Anonym (who) skrev 2012-06-11 09:05:01 följande:
Hen får mycket stimulans hemma, vi pysslar mycket och hen hjälper till vid matlagning, städning, tvätt osv.
Vi läser och tränar och hen kan mycket som många jämngamla inte kan.
Hen pratar fyra språk, kan räkna (även + och -), kan alfabetet och vi tränar på att läsa och skriva. Färger, former och dyl har hen kunnat länge.
Vi är ute mycket och leker i parker osv, så visst, hen träffar lite barn där, men de flesta är i 1-årsåldern av de som vi träffar på. Vi går på öf nån gång ibland, var oftare förr, men hen är så mycket äldre än de flesta andra där nu så det blir inte så ofta längre.
Så så sett ser jag inte alls vad ett dagis skulle kunna ge som inte jag kan. När behovet av kompisar uppstår så får jag väl aktivt leta efter folk med jämngamla i området.
Nu är alltså mest hemma, utan att träffa kompisar i samma ålder? Så en vanlig dag hjälper barnet till med hushållsarbete och så pysslar ni kanske lite, är det rätt uppfattat?
Du tror inte barnet skulle kunna utvecklas och stimuleras av att vara i en grupp med andra barn och lära sig vänta på sin tur, hjälpa andra, dela med sig och att förklara hur h*n tänker eller tycker och vad h*n vill?
Hur många pussel och spel har ni och hur ofta används de? Bygger ni med klossar, klistrar, trär pärlor osv?
Vad brukar ni göra i lekparken då ni går dit? Jag förstår att det mest handlar om att barnet får leka själv eftersom du behöver ta hand om småsyskonet.