• Anonym (hjälp)

va fan bor vi i för jävla land!!!!!!

Jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag bor i en andra hands lägenhet med min sambo och våra 2 barn där vi bott i 3 år. Under den tiden har  jag sökt lägenheter hela tiden men får inte ett skit.. Nu måste vi flytta här ifrån den 30 juni och har fortfarande inte hittat något. Söker på blocket, privata hyresvärdar och bostadsförmedligen. Har ringt soc och pratat med dom, men dom säger att dom inte kan hjälpa mig för att jag inte är drog eller alkoholmissbrukare... Både jag och min sambo har jobb men min sambo har anmärkningar så vi kan inte köpa något... Jag blir galen på detta jävla system vi har i Sverige.. 

• Svar på tråden va fan bor vi i för jävla land!!!!!!
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-06-05 19:30:58 följande:
    Hur vill du att det ska fungera TS? Ska alla som inte har förstahandskontrakt eller bostadsrätt i Stockholm får hjälp av socialtjänsten? Ska soc ha dessa lägenheter och hyra ut dem till er? Eller ska staten bygga särskilda hyreshus för de som inte har något kontrakt? Hur länge ska man få bo där? Ni har vetat i 3 år att ert kontrakt går ut.Ni har haft all tid i världen att hitta något annat. Jag har massor med vänner med barn som bor i andra hand och flyttar varje år, hur hittar dom lägenhet? Sök på pendlingsavstånd från Stockholm (bålsta, enköping, södertälje, stuvsta etc). Det FINNS lägenheter.

Man har faktiskt rätt att ha klagomål om Sveriges urusla bostadspolitik. I Stockholm är det en omöjlighet att etablera sig på bostadsmarknaden om man inte har fått med sig sparkapital hemifrån. Höga priser på bostadsrätter, ockerhyror för andrahandslägenheter och decennier i bostadsköer. Det finns massor med människor som inte är höginkomsttagare eller prickfria med helt legitima önskemål om ett eget boende. Vi bor ju ändå i ett välfärdsland och inte i Afrika.
  • Anonym (S)
    Barbamamah skrev 2012-06-05 19:41:27 följande:
    Man har faktiskt rätt att ha klagomål om Sveriges urusla bostadspolitik. I Stockholm är det en omöjlighet att etablera sig på bostadsmarknaden om man inte har fått med sig sparkapital hemifrån. Höga priser på bostadsrätter, ockerhyror för andrahandslägenheter och decennier i bostadsköer. Det finns massor med människor som inte är höginkomsttagare eller prickfria med helt legitima önskemål om ett eget boende. Vi bor ju ändå i ett välfärdsland och inte i Afrika.
    Måste alla bo i Stockholm? Man kan faktiskt söka jobb i andra städer. Sedan så förstår jag att hyresvärdar inte är så villiga till att hyra ut till folk med betalningsanmärkningar.
  • Barbamamah
    Anonym (S) skrev 2012-06-05 19:43:02 följande:
    Måste alla bo i Stockholm? Man kan faktiskt söka jobb i andra städer. Sedan så förstår jag att hyresvärdar inte är så villiga till att hyra ut till folk med betalningsanmärkningar.

Nej men det är rätt komplicerat att flytta nån annanstans om man redan har arbete i Stockholm, barn i skolan och släkten och vänner likaså. Ska man behöva flytta till sin lyxiga och centralt belägna etagevåning i Bromölla och gå arbetslös och deprimerad för att man är socialt isolerad från sina nära och kära??
  • Anonym (S)
    Barbamamah skrev 2012-06-05 19:46:54 följande:
    Nej men det är rätt komplicerat att flytta nån annanstans om man redan har arbete i Stockholm, barn i skolan och släkten och vänner likaså. Ska man behöva flytta till sin lyxiga och centralt belägna etagevåning i Bromölla och gå arbetslös och deprimerad för att man är socialt isolerad från sina nära och kära??
    Om jag bott i Stockholm eller i en annan storstad i andra hand så hade jag också vetat hur svårt det är att få ett förstahands kontrakt och hade börjat att kolla på både arbete och bostad på annan ort.

Vad folk är rädda att flytta. Barn är ju ändå de som brukar anpassa sig bäst och släkt kan man åka och hälsa på.

Man har faktiskt ett personligt ansvar. Allt ansvar ligger inte på samhället.
  • Tom Araya

En arbetskamrats dotter fick förstahandskontrakt på en 2'a nyligen, efter 2 år i kö hos bostadsförmedlingen, visserligen med lite påjagande av farsan. Hon fick den för att hon kunde flytta in snabbt då det var ett dödsbo som snabbt ville bli av med den.

• Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2012-06-05 13:14:48 följande:
    Nej de är sjukt :( jag blir bara så förbannad. man hamnar ju liksom mellan systemet man har pengar men man får ingen lägenhet, men skulle man va missbrukare så hjälper dom en ....
    Men du har ju inte direkt tagit till vara på eller tackat för de tips du har fått här i tråden heller.
  • Anonym (sara)

Jag trodde man bara fick hyra i andra hand i 2 år, sedan har man besittningsrätt?!

• Anonym

Det finns lägenheter utanför sthlm som flera påpekat i tråden. I Bro, Gnesta, Södertälje, Märsta osv. Att det är omöjligt att få en bostad i sthlm är Bullshit!

Svar på tråden va fan bor vi i för jävla land!!!!!!