• emma ns

Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!

Är orolig för att min 8 månaders lilla dotter som inte jollrar. Visst har hon haft sina perioder där hon har jollrat någon gång om dagen (med aaahhh, ehhh, ohhh) men stundtals är hon nästan helt tyst. Det hon säger nu är aaahhh, boooo, pruttar med munnen eller darrar med tungan långt framme så det låter som många rrrrrrr, men väldigt lite. Men inget annat. Konsonantjoller som papapa, dadada, bababa finns där inget av. Ska tilläggas att de gånger hon gör ljud är mest när hon leker med sina leksaker, när hon har dem i munnen (alltså inte ljud till/mot oss). Är så orolig att hon är autistisk när man läser på nätet.

För övrigt är hon är hon en väldigt snäll liten tjej. Leker med alla typer av leksaker. Blir glad och ler när man visar henne sina favoritleksaker. Ler ibland mot oss när hon ser oss men kan även vara en liten allvarlig tjej. Vänder sig nästa alltid om när man kallar på henne men ler oftast inte, och ger inga svarsljud.  Tittar oss i ögonen utan problem men även på munnen (undantag när man har henne i famnen nära, då är det lite sämre, då undviker hon gärna ögonkontakt).  Vet var klockan, pappa, storebror, tv:n  och bollen är. Skrattar oftast när man busar med henne men inte alltid. Kryper oftast mot en om man säger kom till mamma. Kryper till en och klättrar mot ens ben när hon är på golvet. Sträcker armarna mot en om man säger ”-vill du komma upp”. Tittar och är ofta intresserad av vad som händer runt henne men kan vara rätt allvarlig. Tittar på andra människor men ler inte så ofta åt dem.

Är så orolig när man läser på nätet att uteblivet joller kan vara autism, och hon jollrar inget.  Hur är era 8 månaders bebisar? Har kollat med BVC och barnläkare och de säger att jag inte ska oroa mig men det gör jag, massor.  För övrigt har hon utvecklats normalt. Sitter sen hon var 5 månader, kryper, börjat resa sig mot möbler.  Tittar oftast på det man pekar på men inte alltid. Pekar inte själv ännu. Dock har inte pincettgreppet kommit ännu. Följer sin vikt och längdkurva. Dock är hon inte så matglad, får kämpa lite med att få i henne något, speciellt om där är klumpar i maten. Har varit på familjecenter med andra småbarn och visst har hon tittat på dem och rört på vissa, ibland ler hon men inte så ofta. Sitter sidan om och leker med leksaker.

Håller på att bli tokig av all oro över att hon är autistisk och på vissa saker man läser på nätet så tycker man att det stämmer. Träffar två andra bebisar i hennes ålder nästan varje dag på storebrors dagis och de är mycket mer alerta och jollrar och ler mot dagispersonalen. Min lilla tjej är mer försiktig, mer alvarsam mot andra och lite mer tillbakadragen stundtals.  Hjälp mig med era erfarenheter av hur era barn är/var vid 8 månaders ålder. Har era barn varit tysta och lite mer försiktiga men ändå utvecklasts normalt snare? Har jollret kommit igång senare? Isåfall vid vilken ålder?
  • Svar på tråden Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!
  • Paisley
    Norrtjejjen skrev 2012-07-20 18:33:31 följande:

jag skrev inget om att peka. utan en del tittar på personen om man tex säger mamma eller pappa. 

Jag vet att du inte gjorde det, det jag menade var att så små bebisar inte behöver ha någon alls språkförståelse. Vid 12 månader ska de förstå enstaka ord och peka ut dem.
    Detaljerna är helheten
  • Norrtjejjen

jo men hon skrev i ts att hon vet var pappa, klockan osv är..då kan hon ju mer än vad min dotter kan. Jag är inte oroad att det ska vara nå fel på min dotter.

• Paisley
    Norrtjejjen skrev 2012-07-22 16:04:52 följande:
    jo men hon skrev i ts att hon vet var pappa, klockan osv är..då kan hon ju mer än vad min dotter kan. Jag är inte oroad att det ska vara nå fel på min dotter.

Men din dotter är ju bara 7 månader? TS dotter är 10 månader.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    emma ns skrev 2012-07-22 19:02:51 följande:
    min dotter är 9 månader

Okej, era barn är ändå så pass små att man inte behöver oroa sig alls. Bara om det skulle vara något extremt avvikande. På 18 månaders kontrollen tar man upp autismrisken.
    Detaljerna är helheten
  • Boel1

Det är ett bra tecken att hon pekar och tittar på det du pekar på. Jag har en son med autism, och han tittade aldrig på det vi pekade på, han fick lära sig det vid ca 4 års ålder.
     Han "delade" inte intresse med oss, vanligtvis kommer barn med leksaker och vill visa upp för mamma eller pappa, det gjorde han aldrig. Han lekte inte med saker, han rullade en boll nerför en "bollbana" hela tiden.
     Om han blev ledsen satt han bara och skrek för sig själv, han gjorde inga ansatser till att försöka komma till mig, fast han kunde ta sig fram.
     En annan typisk sak var att om han ville ha något så kom han och tog vår hand, och tog den till det han ville ha, fast det var förståss när han var lite äldre.
     Han repeterade ord - om jag sa "Vill du ha apelsin eller banan" så sa han banan fast han ville ha apelsin. Kom på att det var ju också lite senare.
     Men att ett barn är tyst eller sen med talet behöver inte betyda att det är autism, man får titta mer på samspelet och kommunikation. Min yngste son pratade väldigt sent, men han kommunicerade på alla andra möjliga sätt, med egna tecken och ljud. Jag var aldrig orolig för honom. Och som jag har läst det du skriver så tar hon ju kontakt och kommunicerar, hon verkar vara en lite försiktig tjej bara.
     Självklart kan man ha ögonen öppna och prata om sin oro på BVC, men oroa dig inte för mycket ändå!

• Paisley
    Boel1 skrev 2012-07-22 19:49:37 följande:
     Det är ett bra tecken att hon pekar och tittar på det du pekar på. Jag har en son med autism, och han tittade aldrig på det vi pekade på, han fick lära sig det vid ca 4 års ålder.
     Han "delade" inte intresse med oss, vanligtvis kommer barn med leksaker och vill visa upp för mamma eller pappa, det gjorde han aldrig. Han lekte inte med saker, han rullade en boll nerför en "bollbana" hela tiden.
     Om han blev ledsen satt han bara och skrek för sig själv, han gjorde inga ansatser till att försöka komma till mig, fast han kunde ta sig fram.
     En annan typisk sak var att om han ville ha något så kom han och tog vår hand, och tog den till det han ville ha, fast det var förståss när han var lite äldre.
     Han repeterade ord - om jag sa "Vill du ha apelsin eller banan" så sa han banan fast han ville ha apelsin. Kom på att det var ju också lite senare.
     Men att ett barn är tyst eller sen med talet behöver inte betyda att det är autism, man får titta mer på samspelet och kommunikation. Min yngste son pratade väldigt sent, men han kommunicerade på alla andra möjliga sätt, med egna tecken och ljud. Jag var aldrig orolig för honom. Och som jag har läst det du skriver så tar hon ju kontakt och kommunicerar, hon verkar vara en lite försiktig tjej bara.
     Självklart kan man ha ögonen öppna och prata om sin oro på BVC, men oroa dig inte för mycket ändå!
    Hur gammal var han när han gjorde det där med att dra i handen? Sonen är ju 18 månader nu och har precis för några veckor sen börjat att dra i kläderna på oss och dra med oss till något han vill ha. Han pratar ingenting än men jollrar. Inte ens mamma och pappa säger han, men iofs skriker han nää nää när han inte vill något.

Men vid den här åldern kan han äntligen visa att han vill bli buren genom att sträcka ut armarna, och visa att han inte vill ha något genom att vifta med ena armen. Han har inte många gester annars. Men det som oroar mig allra mest är att han inte förstår stämningar och känslor alls. Någon kan ha slått sig precis framför en och ha jätteont och gråta och han skrattar åt det. Om någon skulle skrika på honom väldigt argt sitter han alldeles still, eller så skrattar han.

Han är lugn, passiv, inte alls social fast det är mycket bättre inom familjen än med främmande, men han ger inte bra ögonkontakt med någon.

Får jag fråga när din son blev diagnoserad? Pratar han kommunikativt idag?
    Detaljerna är helheten
  • Boel1

Han kanske började med att dra oss i handen och ta oss till det han ville ha när han var runt 1,5 år. Det gör väl andra barn också, men de kan också gå själv till det de vill ha och inte når och peka. Det gjorde inte han, han använde oss som en "förlängd arm".
     Han började utredas när han var ca 2,5 år, då han inte ville prata eller kommunicera alls på BVC. Jag kunde inte säga att han kunde så många ord heller, så vi blev skickade till logoped som ganska snart såg att det var något mer än bara talet som var annorlunda. Han fick diagnosen autism när han var ca 3,5 år.
     Idag pratar han, men det är fortfarande mycket "ekotal", han provar meningar han hör från film och TV, och använder dem i talet, ofta på ett ganska rätt sätt. Det kan låta lite roligt ibland ändå.
     Han var sen med att förstå frågor, men nu kan man ställa en fråga, om man gör det på rätt sätt, och få ett svar.
    Så kommunikationen är sämre än andra barn i hans ålder, liksom det sociala samspelet. Men han går i vanlig klass, med en mycket duktig assistent.

• emma ns

Hej Boel1! När märkte du själv att det var något konstigt och annorlunda med din son? Hur var han i 9-10 månaders ålder? Kommunicerade han med er då? Jollrade han? Du skrev att han inte ville prata och komminucera med BVC. Gjorde han det med er hemma då? Min dotter är som sagt 9 1/2 månad och har varit extremt tyst nästan hela tiden.Hon har väl börjat säga lite nu men det är lite. Jag antar att din son har högfungerande autism!? Fungerar det i skolan för honom, har han vänner där? Jag är väldigt orolig för min dotter man vill ju bara att allt ska vara bra!

• Boel1

Han jollrade inte så mycket, han sa vissa ord som sen försvann. Han kan nog räknas som högfungerande, eftersom han går i vanlig klass och klarar de flesta ämnen bra.
     Han får vara med några barn i skolan, men har inte just några kompisar efter skolan, men det bekymrar honom inte just nu heller. Han är glad och lycklig som andra barn, och det är huvudsaken.
      Jag kände direkt från första stund att det var något som inte stämde. Han var liksom stel i famnen på oss, vi tyckte det både min man och jag. Han "spände" sig hela tiden. Och det var svårt att få kontakt. Han var lite sen och efter med allt, men inte onormalt, han kunde det han skulle ca två månader efter han skulle göra det på BVC, och de tyckte inte att det var något onormalt.
     Han var väldigt lugn som bebis, gick sent och tog sig fram sent, och på något vis kände vi hela tiden att det var något som inte stämde, fast man inte kunde sätta fingret på det.
     Men jag kan inte komma ihåg exakt hur han var vid 9-10 månaders ålder, nog hade han ljud för sig, men det var kanske inte klassiskt joller.
     Men din dotter verkar ändå vilja "dela upplevelser" med er, även om hon inte säger något så kommer hon ändå och visar upp saker och tittar på er. Man ska titta på den kommunikationen också, inte bara hur mycket eller lite de pratar. Vissa barn är så i sin personlighet att de är tystare och mer försiktiga än andra.
     Så oroa dig inte alltför mycket än, hon är fortfarande liten, alla barn jollrar och pratar inte så tidigt!

• Norrtjejjen
    Paisley skrev 2012-07-22 17:29:42 följande:

Men din dotter är ju bara 7 månader? TS dotter är 10 månader.

jag gick efter ts starttråden där det står 8 månader..=/

Min dotter blir 8 månader nästa vecka hon grinar också utan att ta sig fram om jag lockar på henne fast hon kan dra sig fram rätt bra ..hon tittar inte ens på pappa eller mamma om någon av oss nämner det..kanske jag som bör va orolig då..? 
  • Paisley
    Norrtjejjen skrev 2012-07-26 08:49:20 följande:

jag gick efter ts starttråden där det står 8 månader..=/

Min dotter blir 8 månader nästa vecka hon grinar också utan att ta sig fram om jag lockar på henne fast hon kan dra sig fram rätt bra ..hon tittar inte ens på pappa eller mamma om någon av oss nämner det..kanske jag som bör va orolig då..? 

Nej inte alls. Vid ett år som sagt. Det är långt dit :)
    Detaljerna är helheten
  • Lillalivetimagen

När jag var liten fanns en flicka som började jollra men slutade sen. Det visade sig att hon var döv. Dock hade både hennes mamma och pappa hörselproblem.

Svar på tråden Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!