• Anonym (Tingsrättennästa)

Underhåll-snåljåp?

Jag och exet använde oss av Försäkringskassans räknesnurra för att beräkna storleken på underhållsbidraget. Vi hade på förhand bestämt ungefär vilka principer vi skulle använda oss av när vi fyllde i uppgifterna. Tydligen är det rekommenderade underhållsbidragets storlek drygt 6000:-. Jag tycker så klart det är en rimlig summa. Det tycker däremot inte exet numera. Han hade nog inte räknat med ett så högt belopp och nu vägrar han betala. Känner att det är en tillräckligt stor summa att en stämning är motiverad om han inte ändrar sig. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Underhåll-snåljåp?
  • sextiotalist
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 11:47:07 följande:

Nej men jag har väl rätt att ha min åsikt även om den inte skulle hålla i tingsrätten. Är du insatt att du kan uttala dig om vad tingsrätten skulle tycka eller är det också bara dina privata åsikter?

Utöver detta så kan man hitta prejudikat i om man googlar lite (prejudikat är det som domstolarna följer), så det finns en rättspraxis  när det gäller underhållsbedömningar i tingsrätten
  • Zara10

Jag förstår inte ens att man tänker tanken att begära 6000 kr i uh för ett barn !
    Är barnet sjuk så sök vårdbidrag då ?

• Anonym (test)

Kan inte han ta barnet på heltid och du betala underhåll? vad skulle du få betala då?

Zara10 skrev 2012-05-27 12:03:47 följande:
    Jag förstår inte ens att man tänker tanken att begära 6000 kr i uh för ett barn ! Är barnet sjuk så sök vårdbidrag då ?

Har funderat på det. Ska ta och kolla upp det. Täcker den alla extrautgiftet man har för barnet? Täcker den inkomstbortfall också?
    Anonym (test) skrev 2012-05-27 12:07:21 följande:
    Kan inte han ta barnet på heltid och du betala underhåll? vad skulle du få betala då?

Vi tycker båda det är bäst att han bor med mig. Han har typ aldrig bott med pappan och det skulle bli svårt för honom att byta boende nu på grund av hälsoproblemen.
    sextiotalist skrev 2012-05-27 11:39:11 följande:
    Det är alltså ett litet barn, då kan du inte komma upp i de kostnaderna. En gång till VAB räknas inte som kostnad, inte heller att du är tvungen att arbeta deltid.  Däremot påverkar detta ditt överskott   Du har med all sannolikhet rätt till någon form av ersättning när du tar ett akut barn till sjukhuset mitt i natten (även ambulans kan kallas vid sådana tillfällen faktiskt)   

Men det verkar otroligt märkligt att man få högre underhåll för att finansiera barnets dyra hobbys och märkeskläder men inte för sjukdomsrelaterade extrautgifter.
    Anonym skrev 2012-05-27 11:55:02 följande:
    varför skulle du inte vabba?

Vab räknas som inkomstbortfall och barnvakt som barnomsorgskostnad. En fundering jag hade bara, vet inte ens om rätten skulle hålla med.
  • h8him
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 11:29:10 följande:
    Varför inte? Är det inte barnets faktiska kostnader som underhållet gäller? Varför ska man annars ens bry sig om att fylla i de uppgifterna i räknesnurran?
    Dina kostnader är din inkomstförlust vid VAB och de dyra taxiresor du bestämmer dig för att ta, istället för att lösa transporten till sjukhuset på annat sätt. Har du inte vårdbidrag för barnets krävande vårdbehov och merkostnader?
  • Anonym (X)

Givetvis krävs det att föräldern som mottar underhållsbidrag för barnets räkning gör det den kan för att hålla nere kostnaderna. Ex söka vårdbidrag/ersättning för sjukresor. Du kommer inte på långa vägar få 6 000.

Jag tycker du ska ta saken till Tingsrätten så blir allt rätt, någon annan avgör och ni behöver inte träta mer.

h8him skrev 2012-05-27 12:32:42 följande:
    Dina kostnader är din inkomstförlust vid VAB och de dyra taxiresor du bestämmer dig för att ta, istället för att lösa transporten till sjukhuset på annat sätt. Har du inte vårdbidrag för barnets krävande vårdbehov och merkostnader?

Men hur skiljer man på mina kostnader och barnets? Förstår inte logiken bakom att vab är min kostnad, inte barnets.
Svar på tråden Underhåll-snåljåp?