• emma ns

Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!

Är orolig för att min 8 månaders lilla dotter som inte jollrar. Visst har hon haft sina perioder där hon har jollrat någon gång om dagen (med aaahhh, ehhh, ohhh) men stundtals är hon nästan helt tyst. Det hon säger nu är aaahhh, boooo, pruttar med munnen eller darrar med tungan långt framme så det låter som många rrrrrrr, men väldigt lite. Men inget annat. Konsonantjoller som papapa, dadada, bababa finns där inget av. Ska tilläggas att de gånger hon gör ljud är mest när hon leker med sina leksaker, när hon har dem i munnen (alltså inte ljud till/mot oss). Är så orolig att hon är autistisk när man läser på nätet.

För övrigt är hon är hon en väldigt snäll liten tjej. Leker med alla typer av leksaker. Blir glad och ler när man visar henne sina favoritleksaker. Ler ibland mot oss när hon ser oss men kan även vara en liten allvarlig tjej. Vänder sig nästa alltid om när man kallar på henne men ler oftast inte, och ger inga svarsljud.  Tittar oss i ögonen utan problem men även på munnen (undantag när man har henne i famnen nära, då är det lite sämre, då undviker hon gärna ögonkontakt).  Vet var klockan, pappa, storebror, tv:n  och bollen är. Skrattar oftast när man busar med henne men inte alltid. Kryper oftast mot en om man säger kom till mamma. Kryper till en och klättrar mot ens ben när hon är på golvet. Sträcker armarna mot en om man säger ”-vill du komma upp”. Tittar och är ofta intresserad av vad som händer runt henne men kan vara rätt allvarlig. Tittar på andra människor men ler inte så ofta åt dem.

Är så orolig när man läser på nätet att uteblivet joller kan vara autism, och hon jollrar inget.  Hur är era 8 månaders bebisar? Har kollat med BVC och barnläkare och de säger att jag inte ska oroa mig men det gör jag, massor.  För övrigt har hon utvecklats normalt. Sitter sen hon var 5 månader, kryper, börjat resa sig mot möbler.  Tittar oftast på det man pekar på men inte alltid. Pekar inte själv ännu. Dock har inte pincettgreppet kommit ännu. Följer sin vikt och längdkurva. Dock är hon inte så matglad, får kämpa lite med att få i henne något, speciellt om där är klumpar i maten. Har varit på familjecenter med andra småbarn och visst har hon tittat på dem och rört på vissa, ibland ler hon men inte så ofta. Sitter sidan om och leker med leksaker.

Håller på att bli tokig av all oro över att hon är autistisk och på vissa saker man läser på nätet så tycker man att det stämmer. Träffar två andra bebisar i hennes ålder nästan varje dag på storebrors dagis och de är mycket mer alerta och jollrar och ler mot dagispersonalen. Min lilla tjej är mer försiktig, mer alvarsam mot andra och lite mer tillbakadragen stundtals.  Hjälp mig med era erfarenheter av hur era barn är/var vid 8 månaders ålder. Har era barn varit tysta och lite mer försiktiga men ändå utvecklasts normalt snare? Har jollret kommit igång senare? Isåfall vid vilken ålder?
  • Svar på tråden Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!
  • emma ns

Hej och tar för alla era kommentarer. Jag kanske ska korrigera lite med hur min dotter leker med leksaker. Hon förstår ju givetvis inte att man ska köra med en bil, kasta en boll osv. Hon trycker på knappar på leksakstelefoner, blir glad när man rullar bollen till henne för att sen gosa in huvudet i den. Hon skakar på skallror, trycker på sin hund som spelar musik mm. Plockar gärna ut saker jag lägger i en större skål. Men det mesta går ju in i munnen för att suga och bitas på och visst studerar hon och vrider och vänder på leksakerna. Var det så cruz ditt barn gjorde? Jag antar att de inte kan leka på något annat sått just nu, det kommer väl senare? Eller? För tillfälligt kryper hon mycket runt och ställer sig mot allt möjligt så sitta still och leka gör hon inte jättemycket just nu.Uppfattar att hon är extremt mammig ( tror jag) just nu gnäller mycket och kryper efter mig och drar mig i byxbenen. Då tittar hon upp på mig i ögonen samtidigt  När hon gör något hon  inte får och man då säger till henne "ajaj" så vänder hon sig alltid mot en. Men man blir ju så orolig för det bästa man har. Man vill bara dem allt väl och att de ska få en framtid och förutsättningar som alla andra och jag är så rädd för att hon inte får det. Hon är så otroligt tyst och då i kombination med att hon är den mer allvarigare typen så blir man ju extremt orolig. Läste någonstans att har inte det typiska spädbarnsjollret kommit igång vid 9 månader (baba, dada osv) så var det en stor varningssignal för just autism. Hon börjar ju närma sig den gränsen...

• Flickan och kråkan
    emma ns skrev 2012-06-20 12:36:28 följande:

Hej och tar för alla era kommentarer. Jag kanske ska korrigera lite med hur min dotter leker med leksaker. Hon förstår ju givetvis inte att man ska köra med en bil, kasta en boll osv. Hon trycker på knappar på leksakstelefoner, blir glad när man rullar bollen till henne för att sen gosa in huvudet i den. Hon skakar på skallror, trycker på sin hund som spelar musik mm. Plockar gärna ut saker jag lägger i en större skål. Men det mesta går ju in i munnen för att suga och bitas på och visst studerar hon och vrider och vänder på leksakerna. Var det så cruz ditt barn gjorde? Jag antar att de inte kan leka på något annat sått just nu, det kommer väl senare? Eller? För tillfälligt kryper hon mycket runt och ställer sig mot allt möjligt så sitta still och leka gör hon inte jättemycket just nu.Uppfattar att hon är extremt mammig ( tror jag) just nu gnäller mycket och kryper efter mig och drar mig i byxbenen. Då tittar hon upp på mig i ögonen samtidigt  När hon gör något hon  inte får och man då säger till henne "ajaj" så vänder hon sig alltid mot en. Men man blir ju så orolig för det bästa man har. Man vill bara dem allt väl och att de ska få en framtid och förutsättningar som alla andra och jag är så rädd för att hon inte får det. Hon är så otroligt tyst och då i kombination med att hon är den mer allvarigare typen så blir man ju extremt orolig. Läste någonstans att har inte det typiska spädbarnsjollret kommit igång vid 9 månader (baba, dada osv) så var det en stor varningssignal för just autism. Hon börjar ju närma sig den gränsen...

Jag är ingen expert på autism på något sätt men hennes beteende låter väldigt, väldigt normalt för en 8-månaders. Hon kommunicerar ju tveklöst och beter sig på alla sätt för sin ålder - att vara extremt mammig i den åldern är ett sundhetstecken, hon är mitt i en kraftig fas med separationsångest. Jag förstår att du oroar dig för hennes tystnad, men det finns barn som är det. Vad gäller det verbala så låter hon väldigt lik min yngsta. Han var ofta väldigt tyst. De ljud han använde var vokalljud och så pruttljud med munnen och jättefina rrrrrr, precis som din lilla . Det är ju lite roligt för de rullande R:en brukar ju vara ett av de ljud som kommer sist. Allra sist t.o.m. . Min stora var också den allvarsamma typen. Svårflörtad. Nu när han är 4,5 så har jag större förståelse för hur han var som bebis. Jag vet ju hur hans personlighet har utnyttjas. Han är en betraktare och en som funderar väldigt mycket. Han observerar och tar in. Han ler inte förrän han är 100% säker på att det faktiskt är något att le åt. Min yngsta har tvärtom en personlighet med starka känslouttryck och är väldigt här och nu. Han blir jätteglad, jättearg, jätteledsen och det kan förändras på en nanosekund. Min äldsta har ett mycket jämnare humör. han blir inte lika exalterad och begrundar så att säga saker och ting innan han reagerar .

Jag kan så klart inte veta, men förutom att hon är rätt tyst så låter hon väldigt väldigt typisk 8-månaders.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-20 20:03:27 följande:
    Jag vet ju hur hans personlighet har utnyttjas.
    Har UTVECKLATS menade jag givetvis .
  • cruz

Så små barn kan ju inte leka låtsaslek ännu utan leken är mer utforskande. De gör inte bara en sak med leksakerna (som att endast snurra på dem som min pojke gjorde) utan de slänger, bankar, smakar, studerar och försöker lära sig orsak-verkan. Så småningom börjar de immitera andras lek och det är också då de lär sig leka funktionellt med leksakerna. Din dotter låter inte det minsta autistisk. Hon låter bara som ett försiktigt barn, en iaktagare kanske?

• Paisley

Som en regel när det gäller språkutvecklingen:

No babbling by 12 months No pointing or waving bye-bye by 1 year No single words by 16 months No spontaneous 2-word sentences (for communication, not repetition) by 2 years Any loss of acquired speech or communication skills at any age

Dessa ovan måste man utreda.

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Eller kommunikationsutvecklingen är ett bättre ord.

Detaljerna är helheten
  • Flickan och kråkan
    Paisley skrev 2012-06-21 20:45:26 följande:
    Som en regel när det gäller språkutvecklingen:
    No babbling by 12 months No pointing or waving bye-bye by 1 year No single words by 16 months No spontaneous 2-word sentences (for communication, not repetition) by 2 years Any loss of acquired speech or communication skills at any age

Dessa ovan måste man utreda.

Menar du varje enskild punkt separat? Vi missade många av dessa med vår äldsta. Vi har i och för sig logopedkontakt nu, men han har bara en mild uttalsförsening.
  • cruz

Båda mina pojkar fick gå vidare till autismutredning efter 18 månaderskontrollen. Båda hade joller vid 8-10 månader. Den icke autistiska tvillingen kunde peka och vinka vid 12 månader, men pojken med autism lärde sig inte detta förrän han var 2-2,5 år. Inget av barnen tappade ord som de väl hade lärt sig. Båda var sena med enstaka ord vid 18 månader samt tvåordsmeningar vid två år. Men den stora skillnaden mellan barnen var just det här med att autismsonen inte kunde kommunicera. Jag tror att hans tvillingbror fick utredas mest av säkerhetsskäl och han blev också snabbt avskriven. Jag har aldrig annars hört talas om att någt barn får utredas bara för att vissa enstaka ord saknas vid 18 månaderskontrollen. Ofta brukar man väl avvakta då om inget annat avvikande hittas?

• gryning2

Min yngsta var väldigt tyst också fram till 10 månaders ålder. Han sa inte "baba" eller "dada" innan dess. MEN han var väldigt tidig med motorik istället, började gå innan han var 9 mån så min teori är att han var fullt upptagen med det istället för talet under den perioden. För då vid 10 mån så hade han lärt sig gå och springa ordentligt - och han kom igång nästan genast med att göra massor av ljud. Det var riktigt faschinerande faktiskt hur han kunde gå från nästan total tystnad till att babbla hela dagarna. Nu blir han ett år om ett par veckor och babblar hela hela tiden. Han säger flera ord t.o.m. "mamma" "kaka" "den" "tatam = storebrors namn i lillebrors tolkning" "gröt" "katt". Största pojken började jollra vid ca 6 mån men kunde inte säga så många ord vid ett år som den lilla kan nu. Jag skulle inte alls oroa mig om jag var du. Jag förstår inte ens varför du oroar dig, ditt barn verkar helt normalt.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • k girl
    cruz skrev 2012-06-22 07:08:15 följande:

Båda mina pojkar fick gå vidare till autismutredning efter 18 månaderskontrollen. Båda hade joller vid 8-10 månader. Den icke autistiska tvillingen kunde peka och vinka vid 12 månader, men pojken med autism lärde sig inte detta förrän han var 2-2,5 år. Inget av barnen tappade ord som de väl hade lärt sig. Båda var sena med enstaka ord vid 18 månader samt tvåordsmeningar vid två år. Men den stora skillnaden mellan barnen var just det här med att autismsonen inte kunde kommunicera. Jag tror att hans tvillingbror fick utredas mest av säkerhetsskäl och han blev också snabbt avskriven. Jag har aldrig annars hört talas om att någt barn får utredas bara för att vissa enstaka ord saknas vid 18 månaderskontrollen. Ofta brukar man väl avvakta då om inget annat avvikande hittas?

På vårt bvc var de väldigt tveksamma när vi bad om en logopedremiss till vår son (som inte bildade tvåordsmeningar vid två år, knappt heller vid 2,5). De menade att språket inte kontrollerades förrän vid tre års ålder och då förståelsen. På vissa bvc gör de en språkscreening vid 2,5, det var därför jag tog upp det då jag gjorde.

Jag läste en gång att det spelar inte någon större roll om de inte har 8-10 ord vid 1,5 års ålder, det är istället förståelsen som avgör då. Men vid språkförseningar vid 2,5 har en majoritet andra problem också, framför allt neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Jag måste säga att jag inte direkt gillar oddsen... men är inte direkt orolig då det finns en stark heriditet för språkförseningar i min makes släkt.
Svar på tråden Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!