Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!
Är orolig för att min 8 månaders lilla dotter som inte jollrar. Visst har hon haft sina perioder där hon har jollrat någon gång om dagen (med aaahhh, ehhh, ohhh) men stundtals är hon nästan helt tyst. Det hon säger nu är aaahhh, boooo, pruttar med munnen eller darrar med tungan långt framme så det låter som många rrrrrrr, men väldigt lite. Men inget annat. Konsonantjoller som papapa, dadada, bababa finns där inget av. Ska tilläggas att de gånger hon gör ljud är mest när hon leker med sina leksaker, när hon har dem i munnen (alltså inte ljud till/mot oss). Är så orolig att hon är autistisk när man läser på nätet.
För övrigt är hon är hon en väldigt snäll liten tjej. Leker med alla typer av leksaker. Blir glad och ler när man visar henne sina favoritleksaker. Ler ibland mot oss när hon ser oss men kan även vara en liten allvarlig tjej. Vänder sig nästa alltid om när man kallar på henne men ler oftast inte, och ger inga svarsljud. Tittar oss i ögonen utan problem men även på munnen (undantag när man har henne i famnen nära, då är det lite sämre, då undviker hon gärna ögonkontakt). Vet var klockan, pappa, storebror, tv:n och bollen är. Skrattar oftast när man busar med henne men inte alltid. Kryper oftast mot en om man säger kom till mamma. Kryper till en och klättrar mot ens ben när hon är på golvet. Sträcker armarna mot en om man säger ”-vill du komma upp”. Tittar och är ofta intresserad av vad som händer runt henne men kan vara rätt allvarlig. Tittar på andra människor men ler inte så ofta åt dem.
Är så orolig när man läser på nätet att uteblivet joller kan vara autism, och hon jollrar inget. Hur är era 8 månaders bebisar? Har kollat med BVC och barnläkare och de säger att jag inte ska oroa mig men det gör jag, massor. För övrigt har hon utvecklats normalt. Sitter sen hon var 5 månader, kryper, börjat resa sig mot möbler. Tittar oftast på det man pekar på men inte alltid. Pekar inte själv ännu. Dock har inte pincettgreppet kommit ännu. Följer sin vikt och längdkurva. Dock är hon inte så matglad, får kämpa lite med att få i henne något, speciellt om där är klumpar i maten. Har varit på familjecenter med andra småbarn och visst har hon tittat på dem och rört på vissa, ibland ler hon men inte så ofta. Sitter sidan om och leker med leksaker.
Håller på att bli tokig av all oro över att hon är autistisk och på vissa saker man läser på nätet så tycker man att det stämmer. Träffar två andra bebisar i hennes ålder nästan varje dag på storebrors dagis och de är mycket mer alerta och jollrar och ler mot dagispersonalen. Min lilla tjej är mer försiktig, mer alvarsam mot andra och lite mer tillbakadragen stundtals. Hjälp mig med era erfarenheter av hur era barn är/var vid 8 månaders ålder. Har era barn varit tysta och lite mer försiktiga men ändå utvecklasts normalt snare? Har jollret kommit igång senare? Isåfall vid vilken ålder?