• Anonym (Tingsrättennästa)

Underhåll-snåljåp?

Jag och exet använde oss av Försäkringskassans räknesnurra för att beräkna storleken på underhållsbidraget. Vi hade på förhand bestämt ungefär vilka principer vi skulle använda oss av när vi fyllde i uppgifterna. Tydligen är det rekommenderade underhållsbidragets storlek drygt 6000:-. Jag tycker så klart det är en rimlig summa. Det tycker däremot inte exet numera. Han hade nog inte räknat med ett så högt belopp och nu vägrar han betala. Känner att det är en tillräckligt stor summa att en stämning är motiverad om han inte ändrar sig. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Underhåll-snåljåp?
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2012-05-27 09:53:54 följande:
    Dessutom kommer inte Tingsrätten använda räknesnurran. De kommer utgå från ett normalt barns behov och utöver detta så kommer de titta på vilket överskott föräldrarna har.

vad är räknesnurran egentligen?
  • Anonym (AR)

Oj! 6000kr för ett barn det låter ju hur mycket som helst. Vad har ni för vanor!? Lägger du ut så mycket på ditt barn varje månad?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-27 09:55:14 följande:

räknar man inte med att båda föräldrarna ska bidra, så 12000?

njae,man räknar inte med att båda kan/ska betala lika mycket.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-27 09:55:44 följande:

vad är räknesnurran egentligen?
    Underhållsbidrag räknar man ut på fk hemsida...
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-05-27 09:57:42 följande:
    Underhållsbidrag räknar man ut på fk hemsida...

Som inte alls stämmer med intentionerna i föräldrarbalken. De har en egen liten formel där
    Anonym skrev 2012-05-27 09:53:34 följande:
    Nä,då har du gjort ngt fel..du ska bara räkna med barnets kostnader ...räkna om,räkna rätt. Mellan 2300-3000 är mer rimligt. Du kanske ska försöka skaffa jobb?

Ja, räknade bara på barnets kostnader. Sedan tjänar pappan väldigt mycket mer än jag, förmodligen därför summan blev så hög.
    Anonym skrev 2012-05-27 09:53:34 följande:
    Nä,då har du gjort ngt fel..du ska bara räkna med barnets kostnader ...räkna om,räkna rätt. Mellan 2300-3000 är mer rimligt. Du kanske ska försöka skaffa jobb?

Är det ett krav att ha jobb för att få underhållsbidrag?
    sextiotalist skrev 2012-05-27 09:58:45 följande:
    Som inte alls stämmer med intentionerna i föräldrarbalken. De har en egen liten formel där

Jag är inte så insatt. Vad är skillnaden?
  • sextiotalist
    Anonym (Tingsrättennästa) skrev 2012-05-27 10:40:45 följande:

Jag är inte så insatt. Vad är skillnaden?
    För det första kan underhållet aldrig bli högre än barnets kostnader (dock alltid 1273 kronor).

Men vi tar ett exempel. 
    Ett barn har kostander för c:a 3000 i månaden. Du får 1050 i barnbidrag de övriga 2000 skall täckas av föräldrarna.

Om UF (t.ex pappan) har ett överskott på 6000 (man drar av för boende, egna utgifter, andra barn etc) och du har ett överskott på 4000, skall pappan stå för 2/3 av kostnaderna och du 1/3. 

Det är så man räknar i tingsrätten. Jag har testat uträkningarna på FK och de är helt vansinniga, om t.ex bf går minus skall UF skall pappan betala mer än barnets kostnader, och så fungerar det inte. UF kan aldrig bli tilldömd att täcka upp mammans egna underskott 

• sextiotalist

Men TS, istället för att fokuser på vad FK enligt deras beräkning skall kosta, kan du inte berätta vad det är som att ditt barn kostar dubbelt så mycket än andra barn (och semestrar, klassresor, presenter, moped, körkort, dyra hobbies ingår inte det som UF skall betala underhåll för)

Svar på tråden Underhåll-snåljåp?