Om ja säger klinker i kök
va säger ni då?
va säger ni då?
Har man barn så kanske man inte vill ha det, jäkligt hårt att trilla och slå huvudet i. Så tänker jag i alla fall.
Jag säger korkoplast. Behagligt att gå på, det man tappar kan hålla, damm och skräp syns inte, småskador efter tappade knivar mm läker ihop sig, lättstädat, känns "naturmaterial". Fast lite 70-tal är det ju.
Klinkers i kök tycker jag är jättesnyggt och enkelt att rengöra! Ett tips är dock att ha en lång matta längs med diskbänken, för där går man fram och tillbaka med mat och spiller, så hamnar det på mattan är det lättare att tvätta den än skrubba fogar.
JA, lägga klinker var det smartaste vi gjort. vi har samma klinker i kök och hall (man går från hallen in i köket). Jag tycker det är skit snyggt och faktisk t tystare när hunden springer på det än trägolvet och plastmattan var. jag tycker att dte går bra att hålla fogarna rena och vi har ändå vita fogar. Det finns ju mycket bra medel att hålla fogarna rena med och det kräver inte så mycket jobb.
I vår förra lägenhet hade vi klinker i köket men nu vill jag inte ha det igen. Fogarna blev äckliga. Man får stå och skrubba fogarna för att de ska bli rena. Mycket jobb... Skitigt blev det där man var som mest, dvs vid spisen och diskbänken. Snyggt och praktiskt om man räknar bort fogarna.
Min sambo o jag e lite oense. Vi ska renovera vårt kök, förut va jag för klinker men nu har jag ändrat mig. Tycker att köket får en "varmare" känsla med trägolv. Sambon vill ha klinker, blir det så ska vi ha värmegolv. Men jag tycker att det e hårt o stå på klinker och köket e ju det rum som man verkligen står mycket i. Tycker oxå att det verkar som att tränden har ändrats, känns som det va vanliger för ett tag sen med klinker i köket. Men nu när man kollar i inredninstidningar etc. så e det mest trägolv.
Vi får väl se vem som vinner, jag eller sambon
Jag skulle kunna tänka mej det om man har golvvärme alltså!
Ni som har det vad säger ni om att det klagas på att fogarna blir skitiga? Kanske mörkare fogar vore nåt? Hm...
det e ju mkt svårare att hålla rent klinkers än tex parkett golv... där finns ju inga fogar där äckel-peckel sammlas...
nej, inget klinkers för min del.... (jo, det är skitsnyggt, men nej...)
MVH//Från elinore som inte vill ligga och städa på alla fyra bara för att man har ett snyggt golv
Det är inga risker med trägolv i kök om det kommer vatten på?
säger bara gummimatta
kostar lite mer men otroligt slitstark och halkfri
och uuuuunderbart stöt och ljuddämpande
klinker är hårt - tappar man ngt går det sönder, om ngn ramlar så slår de sig, och ljudet ska vi inte tala om...
alltså inte det som rör sig på golvet - utan allt som reflekteras och kök är inte tysta rum, oftast har man för lite textilier och mjuka ytor för att ljuddämpa...
Ärligt talat så förstår jag inte argumentet att saker går sönder när man tappar dem på klinkersgolv. Går saker sönder här hemma så är det oftast i disken. Jag lyckades slå sönder ett antal glas på parkettgolvet vi hade tidigare och barnen på mitt arbete har sönder en hel del trots att vi har plastmatta där. Dessutom så är det inte alls säkert att saker går sönder bara för att man tappar dem på klinkersgolv. Den här helgen lyckades vi tappa en marmeladburk på vårt klinkersgolv och det hände ingenting.
Jag älskar vårt köksgolv med ben/beigefärgade klinkers och beige fog. Snyggt, praktiskt och enkelt att hålla rent. Det gamla parkettgolvet var en mardröm. Det var för tunnt för att slipa och så slitet att det blev fläckigt bara man tittade på det. Dessutom var det lagt utan undergolv så det var dyrt och komplicerat att byta ut. Hsb har använt det sättet att lägga golv sedan 50-talet. De täcker betonggolvet med sand och trycker ner reglar i sanden (så såg det ut i vår femtitalslägenhet). På det placeras inredning och golv (inredningen hade inget golv under sig utan bara sand och reglar).
Jag säger kanon på alla sätt !!!!! Jätte nöjd!
Vi har laminat, klick-golv, som liknar stora klinkerplattor. Det är så likt att vissa böjer sig ner för att känna i fogarna om de är riktiga
Det är snyggt, lättstädat och tåligt!
Vi har parkett i köket. Valde mellan det & klinkers...klinkers just för att det är så himla skönt med golvvärme!! Men jag tycker ändå parkett är det som känns mest "varmt & ombonat". Klinkers känns mer sterilt & hör (enligt mej) hemma i hall, badrum & tvättstuga. Men det är ju såklart en smaksak!!!
Vi hade klinkers i våran lägenhet men nu när vi ska renovera köket i huset ska vi ha trägolv....gillade inte alls klinkers, hårt å dant att stå på man tillbringar ju så mycket tid i köket att det ska vara skönt att stå å gå på.....men som sagt smaken e olika
Det kan man ju med tänka på att det är hårt att gå på och vad det gör för ryggen. Låter kanske lustigt, blir en del hårda stötar i kroppen, men man kan ju alltid ha arbetsdojor på sig
Jag säger att det är kanonbra! Vi har dessutom golvvärme så det är helt underbart varmt och skönt i köket! Ett tips däremot om man väljer att sätta klinkers är att göra en mörk fog!
Om TSsäger klinker golv i köket säger jag:
1. Ont i fötterna efter att ha stått i köket ett längre tag.
2. Totalkrossade tallrikar och glas
3. Skitiga fogar
Men ettan är värst, jösses vad klinkers är hårt, inte vidare krypvänligt eller fotvänligt om man ska göra något i köket som tar nån timme, tex. baka.