• Mosaik

Vi som sökt till SSK-programmet i höst

Hej.
    Finns det fler där ute som hoppas på att komma in på sjuksköterskeprogrammet till hösten?

Jag har sökt för första gången och är sjukt taggad och sugen på att börja läsa.
    Skövdes högskola är det som gäller för mig.

Vart har ni sökt och hur tror ni att era chanser är?
    Nervösa inför studietiden?

Jag har två barn, 8 och 4 år, lite nervös för hur tiden kommer räcka och hur långa dagar det blir för barnen på dagis/fritids, men mest nervös är jag inför intagningen, vill så gärna komma in.

• Svar på tråden Vi som sökt till SSK-programmet i höst
  • 80talist

Ja, Hanna36, vi vill hemskt gärna höra! Hur mycket tid går åt till studierna? Hur mycket läser du hemma och hur mycket är du hemifrån? Ser barnen dig nåt innan tentor?

• Hanna36

jag har lagt upp det som så här: 9-16 är pluggtid, måndag- fredag. antingen är det föreläsningar eller så sitter jag hemma och pluggar, och då är barnen i skolan och på dagis. Detta har gjort att jag kunnat vara med barnen hela eftermiddagarna och hela helgerna. Inför tentor har jag ev satt mig nån halvtimme-timme på kvällen efter de gått å lagt sig! 

Det som krävt mest plugg nu under första terminen är humaniologin, så där vill jag rekommendera er att börja plugga in det redan efter första föreläsningen så ni inte halkar efter, för det är jättemycket som ska tryckas in i huvudet på kort tid! =) 

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Mosaik

Så om man bara pluggar ordentligt 8-16 så behöver man inte lägga så mycke tid på kvällar och helger? Nu snackar jag för en normal-lättlärd person, inget geni alltså Man vill ju inte försumma familjen helt under tre års tid.

Många och tunga uppgifter under praktiken?

Får man nån kurs i rapportskrivning och andra inlämningsuppsattser?

• grapen

Har oxå precis läst min första termin på ssk och har tre små barn hemma. Det har gått bra men jag har inte läst  humaniologi denna termin. Skolorna lägger kanske upp det lite olika.

• Emmeliina

Har också sökt in till SSK programmet men nere i Skåne, närmare bestämt Trelleborg, Ystad och Malmö. Är sjukt spänd på om jag kommer in eller inte!

Har en dotter som blev 1 år i mars i år så har inte lika tufft som er andra men är ändå inställd på att det blir svårare än om jag inte haft nåt barn alls :P

Jag var inne och kollade på Malmö högskola med vilka kurser som man läser och så, och då kunde man redan se vilka kurser man läser under de olika terminerna. Så det kan kanske ni andra också där ni har sökt in? 

Nicole 110322 <3
  • Lisamed1
    80talist skrev 2012-06-15 00:30:43 följande:
    Jag fick besked om mitt meritvärde, det hamnade på 18,85. Enligt statistiken ger det mig en skaplig chans att komma in i Norrköping, men det kan bli snävt i Linköping. Vad är skillnaden, är det någon som vet?

Lisamed1, har du möjligtvis koll på om det spelar nån roll?
    Förut var det skillnad men nu är det samma upplägg i båda orterna. Linköping har haft mer medicinskt men så är det inte längre. 

Det har kommit studenter till klassen som börjat i Norrköping och sedan fått plats i Linköping efter en termin eller två eller så. Så det är inga problem att byta när det finns plats. 

Jag har bara läst i Linköping så jag har ju inget att jämföra med men det jag har hört är att Norrköping är mycket trevligare och det känns "mindre", att lärarna bryr sig mer om studenterna än vad de gör i Linköping. Förut var det även fler mammor som läste i Norrköping men det vet jag inte om det är rykten eller så. Vi var iaf ca 10 mammor i min klass :) 
  • Flizan30

Hanna36: Jag tänker söka SSK Borås nästa vår och kombinera det med extrajobb inom hemtjänst. Funkar det att jobba extra och ändå hinna med studierna. Vilka kurser första terminen har varit lättast och känns smidigast att jobba extra vid sidan av?

• Vackert

Hur går det för er, har ni fått besked?

• Emmeliina

Ja jag hade tänkt jobba extra varannan helg cirka, hoppas det är möjligt utan att studierna blir allt för lidande.

Svar på tråden Vi som sökt till SSK-programmet i höst