• Anonym (Tingsrättennästa)

Underhåll-snåljåp?

Jag och exet använde oss av Försäkringskassans räknesnurra för att beräkna storleken på underhållsbidraget. Vi hade på förhand bestämt ungefär vilka principer vi skulle använda oss av när vi fyllde i uppgifterna. Tydligen är det rekommenderade underhållsbidragets storlek drygt 6000:-. Jag tycker så klart det är en rimlig summa. Det tycker däremot inte exet numera. Han hade nog inte räknat med ett så högt belopp och nu vägrar han betala. Känner att det är en tillräckligt stor summa att en stämning är motiverad om han inte ändrar sig. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Underhåll-snåljåp?
    sextiotalist skrev 2012-05-27 11:04:44 följande:
    För det första kan underhållet aldrig bli högre än barnets kostnader (dock alltid 1273 kronor). Men vi tar ett exempel.  Ett barn har kostander för c:a 3000 i månaden. Du får 1050 i barnbidrag de övriga 2000 skall täckas av föräldrarna. Om UF (t.ex pappan) har ett överskott på 6000 (man drar av för boende, egna utgifter, andra barn etc) och du har ett överskott på 4000, skall pappan stå för 2/3 av kostnaderna och du 1/3.  Det är så man räknar i tingsrätten. Jag har testat uträkningarna på FK och de är helt vansinniga, om t.ex bf går minus skall UF skall pappan betala mer än barnets kostnader, och så fungerar det inte. UF kan aldrig bli tilldömd att täcka upp mammans egna underskott         

Men jag har inget minus för mina egna utgifter...
  • Anonym
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 11:08:06 följande:

Men jag har inget minus för mina egna utgifter...

dåså, då ska han alltså betala mindre.
    sextiotalist skrev 2012-05-27 11:06:47 följande:
    Men TS, istället för att fokuser på vad FK enligt deras beräkning skall kosta, kan du inte berätta vad det är som att ditt barn kostar dubbelt så mycket än andra barn (och semestrar, klassresor, presenter, moped, körkort, dyra hobbies ingår inte det som UF skall betala underhåll för)

Kan inte jobba heltid eftersom barnet har hälsoproblem, dessutom måste jag ofta stanna hemma på grund av samma orsak. Dessutom extrautgifterför mediciner, utrustning, specialmat och sånt. Pappan är medveten om kostnaderna men hade nog inte räknat med att han skulle bli tvungen att medfinanaiera detta i så stor utsträckning.
  • sextiotalist
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 11:13:22 följande:

Kan inte jobba heltid eftersom barnet har hälsoproblem, dessutom måste jag ofta stanna hemma på grund av samma orsak. Dessutom extrautgifterför mediciner, utrustning, specialmat och sånt. Pappan är medveten om kostnaderna men hade nog inte räknat med att han skulle bli tvungen att medfinanaiera detta i så stor utsträckning.

Du kan få hjälp med delar utav dessa utgifter från samhället, har en väninna med multiallergiskt barn och hon får hjälp och där ligger kostnaderna för mat för 2000 för detta barn. Mediciner skall gå på högkostnadsskyddet, utrustning skall också täckas av vård
    Har du sökt ekonomiskt stöd för att du inte kan arbeta heltid (jag blandar ihop begreppen, om det är vårdbidrag eller vårdnadsbidrag)  

Att du arbetar deltid påverkar ditt överskott, men pappan skall fortfarande inte täcka upp din inkomstförlust 
  • Zara10

Han måste tjäna miljoner om du får det till 6000 i månaden för ett barn

sextiotalist skrev 2012-05-27 11:16:46 följande:
    Du kan få hjälp med delar utav dessa utgifter från samhället, har en väninna med multiallergiskt barn och hon får hjälp och där ligger kostnaderna för mat för 2000 för detta barn. Mediciner skall gå på högkostnadsskyddet, utrustning skall också täckas av vård Har du sökt ekonomiskt stöd för att du inte kan arbeta heltid (jag blandar ihop begreppen, om det är vårdbidrag eller vårdnadsbidrag)   Att du arbetar deltid påverkar ditt överskott, men pappan skall fortfarande inte täcka upp din inkomstförlust 

Men det blir lätt så mycket extrautgifter. Åka taxi till sjukhuset mitt i natten kostar 500:- och ibland händer det ofta. Bara ett exempel. Men vab och liknande är väl barnets kostnad också?
  • sextiotalist
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 11:21:07 följande:

Men det blir lätt så mycket extrautgifter. Åka taxi till sjukhuset mitt i natten kostar 500:- och ibland händer det ofta. Bara ett exempel. Men vab och liknande är väl barnets kostnad också?
    Nej, VAB eller liknande är inte kostnader för barnet.
    Har ni inget sjukresebidrag i ert län? De flesta landsting täcker upp sådana kostnader. Nej, du kan inte begära underhåll som skall täcka in kostnader för eventuella taxiresor.  

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2012-05-27 11:24:41 följande:
    Nej, VAB eller liknande är inte kostnader för barnet.
    Har ni inget sjukresebidrag i ert län? De flesta landsting täcker upp sådana kostnader. Nej, du kan inte begära underhåll som skall täcka in kostnader för eventuella taxiresor.  

Du kan kanske däremot räkna ner till din inkomst, om det är så att du har väldigt mycket VAB pga barnets funktionshinder, så kan du kanske minska ner din inkomst något.
    sextiotalist skrev 2012-05-27 11:24:41 följande:
    Nej, VAB eller liknande är inte kostnader för barnet. Har ni inget sjukresebidrag i ert län? De flesta landsting täcker upp sådana kostnader. Nej, du kan inte begära underhåll som skall täcka in kostnader för eventuella taxiresor.    

Varför inte? Är det inte barnets faktiska kostnader som underhållet gäller? Varför ska man annars ens bry sig om att fylla i de uppgifterna i räknesnurran?
  • Anonym

Vad har ungen för kostnader som blir 12000 i månader? Du ska jag betala lika stor del till ungen

Svar på tråden Underhåll-snåljåp?