• perla2010

Mamma snopp

Oh kom just på vad Perla sa för skoj när jag hämtat henne på dagis och vi låg i sängen och läste bok. Helt ut i det blå kom det;

Mamma snopp och pekade på mitt underliv. Nej sa jag, mamma har en slida. Perla snopp sa Perla. Nej Perla har en slida, pappa har en snopp.
    Då ler hon och säger köpa! =))))

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-31 14:10
    Seriöst, snälla ni som har en massa klagomål/åsikter om huruvida min dotter vet vilket kön hon har eller hur vi tvättar henne, gör en egen tråd.

Startade denna tråd som en kul grej, inget annat.

Ni som är ute efter bråk eller diskussioner, vänd er någon annanstans.

Ni som har kul saker att dela med er om era barn, hjärtligt välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-31 15:57
    Såja, jag ger upp! Kan man ta bort en tråd man skapat?
  • Svar på tråden Mamma snopp
  • skogsvitter
    perla2010 skrev 2012-05-30 09:33:51 följande:
    Hehehe nej ts handlar ju inte om VILKET kön mitt barn har, inte om undervisning eller ifall jag berättar vilken kroppsdel jag torkar eller tvättar, nej ts handlar om att hon ville KÖPA EN SNOPP!
    Då kanske du inte skulle ha skrivit att hon kallar sitt eget kön för snopp liksom ditt.
  • Vissla

Skogsvitter

min nu 22 månader gammla dotter har vetat hela tiden vad hon har för kön men helt enkelt inte brytt sig nämnvärt om det. Nu har hon börjat reflektera över könet och undrar varför pappa har en snopp men inte hon. På samma sätt som hon alltid vetat att hon har en näsa men först nu reagerat på att hunden har en nos 

• YokohamaNr2

För att lätta upp stämningen lite kan jag berätta vad min 5-åriga son sa till mig häromdagen. Vi är absolut inte pryda av oss men jag duschar oftast tidigast när han fortfarande sover så han brukar inte se mig naken så ofta men han kom in härom morgonen när jag stod i duschen.

Han tittade på mig lite förvånad och utbrast sen - Mamma you have a hairy bottom (skjärt)

Vi är tvåspråkiga men han pratar mest Engelska, men just snopp är några av de svenska orden som verkligen har fastnat

• perla2010
    skogsvitter skrev 2012-05-30 10:51:12 följande:
    Då kanske du inte skulle ha skrivit att hon kallar sitt eget kön för snopp liksom ditt.
    Hon kallade inte mitt kön för snopp men undrade i princip varför inte hon och även jag hade en snopp och pappa hade en, och eftersom vi inte har någon snopp så tyckte hon att vi kunde köpa en.

Hon insisterar ofta på massa roliga saker, kallar näsan för något helt öra osv osv och skrattar, så hon vet mycket väl  var kroppsdelar sitter plus frågar när hon undrar. Jag tvättar dagligen hennes slida och talar även om var jag ska tvätta. Att hon är 20 månader gammal innebär väl ändå inte automatiskt att hon därmed ska ha full koll på sin, min och alla andras kroppar. Alla barn och även tonåring benämns som baby i hennes värld, trots att jag säger pojke flicka, detta accepteras för stunden men likt katten är de bebisar igen (och jag vet med säkerhet att fler har det precis likadant med sina barn).

Jag skrev bara vår lustiga konversation just som den var i ts. Jag skrev inte något om vad vi brukar prata om, vad vi pratade om efter, eller när vi åt middag utan endast ett utdrag ur ca 20 månaders livstid på ca 3 min. Så hur du och nåra med dig tolkar det, är helt upp till er. Men var vänliga att tänka lite längre än näsan räcker. Jag är inte den känsliga typen men om du skrivit så till någon annan kanske de kastat sig på luren och ringt BVC för att deras barn på 20 månader ville köpa en snopp! Liksom hon tycker vi ska gå och handla en ostfralla (när vi inte har) eller en bil när denne är på lagning.

Grattis till dig skogsvitter för din fantastiska anatomiska lektion av snippan flickors "hemliga" kön som ej gud förbjude får nämnas som slida eller ve och fasa VAGINA (dess anatomiskt korrekta namn)!
  • La Lola
    bästamamman skrev 2012-05-30 08:48:34 följande:
    Skogsvitter:

Att du ska tala om för alla vad som är naturligt och inte.

Du kan liksom så mycket.

Fniss.
    Ja visst är det bra.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    perla2010 skrev 2012-05-30 14:31:28 följande:
    Hon kallade inte mitt kön för snopp men undrade i princip varför inte hon och även jag hade en snopp och pappa hade en, och eftersom vi inte har någon snopp så tyckte hon att vi kunde köpa en.

Hon insisterar ofta på massa roliga saker, kallar näsan för något helt öra osv osv och skrattar, så hon vet mycket väl  var kroppsdelar sitter plus frågar när hon undrar. Jag tvättar dagligen hennes slida och talar även om var jag ska tvätta. Att hon är 20 månader gammal innebär väl ändå inte automatiskt att hon därmed ska ha full koll på sin, min och alla andras kroppar. Alla barn och även tonåring benämns som baby i hennes värld, trots att jag säger pojke flicka, detta accepteras för stunden men likt katten är de bebisar igen (och jag vet med säkerhet att fler har det precis likadant med sina barn).

Jag skrev bara vår lustiga konversation just som den var i ts. Jag skrev inte något om vad vi brukar prata om, vad vi pratade om efter, eller när vi åt middag utan endast ett utdrag ur ca 20 månaders livstid på ca 3 min. Så hur du och nåra med dig tolkar det, är helt upp till er. Men var vänliga att tänka lite längre än näsan räcker. Jag är inte den känsliga typen men om du skrivit så till någon annan kanske de kastat sig på luren och ringt BVC för att deras barn på 20 månader ville köpa en snopp! Liksom hon tycker vi ska gå och handla en ostfralla (när vi inte har) eller en bil när denne är på lagning.

Grattis till dig skogsvitter för din fantastiska anatomiska lektion av snippan flickors "hemliga" kön som ej gud förbjude får nämnas som slida eller ve och fasa VAGINA (dess anatomiskt korrekta namn)!
    Men...det heter ju inte snopp heller å andra sidan.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • perla2010
    Barbamama08 skrev 2012-05-29 23:05:21 följande:
    Hahaha, så jag var inte den enda som ville köpa en snopp när jag var liten?! Skönt att veta
     Hehehe vad kul!! Skönt att veta att fler än Perla ville det =)))))
  • perla2010
    skogsvitter skrev 2012-05-30 10:47:04 följande:
    Precis, det är just det här som blir så fel. Ett klassiskt exempel på hur kvinnans kön fortfarande är något väldigt diffust och "förbjudet" trots kampanjerna runt snippa och försöken att etablera flickor kön som en kroppsdel lika självklar som snoppen.
    Ett klassiskt exempel på hur "förbjudet" det kvinnliga könet är är att ge det ett smeknamn såsom snippa, det är om något diffust och märkligt. När har ni tänkt upplysa flickorna om att dom har slidor eller vaginor? Ska de få höra det i skolan?
  • perla2010
    La Lola skrev 2012-05-30 15:29:31 följande:
    Men...det heter ju inte snopp heller å andra sidan.....
    Kom och hjälp mig och dö...
    Snopp är iallafall slang för penis, likaså ordet kuk.
    Men ordet snippa är i det närmaste en liknelse med en snipa, som du serverar sås ur...
  • perla2010
    Vissla skrev 2012-05-30 10:54:40 följande:
    Skogsvitter

min nu 22 månader gammla dotter har vetat hela tiden vad hon har för kön men helt enkelt inte brytt sig nämnvärt om det. Nu har hon börjat reflektera över könet och undrar varför pappa har en snopp men inte hon. På samma sätt som hon alltid vetat att hon har en näsa men först nu reagerat på att hunden har en nos 
    Just precis, likaså min lilla dotter =)
Svar på tråden Mamma snopp