ju rätt till en komplettering. Om inte så kanske ni ska vara glada att ni har det bättre ekonomiskt än dem som har det som sämst. Hela systemet går ju ut på att det är den absolut sista instansen om man absolut inte har några andra möjligheter till försörjning. För många kan det innebära att man får flytta till en mindre bostad, inte har möjlighet att har bil alls etc. Ni har ett eget ansvar att planera er ekonomi och ha en buffert för framtiden och som det ser ut nu så klarar ni er. När ni inte gör det, finns det hjälp att få. 

Men grejen är ju den i detta fall så är det inget VI. Det är jag och tre barn i stort sett då jag har allt ansvaret som det blir. Jag har ansvar att se till att han har det bra och att barnen har det bra. att alla får kläder som de behöver. men jag själv får sitta med trasiga. Se till att vi har ett hem, men sitter med skulder och kommer snart bli av med allt, bara för att sambon inte har inkomst.
    Bil behövs som sagt i arbetet och utan den kan jag jobba max 75% vilket innebär annu mindre pengar och då måste vi få hjälp. och då betydligt mer pengar än om de skulle hjälpa honom idag.
    Vi hade en buffert, eller jag hade en buffert, den är borta. vi trodde ju aldrig han skulle vara arbetslös såp länge.
  • SupersurasunkSara
    Frankk skrev 2012-05-23 10:17:28 följande:

Säg vem försörjer inte sin sambo. Du börja ställa krav på motprestationer. Oavsett om det gäller jobbsök, hemmajobb eller blåsjobb.

Hur ska kvinnan kunna begära blåsjobb? Eller menar du att hon ska kräva att få slippa?  
  • Kjell2
    Anonym (trött på det här) skrev 2012-05-23 10:42:34 följande:
    fast det blir ju inte rättvist i alla lägen. Jag lägger hela min lön på oss, det vi behöver och det vi äter. han drar inte in någonting och ändå skall han få hälften? nä rhan inte bidragit något?
    Då kan man ju lika gärna bli tillsammans med en rik människa, bo ihop 1 år och sedan göra slut och få hälften av sakerna han köpt. även fast personen inte haft inkomst på hela tiden eller hade någonting innan. det är givetvis bra om ena köper mat och andra annat, men i minn fall är det ju jag som betalar man och allt annat.

Den trygghet jag skulle ha utan sambolagen är att det jag hade innan vi flyttade ihop fortfarande är mitt och det vi köper gemensamt är hälften mitt. Jag tycker att när man gifter sig så får man en trygghet om ena går bort, men också en risk i att betala ifall ena inte har inkomst. gifta i nöd och lust.

Och det är inte alls roligt att veta att jag skulle klarat mig bättre om jag inte valt att vara sambo. när man flyttar ihop så är det ofta för att dela på kostnaderna istället för att stå för dem själv. men med facit i hand så är det en fruktansvärd dålig affär att flytta ihop och bli sambos. Överväger starkt att gå isär och skita i det och aldrig mer bli sambo med någon igen.
    Kul när ens sambo kan se till att jag förlorar allt jag jobbat hårt med att bygga ut. Hejdå bilen, hejdå huset och allt sparande.
    Långt ifrån allt som man inköper under ett samboskap ingår i en bodelning, bara det som är till det gemensamma hushållet. T ex så ingår inte bil, båt, aktier, sommarhus, uttalade hobbysaker.

Problemet angående bodelning skulle ni kunna löst i samband med att ni blev samanboende eller faktiskt idag. Ni kan skriva ett samboavtal och pränta ned vad som är gemensamt och enskilt, och alltså inte ingå i en bodelning.
  • Ravenna
    Anonym (trött på det här) skrev 2012-05-23 10:42:34 följande:

Men TS, det är för det första ditt eget val att bo ihop med någon som inte kan bidra till förhållandet. För det andra så finns det folk som frivilligt väljer att leva på det här sättet och bidra på andra sätt än genom inkomst, t.ex. genom att den som är hemma sköter hushållet, uppfostrar barnen, tar hand om gården och djuren osv.

Jag tycker inte att det låter som att du kan sambolagen särskilt bra. Det som du ägde INNAN ni flyttade ihop ÄR fortfarande ditt, även med sambolagen. Egendom som införskaffades innan ni flyttade ihop ingår inte i bodelningen.

Det är en dålig affär att flytta ihop med en person som inte kan bidra ekonomiskt. Det är något man får tänka på innan man flyttar ihop.

Visst, ni har en extrem fördelning hemma när du står för 100 % och han 0 %, men det är upp till er. Han kan skaffa sig ett jobb.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (trött på det här) skrev 2012-05-23 10:46:56 följande:
    Men grejen är ju den i detta fall så är det inget VI. Det är jag och tre barn i stort sett då jag har allt ansvaret som det blir. Jag har ansvar att se till att han har det bra och att barnen har det bra. att alla får kläder som de behöver. men jag själv får sitta med trasiga. Se till att vi har ett hem, men sitter med skulder och kommer snart bli av med allt, bara för att sambon inte har inkomst.
    Bil behövs som sagt i arbetet och utan den kan jag jobba max 75% vilket innebär annu mindre pengar och då måste vi få hjälp. och då betydligt mer pengar än om de skulle hjälpa honom idag.
    Vi hade en buffert, eller jag hade en buffert, den är borta. vi trodde ju aldrig han skulle vara arbetslös såp länge.
    DU väljer att ge din sambo kläder före dig själv om det nu är så. DU väljer att betala hans räknikngar före dina egna om det nu är så osv. 

Betala allt ditt, maten ni måste ha osv, sen betalas hans, han får bli mer aktiv, söka jobb längre bort, söka jobb han eg inte vill ha osv, kankse gör han allt detta samt sköter i stort sett allt hemarbete, men är det så bör du inte klaga.
    Kolla om ni kan få kompletteradnde försörjningsstöd och bostadsbidrag.      
Svar på tråden Varför skall jag vara försörjningsskyldig för min sambo?!