• Anonym (Tingsrättennästa)

Underhåll-snåljåp?

Jag och exet använde oss av Försäkringskassans räknesnurra för att beräkna storleken på underhållsbidraget. Vi hade på förhand bestämt ungefär vilka principer vi skulle använda oss av när vi fyllde i uppgifterna. Tydligen är det rekommenderade underhållsbidragets storlek drygt 6000:-. Jag tycker så klart det är en rimlig summa. Det tycker däremot inte exet numera. Han hade nog inte räknat med ett så högt belopp och nu vägrar han betala. Känner att det är en tillräckligt stor summa att en stämning är motiverad om han inte ändrar sig. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Underhåll-snåljåp?
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 11:29:10 följande:
    Varför inte? Är det inte barnets faktiska kostnader som underhållet gäller? Varför ska man annars ens bry sig om att fylla i de uppgifterna i räknesnurran?

Jag kan ju gärna inte ta barnet och knata med barnvagnen ett par mil mitt i natten när det är akut. Har inte kollat upp sjukresebidrag dock.
  • sextiotalist
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 11:29:10 följande:

Varför inte? Är det inte barnets faktiska kostnader som underhållet gäller? Varför ska man annars ens bry sig om att fylla i de en uppgifterna i räknesnurran?

Du kommer aldrig få igenom VAB (som för övrigt inte är en kostnad utan ett inkomstbortfall) som en kostnad i en tvist, men du kan kanske få igenom minskade egna inkomster., pga VAB, men såvida du inte VAB-ar alla dagar i månaden så kan kanske det max blir 5-10% du kan minska din egen inkomst. 

Men då måste du ändå tjäna rätt bra, för du får ju 80% av din lön som ersättning, om du inte ligger över maxtaket.

Barnets kostnader står det, inte inkomstbortfall.

sextiotalist skrev 2012-05-27 11:35:06 följande:
    Du kommer aldrig få igenom VAB (som för övrigt inte är en kostnad utan ett inkomstbortfall) som en kostnad i en tvist, men du kan kanske få igenom minskade egna inkomster., pga VAB, men såvida du inte VAB-ar alla dagar i månaden så kan kanske det max blir 5-10% du kan minska din egen inkomst.  Men då måste du ändå tjäna rätt bra, för du får ju 80% av din lön som ersättning, om du inte ligger över maxtaket. Barnets kostnader står det, inte inkomstbortfall.      

Håller inte med men nåja. Men taxiresorna och liknande extrautgifter är väl ändå barnets kostnader?
  • sextiotalist
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 11:32:34 följande:

Jag kan ju gärna inte ta barnet och knata med barnvagnen ett par mil mitt i natten när det är akut. Har inte kollat upp sjukresebidrag dock.
    Det är alltså ett litet barn, då kan du inte komma upp i de kostnaderna.

En gång till

VAB räknas inte som kostnad, inte heller att du är tvungen att arbeta deltid. 
    Däremot påverkar detta ditt överskott
      Du har med all sannolikhet rätt till någon form av ersättning när du tar ett akut barn till sjukhuset mitt i natten (även ambulans kan kallas vid sådana tillfällen faktiskt)   
  • sextiotalist
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 11:37:42 följande:

Håller inte med men nåja. Men taxiresorna och liknande extrautgifter är väl ändå barnets kostnader?

I en tvist så spelar det ingen roll att du inte håller med, de kommer inte räkna det som en kostnade ändå. Om det finns möjlighet att få sjukresebidrag, så kommer troligen inte heller taxiresorna ingå. (om de öht kommer ingå alls)

Du vill driva det till tingsrätten, då är det de reglerna som gäller, inte dina egna "så tycker jag att det skall vara"-regler.    

sextiotalist skrev 2012-05-27 11:42:40 följande:
    I en tvist så spelar det ingen roll att du inte håller med, de kommer inte räkna det som en kostnade ändå. Om det finns möjlighet att få sjukresebidrag, så kommer troligen inte heller taxiresorna ingå. (om de öht kommer ingå alls) Du vill driva det till tingsrätten, då är det de reglerna som gäller, inte dina egna "så tycker jag att det skall vara"-regler.      

Nej men jag har väl rätt att ha min åsikt även om den inte skulle hålla i tingsrätten. Är du insatt att du kan uttala dig om vad tingsrätten skulle tycka eller är det också bara dina privata åsikter?
    sextiotalist skrev 2012-05-27 11:39:11 följande:
    Det är alltså ett litet barn, då kan du inte komma upp i de kostnaderna. En gång till VAB räknas inte som kostnad, inte heller att du är tvungen att arbeta deltid.  Däremot påverkar detta ditt överskott   Du har med all sannolikhet rätt till någon form av ersättning när du tar ett akut barn till sjukhuset mitt i natten (även ambulans kan kallas vid sådana tillfällen faktiskt)   

Om jag då skulle hyra en barnvakt istället när barnet är för sjukt för förskolan, skulle det räknas som barnets kostnat, typ barnomsorgskostnad?
  • sextiotalist
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 11:50:26 följande:

Om jag då skulle hyra en barnvakt istället när barnet är för sjukt för förskolan, skulle det räknas som barnets kostnat, typ barnomsorgskostnad?
    Tvivlar på detta, eftersom du fortfarande har rätt att ta ut VAB
  • Anonym
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 11:50:26 följande:

varför skulle du inte vabba?
  • sextiotalist
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 11:47:07 följande:

Nej men jag har väl rätt att ha min åsikt även om den inte skulle hålla i tingsrätten. Är du insatt att du kan uttala dig om vad tingsrätten skulle tycka eller är det också bara dina privata åsikter?
    Sambons ex drev det hela till tingsrätten och fick i princip en halvering av hennes önskemål (då hon tagit upp typ VAB och sådant), har några andra kompisar som har haft ex som dragit inför tingsrätten och inte fått igenom detta. Så det är inte mina privata åsikter. 

Svar på tråden Underhåll-snåljåp?