• Anonym (Tingsrättennästa)

Underhåll-snåljåp?

Jag och exet använde oss av Försäkringskassans räknesnurra för att beräkna storleken på underhållsbidraget. Vi hade på förhand bestämt ungefär vilka principer vi skulle använda oss av när vi fyllde i uppgifterna. Tydligen är det rekommenderade underhållsbidragets storlek drygt 6000:-. Jag tycker så klart det är en rimlig summa. Det tycker däremot inte exet numera. Han hade nog inte räknat med ett så högt belopp och nu vägrar han betala. Känner att det är en tillräckligt stor summa att en stämning är motiverad om han inte ändrar sig. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Underhåll-snåljåp?
  • MatsAtari

Det är nog bra om du börjar med att skriva hur många barn det rör sig om?

• Anonym (Tingsrättennästa)
    MatsAtari skrev 2012-05-27 04:17:28 följande:
    Det är nog bra om du börjar med att skriva hur många barn det rör sig om?

Det rör sig om ett barn.
  • h8him
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 03:51:31 följande:
    Jag och exet använde oss av Försäkringskassans räknesnurra för att beräkna storleken på underhållsbidraget. Vi hade på förhand bestämt ungefär vilka principer vi skulle använda oss av när vi fyllde i uppgifterna. Tydligen är det rekommenderade underhållsbidragets storlek drygt 6000:-. Jag tycker så klart det är en rimlig summa. Det tycker däremot inte exet numera. Han hade nog inte räknat med ett så högt belopp och nu vägrar han betala. Känner att det är en tillräckligt stor summa att en stämning är motiverad om han inte ändrar sig. Vad tycker ni?
    6000 är bara en rimlig summa om exet har miljonlön, du saknar försörjningsförmåga och barnet är en tonåring med dyra aktiviteter och intressen samt önskemål/behov av språkresa, moped osv.

Jag misstänker att du har gjort en galen uträkning då du räknat på Fk´s hemsida.
  • Anonym

vem ska barnet bo hos, hur mycket ska det vara hos den andra?
    vad tjänar han, vad tjänar du?

och nej, 6000 låter helt uppåt väggarna.   

• sextiotalist

*tar mig för pannan* Så ditt barn kostar 7000 i månaden (minst), vad är det för lyxbarn du har?

• Anonym

Nä,då har du gjort ngt fel..du ska bara räkna med barnets kostnader ...räkna om,räkna rätt. Mellan 2300-3000 är mer rimligt. Du kanske ska försöka skaffa jobb?

• sextiotalist

Dessutom kommer inte Tingsrätten använda räknesnurran. De kommer utgå från ett normalt barns behov och utöver detta så kommer de titta på vilket överskott föräldrarna har.

• Anonym

Om man kollar normen..tex ett barn på 3år..1390:-...

• Anonym
    sextiotalist skrev 2012-05-27 09:51:42 följande:
    *tar mig för pannan* Så ditt barn kostar 7000 i månaden (minst), vad är det för lyxbarn du har?

räknar man inte med att båda föräldrarna ska bidra, så 12000?
Svar på tråden Underhåll-snåljåp?